Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Bang zoon (16) kwijt te raken

Hallo allemaal,

Zoonlief, 16 jaar, volop in pubertijd:
- zit de hele dag met oortjes in;
- communiceert niet, antwoord alleen met eenlettergrepige woorden (ja, nee);
- blowt stiekem (en liegt er over);
- moet dit jaar eindexamen doen (5 havo) maar voert niets uit. Cijfers niet boven de 5,5.
Kortom: een echte puber dus.

Maar: ik erger mij helemaal kapot! Aan het niets doen, aan het hangen, aan het niet luisteren als er tegen hem gepraat wordt (want: oortjes in), het op geen enkele manier inzetten voor school, de enorme desinteresse in een vervolgopleiding (of tussenjaar of wat dan ook maar iets!). Whoahhhhhhhh!!!

En eea bespreekbaar maken werkt averechts, hoe ik me ook opstel (boos, begripvol, de coachende ouder etc). Meneer trekt zich meer terug en graaft zich in, mijn ergernis stijgt. Dit kost alleen maar negatieve energie, van beide kanten. En daar heb ik geen zin meer in. Ik weet heel goed dat hij de enige is die zijn eigen gedrag kan veranderen.

Kortom: hoe dit varkentje wassen zonder het contact kwijt te raken? Alle tips zijn welkom (Benn vast niet de enige met zo'n puberzoon... )

Emzie

Pirata

Pirata

23-10-2018 om 18:47

Het hoort bij 16 zijn.
Het gaat vast over. Misschien haalt hij zijn jaar niet. Ik heb mijn 16-jarige beloofd dat hij overdag bij de Super mag werken als hij zijn examenjaar (deels) over moet doen. Kan hij zelf zijn volwassenenonderwijs financieren voor de niet gehaalde vakken.
Het zou kunnen helpen want hij is vandaag wel gaan leren voor de schoolonderzoeken. Hij staat maar liefst een 6-je gemiddeld tot nu toe, wat hij zelf heel goed vindt.

juf Ank

juf Ank

23-10-2018 om 20:02

loslaten

Echt hij moet het nu zelf gaan doen. Je rol is nu die van de coachende ouder. Jij kunt hem ondersteunen als hij wil, je kunt hulp aanbieden enzovoort, maar dat is het dan ook.
Wat je wel kunt doen is consequenties laten voelen.
et zijn was doen als hij het niet ne mand gooit, kook niet voor hem als hij zich niet aan zijn deel houdt, maar probeer hem niet te dwingen tot iets.
Huiswerk helemaal loslaten. Blowen? Loslaten. hes, je hebt het geprobeerd. Verbieden en straffen leidt alleen nog tot verdere verwijdering.
Rustig, neutraal en vriendelijk blijven. Zo hou je contact.

zebra

zebra

24-10-2018 om 13:52

wat lastig

maar als hij niks uitvoert en zakt voor zijn eindexamen, dan zal hij de gevolgen van het niks doen wel merken. Jaar opnieuw doen of volwassen onderwijs volgen en overdag werken. Misschien komt hij dan wel uit die nonchalante stand?

Streng

Niks doen lijkt me bij een 16-jarige wel erg vroeg. En het is ook geen garantie dat hij er na een jaar blijven zitten wel wat van gaat maken.

Ik heb ook wel eens zo'n periode gehad dat ik er met de pet naar gooide maar toen waren mijn ouders toch wel streng naar me. Het betekende gewoon geen TV kijken of naar buiten voor ik mijn huiswerk had gedaan en daar werd ook op gecontroleerd. Dat werkte wel. Zeker toen ik merkte dat als ik wel wat deed, dat ze ook weer relaxter werden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.