Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

B12 tekort

hallo iedereen,
Sinds vorige week zijn we er via een bloedonderzoek achtergekomen dat mijn onze lieve dochter een ernstig b12 en vitamine d tekort heeft. Ze is begonnen met injecties voor de b12 en verdere onderzoeken lopen nog op dit moment. Ze was al heel lang heel erg moe en ging slecht op school concentratiemoeilijkheden hoofdpijn en ze zakte door haar benen heen omdat ze er geen gevoel in had. Nu gaat ze halve dagen naar school in overleg met de leerplichtambtenaar. Qua cijfers is ze erg achteruit gegaan hierdoor en ze is al blijven zitten en een niveau naar beneden gegaan. Ik vind het zo naar voor mijn dochter. Zijn er meer ouders waarvan hun kinderen een b12 tekort hebben? En hoe hebben jullie het met school opgelost?  Groetjes 

ik heb het pas gekregen na mijn zwangerschap en niet op school. Maar mijn denkvermogen heeft er zeker een klap van gehad. Ga vooral niet lopen stressen en druk leggen, ze moet eerst herstellen. Een paar jaar extra school om terug op het originele niveau te komen, is niet het einde van de van de wereld. 
Voor het HBO kan je bijvoorbeeld vanaf je 21e ook instroomtoetsten doen, als je niet de juiste vooropleiding hebt. 
En wellicht wanneer het beter gaat, kan je ook met de huidige school wat regelen.
Maar voor nu, eerst de druk van de ketel halen.

Bij mijn zoon, toen 16 jaar, werd er online les gegeven i.v.m. corona. Er was weinig les toen. Daarna aangepast rooster, het vierde jaar opnieuw gedaan en voor het vijfde jaar, zijn examenjaar, heeft de neurloog een brief geschreven dat een gespreid examen zou helpen met het herstel. Examenjaar is daardoor opgeknipt in twee jaar. Deze drie jaar gaven net voldoende tijd voor herstel om daarna te gaan studeren. Nu na vijf jaar gaat het veel beter en is hij bijna klachtenvrij. Uiteraard moet hij nog steeds 2x per week een injectie zetten en zijn vitamine D en foliumzuur in de gaten blijven houden door middel van bloedonderzoek. Dat zal ook zo blijven.

Dochter, 6 jaar jonger en nu 16 jaar, zit ook al twee jaar in een aangepast rooster. Één niveau gezakt en blijven zitten. B12 heeft zoveel impact op concentratie en het leervermogen. Het gaat nu langzaam beter. Elke twee maanden hadden we overleg op school. Ook is onze kinderarts een keer aangesloten geweest en ook de jeugdarts van de GGD.
In het begin ging ze maar één uur naar school en dat is heel langzaam opgebouwd. 
Nu twee jaar later heeft ze op twee dagen nog wat roosteraanpassing, vrijstelling voor gym en een vast aanspreekpunt op school om af en toe haar rooster te bespreken. Injecties 2x per week en hoge dosis vitamine D,  foliumzuur en ijzertabletjes. Elke drie maanden bloedonderzoek om goed te blijven monitoren of de foliumzuur en D hoog genoeg staat. B12 injecties werken namelijk het best als de foliumzuur hoog is. 
Nu gaat het steeds beter, is soms nog enorm vermoeid maar haar cijfers zijn weer goed, ze kan weer leren en meedoen met vriendinnen. 
Kortom, het is een lang traject en we zijn er nog niet met dochter, want het herstel kost heel veel tijd maar we zien haar per maand opknappen.

Wat naar voor jullie kinderen. Hier eten ze vegetarisch/veganistisch. Is het bij jullie kinderen daardoor gekomen?

Anonima123 schreef op 09-02-2025 om 09:28:

Wat naar voor jullie kinderen. Hier eten ze vegetarisch/veganistisch. Is het bij jullie kinderen daardoor gekomen?

Nee, ze eten vlees en zuivel. Bij ons, ik heb het ook, is er sprake van een auto-immuumziekte. B12, wat je via voeding binnenkrijgt, moet in de maagwand/darm opgepakt worden door een specifiek eiwit. Die eiwit is niet of bijna niet aanwezig. Hierdoor wordt de B12 uit de voeding niet omgezet en opgenomen. Vandaar de injecties. Dit is al de juist omgezette B12 en je slaat de spijsvertering over. Tabletten slikken met B12 heeft daarom ook geen zin. Daarom spuit je het in je spier en leg je een depot aan voor drie dagen.

Minie12

Minie12

09-02-2025 om 10:19 Topicstarter

bij ons eten ze ook vlees en zuivel. Ze heeft geen glutenallergie. We zijn aan het kijken wat het wel is

Bloem75 schreef op 09-02-2025 om 09:55:

[..]

Nee, ze eten vlees en zuivel. Bij ons, ik heb het ook, is er sprake van een auto-immuumziekte. B12, wat je via voeding binnenkrijgt, moet in de maagwand/darm opgepakt worden door een specifiek eiwit. Die eiwit is niet of bijna niet aanwezig. Hierdoor wordt de B12 uit de voeding niet omgezet en opgenomen. Vandaar de injecties. Dit is al de juist omgezette B12 en je slaat de spijsvertering over. Tabletten slikken met B12 heeft daarom ook geen zin. Daarom spuit je het in je spier en leg je een depot aan voor drie dagen.

Welke auto-immuunziekte hebben jullie? 

SuzyQFive schreef op 09-02-2025 om 10:20:

[..]

Welke auto-immuunziekte hebben jullie?

Addison-Biermer. Maar er zijn naast deze auto-immuumziekte meer oorzaken om een B12 tekort te ontwikkelen. Denk aan veganisten die hun vitamines niet aanvullen, gastric bypass patienten omdat het maagoppervlakte verkleind is, ouderen omdat de maagwand wat verschrompeld. Bij de meeste volstaat het slikken van vitaminenpillen. En bij veel mensen met B12 tekort komen ze er ook niet altijd achter wat de precieze reden is. 

Zeespiegel schreef op 09-02-2025 om 08:21:

ik heb het pas gekregen na mijn zwangerschap en niet op school. Maar mijn denkvermogen heeft er zeker een klap van gehad. Ga vooral niet lopen stressen en druk leggen, ze moet eerst herstellen. Een paar jaar extra school om terug op het originele niveau te komen, is niet het einde van de van de wereld.
Voor het HBO kan je bijvoorbeeld vanaf je 21e ook instroomtoetsten doen, als je niet de juiste vooropleiding hebt.
En wellicht wanneer het beter gaat, kan je ook met de huidige school wat regelen.
Maar voor nu, eerst de druk van de ketel halen.

Waarom HBO?

Indertijd woonden we in het buitenland, daar ga je veel meer zelf experimenteren. Ik had zelf extra vitamine B12 vanwege de combinatie met de pil, die mij uit mijn evenwicht haalde (netjes gezegd). Zoon had ook zo zijn buiten. Bij ons volstonden de tabletten. Latere navraag bij de huisarts in Nederland bleek indertijd, dat gebrek aan vitamine B12 eigen veel vaker voorkwam, maar in Nederland nauwelijks wordt gediagnostiseerd, terwijl in Frankrijk veel vaker injecties met veel grotere hoeveelheden worden gegeven. Gelukkig dat er nu wel injecties worden gegeven.

Tsjor

tsjor schreef op 09-02-2025 om 12:31:

[..]

Waarom HBO?

Tsjor

Was maar een voorbeeld, van een manier waarop het later mogelijk weer rechtgetrokken kan worden. Geen idee of HBO inderdaad van toepassing is.

ook geen ervaring met school, wel b12 tekort bij mijzelf. Toen vorig jaar m'n longcovid weer op ging spelen (moe, moe, moe), en bloed geprikt werd bleek er b12 en vit d tekort onder te zitten. Pillen hielpen alleen bij vit d. Voor de b12 krijg ik nu elke 3 weken een prik. Ik heb ook nog 5+2 weken geboosterd (2x per week prik). Nu is t redelijk stabiel en ben ik doorgaans een stuk minder moe, m'n long covid is daardoor ook beter te handelen. 

Ik zou in overleg gaan met school en daarnaast vragen of de arts evt wil ondersteunen met een verklaring (doen ze niet altijd). Maar er is veel mogelijk op school (tweejarig examentraject, maatwerkrooster, alleen/ voornamelijk toetsen maken op school). Eea is dus vooral afhankelijk van wat je kind nodig heeft èn wat school zou willen en denken te kunnen. Sterkte, ik hoop dat ze gauw opknapt!

Minie12

Minie12

09-02-2025 om 18:42 Topicstarter

De verklaring van de huisarts is idd een goede optie. De leerplichtambtenaar denkt ook goed mee. Ze gaat nu tot 12.00 uur naar school. Langer houd ze niet vol. Ze is geprikt op glutenallergie daar was niets bij gevonden. Wat voor onderzoeken zou ze nu krijgen. Groetjes 

Minie12 schreef op 09-02-2025 om 18:42:

De verklaring van de huisarts is idd een goede optie. De leerplichtambtenaar denkt ook goed mee. Ze gaat nu tot 12.00 uur naar school. Langer houd ze niet vol. Ze is geprikt op glutenallergie daar was niets bij gevonden. Wat voor onderzoeken zou ze nu krijgen. Groetjes

Bij mij kwam ook niets uit het bloedonderzoek, maar na een darmonderzoek was glutenintolerantie zo klaar als een klontje. Misschien toch eens navragen bij de mld- arts.

Uit ervaring weet ik dat je ook een B12-tekort kunt krijgen door medicijngebruik. Gelukkig werd het bij mij snel ontdekt.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.