Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Dochter op kleine broertjes laten passen


Ik zou eerder je dochter van 16 vragen dan een andere willekeurige oppas van 16.
Heeft je dochter al vaker opgepast, ook overdag een hele dag? Luisteren de kleuters naar haar? Heeft ze overwicht? Kan ze alle taken die erbij komen kijken aan? En, harde voorwaarde, is er volwassen achtervang voor mocht er iets mis gaan? Hoe ver zijn jullie van huis?
Dat zijn voor mij de vragen die ik mezelf zou stellen.
Het voordeel van kleuters t.o.v. peuters is dat die wel zelfstandiger zijn en meer kunnen meehelpen met bepaalde taken.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

24-12-2022 om 22:39

Hoe zijn de kinderen van 4 en 6? Kan je dochter overwicht bieden? Doen ze geen "stoute" en gevaarlijke dingen? Lijkt me dat die van 4 toch altijd in de gaten gehouden moet worden.

Lisabette

Lisabette

24-12-2022 om 22:39 Topicstarter

Ik zie dat de meningen verdeeld zijn. Het is inderdaad een grote verantwoordelijkheid voor mijn dochter. Daarom twijfel ik ook zo. Ik zal proberen antwoord te geven op de vragen. Mijn buurvrouw is achterwacht. Mijn dochter past regelmatig op haar baby, dus de buurvrouw kent ze redelijk goed. Ook woont haar tante twee straten verderop. We gaan dan vrijdagmiddag weg en zijn zondagmiddag weer thuis. Mijn dochter is inderdaad een verantwoordelijke meid. Haar broertjes zijn wisselend. Mijn zoon van vier is een heel makkelijk kind. Zo'n kind dat je makkelijk vergeet in een groot gezin. Hij luistert altijd gelijk naar ons of zijn zus. Mijn 6-jarige is iets pittiger, maar hij luistert als zijn zus oppast ook naar haar. In dat opzicht zie ik het dus wel zitten. Contact tussen de broertjes is over het algemeen goed. Wel hebben ze natuurlijk af en toe ruzie. Mijn dochter kan daar goed mee omgaan. Daar heb ik alle vertrouwen in. Blijft dat ze relatief jong is en ik haar veel verantwoordelijkheid geef. Ik ga er nog even over nadenken. Fijn in ieder geval om alle verschillende meningen mee te kunnen nemen in onze beslissing!

's avonds oppassen is wel wat anders dan ook de hele dag en vooral s nachts de verantwoordelijkheid dragen over je broertjes. Ik zou het ook niet doen. Dan in ieder geval een volwassene ook laten logeren in huis.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

24-12-2022 om 22:48

Lisabette schreef op 24-12-2022 om 22:39:

Ik zie dat de meningen verdeeld zijn. Het is inderdaad een grote verantwoordelijkheid voor mijn dochter. Daarom twijfel ik ook zo. Ik zal proberen antwoord te geven op de vragen. Mijn buurvrouw is achterwacht. Mijn dochter past regelmatig op haar baby, dus de buurvrouw kent ze redelijk goed. Ook woont haar tante twee straten verderop. We gaan dan vrijdagmiddag weg en zijn zondagmiddag weer thuis. Mijn dochter is inderdaad een verantwoordelijke meid. Haar broertjes zijn wisselend. Mijn zoon van vier is een heel makkelijk kind. Zo'n kind dat je makkelijk vergeet in een groot gezin. Hij luistert altijd gelijk naar ons of zijn zus. Mijn 6-jarige is iets pittiger, maar hij luistert als zijn zus oppast ook naar haar. In dat opzicht zie ik het dus wel zitten. Contact tussen de broertjes is over het algemeen goed. Wel hebben ze natuurlijk af en toe ruzie. Mijn dochter kan daar goed mee omgaan. Daar heb ik alle vertrouwen in. Blijft dat ze relatief jong is en ik haar veel verantwoordelijkheid geef. Ik ga er nog even over nadenken. Fijn in ieder geval om alle verschillende meningen mee te kunnen nemen in onze beslissing!

Heeft ze misschien een vriendin met wie ze het samen kan doen? 

Mijn 17-jarige zou ik het zo laten doen, maar die is zelf ook al vaker weekends alleen thuis. Toen ze net 17 was zelfs al eens 12 dagen.

Bijtje82

Bijtje82

24-12-2022 om 22:56

Zit me net af te vragen.
Leuk dat jullie een weekend weg hebben gekregen, maar die mensen weten toch ook dat je drie kinderen hebt en dus niet zomaar een weekend weg kunt?
Als ik mijn zus bijvoorbeeld een weekend weg cadeau zou doen, dan zou ik er ook voor zorgen dat de kinderen ondergebracht zijn. Bij mij, dan wel elders. 
Het is een beetje raar om iets te geven en je vervolgens op te zadelen met zo'n probleem.

Bijtje82 schreef op 24-12-2022 om 22:56:

Zit me net af te vragen.
Leuk dat jullie een weekend weg hebben gekregen, maar die mensen weten toch ook dat je drie kinderen hebt en dus niet zomaar een weekend weg kunt?
Als ik mijn zus bijvoorbeeld een weekend weg cadeau zou doen, dan zou ik er ook voor zorgen dat de kinderen ondergebracht zijn. Bij mij, dan wel elders.
Het is een beetje raar om iets te geven en je vervolgens op te zadelen met zo'n probleem.

Gokje? Bongobon of tintelingen in het kerstpakket? 

Ik zou het niet doen. 
Heb zelf jongere broertjes maar mijn ervaring is dat die bij mij veel brutaler waren dan bij andere oppassen. Andersom waren buurkindjes voor mij veel makkelijker dan mijn eigen broertjes. 
Zou ze het niet met een vriend of vriendin samen kunnen doen? Dat is al makkelijker. 

Is er een middenweg optie? Bijvoorbeeld dat ze wel oppast, maar de eetmomenten bij buurvrouw of tante doet? Dan kan die ook even beter zien hoe de vlag er bij hangt qua interactie? 
Ik denk dat als je op deze manier het weekend structureert en een duidelijke achterwacht hebt het moet kunnen. 
Je moet ook bedenken hoe je hier zelf instaat. Zou je kunnen genieten van een weekend weg op deze manier? Of toch thuis niet helemaal kunnen loslaten, want dan zou ik een andere constructie kiezen.

Ik zou dit niet doen met twee kinderen thuis. Is er een buurvrouw/vriendin/oid waar de jongste omstebeurt kunnen logeren en dan beiden apart van elkaar 1 nacht thuis met zus?

Nope, ik zou ze toch echt te jong vinden voor zoveel verantwoordelijkheid.

Een halve dag of van 's ochtends tot 's avonds - met achtervang voor noodgevallen - oké.
Maar 2 à 3 dagen non-stop echt niet.

Is er nog ergens een oma, andere tante, vriendin, ... of iets aan de andere kant van de familie?

Bijtje82

Bijtje82

25-12-2022 om 00:03

kenfan schreef op 24-12-2022 om 23:00:

[..]

Gokje? Bongobon of tintelingen in het kerstpakket?

Dat is niet hetzelfde als een weekend weg krijgen.

Het ligt echt aan het karakter van je 16 jarige dochter wat mij betreft. Sommige meiden en jongens hebben op hun 16e al super veel verantwoordelijkheid en anderen op hun 30e nog steeds niet. Met een verantwoordelijke dochter, een betrouwbare buurvrouw als achterwacht en tante twee straten verderop zou ik het misschien aandurven. Ik zeg misschien omdat jij je dochter natuurlijk het beste kent en wij niet. Het is lastig te beoordelen vanachter een schermpje
Jullie kunnen ook afspreken bijvoorbeeld dat je op een paar momenten per dag ff contact legt via FaceTime of iets dergelijks. 
Is ze al eens vaker snachts alleen geweest? 
Hoe gaat ze reageren in een acute situatie? Weet ze wat ze dan moet doen? 

Doemijdieglazenbol schreef op 24-12-2022 om 18:47:


Als jullie denken dat ze het kan, zij ziet het zitten en je kunt volwassen achtervang regelen (waarmee ze de eerste avond bijv ook zouden kunnen eten om even te checken hoe het echt gaat) zou ik het proberen.

Daar neig ik ook naar. Misschien maakt het ook nog uit waar jullie zitten? Kunnen jullie in geval van echte nood snel thuis zijn?

Maar zie ook niet teveel beren op de weg en maak er vooral een fijn weekend van!


Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.