Ballenbak
23-05-2020 om 21:19
Bedtijd puber
Ik vraag me af hoe andere ouders aankijken tegen pubers in de avond op de bank.
Ik zal best een ontaarde moeder zijn maar ik moet eerlijk bekennen dat bij mij om 20 uur in de avond het licht uit gaat. Dan heb ik echt behoefte aan mezelf. Concentratie is op. Dat is lange tijd prima gegaan maar mijn kinderen hebben inmiddels de leeftijd dat 20 uur naar bed er niet meer in zit.
Ik sleep mezelf de laatste tijd nog tot half 9/ 9 uur. Maar er komt een tijd dat ze de hele avond op de bank hangen. En ik zie er eerlijk gezegd als een berg tegenop. Mijn liefste dochter van de wereld kletst me de oren van mijn hoofd al sinds ze kan praten. Die gaat echt niet stil de avond doorbrengen. Mijn kinderen willen een groot gedeelte van de dag vermaakt worden, Ik verwacht niet dat dat verandert in de avonden.
Ik wil gewoon egoïstisch knuffelen met mijn vriend op de bank en de avond doorbrengen zoals wij willen. En wanneer heb je anders nog tijd om te vrijen? De rest van de dag ben ik van mijn kinderen (en mijn werk).
Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Jesse_1
23-05-2020 om 22:20
Verschil
Je geeft verschillende dingen aan. De titel is "bedtijd puber", maar je hebt het over pubers die beneden zijn.
Onze pubers zijn vaak op hun kamer. Ik vind het erg gezellig als ze benenden zijn.
Hou oud zijn jouw pubers?
Kun je niet je slaapkamer gezellig maken, zodat je daar even tijd voor jezelf hebt?
NB onze pubers hebben nooit een bedtijd gehad. Eigenlijk bepalen ze zelf wanneer ze naar bed gaan. Als we vinden dat ze slaap nodig hebben, dan geven we wat adviezen, waar ze dan ook meestal wel naar luisteren.
ElenaH
23-05-2020 om 22:20
Tja
Hier is de woonkamer een gemeenschappelijke ruimte. Ik denk dat je niet van je kinderen kunt eisen dat ze die om 20 uur verlaten. Als je iets voor jezelf wilt doen, zou je dat op je eigen (slaap)kamer kunnen doen.
Guera
23-05-2020 om 22:55
Hoe oud?
Die van 14 heeft wel een bedtijd anders gaat ze noooooit en ze heeft het echt nodig. Ik herken het ookniet dat ze beneden zitten te kletsen. Deden ze dat maar eens.
Gister zei ik nog: zullen we weer samen eens iets kijken
Bij mij gaat het licht ook wel uit hoor maar hier hangt iedereen voor tv op de bank. Ze kijken of met ons mee, of in afstemming of op eigen scherm of ze zitten boven
Anyway die van 14 moet om 21uur naar bed. Dan gaat licht om half 10 uur op schooldagen ook nu. In weekend uurtje later
Ballenbak
23-05-2020 om 23:01
Bedtijd
Ja, ik denk inderdaad dat mijn titel niet helemaal paste bij mijn verhaal.
Mijn oudste is nu 12. Ze gaat om half 9 naar boven en 9 uur het licht uit. In het weekend half uurtje later.
Met 14 jaar om 21 uur naar boven is dus nog wel te overzien. Ik denk dat mijn dochter haar slaap ook echt wel nodig heeft. In het weekend slaapt ze rustig tot half 10.
Maar ik kan me voorstellen dat je wat tv betreft je een beetje aan elkaar aanpast.
Mijn partner en ik worden wel een beetje gallisch van nickelodeon, sommige afleveringen hebben ze al 6x gezien, haha.
juf Ank
23-05-2020 om 23:13
mijn kinderen willen vermaakt worden?
Voor een groot gedeelte van de dag? En bedoel je dan te zeggen dat jij dat DUS doet?
Mijn zoon ging in die periode ook vaker weg of naar zijn kamer. Is nooit een probleem geweest eigenlijk. En vermaken.... hahaha nou ik denk niet dat jouw pubers willen knutselen met mama toch? Hoe moet ik dat zien?
En égoistisch' op de bank knuffelen? Wat is daar egoistisch aan?
En wat betreft de methode Elena; vanaf 20 uur naar je kamer vind ik bijzonder. Is weer de andere kant lijkt mij. Het is in mij nooit opgekomen eigenlijk.
skik
23-05-2020 om 23:23
Er komt een tijd
Er komt een tijd dat je wenst dat ze weer eens een avondje gezellig naast ze op de bank zitten. Omdat ze altijd weg zijn of op hun kamer zitten. Er gaan hier dagen voorbij dat ik mijn pubers alleen maar even een kwartiertje tijdens het avondeten zie.
skik
ElenaH
24-05-2020 om 07:22
'Maar ik kan me voorstellen dat je wat tv betreft je een beetje aan elkaar aanpast.
Mijn partner en ik worden wel een beetje gallisch van nickelodeon, sommige afleveringen hebben ze al 6x gezien, haha.'
Je kunt natuurlijk wel afspreken dat de tv na het avondeten voor de volwassenen is. In de zin dat jullie dan bepalen wat er gekeken wordt. De hele dag Spongebob is inderdaad wel erg veel
AlisonH
24-05-2020 om 09:25
Hebben ze zelf schermen / tv op de kamer etc oid? Want ik vermoed dat het erg zal helpen als je vanaf nu instelt dat de tv na het avondeten voor de volwassenen is. En dan mogen ze gerust meekijken, maar er niet doorheen kletsen en niet vol afschuw reageren als jij en je vriend knuffelen. Vrijen doe je neem ik aan toch al niet op de bank als er kinderen in huis zijn.
Ik vraag me wel af hoe het komt dat je zo kapot bent in de avond. Dat herinner ik me wel van toen mijn kinderen echt klein waren, maar toen had ik overdag ook veel meer werk aan ze. Ligt daar nog een mogelijkheid om wat ruimte voor jezelf te creëren?
Overigens moet mijn 15-jarige door de week nog steeds om 10 uur naar bed, anders houdt hij het niet vol.
Temet
24-05-2020 om 10:24
rendementen uit het verleden...
"Mijn liefste dochter van de wereld kletst me de oren van mijn hoofd al sinds ze kan praten. Die gaat echt niet stil de avond doorbrengen"
Rendementen uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.
Mijn zoon begon vroeg met praten en hield daar vervolgens niet meer mee op. Tot ongeveer een half jaar gelededen (hij is 14,5). Er komt amper een stom woord uit. Behalve als hij online zit te gamen met maten, maar wij als ouders krijgen zelden meer dan een zin tegelijk van hem te horen.
Ik kan niet eens zeggen dat hij per se chagrijnig is (soms wel), maar wij zijn als ouders overduidelijk volstrekt niet meer interessant als gesprekspartner. En net wat Skik zegt, hij zit ook vaak helemaal niet in de woonkamer, maar op zijn eigen kamer (of ergens anders waar de wifi beter is dan op zijn kamer).
Hij heeft overigens door de week wel een bedtijd, in het weekend laten we het redelijk gaan en dan wordt het wel eens middernacht.
Die tv, daar zou ik wel meteen wat aan doen. Niet door kinderen een eigen tv te geven overigens, maar gewoon door te verordonneren dat bijvoorbeeld programmakeuze aan jullie is vanaf een bepaalde tijd. Of wat dan ook.
Dit heb ikzelf vooral met dochter trouwens, die soms ook de hele tijd Nickelodeon of wat dan ook kijkt, en soms ben ik het gewoon spuugzat. Dan zeg ik bijvoorbeeld dat deze ene aflevering nog afgekeken mag worden en dat-ie daarna uitgaat. Of op iets wordt gezet wat geen nagesynchroniseerde Amerikaanse meuk is, want van sommige van die programma's (Henry Danger eva) krijg ik op enig moment allergische reacties.
Groeten,
Temet
Yaron
24-05-2020 om 10:40
Bedtijd
Hier moet de 12 jarige om 21.30 uur naar bed, dat was voor de online lessen 21 uur, want toen moest ze om 7 uur op de fiets en nu hoeft ze pas om half 9 voor het scherm. Zodra man en of ik na het eten naar de bank verkassen mogen zij en zusje van 10 hun programma nog afkijken en daarna geen kinderprogramma meer op tv. Voor schoolwerk of voorlezen weten ze dat ik er tot 20.30 uur voor ze ben, daarna niet meer. Vaak blijven ze wel beneden, maar veel aandacht vragen ze niet, soms eens een uitgebreid gesprek of discussie, maar dat is prima.
Onze oudste is 18 en die heeft geen bedtijd, hij gaat regelmatig later dan ons naar bed en zit graag beneden tv te kijken, soms iets wat ik leuk vindt, soms ook niet, maar dat vind ik geen probleem, ik kijk toch niet veel en lees of puzzel meestal.
Wat betreft het bezighouden van je kinderen, dat is iets wat je waarschijnlijk altijd al hebt gedaan en dat zal moeilijk zijn om af te leren, misschien in stapjes, tussendoor zeggen dat je het komende kwartier iets voor jezelf doet en ze je niet mogen storen en dat langzaam uitbreiden naar langer. Ik heb meestal in het begin van de middag een uurtje helemaal voor mezelf nodig en dan weten ze dat ze me met rust moeten laten. Verder ben ik geen entertainment voor mijn kinderen, nooit geweest ook, ze kunnen zich prima zonder mij vermaken.
Phryne Fisher
24-05-2020 om 10:50
Geen bedtijd
De bedtijd heb ik hier al losgelaten toen ze een jaar of 12 waren. Het zijn beide avondmensen. Mijn 15-jarige gaat nu uit zichzelf rond 23.00 naar bed. Als ze geen online les heeft om 9 uur slaapt ze uit tot een uur of 9.30. Bij les om 9 uur wordt dat 8.30 Toen ze nog gewoon naar school mocht stond ze overigens altijd op tijd op.
De regel is altijd geweest dat na 20.30 de tv voor mama was. Inmiddels kijken de kinderen echt zelden of nooit echt tv. Hooguit eens Lubach, maar dat kijken ze ook vaak terug op de laptop/iPad.
Ballenbak
24-05-2020 om 11:04
Bedankt!
Bedankt voor de reacties.
Niet bij stil gestaan dat er ook een tijd komt waarbij het fijn is dat ze eens praten of uberhaupt thuis zijn.
Ik ga wel invoeren dat in de avond volwassenen (ook) kiezen wat op tv komt. Tv op de kamer vind ik (nog) niet nodig. Mijn zoon raakt makkelijk verslaafd aan schermpjes.
Blij te horen dat ik niet de enige ben die een beetje allergisch is voor henry danger enz, haha.
Ik denk dat ik gewoon extra moe ben door de corona tijd. Ik snak weer naar een gewone ritme. Maar daar ben ik vast de enige niet in.
Guera
24-05-2020 om 11:21
Zelf ritme creeren
Ik ben ook best moe. Volgens mij omdat je de hele dag loopt op te letten vooral buiten bv in supermarkt. En qua werk de hele dag achter scherm
Ik maak de kinderen om 8 uur a half 9 wakker. Les of geen les. En ze moeten dus daarom redelijk op tijd naar bed anders gaan ze zich gedragen alsof het vakantie is en dan is het ritme helemaal zoek.
We eten ook niet extra laat. Elke dag een wandeling na het eten. Meestal gaan de pubers wel mee omdat zij dan het gehang ook wel zat zijn.
Ik herken erg je gevoel dat je avond weg is. Ik zag daar ooit ook erg tegenop. Het went en de regel na 20 u is de tv van ons en tot 20 u kun je nog schoolvragen stellen werkt heel goed. Dus creër zelf dat vaste ritme met bed, eet, beweeg, werktijden etc
Anemone
24-05-2020 om 11:24
Samen kijken
Wij kijken savonds samen een programma of serie op Netflix die we allemaal leuk vinden. Zoals Lubach, dreamschool of Even tot hier. Veertienjarige gaat rond 21.30 naar boven en gaat dan nog lezen in bed. Vind het zelf ook wel fijn om nog even alleen beneden te kunnen zijn, maar samen tv kijken vinden we allemaal gezellig gelukkig.
Ballenbak
24-05-2020 om 12:08
Corona schema
Wij hebben inderdaad ook een corona schema. Daar gedijen mijn kinderen goed op. Met daarin : beweging, schoolwerk, ontspanning, lunch enz. Maar dat betekent dat ik me de hele dag aanpas aan mijn kinderen hun schema. Ik ben meer het "Ik ga met de wind mee " type. Ik heb daar ook nog eens de baan voor dat daarbij past. Alleen staat mijn werk al een tijdje op nonactief.
Ik merk dat ik een keurslijf vermoeiend vind. Maar goed, dat is mijn ding. Ik vond de eerste weken heerlijk met de kids, lekker de juf uithangen (Ik was vroeger leerkracht). Maar na een paar weken kwam die vermoeidheid.
Nog eventjes volhouden...
Voor de avonden in de toekomst ben ik blij dat meerdere ouders zich niet eindeloos aanpassen aan hun kinderen in de avond. Tot 20 uur vragen kunnen stellen over huiswerk vind ik ook een hele goede.
AlisonH
24-05-2020 om 12:33
Avond vrij
Ik herinner me nu opeens dat ik daar ook erg aan moest wennen, toen niet meer om half 8 alles in bed lag. Pas toen ik het idee los liet dat “mijn” avond pas begon als zij in bed lagen en ik dus ook tv- en mama-staat-klaar-beperkingen ging instellen ging het beter. Wij hebben nog steeds een avond in de week een film-en-chips avond waar niet vanaf wordt geweken, niet door die van 15 en ook niet door de uitwonende als ze thuis is.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.