Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Aalbes

Aalbes

15-07-2018 om 21:06

cadeau zoon 15

Goed, dit vind ik best raar om te vragen. Ik zal nooit meer oordelen als mensen vragen wat ze aan hun eigen kind voor hun verjaardag zullen geven. Want ik zit er nu zelf mee, oeps.

Zoon wordt bijna 15. En we weten het dus niet. Hijzelf ook niet.
Budget: misschien iets van...tussen de 100 en 200 euro.

Liefst zou hij een uitgebreide computer/laptop willen. Zou misschien kunnen als we bijdrage opa/oma meenemen en hij wat spaargeld aanspreekt. Maar hij wil er dan wel veel op kunnen (games en programmeren), dus dat maakt het waarschijnlijk (te) duur.
Maar ik heb er nog eens over nagedacht en mijn grootste bezwaar is de verslaving. Het is een jongen met niet al te veel sociale contacten en wel een mobielverslaving (spelletjes en youtube-filmpjes vooral). Het laatste dat we willen is er ook een computerverslaving bijkomt. Het plan is nu dus eigenlijk van de baan.
Cursus dan? Programmeercursus of zo? Vond hij zeker wel leuk, maar geen kamp, want dan ben je niet thuis en moet je sociaal doen. Nog een bezwaar: daarna wil je het toepassen en onze computer zal er niet geschikt voor zijn (een trage/oude Apple).

Kortom, exit computer-achtige zaken. Wat vindt hij nog meer leuk? Muziek. Hij speelt een instrument en luistert verschillende muziekstijlen, ook klassiek. Hij is enorm blij met zijn goede koptelefoon. Muziekboeken voor zijn instrument heeft hij genoeg, en een kamp/cursus zou hij denk ik om dezelfde redenen als hierboven tegenop zien.

Boeken: nee. Hij leest nauwelijks helaas. Die tijd besteedt hij ofwel aan school ofwel aan zijn mobieltje.

Iets sportiefs: hij houdt wel van bewegen maar heeft sinds ± 2 jaar geen sport. Gaat soms wat verder fietsen, dat vindt hij fijn. Hmmmm misschien een tweede hands racefiets of zo...
Hij deed wel op school de sportklas. Op een sport gaan vindt hij geen fijn idee, want 'iedereen kan het dan al' (en: je moet je weer in een groep invechten en daar ziet hij tegenop).

En nu zijn we er wel. Hij stelde zelf voor dat we dan gewoon maar een berg snoep voor hem kopen. Haha! Geen goed plan. Of desnoods een beetje als extraatje (kan hij hebben).
Help, wat nu? Het is al bijna zo ver!

Kaori

Kaori

15-07-2018 om 21:31

Theatervoorstelling

Kaartjes voor een theatervoorstelling of een concert of een bioscoopbezoek met alles er op en er aan zouden hier in goede aarde vallen.

Veer

Veer

15-07-2018 om 22:30

Kado

Hoewel mijn kinderen wel meer gamen dan ik wenselijk vind, zitten er toch ook echt leuke kanten aan! Ze gamen met bekende , maar inmiddels ook met ' vaste' onbekenden, waaronder engelstaligen. Ik vind het dus wel een sociale bezigheid.
Voordeel bij ons is wel dat de xbox en computer in de woonkamer staan en dat de kinderen er bij toerbeurt op gaan. Dat maakt verslaafd raken wat moeilijker 😀.

Waar mijn zoon blij mee was; een jbl box, 119 euro. Kan hij muziek van zn mobiel mee afspelen.

vlinder72

vlinder72

15-07-2018 om 23:23

Goede koptelefoon

Mijn 16 jarige zoon heeft een draadloze koptelefoon gekregen voor zijn verjaardag.

Een begin

Je kunt hem ook het geld geven om een begin te maken met sparen voor een goede gamecomputer of pc. Kan hij zelf sparen en beslissen.

Suze

Suze

16-07-2018 om 08:36

vragen

Wij zijn een past jaar geleden ervan afgestapt dat ze een fysiek/concreet cadeau moeten krijgen.

Je kunt vragen wat hij wil. ALS hij iets wil dat te duur is (laptop), dan kan je een bijdrage geven (plus een grote zak snoep😉) en kan hij verder sparen.

Die van ons (15, bijna 16), heeft jarenlang veel gespaard van zakgeld, rapportgeld (opa's en oma', redelijk royaal), verjaardagsgeld en heeft nu zelf een hele dure computer gekocht.

Als je bang bent voor verslaving dan aangeven dat hij maar x uur per dag ermee mag spelen OF dat hij bepaalde uren (als jij er bent en dat kunt controleren) er *niet* op mag spelen.

Onze zoon heeft echt erg veel sociale contacten tijdens het gamen. Klets heel wat af met vrienden.

Zat eerst in de woonkamer (makkelijker toezicht), nu op zijn kamer. Als het te gortig/ongezellig wordt, halen we hem weer naar de woonkamer.

Jasmijn

Jasmijn

16-07-2018 om 09:17

een activiteit?

Misschien is het leuk om zoiets te doen als indoor parachute springen (skydive) of karten? Gewoon een gezellige activiteit met het gezin, of iets met zijn beste vrienden erbij? Of naar een heel spectaculair golfslagbad, met wildwaterbaan. Of met een groepje naar Walibi?

Aalbes

Aalbes

16-07-2018 om 13:35

bedankt..!

Bedankt voor de reacties!
De tip van Kaori is alvast een goed plan: zelfgemaakte bioscoopbonnen bijvoorbeeld. Daar denken we nu sterk aan.

Goede koptelefoon heeft hij al.
Geld...ja zou kunnen. En toch (uiteindelijk) computer: tsja, ik vraag me sterk af of hij het sociaal gaat gebruiken. Vliegtuiggames, Reddit, Youtube-filmpjes....hm. Ik weet dat games óók sociaal kunnen zijn, dat wel. Maar een tijdje per dag erop: dat zou kunnen. We moeten nu ook constant zeggen dat hij telefoon weg moet leggen (of we pakken hem toch een enkele keer even af) om huiswerk te gaan maken.

Met een groepje ergens naartoe gaan is wel heel leuk. Met gezin doen we al vrij veel dingen

Koptelefoon met ruisonderdrukking

Dat is net weer even anders dan een gewone koptelefoon. De ruisonderdrukking werkt zo fijn dat deze koptelefoon hier veel wordt gebruikt o.a. bij het leren of niet afgeleid willen worden.

Daarnaast is een longboard ook een idee voor een 15-jarige. Een longboard is cool.

Triva

Triva

16-07-2018 om 19:35

tja

2018 en een 15 jarige heeft geen eigen computer als hij dat wil? Je denkt dat omdat hij al een mobielverslaving heeft hij opeens dubbel zoveel tijd heeft voor een computerverslaving?

Ik zou het loslaten en hem geld geven en succes wensen met sparen voor wat hij wil (maar goed dat is mijn mening).

Lente

Lente

16-07-2018 om 21:38

Eens met Triva

Hij is oud genoeg om zijn eigen cadeau te bedenken en bij elkaar te sparen.
Laat het los......

Aalbes

Aalbes

16-07-2018 om 22:39

Oké

Dank ook jullie.
Er zit ook wel wat in, maar de strijd om hem te helpen overgaan naar de 4e was niet zo leuk. Dat was niet alles, het was ook een poging om af en toe iets meer sociaals aan hem te ontlokken.
Vandaar dat we ineens toch nog erg twijfelden.

Morgen denk ik nog eens goed na hierover en dan beslissen we overmorgen wel!

Ook eens

Gene is niet nodig, ik wist/weet het vaak ook niet meer toen de kinderen eenmaal de speelgoedleeftijd ontgroeid waren. Er is nou eenmaal weinig overlap tussen de belangstelling van puberjongens en vrouwen van middelbare leeftijd.

Ik vind het budget best fors om lukraak een kado te geven in de hoop dat hij het leuk gaat vinden, Hier zou een long board na drie keer in de schuur stof vangen, en bonnen knutselen voor een knul van 15...mwoah.

Ik vraag of er wensen zijn, en zo ja wat. En afhankelijk van de grootte van die wens vervullen we die of krijgt het kind een bijdrage.

Ik schrijf dit met drie gamende jongens (twee zoons en `1 vriend) achter een laptop op de achtergrond, En met een flanagankoptelefoon op.

Amsterdamse

Amsterdamse

16-07-2018 om 23:19

Spotify

- Een premium abo Spotify, lekker muziek luisteren zonder reclames
- Telefoon abo verhogen met veel meer data
- Jongerentoer (voorheen tienertoer) voor twee personen van de NS, incl overnachting ergens. Kan je met een vriend op pad in NL.

Mia9

Mia9

17-07-2018 om 09:07

Jongerentoer

Amsterdamse, vind ik een superleuk idee, die onthoud ik
Aalbes, benieuwd wat jullie beslissen!

Bernard

Bernard

19-06-2019 om 14:57

Het perfecte cadeau

Hoi Allemaal,

Het is natuurlijk moeilijk om een cadeau te benoemen die bij iedereen past. Mijn dochter deelt namelijk niet dezelfde hobby's als mijn zoon. Mijn zoon wilde graag een (dure) speaker van JBL. Dit vonden wij wat overdreven, nu blijken er tal van websites te zijn die goedkopere oplossingen aanbieden. Ik denk dat onze zoon tijdens het uitpakken eerst met wat verbazing zat maar nu gebruikt hij de speaker bijna dagelijks, lijkt me een mooie oplossing toch ?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.