Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Beide kinderen op dezelfde tijd naar bed ?

Wij zijn op dit moment op vakantie in Frankrijk met onze kinderen.We hebben 1 zoon  van net 17,1 dochter van 15,1 dochter van 12 en 1 zoontje van 8.Op vakantie mogen de kinderen altijd later naar bed dan gewoonlijk.Vandaag waren we pas om 8 uur klaar met het avondeten en hadden we daarna nog een uitgebreide wandeling gemaakt.Uiteindelijk kwamen we pas om half elf terug in het huisje.Helemaal  niet erg natuurlijk voor een keertje maar dan wil ik de jongste 2 wel meteen op bed hebben.Echter volgde er protest van mijn dochter van 12.Ze wou niet op dezelfde tijd als haar broertje gaan slapen want dat was oneerlijk.Vervolgens kregen we een uitgebreide uitleg over waarom het dan oneerlijk was .volgens haar mocht ze nog minimaal een uur opblijven omdat haar broertje ook 2 uur later dan normaal naar bed ging .Ik heb gezegd dat we het toch gezellig hadden gehad en dat ze niet alles eerlijk moest willen maken .maar dochter met een groot rechtvaardigheidsgevoel (autisme) was het daar niet mee eens. Nu zit  ze boos boven en weet ik niet wat ik moet doen .Vinden jullie het normaal om kinderen met een vork groot leeftijdsverschil even laat naar bed te sturen of moet ik dochter volgende keer maar even beneden houden ?


Ik snap de redenering van dochter (broertje mocht later dan normaal, dus mag zij ook later dan normaal), maar ben het er niet mee eens. Het was niet omdat broertje iets krijgt wat zij niet krijgt; jullie hebben gewoon met zn allen een leuke wandeling gemaakt en waren wat later thuis. Maar omdat het nu vakantie is en ze al 12 is zou ik hier geen strijd van maken.

Stel dat jullie, de ouders, altijd om 12 u naar bed gaan. Moeten jullie dan nu ook maar om 1 uur omdat dat eerlijker is? Zou ze daarom kunnen lachen denk je, als je die vergelijking maakt?

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

06-08-2021 om 23:10

Ik zou de dochter van 12 eerder op één hoop gooien met die van 15 dan met een klein broertje van 8.

Wednesday schreef op 06-08-2021 om 23:10:

Ik zou de dochter van 12 eerder op één hoop gooien met die van 15 dan met een klein broertje van 8.

ja, maar dat vindt die van 15 dan weer niet eerlijk

Friezinnetje schreef op 06-08-2021 om 23:15:

[..]

ja, maar dat vindt die van 15 dan weer niet eerlijk

Laat het gewoon helemaal los

Sophia_!

Sophia_!

06-08-2021 om 23:16

Wednesday schreef op 06-08-2021 om 23:10:

Ik zou de dochter van 12 eerder op één hoop gooien met die van 15 dan met een klein broertje van 8.

Ik ook. En dan is het een keer echt laat in de vakantie,  wat geeft dat nou? Dat is beter dan een boos kind, het zou mij de strijd niet waard zijn. 

Dan geef je haar nog een half uur en morgenavond nog een half uur. Wat maakt het ook uit allemaal. Het is vakantie en morgen slapen ze uit.

Ik zou er iets verschil in houden, al is het maat half uur als dat zoveel drama scheelt.

Als het erg laat is vind ik het vrij normaal om ze inderdaad op dezelfde tijd naar bed te laten gaan. Maar het is vakantie en voor je dochter is het blijkbaar heel onrechtvaardig dus dan zou ik het gewoon laten gaan. Laat haar ook maar een uurtje later gaan dan, ze kan immers 's ochtends uitslapen. 

Hier zit er een groot leeftijdsverschil tussen de oudste kinderen en de jongste kinderen. Dus meestal behandelen we ze als twee groepjes. Tussen de jongste kinderen zit niet zo veel leeftijdsverschil dus die gaan altijd op dezelfde tijd slapen. De oudste kinderen mogen het inmiddels zelf weten maar toen ze nog een bedtijd hadden gingen ze ook op hetzelfde tijdstip. Maar dat was dus altijd en niet alleen in de vakantie dus daar waren/zijn ze aan gewend.

Moeten ze morgen vroeg op?

Ik zou  - zeker voor vanavond - die van 15 en die van 12 op 1 hoop smijten.
Slapen ze morgen maar uit en ligt die van 12 morgen eventueel maar eerder in bed moest ze te moe zijn.

En als het dan drama geeft met die van 15 geef je die een half uur extra.
(Al zou ik iemand van 15 op vakantie gewoon geen uur meer geven, maar soit.)

Ik zou zeggen: die van 17 en 15 mogen het op vakantie zelf bepalen, die van 12 mag later dan die van 8. Dus ik zou juist relaxt de tijd nemen om die van 8 lekker in bed te stoppen en een half uur later mag die van 12. Overigens zou ik dat van tevoren (de volgende keer dus) bespreken en aangeven dat je de tijd niet gaat 'uitrekenen'. Dus het is niet zo dat zij een uur mag als haar broertje ook een uur mag. Ik zou zeggen: je mag later, maar uiterlijk... 

Dat gedoe altijd met bedtijden. Ik heb dat met 12 al losgelaten. Ze kunnen prima zelf bepalen hoe laat ze naar bed gaan, en in de vakantie al helemaal. Enige is dat ik verwacht dat ze ‘s morgens op tijd op zijn als dat nodig is.

hier gaan ze als het niet belachelijk laat is wel gelijk naar bed maar mag de oudste nog even op haar telefoon. Kwartiertje, maar dat is voor haar toch net het verschil.  

ik weet niet meer precies hoe oud mijn kinderen waren, ik heb verplichte bedtijd geleidelijk los gelaten. Zoon regelde dat sowieso vrij zelfstandig, dochter heb ik daar nog een hele poos in begeleid. Met gesprekjes hier en daar: prima als je zelf je bedtijd in de gaten gaat houden, we kunnen dat wel proberen, kijken hoe het gaat, let je er dan op voldoende slaap te krijgen enz. 
Af en toe liep het dan toch wat spuigaten uit, en dan hadden we weer een gesprekje. En dan kwamen we samen tot een oplossing: of weer wat strenger aan houden, of ze zou zelf weer beter opletten. 
Maar ik denk dat ze met 12 wel redelijk zelf regelde, hoogstens gaf ik nog eens een hint ofzo. 
Ik zelf zou het dan ook gaan loskoppelen van leeftijd. Want het heeft met slaapbehoefte te maken, en met zelfredzaamheid. Weinig met leeftijd, dat is alleen leuk voor statistieken. 

Bij ons mogen de kinderen 12, 14, 15 op vakantie alle 3 tegelijk. Alleen de jongste moet wel om 12 uur terug zijn bij de stacaravan. Zijn de oudste er dan nog niet en gaan wij zelf slapen dan gaat de jongste ook op bed liggen. 

Ik laat er in zo’n geval voor de vorm een kwartiertje tussen. Dan zitten ze elkaar ook niet in de weg bij het tandenpoetsen etc. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.