Hanneke
17-08-2020 om 12:46
Dochter laat in puberteit?
Hallo.
Mijn dochter is ondertussen bijna 14 (over een paar week) en heeft nog helemaal geen tekenen van puberteit. Nog niet ongesteld, nog helemaal plat zonder vormingen. Zelf is ze er heel onzeker over, vooral omdat ik een cup G heb, en op haar leeftijd ook al een C had.
Zijn er meer ouders met problemen? En moet ik er iets mee doen dat ze zo laat is?
Groet
Temet
17-08-2020 om 15:08
huisarts
Als ze er zelf mee zit lijkt een bezoekje aan de huisarts mij geen gek plan. Geen idee of dit normaal is (is het aan de late kant van normaal, of is het "te" laat?), maar dat kan de huisarts jullie vertellen.
Groeten,
Temet
Valeria
17-08-2020 om 15:40
Hoe weet ze wat jij had op die leeftijd? Praat je haar die onzekerheid aan? Ik ken wat (wedstrijdzwemmende, dan zie je dat goed) meisjes van die leeftijd en die zijn ook nog (nagenoeg) plat.
Zonnehoed
17-08-2020 om 15:51
Valeria
Bij hard trainen kunnen je borsten (grotendeels) verdwijnen en zelfs je menstruatie wegblijven. Wedstrijdzwemmers lijken me dan niet gelijk het beste vergelijkingsmateriaal.
Ik was zelf 14 toen ik ongesteld werd.
bieb63
17-08-2020 om 15:55
hier
Zelf pas op 15e ongesteld, dochter ook. En beiden hadden nog kinderlijk lichaam op die leeftijd. Gewoon laatbloeiers, komt vanzelf goed.
Valeria
17-08-2020 om 16:12
Zonnehoed
Zo hard trainen ze niet, met 3-4 keer per week. Dat lijkt me niet van invloed.
Ik groeide ook pas op mijn 14e.
Evenzo
17-08-2020 om 16:57
ook geen haar?
onze dochter is ook vrij laat met borsten en menstruatie. Borsten begon pas na haar 14e verjaardag en 1e menstruatie net. Ze is bijna 15. Ze heeft nog cup aa.
Ze had wel al vlot schchaamhaar . Op haar 11e de 1e 3 sprietjes denk ik wel. Hoe groot is je dochter? Hier een kleintje. 158 en niet zo zwaar. Schijnt ook mee te spelen.
Moeder
17-08-2020 om 16:59
Dochter ook laat
Hier was dochter ook aan de late kant: maand voor haar 15e verjaardag pas voor het eerst ongesteld. In het jaar daarvoor begon heel langzaam haar lichaam een beetje te veranderen.
Volgens mij is je dochter dus zeker niet 'te' laat; als ze er zelf mee zit zou ik haar een afspraak met de huisarts laten maken.
Hanneke
17-08-2020 om 18:04
Valeria Evenzo
Mijn dochter is nieuwsgierig en vroeg me jaren geleden al naar dit soort dingen, dus daarom is ze onzeker over dat ze zo laat is. Ik praat altijd met haar over dat het normaal is; en dat ze niet onzeker hoeft te zijn!
Wel haar, de laatste maanden ook veel meer. Ze is nogal lang, 13 en 175. Ik ben zelf dan ook 180. Ze traint 7 x in de week in totaal 11 uur.
Valeria
17-08-2020 om 18:19
komt vast goed
Ze groeit in ieder geval in de lengte! Misschien ging daar eerst de energie naar toe.
13/14 is niet laat en vroeger vond ik het zelf alleen maar lastig, ongesteld en zo. Ik was blij dat ik ook pas 14 was
Zus
17-08-2020 om 19:06
ik ook
Ik groeide ook tot een lang end en werd ongesteld toen ik 15 was (en een half). Mijn dochter idem dito, ook lang, laat puberteit en op 15e ongesteld. Eerst groeien, dan de rest
Dees
17-08-2020 om 19:17
Hier
Ik was 11 toen ik ongesteld werd en had toen al cup c, mijn zus was 13 en mijn nichtje was 15. Dus het kan nog even duren.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.