Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
mams

mams

27-04-2016 om 21:29

dochter (16) enig kind en voelt zich eenzaam: tips om te helpen?

Hoi allemaal,

Onze dochter (16) is enig kind, en geeft aan zich eenzaam te voelen.
Ze is sociaal niet sterk, heeft asperger, is erg verlegen, neemt daardoor geen initiatieven en is ook (feitelijk) vaak alleen.

Toen ze nog op de basisschool zat, waren er zo'n beetje dagelijks vriendinnen over de vloer, veel logeerpartijen enz.
Ik kon daar toen ook nog in sturen, en deed leuke dingen met de meiden (veel cupcakes bakken enzo)

Maar nu op de middelbare (havo 3) heeft ze geen aansluiting in haar klas.
Ik denk ook dat haar asperger nu meer opvalt dan op de basisschool.
En iedere sturing van mij werkt nu (terecht op deze leeftijd) averechts.

Ze gaat naar school (daar zit ze in de pauze samen met 1 ander meisje, dat meisje is sociaal ook niet sterk, ze zitten bij elkaar, maar zijn geen vriendinnen), en twee keer per week naar sport.
Gelukkig woont er een meisje bij ons in de straat waar ze goed bevriend mee is. En heeft ze nog een vriendin van haar vorige school. Op haar sportklup is ook een meisje waar ze wel eens mee naar de bioscoop gaat.

Maar dat is het dan ook.
Verder zit ze thuis, doet huiswerk, en zit verder voornamelijk achter de computer/tv.
Ze zegt dat ze heel graag een vriendengroep wil, om mee naar muziekfestivals te gaan enzo.
Ik vind het wel goed dat ze dit soort verlangens heeft, en dat ze die uit, maar ze heeft geen flauw idee hoe ze het moet realiseren.
En op deze leeftijd kan ik ook niets meer 'ritselen' natuurlijk.

Nou ja, jullie snappen wel dat het moederhart bloedt...
Zelf vind ik het ook vreselijk dat we nooit een tweede kind gekregen hebben, en dan zie je nu ook je kind daarmee worstelen...

Heeft iemand een tips hoe ik haar toch kan helpen?
(naast in gesprek blijven, dat lukt gelukkig wel goed)

Mams

Eenzaam.

Je eenzaam voelen is iets anders dan alleen zijn of enig kind zijn.

Een gevoel van eenzaamheid zit in jezelf en is niet alleen opgelost met veel of meer mensen om je heen.
Op school is er contact, 2x per week sporten, vriendin van de sportclub, dichtbij woont een vriendin en er is contact met een oud-klasgenoot.
Het zijn één op één vriendschappen, waardevol en langdurig. Deze mensen kan ze niet op één hoop gooien en met zijn allen naar een festival.

Maar wie zegt dat een eventuele broer of zus dit wel had kunnen bieden? Misschien zou het wel haat en nijd zijn geweest of totaal andere interesses.
Ik heb ook één kind, misschien was een 2e of 3e kind leuk geweest voor mijn zoon, geen idee, het is niet zo. We hebben een prima leven, zo met zijn drieën. Ik worstel niet met een wens om meer kinderen, ik vermoed dat je dat ongemerkt toch overbrengt op je kind.

Je dochter is pas 16, misschien komen de festivals en feestjes nog zat in de toekomst. Misschien heeft ze het idee dat alle jongeren ieder weekend uit gaan en een bruisend sociaal leven hebben.
Welnee. Misschien komt het in de toekomst, tijdens studie of met collega's op het werk.
Haar leven is goed zoals het is, als ze dat zelf ook ziet is ze niet eenzaam meer.

@Emma

@Emma

27-04-2016 om 22:54

Dochter

Mijn dochter, ook enigkind, heeft maar een paar vriendinnen en die zitten niet bij haar op school. Ze zijn heel trouw en het zijn echt goede vriendinnen. Zij is nou eenmaal geen allemansvriend. Soms voelt ze zich alleen en dan breekt mijn hart. Ze heeft inderdaad geen vriendinnen waar ze dagelijks mee zit te chillen. Maar de vriendinnen die ze heeft zijn stabiel en goed. Ze is heel anders dan ik was op die leeftijd. Ik probeer op te passen dat niet op haar te projecteren. Ik doe wat vaker dingen met haar samen dan misschien een ander met zijn 15jarige kind. Ze mag zijn wie ze is, ook zonder vriendinnen.

Aagje

Aagje

27-04-2016 om 22:55

herkenning

Mijn broer en zus zijn heel veel ouder dan ik en toen die allebei echt goed het huis uit waren zijn mijn ouders een 'kosthuis' begonnen. Voor mij was dat ideaal en heel gezellig, toch nog een soort zus/broer. Ik heb er in totaal drie gehad die 1 jaar of langer bleven, daarvoor een paar weken een jongen en daarvoor nog een poosje een nicht. Na die drie meiden kwam mijn huidige man

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

27-04-2016 om 23:32

Dat groeit?

Toen ik zestien was begon bij mij zo'n beetje de tijd van de vriendengroepen.
Dat begon met losse vriendschappen, een verkering en een club waar we bij waren. We was mijn beste vriendin en ik. Naderhand kwam mijn zusje daar nog bij met haar vriendin.
Zoiets begint vaak klein.

Wij zaten bij het IVN. En van daaruit kwam van het een het ander.
Is het niet mogelijk om haar sociale leven zo wat uit te breiden?

@Emma

@Emma

27-04-2016 om 23:34

Airbnb

Wat een leuk idee Aagje. Misschien toch maar een bezemkast hier als Airbnb verhuren.... Hoewel, die blijven niet een jaar......

mams

mams

30-04-2016 om 21:48

bedankt

Bedankt voor jullie meeleven, ervaringen en reacties!

Inderdaad: geduld is hier een goede deugd!

Ze is altijd een laatbloeier geweest, dus ik denk ook op dit front.
En het is nog helemaal de vraag of ze wel echt zou genieten van een vriendengroep, ze wil dat soort dingen wel, maar het is vaak ook te veel voor haar. Op de basisschool had ze wel een echt vriendinnengroepje, dat was een hele belasting.

Andere jongeren in huis halen is geen optie.
Haar vader heeft ook Asperger, die kan daar helemaal niet tegen.

Ik probeer de moed erin te houden, alhoewel het zeker in een vakantie moeilijk is om haar zo eenzaam te zien, en altijd maar bezig met die computer/tv

groetjes
Mams

@Emma

@Emma

30-04-2016 om 22:06

Vakantie

Heb je al vakantieplannen voor de zomer met haar? Google eens op éénoudervakanties, reizen met pubers, campings Frankrijk/België met pubers. Misschien vind je iets leuks. Onze formule is altijd dat we allebei leuke activiteiten en aanspraak moeten hebben op vakantie. En dus ook leeftijdgenoten voor haar, en voor mij. Mijn ervaring: er is altijd wel iemand waar jij of je dochter aansluiting bij heeft. Het kan je een hoop lucht geven als je dochter wat gezelschap heeft. Jij kunt dan ook van je vakantie genieten. En naast de dingen met anderen doe je zelf natuurlijk ook veel mat haar alleen in zo'n vakantie.

lieverdje

lieverdje

02-05-2016 om 14:37

herkenbaar!

Ik ben ook enig kind en voelde me op die leeftijd ook heel alleen. Weinig aansluiting op de middelbare school en mijn ouders ondernemen nooit iets, zitten niet bij een vereniging en zijn ook eenzaam. Van huis uit kreeg ik het dus niet mee dat je bij een clubje kunt gaan en op die manier vrienden kunt maken. Maar jouw dochter zit wel op een sportclub en doet af en toe wel leuke dingen met leeftijdsgenoten, dat is al iets en zeker niet verkeerd.

Ik denk dat het ook wel een geval is van het gras dat groener is bij de buren: de hele wereld doet leuke dingen behalve ik. Zo is het natuurlijk niet. Eerlijk gezegd denk ik dat er ook weer niet zoveel kinderen van 16 zijn die met een hele groep een heel weekend op Pinkpop kamperen bijvoorbeeld, je dochter is de enige niet.
En je moet het ook maar net leuk vinden om elk weekend met een heel groepje op stap te gaan.Ik kwam er bijvoorbeeld achter dat dat ook weer niet zo bij mij past, ik doe ook heel graag dingen voor mij zelf. In mijn studententijd had ik een huisgenootje die op de middelbare school in zo'n vriendenclubje zat, waarmee ze ook na het eindexamen naar Spanje was geweest bijvoorbeeld. De helft van het groepje bestond uit mensen waarmee ze persoonlijk vrij weinig had, dat waren geen 'echte' vrienden. En er was best veel groepsdruk en zoals het gaat met een groepje, je moet het eens worden over waar je heen gaat en dergelijke, dus de helft van de tijd ben je ergens wat niet jouw eerste keus was.

Is het niet een idee om met je dochter te kijken naar gezelligheidsclubjes voor die leeftijd, waar je echt dingen samen doet? Scouting, of het IVN inderdaad heeft geregeld kampen, of LARP, of wat ze maar leuk vindt (bij LARP zitten volgens mij ook veel mensen die sociaal een beetje 'anders' zijn). Ik weet niet waar je dochter van houdt, maa de fantasyscene (bv. steampunk) is misschien ook wel wat. Op festivals zoals Castlefest en Elfia zijn ook hele gezelschappen die verkleed gaan in een bepaald thema en veel samen optrekken en veel festivals bezoeken enzo. Echt vriendengroepjes, maar toch indivueel; iedereen maakt zijn eigen kostuum enzo en je bent nergens toe verplicht zoals met een teamsport bijvoorbeeld.

mams

mams

03-05-2016 om 14:57

vraag aan lieverdje

Bedankt voor je reactie.

ik heb steampunk opgezocht (nooit van gehoord!), maar kwam wel wat bekende namen tegen. Mijn dochter houdt van japanse manga/anime, en daar zag ik wel aanknopingspunten

ik zal me er eens in verdiepen, en dochter attenderen

dank je wel,

Mams

lieverdje

lieverdje

03-05-2016 om 16:57

manga

Oh, maar dan moet ze zeker eens naar die fantasy-festivals gaan! Manga-types zie je daar genoeg rondlopen Ik ben zelf niet zo van het verkleden op die manier (zelf vind ik re-enactment interessant), maar ik ben wel een paar keer mee geweest met anderen.

Succes!

Fiorucci

Fiorucci

03-05-2016 om 18:52

Mams

Er zijn op Facebook ook wel groepen voor jongeren die van cosplay en of manga houden. Vaak ontstaan daar vriendschappen uit en spontane afspreken. Mijn dochter, ook Asperger, is nu logeren bij een vriendin op drie uur treinen hier vandaan, die heeft zij via Facebook leren kennen. Ze heeft inmiddels kennissen door heel het land,waarmee ze ook naar concerten gaat.

@Emma

@Emma

04-05-2016 om 04:44

Lieverdje

Wat een leuke ideeën, steampunk en Elfia. Ik had er nog nooit van gehoord en het zou ook niet in mij opkomen want ik ben wel totaal anders. Maar mijn dochter houdt wel van dit soort kleren zelf maken en dan vooral ermee rondlopen. Maar ze heeft weinig (geen dus) echte zielsverwanten op dat gebied. Ik zal haar hierop attenderen. Misschien dat ze zich ergens bij kan aansluiten.

Ali

Ali

04-05-2016 om 10:35

instagram

Mijn dochter (14) houdt ook erg van anime en cosplay, en heeft mn op insta veel contacten en online vriendschappen met andere liefhebbers. Dus instagram is ook een tip!

Dochter van 17

Beste mams en alle andere,

Ik ben op zoek naar leuke vriendinnen en vrienden voor mijn 17 jarige dochter.

Ook zij voelt zich ook eenzaam in deze grote stad. Ze is van een tweeling, maar haar zus woont bij hun vader in Zeeland. Moet erbij zeggen dat wij met z'n 4-tjes een unieke en hechte band hebben ondanks de afstand.
In oktober 2014 is ze vanuit Zeeland weer bij mij komen wonen omdat het contact met haar vader niet zo goed was. Ze heeft verschrikkelijk goed der best gedaan om vorig jaar te slagen voor der mavo diploma, maar door de verhuizing, andere school, omgeving enz. is haar dat niet gelukt. Nu staan we opnieuw voor het examen, maar dit jaar gaat ze wel degelijk slagen. Ze is aangenomen voor de sprintopleiding juridisch medewerker. Ze wil namelijk advocaat worden.

Door dit alles is ze vrij eenzaam en zoek ik voor leuke contacten om gezelligeen leuke dingen mee te kunnen doen.

Het is een eerlijke en open meid die dicht bij zichzelf probeert te staan. Ze kent haar verantwoordingen en de consuqensie's. Ze heeft een baantje en is geen type dat graag over straat zwalkt. Is vrij onafhankelijk, zeker sinds ze der scooter rijbewijs en scooter heeft.

Ik hoop hier een beetje aansluiting te vinden voor haar zodat ze een leuke zomer krijgt met een stel leuke vrienden.

Natuurlijk sta ik open voor vragen en suggesties

Groetjes een bijna wanhopige twinmom

mams

mams

14-05-2016 om 10:16

wat is deze ...

Hoi twinmom,

wat is deze grote stad?

mams

Hortensia

Hortensia

14-05-2016 om 10:48

festivals

Misschien is dit helemaal niks voor haar, maar google eens op Zomerfolk (begin juni), Castlefest (augustus), Elfia (is net geweest), Keltfest (over 2 weken volgens mij), Haunted castle en zo? Ik weet zeker dat daar heel wat leeftijdgenoten rondlopen die mogelijk goed bij jullie dochters (mams, Twinmon98) kunnen aansluiten. Ze hebben ook veel contact met elkaar via social media en in real life. En ik weet minstens zo zeker dat deze festivals ook bij mensen met asperger in de smaak vallen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.