Prachtwacht
21-03-2025 om 17:47
Alcohol kopen
vandaag had ik een discussie in de supermarkt. Ik kocht een paar blikjes bier voor mezelf en had mijn kind (13) bij me. Ik mocht het niet kopen van de medewerker, ook niet als ik mijn kind alvast de winkel zou uitsturen. Ik zou het helemaal niet meer mogen kopen. Manager kwam erbij en uiteindelijk kreeg ik het toch mee. Vreemde ervaring.
Laatst bij de slijter een moeder met dochter, haar dochter (ook rond 13 jaar) mocht de slijter niet eens binnen. Dat kon ik op zich nog wel íets beter begrijpen. Maar ze wilden samen gewoon een cadeautje uitzoeken voor een jarige oom.
Wat zijn jullie ervaringen?

Daglichtlamp
22-03-2025 om 10:27
Aangezien er genoeg ouders zijn die alcohol kopen voor hun minderjarige kinderen, is er genoeg reden voor supermarkt om aan te nemen dat de alcohol kennelijk gekocht wordt om door te geven aan een minderjarige.

Schemerlampje
22-03-2025 om 10:31
Daglichtlamp schreef op 22-03-2025 om 10:27:
Aangezien er genoeg ouders zijn die alcohol kopen voor hun minderjarige kinderen, is er genoeg reden voor supermarkt om aan te nemen dat de alcohol kennelijk gekocht wordt om door te geven aan een minderjarige.
Maar dan kun je toch aan niemand alcohol verkopen? Of dat kind er nu wel of niet bij is. Overigens drink ik zelf geen alcohol, dus persoonlijk heb ik geen last van deze regel.

AnnaPollewop
22-03-2025 om 10:43
Tuinfluiter schreef op 22-03-2025 om 08:45:
[..]
Ik vind dit een verkeerde wet een soms er jeugdige caissière moet dus bepalen of je als volwassenen met je kind erbij alcohol mag kopen. Bier krijg je niet mee maar advocaat wel?
Met je twaalfjarige klein uitgevallen zoon krijg je gewoon je biertjes mee maar met een volwassen ogende twaalfjarige dochter niet.
Deze wet kun je op verschillende manieren interpreteren en ik begrijp best dat een supermarkt dan maar nee verkoopt om geen boete te krijgen.
Nou, en dan is het doel behaald. De normaliteit mag wel eens van alcohol af. We vinden het (hopelijk) ook niet normaal dat ouders drugs of wapens kopen in bijzijn van kinderen. Alcohol is een drug, trouwens.

Mevrouw75
22-03-2025 om 10:43
Snoeske schreef op 21-03-2025 om 19:42:
Nederland op zijn smalst. Echt, de betutteling groeit met de dag lijkt het wel.
De wet werd juist met ingang ervan héél nauw toegepast. Ouders met kinderwagens die geen druppel meekregen enzo.

AnnaPollewop
22-03-2025 om 10:44
Ysenda schreef op 22-03-2025 om 10:25:
[..]
Alcohol is het nieuwe roken en over enkele decennia alleen nog bij een beperkt aantal slijterijen te koop.
Ik zou alleen willen dat de overheid net zo voortvarend te werk gaat bij gokken maar daar geven ze nou juist ruim baan aan omdat ze daar vet aan verdienen.
Zelfs als je vindt dat de overheid zich helemaal niet met onze gezondheid moet bemoeien kun je toch vraagtekens zetten bij of de overheid ongezonde gewoontes moet bevorderen puur omdat ze daar zelf geld aan verdient.

Mevrouw75
22-03-2025 om 10:56
RoodVruchtje schreef op 21-03-2025 om 20:49:
[..]
En jij ziet werkelijk het verschil niet icm de openingspost?
In de regio waar ik werk is het héél normaal om als ouder alcohol voor je minderjarige kind te kopen.

rionyriony
22-03-2025 om 13:20
Dat alcohol slecht is dat is bewezen.
Dat volwassenen vrij zijn om zich te bezatten, soit. Ondanks de schade.
Dat kinderen onder een bepaalde leeftijd geen alcoholische dranken mogen kopen, prima
Maar als volwassenen dat gaan kopen voor kinderen, ik zou ze een waarschuwend foldertje meegeven maar als de koper boven de 18 is, tja ik denk dat deze persoon geacht wordt beslissingsbekwaam te zijn.
Ik vind dat je daar een lijn moet trekken voor wat je nog mag doen als overheid. Anders krijgt het iets onaangenaams. Bevordert onrust in de samenleving.
Licht je kinderen voor en het is nu eenmaal zo dat als je als puber stomme dingen doet, je dit lang niet altijd kan herstellen of voorkomen in de grotemensenwereld.
Hier spreekt overigens een niet-drinker.

Tango
22-03-2025 om 17:56
Mevrouw75 schreef op 22-03-2025 om 10:43:
[..]
De wet werd juist met ingang ervan héél nauw toegepast. Ouders met kinderwagens die geen druppel meekregen enzo.
Gelukkig gebeurt dat inderdaad niet meer. Ik moest er wel aan denken toen ik onlangs met mijn kleinkind van 6 maanden bij de supermarkt een flesje wijn kocht.

AnnaPollewop
22-03-2025 om 20:13
Tango schreef op 22-03-2025 om 17:56:
[..]
Gelukkig gebeurt dat inderdaad niet meer. Ik moest er wel aan denken toen ik onlangs met mijn kleinkind van 6 maanden bij de supermarkt een flesje wijn kocht.
Als ouders samen met hun kinderen boodschappen doen en naar huis gaan met een wagentje vol bier en wat sloffen sigaretten, dan geven ze daar toch wel de boodschap mee af dat het heel normaal is. Misschien zouden ze dat beter niet kunnen doen. Moet de overheid overal op in grijpen? Ik weet het niet, maar om nou zomaar te stellen dat mensen heus zelf wel verstandig zijn is het andere uiterste. Bovendien gaat het niet om de mensen zelf maar om hun kinderen.
Waarom ouders toch altijd vinden dat ze uit vrijheid blijheid hun kind de volle ruimte moeten geven om zichzelf te beschadigen begrijp ik niet zo goed, en geeft mij niet de indruk dat iedere volwassene automatisch verstandige beslissingen neemt. Maar de zorg in Nederland is zo goed en zo goedkoop dat men blijkbaar verwacht dat het wel weer goed komt.
Nou vind ik het volslagen hypocriet van de overheid dat tabaksfabrikanten mensen verslaafd mogen maken en dat de maatschappij dan wel voor de kosten opdraait, en dat vind ik tot op zekere hoogte ook van alcohol. In dat opzicht is de houding van de overheid tegenover gokken wel consequent.
Mijn houding is niet consequent, want ik lust best graag een wijntje maar ik drink al jaren niet meer omdat ik weet dat het nogal ongezond is. En mijn kinderen vinden dus ook dat ik niet moet drinken maar doen het zelf wel. Mensen zijn gewoon niet consequent en ook niet verstandig.

Ysenda
23-03-2025 om 08:06
top burgemeester, zouden ze allemaal moeten doen.
https://www.ad.nl/neder-betuwe/oranjeverenigingen-hoopten-stiekem-op-alcoholclementie-tijdens-koningsdag-kunnen-de-neder-betuwse-boa-s-die-dag-vrij-nemen~a8331222/

Happyapple
23-03-2025 om 09:44
Schemerlampje schreef op 22-03-2025 om 10:31:
[..]
Maar dan kun je toch aan niemand alcohol verkopen? Of dat kind er nu wel of niet bij is. Overigens drink ik zelf geen alcohol, dus persoonlijk heb ik geen last van deze regel.
Haha ja dit dus. Ik was me dan ook van geen kwaad bewust toen ik met kleuter erbij een bierpakketje voor een jarige oom wilde kopen. Kreeg het ook wel mee, maar weet nu inderdaad weer dat ik dat dus wel zonder puber moet gaan doen de volgende keer.

Kimdekim
23-03-2025 om 09:47
Gelukkig let er hier niemand op of je drank koopt met je kinderen erbij. Die betutteling valt bij mij slecht. Al koop ik ook wel eens alcohol voor minderjarigen maar dat doe ik dan als ze er niet bij zijn.