Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Beugel en verzekering

Onze oudste moet een beugel. Nu heb ik de verzekering gecheckt en ortho zit niet in ons pakket. Ik dacht nou dan passen we dat per januari aan maar nu hoor ik dat je eerst een jaar moet wachten voor je dan de beugel vergoeding krijgt.. Dom dat ik me hier niet eerder in heb verdiept. Zijn er ook verzekeringen waarbij dat niet zo is? Wat zijn jullie ervaringen daarmee? 


SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

05-07-2023 om 10:03

Let er ook op dat maar tot euro 1000,= vergoed wordt. Een beugelbehandeling kan daar gemakkelijk overheen gaan.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 05-07-2023 om 09:44:

https://www.zorgwijzer.nl/zorgverzekering-2023/deze-zorgverzekeraars-vergoeden-een-beugel-zonder-wachttijd

of dat voor 2024 ook zo is weet ik niet

En dat laatste is maar de vraag, want mijn ervaring is dat dit lijstje per jaar kan wijzigingen. Wij zijn ooit gewijzigd van zorgverzekeraar ivm een collectiviteitskorting. Was halverwege het beugeltraject van jongste. Ik was heel verbaasd dat ik bij de nieuwe zorgverzekeraar weer een beugelvergoeding kreeg... Dus nogmaals 1200 euro - dank u wel, CZ! 

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

05-07-2023 om 10:29

TineWinkel schreef op 05-07-2023 om 10:16:

En dat laatste is maar de vraag, want mijn ervaring is dat dit lijstje per jaar kan wijzigingen. Wij zijn ooit gewijzigd van zorgverzekeraar ivm een collectiviteitskorting. Was halverwege het beugeltraject van jongste. Ik was heel verbaasd dat ik bij de nieuwe zorgverzekeraar weer een beugelvergoeding kreeg... Dus nogmaals 1200 euro - dank u wel, CZ!

Daar kwamen wij iets te laat achter... anders was ik eerder gewisseld van zorgverzekering.

Bij CZ hoef je niet te wachten, maar de premie voor de aanvullende verzekering die je nodig hebt voor orthodontie is hoog en de uiteindelijke 'winst' laag want ze vergoeden lang zoveel niet als de totale kosten.

grasspriet1980 schreef op 05-07-2023 om 10:33:

Bij CZ hoef je niet te wachten, maar de premie voor de aanvullende verzekering die je nodig hebt voor orthodontie is hoog en de uiteindelijke 'winst' laag want ze vergoeden lang zoveel niet als de totale kosten.

wij hadden de aanvullende verzekering op basis van andere gronden, niet gelet op orthodontie omdat we dachten daar toch geen recht meer op te hebben. Maar de orthodontist stuurde de factuur eerst naar de verzekeraar en wat niet onder de verzekering valt moet je dan alsnog betalen. Kom je plots tot de ontdekking dat je (heel) veel minder hoeft te betalen - was een aangename verrassing

Als je niet veel verdient zit je best snel aan de drempel om ziektekosten af te mogen trekken. Ik zou goed rekenen of het eigenlijk wel uit kan.

TineWinkel schreef op 05-07-2023 om 11:17:

[..]

wij hadden de aanvullende verzekering op basis van andere gronden, niet gelet op orthodontie omdat we dachten daar toch geen recht meer op te hebben. Maar de orthodontist stuurde de factuur eerst naar de verzekeraar en wat niet onder de verzekering valt moet je dan alsnog betalen. Kom je plots tot de ontdekking dat je (heel) veel minder hoeft te betalen - was een aangename verrassing

Ja als je de aanvullende verzekering sowieso zou afsluiten is dat natuurlijk een aangename bijkomstigheid, maar alleen aanvullend afsluiten voor orthodontie is niet zo lucratief.

wij hebben de oudste nu bij de ortho. We zijn voor de gehele behandeling 3000 euro kwijt. Er wordt 1500 vergoed door de verzekering. Deze hadden we afgesloten en we hoefden niet een jaar te wachten om er gebruik van te maken. Maar wij wisten dit wel voor het eind van het jaar, dus toen hadden wij ortho pakker bijgenomen.

deze aanvulling is dit jaar alweer veranderd. Bestaat niet meer.

met jongste dit jaar al bij ortho geweest om te weten wanneer zij ongeveer aan de beurt is zodat ik weet hoe t zit met verzekering.

grasspriet1980 schreef op 05-07-2023 om 10:33:

Bij CZ hoef je niet te wachten, maar de premie voor de aanvullende verzekering die je nodig hebt voor orthodontie is hoog en de uiteindelijke 'winst' laag want ze vergoeden lang zoveel niet als de totale kosten.

Bij cz heb je ook een wachttijd van een jaar.

Ik heb al jaren een hele uitgebreide aanvullende verzekering bij CZ (gezinnen), hierin wordt orthodontie voor ruim 2000 euro vergoed. Ik heb deze omdat mijn werkgever voor het grootste deel betaald en ik hem sowieso gebruikt voor lenzen en de tandarts.

Caroline80 schreef op 05-07-2023 om 13:11:

[..]

Bij cz heb je ook een wachttijd van een jaar.

o, dat is dan nieuw

grasspriet1980 schreef op 05-07-2023 om 15:36:

[..]

o, dat is dan nieuw

Ja dat is sinds dit jaar. Pakketten waarbij je eerst geen wachttijd had zijn veranderd. Misschien niet allemaal maar de meeste wel. Geld he…

Mijn verzekering CZ gemeentepolis vergoed €2045 wachttijd 1 jaar. 

Prachtwacht schreef op 05-07-2023 om 18:08:

Mijn verzekering CZ gemeentepolis vergoed €2045 wachttijd 1 jaar.

Mijn CZ gezinnen polis ook. Zie https://www.zorgwijzer.nl/vergoeding/orthodontie-tot-18-jaar  voor alle orthodontie vergoedingen in 2023.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.