Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Alcohol kopen

Prachtwacht schreef op 22-03-2025 om 04:08:

[..]

Nee, ik kon mijn kind niet wegsturen en het alsnog kopen. Ik mocht het helemaal niet meer kopen eigenlijk.

Van de manager wel dus. Goed dat je die erbij hebt gehaald. Ik zou het ook hoog opspelen.

Gebeurt dit  trouwens ook als je sigaretten koopt of mag dat dan weer wel?

EmmaT schreef op 22-03-2025 om 07:34:

[..]

Van de manager wel dus. Goed dat je die erbij hebt gehaald. Ik zou het ook hoog opspelen.

Gebeurt dit trouwens ook als je sigaretten koopt of mag dat dan weer wel?

Die kan je al een jaar niet meer in de supermarkt kopen. 

BlairW schreef op 21-03-2025 om 23:56:

[..]

Je moet niks. Je kan mensen ook gewoon vertrouwen. Als ik aangeef dat het voor mezelf is, wat valt er dan te wantrouwen?

Ik vraag me ook wel af hoe vaak die boete al is uitgeschreven aan een supermarkt. Hoe controleer je dit? Want als die caissière zegt dat ze totaal geen reden had om persoon x te wantrouwen, wat voor bewijs heb je dan om die boete uit te schrijven? En dan moet die agent ook net op dat moment bij die kassa gestaan hebben om het hele gebeuren mee te krijgen?

Met mystery klanten controleren ze dat. 

EmmaT schreef op 22-03-2025 om 07:34:

[..]

Gebeurt dit trouwens ook als je sigaretten koopt of mag dat dan weer wel?

Mag ook niet, ook daar is het wettelijk verboden.

https://www.nvwa.nl/onderwerpen/tabak-en-rookwaren-verkopen/leeftijdgrens

Ik had het laatst ook. Een winkeltje bij een vakantiepark. Ik kreeg het mee, maar werd er wel op gewezen dat ze het eigenlijk niet mocht doen. 
Ik was met kinderen eind basisschool leeftijd.

Pimpelmees67 schreef op 22-03-2025 om 07:59:

[..]

Die kan je al een jaar niet meer in de supermarkt kopen.

Nee dat weet ik, maar doen ze dat dan ook op plekken waar je wel sigaretten (en vapes) kan kopen?

'Daar stond dat vermoeden van kopen voor een minderjarige niet zo expliciet beschreven in de wet. Die wet was al veel ouder'

Ok, wist ik niet, ik vraag me af of het iets uitmaakt.

Mugske schreef op 22-03-2025 om 08:01:

[..]

Met mystery klanten controleren ze dat.

Maar als je dan dus vraagt “is het voor eigen gebruik?” En die persoon zegt ja, zit je toch altijd goed als verkoper? Want dan heb je geen reden om te denken dat die persoon het aan de minderjarige die er bij is geeft. 

EmmaT schreef op 22-03-2025 om 08:14:

[..]

Nee dat weet ik, maar doen ze dat dan ook op plekken waar je wel sigaretten (en vapes) kan kopen?

'Daar stond dat vermoeden van kopen voor een minderjarige niet zo expliciet beschreven in de wet. Die wet was al veel ouder'

Ok, wist ik niet, ik vraag me af of het iets uitmaakt.

Is inmiddels veranderd, mag ook niet meer.

En in de alcoholwet is nu ook de wederverstrekker, zoals dat genoemd wordt, in openbare gelegenheden strafbaar en niet alleen de verstrekker. Dus als je in de voetbalkantine 2 biertjes koopt en je geeft er een aan een minderjarige is dat beboetbaar.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/alcohol/vraag-en-antwoord/alcoholbezit-jongeren-in-het-openbaar#:~:text=Als%20je%20nog%20geen%2018,een%20taakstraf%20of%20een%20boete.

Ik kan me niet voorstellen dat die strenge uitvoering van die wet lang het beoogde effect heeft. Die 4 jongeren in oranje shirt die dit jaar bot vangen, die zullen volgend jaar gewoon alleen de 18+er naar binnen sturen voor dat kratje bier. De ouder die zijn 16 jarige bier wil geven haalt dat en geeft het thuis. Maar de ouder die een behulpzame tiener heeft die wel wil helpen dragen, díe mag geen flesje wijn kopen.

Meesje schreef op 22-03-2025 om 08:30:

Ik kan me niet voorstellen dat die strenge uitvoering van die wet lang het beoogde effect heeft. Die 4 jongeren in oranje shirt die dit jaar bot vangen, die zullen volgend jaar gewoon alleen de 18+er naar binnen sturen voor dat kratje bier. De ouder die zijn 16 jarige bier wil geven haalt dat en geeft het thuis. Maar de ouder die een behulpzame tiener heeft die wel wil helpen dragen, díe mag geen flesje wijn kopen.

Het heeft wel degelijk effect.

Het totale alcoholgebruik daalt.

https://www.trimbos.nl/kennis/cijfers/alcohol/#:~:text=Alcoholgebruik%20volwassenen,-Veranderingen%20in%20alcoholgebruik&text=Het%20percentage%20van%20de%20volwassen,gestegen%20naar%2045%2C4%25

Dubbel
Daglichtlamp schreef op 21-03-2025 om 18:45:

Het vind zijn grondslag in artikel 20 van de alcoholwet.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0002458/2025-02-12

Het is verboden bedrijfsmatig of anders dan om niet alcoholhoudende drank te verstrekken aan een persoon van wie niet is vastgesteld dat deze de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt. Onder verstrekken als bedoeld in de eerste volzin wordt eveneens begrepen het verstrekken van alcoholhoudende drank aan een persoon van wie is vastgesteld dat deze de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt, welke drank echter kennelijk bestemd is voor een persoon van wie niet is vastgesteld dat deze de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt.

Ik vind dit een verkeerde wet een soms er jeugdige caissière moet dus bepalen of je als volwassenen met je kind erbij alcohol mag kopen. Bier krijg je niet mee maar advocaat wel?

Met je twaalfjarige klein uitgevallen zoon krijg je gewoon je biertjes mee maar met een volwassen ogende twaalfjarige dochter niet. 

Deze wet kun je op verschillende manieren interpreteren en ik begrijp best dat een supermarkt dan maar nee verkoopt om geen boete te krijgen.

Ysenda schreef op 21-03-2025 om 19:51:

[..]

Zeg je dit ook over andere drugs?

Nee, want die zijn niet verkrijgbaar in de supermarkt.

Ik vind het gewoon een gekke gedachtesprong dat er van wordt uitgegaan dat de moeder dit voor haar kind koopt. Die betutteling daar kan ik slecht tegen. En ja, ik heb ook kinderen, waarvan er 1 (volwassen) af en toe iets drinkt. Ik ben absoluut geen voorstander van alcohol en ik sta er helemaal achter dat alcohol niet aan minderjarigen wordt verkocht. Maar deze extreme betutteling, daar kan ik slecht tegen. 

Snoeske schreef op 22-03-2025 om 10:08:

[..]

Nee, want die zijn niet verkrijgbaar in de supermarkt.

Ik vind het gewoon een gekke gedachtesprong dat er van wordt uitgegaan dat de moeder dit voor haar kind koopt. Die betutteling daar kan ik slecht tegen. En ja, ik heb ook kinderen, waarvan er 1 (volwassen) af en toe iets drinkt. Ik ben absoluut geen voorstander van alcohol en ik sta er helemaal achter dat alcohol niet aan minderjarigen wordt verkocht. Maar deze extreme betutteling, daar kan ik slecht tegen.

Alcohol is het nieuwe roken en over enkele decennia alleen nog bij een beperkt aantal slijterijen te koop.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.