Tango
28-12-2016 om 22:18
Dochter heeft het altijd koud
Het valt me op dat dochter van 15 het zo vaak koud heeft. De verwarming staat hier in huis op 19 of 20 graden. Wij vinden dat prima, maar zij heeft regelmatig de neiging om hem op 23 of zelfs 25 graden te zetten met gevolg dat wij lopen te puffen.
Ik vind het eigenlijk raar dat ze het steeds zo koud heeft. Vroeger als jong kind had ze het nooit snel koud eigenlijk. Iemand een idee waardoor dit kan komen? Ze kleed zich normaal, meestal een trui met een hemdje of shirt eronder.

Egel
28-12-2016 om 22:29
hier ook
Hoi Tango, hier een zoon die het meestal koud heeft. Onze verwarming staat ook op 19 of 20 graden. De kinderen (13 en 14) zitten niet aan de thermostaat en dat zou trouwens ook alleen in overleg mogen. 23 of 25 graden zou van ons zeker niet mogen.
Het heeft vaak te maken met slechte doorbloeding. Soms met te slank zijn, maar die slechte doorbloeding zegt meer. Verder helpt het behoorlijk om voeten warm proberen te houden (dikke sokken / sloffen). Toch maar een vest nog óver t-shit met trui. En misschien even wat meer bewegen en een kop warme thee of chocolademelk.
Onze dochter heeft trouwens ook vrij slechte doorbloeding van handen en voeten, wat ze van haar vader heeft want ik heb juist meestal warme handen en voeten. Zoon is in het algemeen koud, die moet gewoon warmer gekleed.

Dorry1
28-12-2016 om 22:30
Heb ik ook
Ik ben ook iemand die t altijd koud heeft. Als tiener liepen de rillingen over mijn rug en had ik witte vingers van de kou. Mij werd altijd gezegd dat ik me niet aan moest stellen. Zat vaak tegen de verwarming om maar op te warmen. T is je gesteldheid. Je kunt t niet veranderen. Je voelt t echt zo. Nu woon ik in een huis dat altijd lekker warm is. Vloerverwarming, dubbelglas, altijd n warme Aga. En een man die ook niet tegen kou kan. Dat scheelt ook. De hele dag discussie pffff heb t jaren gehad. Iemand anders kan t warm hebben maar ik heb t koud.
Tieners groeien snel en dan is er weinig energie over voor t lijf opwarmen. En tieners hebben vaak ook een lage bloeddruk. Daardoor heb je t ook snel koud. Niks raars aan. Heb je een kachel of open haard? Laat haar die aansteken. Dat soort warmte is vaak wat plaatselijker. Of geef haar een deken of quilt ( natuurlijk !!) die ze over zich heen kan leggen.

Tango
28-12-2016 om 22:43
Voeten
Die voeten, dat is wel iets ja. Zat ik zelf ook net aan te denken. Ze loopt altijd gewoon op sokken. Nooit sloffen o.i.d. Heeft ze trouwens wel. Ik zal eens zeggen dat ze die aan moet trekken. Ze drinkt verder graag thee of warme chocolademelk, te dun is ze zeker niet en een deken hebben we beneden liggen op de bank, die kan ze altijd pakken. Ook in haar kamer heeft ze een extra deken. Open haard of kachel hebben we niet. En ze heeft het ook met name in haar kamer vaak koud en daar zet je geen open haard neer natuurlijk.
Bewegen doet ze ook wel aardig. Ze fietst veel naar vriendinnen en naar haar werk. Sporten momenteel wel iets te weinig. Misschien is dat ook nog iets.
En die thermostaat, je kan het blijven zeggen dat ze moet vragen of de verwarming hoger maakt, maar ja puber he. Ze doet het gewoon stiekem en denkt dan dat we er niet achter komen. En aan de andere kant vind ik het ook sneu als ze het koud heeft, dus ben er niet heel streng in. Maar hoger dan 21 graden mag niet van mij.

Vesper Lynd
29-12-2016 om 00:52
Lastig
Wij hebben het alledrie altijd warm, hoewel oudste standaard een lichaamstemperatuur van boven de 37 graden heeft en jongste en ik rond 36,5. Op het werk heb ik een tijdje koukleumen als kamergenoot gehad. Heel lastig was dat, want zij weigerden een sjaal om te doen, terwijl ik onderhand in een T-shirt moest gaan werken en het dan nog warm had (ik wilde 19 graden, zij 23). We zijn dus maar gaan stoelendansen met een andere kamer omdat een compromis ook net niets was.
Dikke sokken, sloffen en wollen ondergoed. Dat zou het moeten doen.

Wilgenroosje
29-12-2016 om 01:52
Temperatuur op slaapkamer
Je zegt dat ze het met name in haar eigen kamer koud heeft. Dat had ik vroeger thuis ook altijd. Heb je weleens een thermometer in haar kamer gehangen?
Bij ons thuis was het vroeger in de slaapkamers een stuk kouder dan in de woonkamer. Als in de woonkamer de 20 graden bereikt was, was het in de slaapkamers maar een graad of 18 en dan schakelde de verwarming uit.
Een thermostaatknop op de verwarming in mijn kamer zou ideaal geweest zijn, maar dat bestond toen denk ik nog niet.

Triva
29-12-2016 om 04:44
ook herkenning
Vroeger had ik dat ook. Slaapkamers zijn vaak veel kouder dan de woonkamer en pubers zitten vaak veel meer stil dan wijzelf. Ik vind 19 ook te laag als ik stilzit dan is 20,5 al een enorm verschil. Ze moet wel echt warme sloffen en een extra trui bij de hand hebben. Overigens had vriendin van zoon er bij ons ook last van, maar zoon had het daar echt veel te heet.

Morgaine
29-12-2016 om 06:25
...
Slaapkamers zijn standaard kouder dan de ruimte waar de thermostaat hangt, zo'n graad of twee. Een thermostaatkraan op de radiator gaat denk ik niet helpen, want die werkt alleen als de verwarming aan is. Is het in je woonkamer de ingestelde temperatuur geworden, dan gaat de cv uit en warmt het in ruimtes met een thermostaatkraan ook niet meer op. Een thermostaatkraan werkt alleen als je een ruimte nog kouder wilt hebben. Of je moet de radiatoren in de woonkamer tijdelijk dichtdraaien. Maar dan heb je ook niet per se een thermostaatkraan nodig.
Wat wel kan is in haar kamer een andere radiator ophangen met een grotere warmte-afgifte, dan wordt het warmer. Maar dat is wel een gedoe natuurlijk. Of een los electrisch kacheltje erbij.
En natuurlijk dikke sloffen aan en een extra trui/vest/plaid o.i.d.

Half a twin
29-12-2016 om 09:01
thermostaatkraan op haar kamer?
Als je die dan op 5zet als de ketel draait dan wordt het daar echt wel warm. Mijn zoon doet het wel eens als hij het koud heeft, dat is puffen.
Beide kinderen hier fietsen 10km uit school en dan best een fors tempo. Als ze dan bezweet thuiskomen worden ze in de winter niet warm zonder douche. Dat kan het ook nog zijn.

Morgaine
29-12-2016 om 09:59
Half a twin
Als je de gewone radiatorknop volledig openzet, dan heb je toch hetzelfde effect?
De radiatorkranen in de woonkamer/ruimte waar thermostaat hangt, halfopen zetten kan helpen, dan duurt het langer voordat die ruimte op temperatuur is en dan warmt de slaapkamer ook langer door, dus wordt het daar warmer. Maar ook geen 23 graden als de thermostaat op 20 graden staat. Misschien dat het dan in de slaapkamer ook 20 graden wordt.

Triva
29-12-2016 om 10:24
precies morgaine
Die thermostaatkraan heeft geen zin, gewoon de radiatorkraan opendraaien is voldoende maar heeft ALLEEN zin als er beneden ook wordt opgewarmd. Als daar de kamer op temperatuur is gebeurt er niets als ik mijn radiatorkraan op de slaapkamer open draai.

Half a twin
29-12-2016 om 10:49
Tuurlijk moet de ketel dan wel draaien
Wij hebben overal thermostaatkranen boven. Normaal staan ze op 3, tijdelijk op 5 zetten mag maar wel weer terug naar 3. Cijfers zijn duidelijk. Een radiatorkraan zonder aanduiding is moeilijker weer precies terug te zetten.

Elfje65
29-12-2016 om 10:52
Slaapkamers
Onze thermostaat staat altijd op 20,5. 19 graden vind ik echt te koud als je stil zit. Bij ons op de slaapkamers is het trouwens altijd warmer dan beneden.

Taruh
29-12-2016 om 11:37
kacheltje er bij
ik zou er een kacheltje bij zetten.
Slaapkamers zijn ontworpen om te slapen, dus minder warmte nodig. Tegenwoordig gebruiken we ze als verblijfsruimte: meer warmte nodig.
Maar met slechts 1 thermostaat die in de woonkamer hangt verwarm je de slaapkamers dus niet voldoende omdat de ketel afslaat.
Wat ook kan helpen is de deuren in huis allemaal open zetten zodat de warmte ook naar boven trekt. Dan duurt het langer voor de woonkamer opgewarmt is en worden de slaapkamers ook warmer.
Maar de snelste oplossing voor plaatselijk extra warmte: een straalkacheltje. Nadeel: hoog energie verbruik. Of een bijzet radiator. Beiden zijn te koop bij de bouwmarkt.

Koffiekop
29-12-2016 om 11:59
Koud nadouchen en/of sauna
Klinkt misschien gek, maar daar stimuleer je de doorbloeding mee. Het werkt bij mij echt. En ik heb het ook vaak koud, combi van lage bloeddruk, lage hartslag en niet zo goede doorbloeding. Koud nadouchen is even wennen, en doorbijten , maar het went echt. En het helpt echt.
Verder is het inderdaad heel belangrijk om je voeten warm te houden. Dus toch die sloffen aan, liefst iets met bont gevoerd en hoog, om ook de enkels warm te krijgen.
En ik zou op haar kamer dan een straalkacheltje neerzetten. Moet ze er wel aan denken om hem uit te zetten als ze van haar kamer gaat, want ze slurpen inderdaad energie.

Wilgenkatje-
29-12-2016 om 12:13
bijzetradiator
op haar kamer, en alleen aanzetten als zij er is. Ze kan er lekker met haar rug tegenaan zitten.
En natuurlijk goeie sloffen. Wol bijvoorbeeld.

Morgaine
29-12-2016 om 12:17
Half a twin
Stel: de kamerthermostaat staat op 20 graden. Met de radiatorkranen op de slaapkamers vol open wordt het daar 18 graden. Of dat nou een gewone radiatorkraan is of een thermostaatkraan die je op de hoogste stand zet. Zet je de thermostaatkraan op een lagere stand, dan zal het op die slaapkamer maar 16 of 17 graden worden. Met thermostaatkranen wordt het niet ineens warmer dan 18 graden op de slaapkamer als de thermostaat in de woonkamer op 20 graden staat.

Morgaine
29-12-2016 om 12:19
Elfje65
Zijn de radiotoren op jullie slaapkamers dan eigenlijk te groot voor die kamers?

Tango
29-12-2016 om 16:21
Radiator
In haar kamer staat de verwarming altijd aan, knop staat op 5 of 6 volgens mij. Maar het zou goed kunnen dat het er kouder is dan beneden. Ze heeft een grotere kamer dan zoon en die klaagt juist dat het bij hem te warm is en draait de verwarming dus vaak uit.
Extra radiator erbij is een mogelijkheid. Ik heb op zolder nog zo'n ding staan dat nooit gebruikt wordt. Die ga ik dus maar eens naar haar kamer verhuizen, met de mededeling dat ze hem alleen aan mag zetten als ze in haar kamer is. Ik zal gelijk die sloffen eens opzoeken en o ja, iemand noemde wollen ondergoed. Dat is volgens mij erg duur. Ik kan natuurlijk wel naar iets anders thermo-achtigs kijken voor onder haar trui. Moet toch zo even naar de Action.
Koud nadouchen doet dochter regelmatig. Zij is de enige die dit doet hier in huis, ikzelf vind het vreselijk Maar zij zegt dat het goed voor je haar is om het koud uit te spoelen.
Bedankt voor alle tips weer!

Kinne
29-12-2016 om 16:53
Schildklier.
Als ze kouwelijk blijft zou ze misschien haar schildklier waardes kunnen laten nakijken. Als schildklier traag werkt kun je het namelijk ook erg kou krijgen.

Lente
29-12-2016 om 17:48
Ik zou eerst de temperatuur in haar kamer meten
dan is het duidelijk of het alleen aan de kamer/verwarming ligt.

Elfje65
29-12-2016 om 18:47
Morgaine
Zou kunnen. Ze zitten er vanaf de bouw in (40 jaar). Ik vind het vreselijk warm daar altijd, maar de heren zijn het niet met mij eens.

Tango
30-12-2016 om 00:39
Ruilen
Nee, dank je. Zoveel scheelt het niet in temperatuur hoor en het geeft behoorlijk veel gedoe omdat ze twee heel verschillend ingerichte kamers hebben. Bovendien heeft dochter vaak vriendinnen op bezoek en een bed dat ze om kan bouwen tot een tweepersoonsbed, dat gaat allemaal niet echt passen in de smalle kamer van zoon. Gaat ze ook zeker niet willen.
Temperatuur meten, tja kan, maar ik heb helemaal geen thermometer. Is heel raar zeker? En dan nog, met die extra radiator erbij is het zeker warmer, dan is het probleem toch opgelost? Ze was er overigens erg blij mee.

Taruh
30-12-2016 om 10:19
niet raar, wel de moeite waard
Het is niet heel ongebruikelijk om geen thermometer te hebben.
Maar wel handig om te hebben zodat je weet dat in elk geval de koelkast de juiste temperatuur heeft (4-8°C)

Sally MacLennane
30-12-2016 om 10:33
misschien een domme vraag
Hier had ik laatst een discussie over waar we niet uit kwamen.
Wat is zuiniger: de temperatuur in je huis regelen met de thermostaat en de radiator in de woonkamer altijd open laten staan, of de temperatuur regelen met de knop van je radiator, en de thermostaat altijd op kamertemperatuur aan laten staan?

Christel
30-12-2016 om 10:44
Warmwaterzak
Dat heb ik nog niet voorbij zien komen. Ik ben een vreslijke koukleum, twee paar sokken en wintercrocs aan en nog koude voeten. 's Avonds heb ik vaak een warmwaterzak op schoot en dat warmt me lekker op.

Taruh
30-12-2016 om 10:58
thermostaat
die thermostaat is gekoppeld aan je ketel, zorgt daarmee dat die ketel aan of uit gaat.
Die kraan regelt alleen hoeveel of hoe weinig heet water door de radiator stroomt.
Zet je de kraan in de woonkamer uit, dan blijft de ketel continu aan omdat de temperatuur in de woonkamer te laag is.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.