jane
25-01-2016 om 21:21
Dochter komt niet rond
Hoihoi,
Een vraagje,
Wij hebben een dochter van 16, wij geven haar elke maand 110 euro zak/kleedgeld. Hier moet ze in principe echt álles van doen.
Dit lijkt misschien veel, maar verder krijgt ze helemaal niks, nooit is 20 euro om uit te gaan, een oogschaduw, sportschoenen, of is een leuk shirtje als mama mee gaat shoppen. Nee écht alles moet ze van die 110 doen.
Nou zegt zee dat ze hier helemaal niet van rond kan komen, ze rookt (niet veel), 2 a 3 pakjes in de maand sigaretten, en eerlijk gezegd ben ik al blij dat ze niet andere ergere dingen rookt.
Ze gaat elk weekend vaak wel één dag uit, en dat wil ik haar ook niet ontnemen, want dat doet alle jeugd hier in het dorp.
Verder wil ze er natuurlijk ook een beetje modebewust bijlopen, maar ze koopt nooit merkkleding, ze haalt vaak spullen bij H en M, Primark, of goedkoop bestellen.
Schoenen koopt ze 1 a 2 keer per jaar, waarvan 1 keer merk, meestal nike ofzo.
Qua make-up is ze ook niet heel duur, ze gebruikt make up van Rimmel, dat vind ik eigenlijk wel goed. Budget vriendelijk, maar wel goed spul. Ze hoeft van mij nou ook weer niet met een action make upje te lopen.
Ook geven wij haar geen telefoon of laptop, of (andere) grote aankopen, elektronica. Dit moet ze allemaal zien te doen van haar maandgeld.
En om de 2 jaar, is een mobiel nou eenmaal vaak versleten.
Kortom, als ik het na ga. Snap ik best dat 110 euro niet veel is, als je daar echt alles van moet doen.
Ohja, enige, maar ook echt het enige wat ze krijgt buiten het zakgeld, is een telefoonabonementje van 15 euro per maand. Voor bellen, en wat internet.
Maar, ik heb ook vriendinnen, die geven hun kind gewoon elke keer 25 euro, als ze op stap gaan, gaan elk seizoen met hun dochter seizoenskleding shoppen, vaak wel wat merk hier en daar natuurlijk.
Kortom, wat vinden jullie dat een realistisch bedrag is voor haar om alles van te doen?
Zelf dacht ze aan 220, zodat ze ook kon sparen, maar dit leek mij wel veel?
Wat denken jullie dat je aan je kind kwijt bent, per maand als je alles wat je haar of hem geeft bij elkaar optelt, buiten een sport abonnement en het reguliere eten/drinken wat je sowieso in huis hebt?

Jamie
27-01-2016 om 13:30
Tink
Ik vroeg waar in de wet stond dat iemand onder de 18 niet mag roken en drinken want de laatste keer dat ik keek stond dat er niet in. Wie die sigaretten koopt weet ik ook niet maar roken mag gewoon, ook in het openbaar. Drinken mag niet in de horeca of alcohol bij je hebben op straat maar drinken thuis of elders op particulier terrein mag wel.

V@@s
27-01-2016 om 13:36
Jamie
Deze hele draad ging over het uitgavenpatroon. Dus ja over het aanschaffen van sigaretten en drank. Uit de context lijkt me dat voldoende duidelijk, dat hoeven we er dan toch niet expliciet bij te zetten?

zebra
27-01-2016 om 13:38
hoe het hier gaat
zoon, bijna 17 jaar, krijgt per maand 20 euro zakgeld. Daarvan spaart hij sowieso al de helft. Hij gaat niet echt uit in de weekends maar als hij eens naar de film gaat dan betaalt hij dat zelf. Hij heeft een bijbaan en verdient daar zo ongeveer tussen 100 en 120 euro per maand mee. Hij zet zelf ook een deel van zijn salaris op zijn spaarrekening. Hij heeft (nog) prepaid maar ik neem af en toe wel eens zo'n beltegoed kaartje mee. Daar doet hij vrij lang mee overigens. Roken doet hij, voor zover wij weten, niet. Daar zouden we overigens ook niet aan meebetalen!
Kleding en schoolspullen worden door ons betaald, al koopt hij soms zelf tussendoor wel eens een paar pennen of potloden, indien nodig.

Jamie
27-01-2016 om 13:40
nou
Je zegt toch echt: "Ze mag nog niet eens roken en drinken." dat ik daar dan eerst nog een context bij moet denken lukt mij niet hoor.

Els
27-01-2016 om 14:17
Kinderachtig (ot)
Bijzonder flauw van je Jamie. Een topic van inmiddels meer dan 60 berichten en het lukt jou niet om een context erbij te bedenken?

Jamie
27-01-2016 om 14:26
Els
De goeden moeten onder de kwaden lijden. Je wil niet weten hoevaak de nieuw wet wordt uitgelegd alszijnde: onder de 18 mag je niet (als in nooit en nergens) roken en drinken.

Els
27-01-2016 om 18:42
Jamie
Maar daar ging het hele topic toch niet over? Dat is toch voor dit topic helemaal niet relevant of iemand die wet wel of niet goed uitlegt? Deze moeder vindt dat dochter te weinig zakgeld heeft, dochter ook en ze wil graag horen dat wij dat ook vinden. Daar wordt dan door reageerders aan toegevoegd dat door hen geen (zak)geld wordt gegeven voor roken en drinken. Hoe dochter aan die spullen komt doet niet ter zake. Hoogstens kun je nog de tip meegeven dat ze dat misschien zou moeten verbieden omdat dochter nog maar 16 is?

Elfje65
27-01-2016 om 19:47
Inderdaad
De mascara van het Kruidvat, Essence, is geweldig en kost maar 2,89. Altijd dure Max Factor gebruikt en na deze tip van nichtje hoef ik geen andere meer.

Astrid
29-01-2016 om 16:49
mwoah
Ik begrijp het nooit zo goed, zal wel aan mij liggen: heel dat eerste deel van het leven krijgen ze (bij wijze van) wat ze nodig hebben en ineens moeten ze op rantsoen en het zelf gaan doen met een bedrag dat in het algemeen zuinig is afgemeten en krijgen ze er niets bij. Als kadootjes, telefoon, evt. OV enz er ook nog af moeten is het karig.
Als je de lijst van het nibud nagaat om te zien wat je basisbehoeftes zijn, denk je dat je wakker bent geworden in oorlogstijd. Heb er voor mijzelf ook ooit naar gekeken. Ik ben zuinig als een krent, maar het nibud wint; niet reeel te noemen.
Als je het hebt kun je meer geven, jóuw geld, jóuw beslissing en jóuw zorg voor jóuw kind.
En rimmel...ga eens mee kijken, schrijf de prijzen op en ga dan naar de hema en kijk nog eens naar de prijzen...Rimmel is GEEN budgetmake up, van een nagellakje van Rimmel koop je er minimaal 2 bij de hema (3 bij kruidvat, etos)en blijft beter zitten dan duurdere merken. Action heeft zooi aan make up, dat is een feit, dat is kleuter-make up; alleen de kleuren al.

Hortensia
29-01-2016 om 18:15
Nibud basisbehoeften
Waar vind ik die lijst? Ben ik als krent wel benieuwd naar!
Besef wel dat er mensen zijn die écht van het allerhoogstnodige moeten leven vanwege pech of schulden...
En zelf vind ik dat het heel nuttig is om je kind te leren dat gewoon lekker veel geld krijgen niet altijd vanzelfsprekend is, ook al klotst thuis het geld tegen de plinten en zou ze zelfs make-up van Chanel kunnen kopen.

V@@s
29-01-2016 om 18:40
of topic
Gelukkig is sinds vandaag alcohol schenken of gedogen dat andere schenken aan minderjarigen in elk geval niet meer vrijblijvend.
http://nos.nl/artikel/2083678-moeder-beboet-om-dronken-meisje-op-feestje-van-dochter.html
Hopelijk blijft de uitspraak in hoger beroep in stand.

Jamie
29-01-2016 om 19:33
tja
De rechter benadrukte dat het niet verboden is om alcohol te schenken op een privéfeestje. Dat feit wordt de vrouw dan ook niet verweten, maar dus wel dat er sterke drank is geschonken en het meisje in het ziekenhuis terechtkwam.

Leen13
29-01-2016 om 19:47
signaalstraf
Het is een signaalstraf maar ik ben wel benieuwd of dit in hoger beroep stand houdt. Want het is van tweeen een: of je mag wel of niet alcohol schenken op een privefeestje. Dat je dan ook verantwoordelijk zou zijn voor dronkenschap van te jonge gasten staat nergens in de wet.

Astrid
29-01-2016 om 19:53
hortensia offtopic
https://www.rijksoverheid.nl/.../10/...nibud/woonlasten-en-nibud.pdf
Zie 2.2
Dit is overigens niet wat ik bedoelde, maar zo'n soort lijst was het, alleen dan veel uitgebreider, van inboedel tot lasten enz.
Mijn scheiding is zo'n 3 jaar terug, dus ik weet ook niet of het daar nog te vinden is.
Het viel mij toen op dat ik het persoonlijk niet een héél realistische lijst was qua bedragen. Er hing namelijk ook veel van krijgertjes of ongelofelijke koopjes af. Dat kost enorm veel tijd en die heb je niet altijd bij een scheiding. Bij een kapperprijs voor eens in de zoveel maanden voor bedragje x moest ik tenminste meteen aan een tondeuse denken

skik
29-01-2016 om 21:41
AnneJ
In het Wetboek van Strafrecht is een bepaling opgenomen die stelt dat het verboden is om alcohol te schenken aan iemand die zichtbaar dronken is.
skik

Hortensia
29-01-2016 om 21:47
dank je, Astrid
Ik herken mezelf in geen enkele doelgroep, maar ben het wel met je eens dat er veel afhangt van krijgertjes en koopjes.
Ik ben zelf ook ooit gescheiden en heb een paar jaar geleden een zelfstandig wonend kind gekregen. Zijn huis hebben we (zonder zielig verhaal erbij op te hangen) vrijwel geheel ingericht met weggevertjes van familie, kennissen en facebook en de hulp van familie en kennissen, want we hebben geen auto meer.
Ik kan de kapperskosten niet terugvinden, maar we hebben hier een Turkse kapper die zowel dames als heren kapt voor 15 euro.
Het ligt er maar aan wat je mogelijkheden zijn en waar je grens ligt. En ook je eigen creativiteit. En vooral: je genoeg-grens.
En hou er rekening mee dat er opeens een lelijke kink in de kabel kan komen. Scheiding, ontslag, failliet, overlijden, ziekte... Dan is het heel lastig als je gewend bent dat alles maar gewoon moet kunnen.
Je puber hoeft niet in de goot te liggen om het echte leven te leren kennen maar het lijkt me wel handig om de geldkraan een beetje dichter te draaien zodra het de leeftijd heeft om bij te verdienen.
En "alles moet kunnen" is echt niet vanzelfsprekend meer. Ook als je meer verdient dan het minimum.

Elisabeth
29-01-2016 om 21:57
Hortensia
Ik ben zo blij met jouw woorden! Ik kan me er helemaal in vinden!

Imogen
30-01-2016 om 09:46
Hortensia
'En "alles moet kunnen" is echt niet vanzelfsprekend meer. Ook als je meer verdient dan het minimum.'
Hear hear!

Imogen
30-01-2016 om 09:50
trouwens
het doet me denken aan een uitzending op tv over een gezin dat afstevende op huisuitzetting. Vast op RTL4 of zo. Dat gezin had enorme schulden, er werd een BN-er (John Williams?) op af gestuurd om te helpen. En toen bleek dat het hele gezin spontaan naar de Efteling was gegaan ... Want de moeder vond dat het gezin wel een uitje verdiend had, ze hadden het al zo zwaar! Die BN-er was woest, ze hadden immers ook naar een kinderboerderij kunnen gaan en een ijsje kunnen nemen.

Hortensia
30-01-2016 om 10:19
Imogen
Ik noem dat jaren negentig mentaliteit. De hoogst mogelijke hypotheek "anders ben je dief van je eigen portemonnee". Niet dood gevonden willen worden met een tas van Zeeman. "Ik heb het toch verdiend?" En als je werkt: "Ik werk er hard voor." Terwijl het rood op de bankrekening bijna licht begint te geven.
Begin 21e eeuw merkten we een dip, maar al snel groeiden de bomen tot in de hemel (al was het minder een taboe om met een tas van de Aldi te lopen).
De laatste crisis heeft meer mensen wakker geschud. Maar nog niet iedereen.
Ook als je het wél kunt betalen moet de vanzelfsprekendheid er vanaf. Fijn dat je je kind zonder problemen dure kleding en zo kunt geven, vooral dóen! Maar maak het niet vanzelfsprekend.
Mijn ouders hadden het echt niet slecht, maar ik ben heel dankbaar dat ze ons al jong hebben geleerd dat het niet vanzelf op je bankrekening komt en dat het niet vanzelfsprekend is om alles te kunnen kopen. Dat zij de oorlog hebben meegemaakt speelt hier ongetwijfeld mee.
Mijn kinderen hebben hun lesje ook geleerd nadat ze machteloos moesten toezien dat hun vader uit zijn huis werd gezet en alles kwijt was. Wat dat betreft is geld hier ook niet bepaald iets vanzelfsprekends.
Iedereen verdient het beste. Maar vooral: gezond met geld om leren gaan, de tering naar de nering zetten en keuzes maken als je merkt dat Rimmel en Nikes op dat moment even boven je budget gaan. Is helemaal niet erg.

jane
31-01-2016 om 04:24
hoezo zijn wij uit de hoogte?
wij hebben het breed en verwennen onze dochter?
Nou dat valt reuze mee, we wonen in een rijtjeshuis, wel koop maar gewoon een simpel huisje met een waarde van zo'n 1,5 ton hooguit.
Ik werk deeltijds als receptioniste, zeg 800 netto per maand, en mijn man als admimistratief med. fulltime zeg 1800 netto per maand, met wat toeslagen, komen wij dus net aan de 3000 euro. Dat is gewoon een normaal inkomen voor een gezin met 2 kinderen en een hond. niks extreem luxe of wat jullie beweren.
En ik wil niet doodgevonden worden in de aldi en skapino?
Boodschappen doen wij standaard bij de aldi, lidl, de markt, en voor speciale aanbiedingen reis ik rustig af naar jumbo, om wat centen voordeliger uit te zijn. huishoudelijke boodschappen, zijn wij slechts 45 per week aan kwijt. Roken geen van allen (dochter af en toe war van haar zakgeld dan)
maar wij houden wel van persoonlijke verzorging, en vinden het dus wel leuk om met een midde klasse make upje rond te lopen ipv action, en om een broek van de h&m of c&a (hoho zo duur) ipv de wibra. Maar dat is ons toch goed recht als wij dat compenseren op andere manieren?
Maar dan worden wij door de armere mensen merk ik, gelijk als uit de hoogte enzo beschouwd? beetje vreemd...
terwijl ik juist helemaal niet uit de hoogte ben, doe vrijwilligerswerk met eenzame ouderen, en vrijwilligerswerk bij het vluchtelingen opvang centrum, en doneer regelmatig kleren aan de kledingbank.
goed, dir even gezegd hebbende.

jane
31-01-2016 om 04:40
wss wordr het 150 pm
Daarbij vind ik jullie wel heel kortzichrig dat 110 zoveel is. komt neer op zon 27.50 per week en war moet ze daar van doen? alles,
laptop kapot? zelf vervangen
graag een tv op je kamer? zelf kopen
telefoon kapot? sparen dan
en daar zijn wij ook heel kort in, laatst al haar geld uotgegeven aan wen dure jas, zat ze zonder onderbroeken. tja, toen moest ze wat decorstie spulletjes van haar kamer verkopen voor nieuwe onderbroeken.
Ohja samen met haar heb ik een begroting gemaakt,
15 euro per week, geld om te gaan stappen, = 2 x vrijdag en zaterdag entree + 3 / 4 drankjes = 60 per maand
sigaretten - mag ze voor werken
make up - 5 euro per week = 20 per maand
verzorging - 5 euro per week = 20 per maand
kleding - (hier hebben wij een voorjaarscollextie en najaads incl shoenen en jas omderbroeken sokken, acht lles, voor genomen 2 x 300 = 600 / 12 = 50 per maand
overige, broodje op school, electronica, hobby's (bijv een fotografiecamera of naaimachine om zich mee te ontwikkelen) = zelf voor werken
wss, gaan we in maart dus over naar 150 euro pm
even voor de kortzichrigen onder ons, verder sponsoten mammmie en pappie helemaal niks he!
over 60 euro stappen zal ik wel wat te horen krijgen maar ik vins dat een jonge meid zich in het weekend wel lekker moet kunnen ontapannen voor een drukke week ( doe ik ook namelijk ;-p) en daarbij leer ik haar dan meteen om daar van war opzij te hebben wil ze niet meer werken en bijv een nieuwe telefoon kopen!

Half a twin
31-01-2016 om 10:51
Als jij denkt dat het helpt
Ik denk niet dat ze er iets van gaat leren. 40 euro extra is nu effe leuk maar over een maand of 4 gaat dat ook elke maand meer dan op.
150 is best veel voor een 16 jarige. Wij storten uit ons verzamelinkomen naar onze privé rekening 150 euro naar mij en 150 naar mijn man. Daarvan doen wij onze eien uitgaven, kleding, sport, kapper, prepaid mobiel. En ik red het prima ga zelfs 2 keer per week sporten. Doe wel 4 jaar of langer met een mobiel, dat gaat best. Je hebt dan alleen niet de hipste.

maria
31-01-2016 om 10:58
je bent er al uit geloof ik
maar een compromis had kunnen zijn dat je haar betaalde klussen had kunnen laten doen in huis bij wens om meer geld.

zebra
31-01-2016 om 12:30
keuzes maken
of je het bedrag verhoogt of niet, dat moet je zelf beslissen. Maar dochter kan toch meer keuzes maken? Geeft ze bijvoorbeeld echt elke week 5 euro uit aan make-up? En gaat ze elk weekend 2 avonden uit? Als dat niet zo is, kan ze dat geld wat ze op dat moment uitspaart toch weer voor iets anders gebruiken?
Als wij niet uitkomen met ons geld dan geeft onze werkgever ons toch ook niet ineens loonsverhoging?

Vesper Lynd
31-01-2016 om 12:43
Verdeling
50 euro voor kleding is vrij karig. Dat middelt dan weer mooi uit met het make-up/verzorgingbudget. Al met al vind ik 150 euro niet veel als ze daar 'alles' van moet doen, dus ook de dingen die andere ouders gewoon betalen.
Koop je wel deodorant, tandpasta en shampoo voor haar? De pubers hier zijn grootverbruiker daarvan, kapitalen ben ik eraan kwijt

Ginny Twijfelvuur
31-01-2016 om 12:43
Tja
Da's ook een keuze ja. Ik persoonlijk had gezegd: stop eerst maar eens met roken eggen dan kijken we wel weer verder. Maar goed, als jij die hobby wil sponsoren, ga je gang, het zijn niet mijn kinds longen.

Goudvis
31-01-2016 om 13:41
ginny
Jane zegt toch dat de sigaretten niet meegerekend worden in het totaalbedrag? Je kunt natuurlijk niet nagaan of ze die van haar eigen geld koopt of van het zak- en kleedgeld, maar dat is logisch.
Hoe wil je haar verbieden te roken? Helpen afkicken is misschien wel een goed idee.

Lusithania
31-01-2016 om 14:13
Jane
Je dochter krijgt 5 % van het totale gezinsbudget??
En je andere dochter?
Je bent zelf aan het sappelen om vier personen en een hond te onderhouden door boodschappen te doen van 45 euro in de week? En je ene dochter krijgt best veel, ook al zeg je dat ze verder niets krijgt.
Zorg dat ze een baantje heeft waar ze weet hoelang/hoeveel uur ze moet werken om die ene mascara te kunnen kopen.

Elfje65
31-01-2016 om 14:32
Grappig
In jouw eerste toppic vroeg je wat een realistisch bedrag is. Daar heb je antwoord op gekregen. Alleen geen antwoord waar je op gehoopt hebt en nu ga je in de verdediging om jouw keuze te rechtvaardigen. Al geef je je dochter de helft van jullie maandinkomen, maar vraag dan niet wat een ander ervan vindt.
Ik vind persoonlijk dat je geen goed signaal afgeeft aan je dochter. Zo leert ze niet met geld om te gaan.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.