Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
ffzo

ffzo

11-03-2015 om 10:52

beetje rare vraag misschien.. maar tot hoe lang groeien borsten door?

hoe lang duurt eigenlijk de puberteit, wanneer zijn meisjes uitgegroeid? Als de menstruatie komt, groei je volgens mij niet meer zo heel veel in lengte, maar groeit 'de rest' dan nog wel???

four

four

11-03-2015 om 11:10

je hele leven

Zolang je zwaarder wordt worden je borsten ook groter.

ffzo

ffzo

11-03-2015 om 12:06

hahaah

nou, heb ik nooit wat van gemerkt.. klein blijft klein

Moni

Moni

11-03-2015 om 12:21

Ja, de rest groeit nog wel

Mijn oudste was in de lengte zo ongeveer uitgegroeid rond 13,5 jaar. Daarna zijn er nog 2 cm bijgekomen in vier jaar.
Borsten en heupen zijn wel doorgegroeid. Vooral de heupen kwamen pas na de lengtegroei. Ze is verder heel slank.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-03-2015 om 12:50

Borsten groeien door idd

Ik had op mijn 20ste nog 80B en nu is het 85H.
Ik ben zwaarder geworden, baby's... het is allemaal van invloed.

Katniss

Katniss

11-03-2015 om 13:02

Jaja

Op mijn 20e had ik volgens mij 75A. Twintig jaar en twee kinderen later is dat 65/70 D/E geworden Ik ben nu wel een kilo of 8 zwaarder dan toen.

Katniss

Katniss

11-03-2015 om 13:05

Wat dan wel weer jammer is

Dat je dan zo oud bent en eindelijk een beetje fatsoenlijk gemoed krijgt, maar dat dan de zwaartekracht toeslaat of in ieder geval je vulling minder stevig wordt dan op je 20e.

Miekemieke

Miekemieke

11-03-2015 om 13:35

Ook niets meer geworden

Op mijn 13 cup AAA en 40 jaar en twee kinderen later is het niets meer geworden, helaas helaas. Wel na de bevalling twee pronte appels gehad maar na het zogen verdwenen ze weer in het niets.

Niki73

Niki73

11-03-2015 om 15:30

Niks over te zeggen

Ik had aan het einde van mijn groeispurt dezelfde maat die ik nu, bijna 35 jaar, 2 kinderen en ruim 3 jaar borstvoeding later nog steeds heb. Ik heb bij familieleden gezien dat ze bij sommige mensen wel degelijk hun hele leven doorgroeien.

Monique D*

Monique D*

12-03-2015 om 01:05

Bij mijn moeder

Voordat ze mij kreeg had ze twee erwtjes op een plankje. Na mijn geboorte kreeg ze vollere borsten.
Na haar overgang zijn de borsten zeker twee tot drie maten gegroeid!
Dus ze kunnen langer doorgroeien dan je denkt!

ffzo

ffzo

12-03-2015 om 17:37

moah

denk dat dat 'doorgroeien' toch meer vetweefsel is dan wat anders??
heb eigenlijk nog niet echt goed antwoord op mijn vraag...

Moni

Moni

12-03-2015 om 17:45

Je bedoelt bij pubers?

De meeste antwoorden gaan over vrouwen die ouder/zwaarder worden.
Bij mijn oudste zie ik geen vet. Buik is heel strak, net zoals voor de groeispurt. De vorm is alleen anders geworden (heupen), die zijn niet meer smal. Borstomvang is ook bijna gelijk met 13 jaar, namelijk heel smal.
Misschien moet je vragen om meer ervaringen met pubers dan met vrouwen die zwanger zijn geweest.

Andernikkie

Andernikkie

12-03-2015 om 17:45

Hier

Dochter is bijna 17 en groeit sinds haar 15e nauwelijks meer. Maar haar borsten helaas wel. Inmiddels heeft ze een stevige Dcup (lastig bij het sporten). Bij mij was dat vroeger precies hetzelfde. Het hield op toen ik een jaar of 18 was. Daarna inderdaad alleen nog als ik dikker werd, dan kwam er vetweefsel bij. Maar dat kon er ook weer af. Bij mijn zus groeide het ook door tot ongeveer 18 jaar. Die is graatmager, maar heeft wel een E-cup.

Erfelijk

Borstgrootte uitgegroeide puber is ten dele erfelijk. Had de moeder als puber volle borsten, is de kans groot dat haar dochter ook met volle borsten de puberteit uit komt. En andersom.
Gaat een tiener op dieet, groeien de boraten ook weinig.

nou niet altijd stabiel

Wij hebben in aanleg een beetje vreemde manier van dikker worden.
Als wij (ik en dochters) aankomen, komt t bij ons eerst op de heupen en billen en dan op de borsten.
Onze buik blijft altijd in model. Zelfs na mijn zwangerschappen.
Bij oudste is t wat minder heupen en juist wat meer borst, bij jongste en mij meer heupen en minder borst.
Oudste heeft bh s in alle cupmaten. Van B tot E en ik B en C en jongste heeft A en B. Jongste is ook de smalste en magerste van ons 3en. Ws heeft het dus wel daarmee te maken.
Als ik afval (dat doe ik zelden bewust, maar ik schommel altijd wel wat in seizoenen, winter wat zwaarder, zomer wat slanker) moet ik dus als eerste mijn bh's van vorig jaar uit de kast halen.
Meestal breng ik t niet verder dan dat en ik vind t ook wel prima zoals t is. En dan tegen december kan ik de C bh's weer gaan opzoeken.
Het is dus niet alleen groei die meespeelt. Het is bij ons i.e.g. ook vet.
groeten albana

Celine

Celine

20-03-2015 om 22:03

Puber en groeiende borsten

Zelf (slank) ben ik behept met maatje A.

Dochter van 15 groeit al sinds haar 13e niet meer in de lengte. Borsten zijn van cupje A inmiddels C. Maar in de tussentijd is ze ook (veel) zwaarder geworden, dus dat verklaart (denk ik) in elk geval een (groot) deel van de groei. Ik dacht aanvankelijk dat ze het bij A zou houden tot ze wat gezetter werd.

Het kan zijn dat ze sowieso iets zwaardere borsten zou hebben (ook als ze slank zo zijn gebleven) dan ik, maar dan heeft ze het van mijn schoonmoeder .

Barvaux

Barvaux

21-03-2015 om 22:25

celine

Ik weet niet wat je bedoelt met die smiley maar dat kan dus wel degelijk.

Pronto

Pronto

22-03-2015 om 14:44

Nee je bent nooit echt klaar

Je bent nooit uitgegroeid met vet/klierweefsel. Er is zoveel van invloed. Mijn moeder had altijd een handjevol en heeft nu zware borsten nadat ze veel is aangekomen.
Mijn schoonmoeder had nog geen handjevol en dat is altijd zo gebleven.
Mijn ene dochter heeft zware borsten die minder worden als ze veel sport en afvalt, mijn andere dochter heeft een handjevol, maar ook bij haar wordt het bij sporten minder.
Ikzelf heb een grote cup. Voor de kinderen een C, na elk kind een cup groter en na aankomen door bepaalde reden is dat nog meer gegroeid.
Dus afhankelijk van factoren zoals erfelijkheid (schoonmoeders kan! Mijn dochter heeft mijn schoonmoeders figuur) je eigen lijf, aankomen,afvallen, medicatie, borstvoeding enz. ben je eigenlijk nooit klaar met je borsten en kun je van grote cup naar kleinere cup en omgekeerd gaan.
Wat je hebt als puber hoeft dus niet zo te blijven, al kan dat wel een tijd stabiel blijven in de tijd voordat je kinderen krijgt. De leeftijd zal verschillen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

22-03-2015 om 14:48

Groei borsten

Borsten bestaan o.a. uit melkklierweefsel, bindweefsel en vetweefsel. Een baby krijgt melkklierweefsel in aanleg mee. Bij een meisje groeit dit in de puberteit uit tot borsten onder aansturing van oestrogenen, de vrouwelijke geslachtshormonen. Het vetweefsel neemt ook toe. Borsten kunnen doorgroeien tot het 18e-21e levensjaar maar dit is persoonsgebonden; de groei kan ook stoppen een paar jaar na het begin van de eerste menstruatie. Overgewicht (hebben gehad), zwangerschap en menopauze zorgen ook voor het groter worden van de borsten, net als het gebruik van "de pil" en verstoringen in de hormoonhuishouding. Daarnaast spelen erfelijke factoren een rol.

Ik had tot mijn zwangerschap een kleine B; nu nog maar een mager A cupje. Net als mijn moeder. Haar borsten zijn ook niet groter geworden in/na de overgang. Dus helaas zal ik het hiermee moeten doen

hallo ben 12jaar en ik wil weten hoeveel cm mijn borsten groeien per maand 

Heleen, lees de berichten hierboven en op Google. Daar is weinig zinnigs over te zeggen.

Heleen.123 schreef op 16-01-2022 om 11:58:

hallo ben 12jaar en ik wil weten hoeveel cm mijn borsten groeien per maand

Daar valt echt niks over te zeggen. Zeker niet per maand. Tot mijn 16de was ik hartstikke plat. Toen opeens bam! Dat ging zo snel dat het echt zeer deed. Op mijn 19de had ik D. Op mijn 20ste DD. Tijdens de zwangerschap bleven ze groeien en had ik een I cup. Nu nog een E maar ze hangen en ik spaar voor een borstlift. 

De BH maat kan gedurende je levensfase steeds verschillen. Ik ben ooit met AA begonnen en heb nu een D nodig. Voor mijn zwangerschap had ik maat A, daarna ging ik naar B, rondom de overgang naar C en D.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.