Machteld
25-08-2018 om 11:29
advies over eet- en snoepgedrag
Onze zoon van 15 is altijd een moeilijke eter geweest en heeft veel hang naar zoet en snacks.
Natuurlijk hoort er in de puberteit bij dat er naar de Mac gegaan wordt, of snoep/chips gekocht.
Wij is zijn daar helemaal niet zo moeilijk in, alleen hij kent steeds minder maat, en wij vinden zijn leefstijl echt heel ongezond. We hebben nu geprobeerd met hem af te spreken dat hij 3,50 zakgeld elke week krijgt om te versnoepen,en de rest van zijn zakgeld zetten we op de bank om te sparen en iets anders van te doen dan eten.
Hij is wel een kind van regels, bijv. vrijdag avond is chips avond, maar dan toch vooral regels in zijn voordeel, tenzij we heel erg duidelijk zijn. Dat van die 3,50 lukt niet echt. bijv. gisteren had hij van mij ergens als lunch pizza gehad, en na het eten een ijsje en het was chips avond. toen wilde hij s avonds nog snoep gaan kopen, want die 3,50,en dan vindt hij het heel onlogisch dat dat niet mag.
Voor de duidelijkheid, we zoeken met hem wel naar gezonde alternatieven, worst oid voor s avonds en fruit wat hij lekker vindt. We koken gezond, maar toch vaak voor hem iets anders omdat hij echt heel veel niet lust.
Ik zou graag advies willen over hoe we voor hem (ga maar uit van een licht pddnos) een duidelijke afspraak kunnen maken zodat hij ruimte heeft, maar ook gezonder leeft dan nu.
(overigens heeft hij ondertussen allerlei angsten over ziektes, maar daar wil ik hem niet bang mee maken)
Alvast bedankt voor het meedenken.
Leen13
25-08-2018 om 11:40
Ander aanbod?
Dit is ook een leeftijd dat ze heel wat naar binnen kunnen schuiven. Misschien is het handig om te zorgen dat er gezond aanbod te over is.
Mijn kinderen aten op die leeftijd zelfgemaakte groentesoep. Ik vroor het in in plastic bekertjes. Je kunt ook (nog niet geroosterde) tosti's klaarmaken en in de vriezer doen zodat ze snel te gebruiken zijn.
Houdt hij van een bakje olijven, noten, gesneden fruit? Zorg dat het in de koelkast is.
Brood met chorizo? Idem. Als de gezond keuze maar ruim voorradig is.
Overigens had ik vaak ook warm eten over en dat ging er de volgende dag of op een onbewaakt moment ook goed in.
Makkelijk even in de magnetron.
Pirata
25-08-2018 om 11:51
hmmm
Hij krijgt 3,50 om te versnoepen. En als hij dat wil gaan doen, dan mag het niet.
Laat hem nou zijn gang gaan. Hij is te oud om te gebieden en te verbieden. Je kunt beter overstappen op adviseren. "Ik vind het niet zo'n goed idee om nu snoep te halen, want je hebt al x en x en x gehad. Zou je het niet liever bewaren voor een andere dag?" en als ie het dan toch wil, dan laat je hem gewoon zijn gang gaan.
Stickertje
25-08-2018 om 14:19
3.50 om te versnoepen?
Dat is dan wel de kat op het spek binden. Hij heeft een hang naar zoet en ongezond eten en is een moeilijke eter van gezonde dingen.
Die hang naar zoet wordt dan no gefinancierd door jou met 3.50 om te versnoepen.
Ik heb ook 2 kinderen die moeilijk aten/eten. Om gezond te stimuleren werd en wordt er hier mondjesmaat gesnoept. Snoep dat ik koop en niet op mag voor de volgende boodschappenronde.
Ze krijgen hier zakgeld waar ze alles van moeten doen. Beltegoed, cadeautjes, leuke uitjes en lunch kopen als het brood vergeten is. 3,50 om uit te geven aan snoep kan daar niet van af iedere week. Of wel maar dan komen ze op andere punten in de knel.
Oudste krijgt nu voor het 5e jaar hetzelfde bedrag en heeft een baantje. Er is weleens cola of snoep gekocht maar dat bedrag in een keer uitgeven aan lekkers is hier nog nooit gebeurd.
Tango
25-08-2018 om 17:31
Gewicht
Wordt hij er ook daadwerkelijk te dik van? Dan zou ik me zorgen maken. En anders zou ik het laten. Zelf geen snoep in huis halen is verstandig, want hij koopt het toch al. En als je met hem gaat lunchen iets gezonds eten. Chipsavond is prima, maar dan iedereen een bakje chips en als dat op is is het klaar.
En mc Donalds, ja dat hoort er eenmaal bij als je puber bent. Je ontkomt er niet aan. Dochter hier zat er ook heel vaak. Inmiddels werkt ze er en ik dacht dat het dan wel over zou zijn, maar nee hoor, het blijft blijkbaar lekker. Snap het niet hoor, ik vind er zelf niets aan
bertje1
26-08-2018 om 10:12
gewicht/behoefte/aangeleerd
Ik denk dat er een aantal dingen kunnen spelen:
- van snoep en dergelijke kun je toch wel een erge gewoonte krijgen omdat het allemaal zo lekker is en je steeds opnieuw jezelf ermee confronteert (je houdt de zin er in, vooral naar zoet)
- is hij in de groei, hij heeft wellicht een veel hogere energiebehoefte dan je/hij denkt?
- wordt hij er te zwaar van?
als hij goed gewicht heeft, zou ik er niet al te veel heisa van maken, maar natuurlijk wel wat adviezen geven. Ikzelf ben juist voor minder 'vaste momenten' omdat dat dan weer een gewoonte wordt..
Probeer inderdaad alternatieven te zoeken, die makkelijk grijpbaar zijn. Pubers zijn vaak toch wat lui.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.