Joris
16-08-2020 om 18:54
Brieven over dochters uitlatingen
Ik wist niet zo goed of dit topic bij puberteit of alles digitaal hoort, mijn excuses als dit het verkeerde topic is. Over mijn dochter (bijna 14) zijn meermaals brieven gestuurd over teksten die zij op Instagram heeft gezet.
Een aantal maanden geleden kreeg ik van de dansstudio te horen dat zij een brief hebben ontvangen met een foto van Instagram waar mijn dochter de tekst "haten jullie mij?" bij had gezet. Mijn dochter zei toen dat dit een reactie was op een aantal klasgenootjes en dat zij denkt dat zij die brief hebben gestuurd. Ik heb mijn dochter uitgelegd dat ze geen prive dingen op Instagram moet zetten.
Helaas is het dus niet bij deze ene keer gebleven dat er brieven werden gestuurd.
Nu is het blijkbaar onder jongeren mode om op Instagram via "vragen" met elkaar te chatten. Vriendinnetje stelt een vraag, dochter zet die dan in haar "verhaal" en reageert er dan op. (of dergelijke. Dit is tot zover ik er iets van begrijp.)
Iemand heeft nu een hele verzameling aangelegd van mijn dochters "verhalen" waarin ze reageert op vragen. Wij kwamen gisteren terug van vakantie en er is een brief naar ons adres gestuurd waarin mijn dochter reageert op vragen waarin met ziektes wordt gescholden of haar seksuele voorstellen worden gedaan.
Ik heb dochter hiermee geconfronteerd. Zij is hier erg van geschrokken en zegt dat ze haar Instagram nu heeft afgeschermd. Ik twijfel aan of dat voldoende is, ze heeft namelijk meer dan 1000 volgers.
Mijn vrouw (tevens haar moeder) volgt al vanaf het begin mijn dochter op Instagram en vindt de uitlatingen van dochter en degenen die haar "vragen stellen" puberpraat en dat wij vooral niet moeten reageren op brieven die naar ons of de dansstudio worden gestuurd.
Maar ik wil niet nogmaals van iemand anders horen horen dat zij een brief hebben gekregen of zelf een brief op mijn eigen deurmat vinden.
Mijn vrouw heb ik uiteraard beide keren laten zien wat voor brieven er over onze dochter worden gestuurd. Helaas zitten wij beiden niet op een lijn met betrekking tot het internetgedrag van onze dochter.
Hoe kan ik het beste dit oplossen met mijn vrouw en dochter en voorkomen dat er weer brieven gestuurd gaan worden?
wil40
16-08-2020 om 19:05
Account verwijderen.
Je dochter is 13 jaar en kan niet goed met social media omgaan. Heeft ze dat niet geleerd? Weet ze niet dat iedereen haar rare uitlatingen kan lezen? Niet zo slim voor een 13 jarige.
Account verwijderen lijkt mij het beste.
Joris
16-08-2020 om 19:25
wil40
Wat mij betreft mag ze nu meteen haar account verwijderen. Maar daar is mijn vrouw het niet mee eens. Daarnaast ziet dochter zelf niet goed in dat ik en de dansstudio last hebben van de brieven die we over haar uitlatingen krijgen. Dat is waar ik mee zit.
Joris
16-08-2020 om 19:27
Besef
Ik heb haar trouwens ook uitgelegd dat de brieven nu naar mij zijn gestuurd maar dat die ook naar haar school of als ze straks haar eerste bijbaantje heeft naar haar werk gestuurd kunnen worden. Wij weten simpelweg niet wie dat doet maar dochter denkt dat account afschermen voldoende is...
wil40
17-08-2020 om 01:14
Niet op één lijn.
Jij en je vrouw zitten niet op één lijn, dat gaat nog lastig worden de komende jaren. Ik zou daar toch eerst samen uit proberen te komen. Je vrouw denkt dat het afschermen van haar account voldoende is. Daar zou ik een gesprek over hebben, dat jullie alsnog één lijn trekken als dit niet voldoende blijkt te zijn.
Vreemd dat je vrouw het normaal vindt dat haar 13 jarige dochter seksuele voorstellen ontvangt.
Julia
17-08-2020 om 12:10
Wie doet dit?
Je schrijft dat je dochter seksuele voorstellen krijgt op Instagram. Zijn dat onbekende (mannen) die dit doen? Of jongens (klasgenoten?) die zij kent? Heb je hun ouders al benaderd met wat hun zonen naar jouw dochter sturen?
Je schrijft ook dat iemand brieven stuurt, met wat ik begrijp screenshots van jouw dochters Instagramaccount. Waarom doet diegene dat? Is het om jou te waarschuwen voor wat je dochter op internet zet?
Verder is het belangrijk dat je met je vrouw een lijn trekt en dat je er goed bovenop zit met wat je dochter op Instagram (en het hele internet) plaatst. Je hebt helemaal gelijk met dat die teksten van je dochter naar iedereen gestuurd kunnen worden...
Voor veel mensen (kinderen) is het iets dat in theorie kan maar bij jouw dochter gebeurt dit nu echt en dat moet ze even goed gaan beseffen.
Wilmama
17-08-2020 om 13:10
Hoe komen ze aan je adres?
bedoel je met brieven, echte papieren brieven die in jullie brievenbus worden gestopt? Hoe komt diegene aan jullie adres dan? Ik neem aan dat dat niet op haar instagram staat. Iemand die jullie dochter goed kent, moet het dan gedaan hebben.
Verder: ik weet niet precies hoe instagram werkt. Maar kan ze niet een nieuw profiel aanmaken, alles van het oude wissen, en selectiever met haar volgers omgaan? Veel instagrammers hebben een openbaar profiel en een 'finsta' voor een select groepje. De brave foto's op de openbare en de heftigere op de 'finsta'.
Triva
17-08-2020 om 14:27
hmm
"Iemand die jullie dochter goed kent, moet het dan gedaan hebben.'
Inderdaad, dus wat helpt afschermen hier? Niks dus....
Elise
17-08-2020 om 18:49
Erbovenop zitten
Het zouden natuurlijk ook de kinderen die de berichten sturen naar de dochter van Joris kunnen zijn die de brieven sturen. Waar zijn dochter op dansen zit en waar zij (ongeveer) woont zal wel geen groot geheim zijn.
Ik zou je dochter vragen om inzage in wie die “vragen” stelt. Uit ervaring weet ik dat het vaak vriendengroepen zijn van jongens die zichzelf vooral erg leuk vinden en die je het beste allemaal in een keer kunt blokkeren. (Met het risico dat ze daarop aangesproken gaat worden)
Mijn dochter van 15 staat al jaren ingelogd op mijn telefoon waar ik enige tijd berichten als “stuur nudes” (jongerentaal voor naaktfoto) moest verwijderen voordat zij die zag... Die blokkeerde ik dan ook waarna dochter op school ruzie erover kreeg.
Lou
17-08-2020 om 19:25
Inlezen en opnieuw beginnen
Ik zou een paar dingen doen. Ten eerste zorgen dat je zelf goed snapt wat er gebeurt, wie wat doet, wat een verhaal is, dat soort dingen. Vervolgens zou ik met je dochter op Instagram helemaal opnieuw beginnen. Account verwijderen, nieuw account aanmaken, afspraken maken, je kunt haar zelf bijvoorbeeld ook volgen als je zelf een account maakt.
Heel raar is dat overigens niet hoor. Alle insta-meisjes die ik ken, beginnen elke zo veel jaar opnieuw. Alle volgers kwijt ja, soms wel. Maar het geeft je ook nieuwe kansen, een schone lei op Insta is ook heerlijk hoor ik. En je kunt beginnen met de volgers die je zélf wilt, die geeft je gewoon je nieuwe account door.
Dita
03-01-2021 om 22:43
Mijn gedachte
“ Wij kwamen gisteren terug van vakantie en er is een brief naar ons adres gestuurd waarin mijn dochter reageert op vragen waarin met ziektes wordt gescholden of haar seksuele voorstellen worden gedaan.”
Misschien een wat te snelle gedachte maar ik zou brieven sturen naar het adres van de ouders van deze jongens met HUN uitlatingen.
Dita
03-01-2021 om 22:44
1000 volgers
Hoe komt een tienermeisje trouwens aan 1000 volgers? Zoveel contacten en kennissen heb je op die leeftijd helemaal niet.
JimButton
15-08-2021 om 16:42
Dita schreef op 03-01-2021 om 22:44:
1000 volgers
Hoe komt een tienermeisje trouwens aan 1000 volgers? Zoveel contacten en kennissen heb je op die leeftijd helemaal niet.
Waarschijnlijk zitten er veel dubbele accounts tussen. Hier zie ik dat de “besties” met meerdere namen in de lijsten staan waaronder een aantal met “prive” erin.
Hier worden ook teksten en foto’s van sociale media uitgeprint en rondgestuurd maar in tegenstelling tot Joris zijn dochter gaat het niet om specifieke uitlatingen. Ontzettend irritant.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.