Prachtwacht
21-03-2025 om 17:47
Alcohol kopen
vandaag had ik een discussie in de supermarkt. Ik kocht een paar blikjes bier voor mezelf en had mijn kind (13) bij me. Ik mocht het niet kopen van de medewerker, ook niet als ik mijn kind alvast de winkel zou uitsturen. Ik zou het helemaal niet meer mogen kopen. Manager kwam erbij en uiteindelijk kreeg ik het toch mee. Vreemde ervaring.
Laatst bij de slijter een moeder met dochter, haar dochter (ook rond 13 jaar) mocht de slijter niet eens binnen. Dat kon ik op zich nog wel íets beter begrijpen. Maar ze wilden samen gewoon een cadeautje uitzoeken voor een jarige oom.
Wat zijn jullie ervaringen?

TineWinkel
21-03-2025 om 19:36
BlairW schreef op 21-03-2025 om 19:29:
[..]
Degene die betaald, koopt het toch? Dus als ik dat ben, is het mijn drank.
als t aannemelijk is dat jij t aan je kind geeft, dan moet je kind ook 18+ zijn. Als je kind 5 is, is t niet aannemelijk dat je t aan je kind geeft, dus die mag mee. Maar bij 13 jaar...

Ysenda
21-03-2025 om 19:37
BlairW schreef op 21-03-2025 om 19:29:
[..]
Degene die betaald, koopt het toch? Dus als ik dat ben, is het mijn drank.
Nee lees het citaat van de wet ook verkopen terwijl je kunt aan nemen dat het gekocht is om door te geven aan een minderjarige mag niet.
En omdat ze dat niet kunnen uitsluiten moeten ze handelen vanuit een algemeen wantrouwen.

RoodVruchtje
21-03-2025 om 19:40
Ysenda schreef op 21-03-2025 om 19:37:
[..]
Nee lees het citaat van de wet ook verkopen terwijl je kunt aan nemen dat het gekocht is om door te geven aan een minderjarige mag niet.
En omdat ze dat niet kunnen uitsluiten
moetenzehandelen ze vanuit een algemeen wantrouwen.
Heb je post even aangepast. Het is echt supermarkt afhankelijk en wettelijk gewoon toegestaan om aan een ouder te verkopen in het bijzijn van een minderjarige.

Snoeske
21-03-2025 om 19:42
Nederland op zijn smalst. Echt, de betutteling groeit met de dag lijkt het wel.

Ysenda
21-03-2025 om 19:46
RoodVruchtje schreef op 21-03-2025 om 19:40:
[..]
Heb je post even aangepast. Het is echt supermarkt afhankelijk en wettelijk gewoon toegestaan om aan een ouder te verkopen in het bijzijn van een minderjarige.
Jein, Ben ik niet helemaal met je eens.
Ze moeten het wel doen, alleen heb je zoals overal rekkelijken en preciezen.
Zelfs als je alleen bent en er is een vermoeden dat je het buiten de deur doorgeeft aan een minderjarige moeten ze de verkoop weigeren. Daarom heeft het je puber en zijn vrienden naar buiten sturen geen zin. Het vermoeden is gewekt.

Ysenda
21-03-2025 om 19:51
Snoeske schreef op 21-03-2025 om 19:42:
Zeg je dit ook over andere drugs?

RoodVruchtje
21-03-2025 om 19:58
Met je eens, ze streven de wet té letterlijk na.

PinkFlower
21-03-2025 om 20:09
Nou deze regels zijn er al een tijdje hoor. Dus dat groeit niet.
En terecht. Er wordt veels te makkelijk gedaan over drank gebruik. Drank kan zoveel schade aanrichten. Aan iemands hersenen maar vooral ook aan hun omgeving. Wat mij betreft mag het allemaal nog veel strenger en mag het beeld van "gezellig een wijntje/biertje" wel minder worden. Hoe vaak ik wel niet te horen krijg dat ik "niet zo saai" moet doen omdat ik niet drink..
Tja ik heb dichtbij, bij meerdere personen, gezien wat een alcoholverslaving kapot kan maken. We doen betuttelend over roken, maar drank maakt meer meer kapot.

PinkFlower
21-03-2025 om 20:12
RoodVruchtje schreef op 21-03-2025 om 19:40:
[..]
Als zij vermoeden dat het voor de minderjarige is mogen ze het niet verkopen. Het maakt dan niet uit dat een 18+er betaald. Heel logisch dat ze hier streng op zijn, de boetes voor de supermarkt zijn niet mals.
Vervelend voor jouw als ouder als je net de boodschappen doet met je 14 jarige erbij en je het dan niet mee krijgt maar er moet ergens een grens zijn. Vriendengroepen met 18 en 16 jarigen krijgen het ook niet mee als ze samen zijn.

RoodVruchtje
21-03-2025 om 20:49
PinkFlower schreef op 21-03-2025 om 20:12:
[..]
Vervelend voor jouw als ouder als je net de boodschappen doet met je 14 jarige erbij en je het dan niet mee krijgt maar er moet ergens een grens zijn. Vriendengroepen met 18 en 16 jarigen krijgen het ook niet mee als ze samen zijn.
En jij ziet werkelijk het verschil niet icm de openingspost?

haarklover
21-03-2025 om 21:02
Het probleem zit een beetje in het woord "kennelijk".
Als 4 jongeren in een oranje shirt in de supermarkt komen op 25 april, waarvan er 1 een krat bier koopt, dan zal dat "kennelijk" bedoeld zijn om te delen met de anderen.
Als het een volwassene van 40 is, en als er boodschappen voor de hele week gedaan worden met 5 flessen cola en 3 blikjes bier, hoef je niet ervan uit te gaan dat het bier direct doorgegeven wordt.
Vind ik.

Lizzyliz
21-03-2025 om 21:14
Als het kind even buiten wacht, mag het zeker wel. Ik ben zeker geen voorstander van drank onder de 18, maar dit vind ik echt krom.

Moederkareltje
21-03-2025 om 22:01
Goed dat je de manager sprak. Zou ik ook doen als ik me op mijn drank had verheugt en ze mij gaan weigeren. Die medewerkers zijn vaak ook geen helder licht. En daarbuiten, het gif komt toch wel door de kieren en naden daar waar het daglicht het niet verdragen kan.

BlairW
21-03-2025 om 23:56
Ysenda schreef op 21-03-2025 om 19:37:
[..]
En omdat ze dat niet kunnen uitsluiten moeten ze handelen vanuit een algemeen wantrouwen.
Je moet niks. Je kan mensen ook gewoon vertrouwen. Als ik aangeef dat het voor mezelf is, wat valt er dan te wantrouwen?
Ik vraag me ook wel af hoe vaak die boete al is uitgeschreven aan een supermarkt. Hoe controleer je dit? Want als die caissière zegt dat ze totaal geen reden had om persoon x te wantrouwen, wat voor bewijs heb je dan om die boete uit te schrijven? En dan moet die agent ook net op dat moment bij die kassa gestaan hebben om het hele gebeuren mee te krijgen?

Prachtwacht
22-03-2025 om 04:08
Lizzyliz schreef op 21-03-2025 om 21:14:
Als het kind even buiten wacht, mag het zeker wel. Ik ben zeker geen voorstander van drank onder de 18, maar dit vind ik echt krom.
Nee, ik kon mijn kind niet wegsturen en het alsnog kopen. Ik mocht het helemaal niet meer kopen eigenlijk.