Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Dochter van 17 eetstoornis ?

Mijn 17 jarige dochter eet de laatste tijd erg slecht in de ochtend eet ze of niks of een droge rijstwafel en in de avond eet ze een kleine portie (soms een hap en soms een klein bordje ).Het gene waar ik me vooral zorgen over maak is de lunch ze neemt 2 of 3 boterhammen mee naar school om vervolgens terug te komen met 1 of 2 boterhammen in haar broodtrommel. Ook niet heel zorgelijk dacht ik ik heb ook wel eens een tijdje minder eetlust.Maar gister middag kwam mijn zoon van 15 thuis met het bericht dat hij gezien  had dat dochter haar brood weggooid op school. Ik heb hier nog niet met haar  over gesproken en ik weet eigenlijk ook niet goed hoe ik dat moet doen. Daarnaast praat ze de laaste tijd heel negatief over haar lichaam en wat er allemaal wel niet zo lelijk is .Elke ochtend en avond hoor ik dat de weegschaal uit de kast gepakt word meestal gevolgd door een zucht en inneens een heel depressief meisje. Ik zie ook echt wel dat ze afvalt ze is altijd al een beetje ondergewicht maar nu valt het toch echt wel op. Normaal eet ze goed niet bizar veel maar wel meer dan wat ze nu eet heeft iemand enig idee hoe ik hierover in gesprek kan gaan met dochter ? 

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Bij mij gaan alle alarmbellen af als ik dit lees. Zo weinig eten is absoluut niet genoeg en ook ongezond. Elke dag wegen en daarna ongelukkig zijn met het resultaat is ook niet gezond. Brood weggooien op school...ik zou echt met haar in gesprek gaan want dit klinkt heel zorgelijk en je moet hier echt op tijd bij zijn om erger te voorkomen. Heel veel sterkte.

Je schrijft dat ze al ondergewicht heeft en wat depressief lijkt te zijn, niet tevreden met haar lichaam. Vaak zijn er onderliggende oorzaken, alleen op haar eetpatroon letten en daar het gesprek over aan gaan helpt meestal niet. Dat is juist het lastige hieraan. Ze is 17 jaar en weet zelf vast dat ze te weinig eet en dat dit niet gezond is. 

Ik zou me ook zorgen maken en haar vragen of ze misschien met iemand hierover wil praten. Een huisarts? Diëtiste? Psycholoog? Gaat het verder goed met haar? Is er niets ergs gebeurd in haar leven de afgelopen periode? Gaat het goed op school, leuke vriendschappen?

Ook bij mij gaan de alarmbellen af. Probeer met haar te praten en ga snel naar de huisarts voor verdere hulp. Als ze teveel ondergewicht heeft, komt eventuele hulp niet goed meer binnen bij haar. Psychisch kan ze dat niet aan. Zoek uit of er iets is gebeurd, of ze wellicht haar gevoel wil onderdrukken, bang is voor emoties of ‘het grote mensen leven’ en de verantwoordelijkheden die daarbij horen. Ze is nu nog minderjarig en kun je nog wat sturen. Onze dochter kampt al heel wat jaren met een eetstoornis en adequate hulp/therapie is nauwelijks te krijgen en wachtlijsten van een jaar.... daarbij als ze eenmaal meerderjarig is, moet ze zelf willen en dat is vaak lastig als ze in de greep van een eetstoornis is en met haar de rest van het gezin. 
Mocht het inderdaad een eetstoornis zijn, probeer je dochter los te zien van de stoornis. Maak onderscheid hiertussen en probeer met haar te praten als ze niet depressief lijkt. Zit ze in de stoornis, dan komt het niet binnen. Een eetstoornis is vaak een symptoom van onderliggende problematiek. 
Sterkte!

marie1970

marie1970

29-04-2021 om 20:15 Topicstarter

Ik heb net geprobeerd om met haar te praten ik had een kopje thee gezet en toen gingen we even samen op de bank zitten.We hadden het gewoon over koetjes kalfjes over vriendjes,haar vriendengroep en irritante leraren ze vertelde dat het goed ging op school en dat ze het leuk had. Toen zei ik tegen haar dat het me opviel dat ze de laatste tijd zo weinig eet .Dat onderwerp werd genegeerd  en ze probeerde over iets anders te beginnen .Toen ik haar vertelde dat haar broertje zag dat ze brood weggooid op school. Stormde ze schreeuwend naar boven "ik doe ook nooit iets goed ik wil dit niet " hoorde ik nog .Ik heb haar even een halfuurtje met rust gelaten en toen ben ik naar haar toegelopen. Ze zat huilend op haar bed ik vroeg wat er was het hele verhaal kwam er inneens uit. Haar vriendje had een tijdje geleden vertelt dat ze zo dik was daarom was ze "eventjes" gaan afvallen. Dit afvallen was "mischien een beetje uit de hand gelopen" zei ze .Ze vertelde dat ze bang is voor weegschalen maar dat ze het 2 maal daagse weegmoment gerbuikt als "straf" ook vertelde ze over een puntensysteem wat ze gebruikt om te bepalen hoeveel calorieen ze mag eten als ze over dit aantal heen komt "moet" ze of minder eten of het eten er weer uit spugen. Toen ik zei dat ik morgen de huisarts zou bellen werd ze woest .Ze schreeuwde dat ik het allemaal niet begrijp en dat ik gewoon weg moet gaan ik liep maar haar kamer uit .De deur werd dichtgegooid en op slot gedraaid .Als ik langs haar kamer loop hoor ik snikgeluiden. Dit is nu al 1 uur bezig ik heb geen idee wat ik hier mee moet .Ik ben zelf enorm geschrokkken en zit met een huilende dochter. Ik weet zeker dat ik hier voor de huisarts moet bellen maar het voelt gewoon slecht om dat te doen zonder dat zij dat goed vind. Wat vinden jullie kan ik morgen de huisarts bellen en een afspraak maken zonder dat dochter daar oke mee is of gaat dat te ver ?

MRI

MRI

29-04-2021 om 20:18

Ach wat rot, zowel voor haar als voor jou zelf. Is het misschien een idee om de arts wat haar betreft even te laten rusten en eerst zelf overleg met de arts te hebben?

Vanaf 16 jaar mogen kinderen zelf beslissen over hun medische behandelingen. Je dochter geeft aan dat het afvallen "wat uit de hand is gelopen", dat is een goed teken, ze begrijpt je zorgen over haar gewicht. Ze werd misschien boos omdat jij zei dat je de huisarts ging bellen, het was een mededeling. Persoonlijk ben ik meer van het vragen en overleggen, het gevoel geven dat ze erover kan nadenken welke hulp ze zou willen en er voor nu even blij mee zijn dat ze bij jou haar hart heeft gelucht. 

Heeft ze dat vriendje nog die haar zo onzeker maakt? 

Bericht van het forumbeheer.

Beste forumdeelnemers,
vanwege klachten over het herhaaldelijk plaatsen van ongeloofwaardige berichten wordt deze draad gesloten en deze deelnemer geblokkeerd.
Met vriendelijke groet,
Heidi Sour
Forumbeheer Ouders Online

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.