Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Crl

Crl

05-03-2022 om 11:08

17 jarige dochter

Er is al enorm veel over gevraagd hier, maar toch...
17 jarige dochter heeft sinds half jaar vriendje. Heeft spiraaltje laten plaatsen  prima.
 Mogen van ons op slaapkamer chillen en hebben dan ook vrijheid. Blijven slapen vind ik nog niet nodig. Hier paar zaken waar ik tegenaan loop.
 Is het raar dat ik het niet goed vind als ze samen in bad willen? Dochter heefteigen badkamer met douche, bad is "onze" badkamer. Ik ervaar het als een enorme inbreuk op mijn privacy. Vind het eigenlijk sowieso niet nodig dat hij hier doucht.
Ben ik te ouderwets of zijn er hier die mijn gevoel wel volgen?


SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

05-03-2022 om 11:18

Ze willen samen een keer in bad... (of het in bad doen, zelfs). Gaaf toch. Romantisch. Paar kaarsjes erbij. 
Dat het bad in jullie badkamer staat, vind ik minder relevant. Je kunt misschien afspreken dat je het voor 1x wel prima vindt, maar dat het geen gewoonte moet worden.... daar is de douche-badkamer voor.

Of mogen ze niet in je bad-badkamer omdat je het samen douchen/badderen toch net een klein stapje te snel vindt gaan? Zeg dat dan ipv het op je privacy te gooien.

Of je spreekt af dat ze een apart zitbad (van de Gamma) in de douche-badkamer kunnen neerzetten. Is wel erg krap, maar dat vinden die tieners misschien helemaal niet erg

Ja.... ik zou eens goed bij je zelf naar binnen kijken om te zien wat er nu precies zo moeilijk is. Want een spiraaltje plaatsen vind je geen probleem... impliciet zeg je dus dat gemeenschap oke is, wat jou betreft. Maar de intimiteit van samen in bad is te veel inbreuk op jouw privacy, want dochter heeft een eigen douche. Mag ze wel alleen in jouw bad?
"Blijven slapen vind ik niet nodig" vind ik eerlijk gezegd heel naar overkomen. Autoritair. Ik vind een jongedame van 17 -en eigenlijk al eerder-  zou wat meer vrijheid moeten krijgen daar in. Zelf sliep ik vanaf een jaar of 16 al regelmatig bij mijn toenmalige vriendje, ja bij zijn ouders ook. En ook wel bij mij thuis.
Ik denk dat je misschien niet zo zeer ouderwets bent maar dat je moeite hebt te accepteren dat je dochter op een leeftijd komt waarin je haar -in liefde en vertrouwen- los mag laten.
Daarnaast ben je blijkbaar ook erg op je privacy gesteld en niet gewend om de wensen en gedachten van je dochter daarover te accepteren als medehuisgenoot. Ik denk dat je er goed aan doet je dochter langzamerhand meer te gaan zien als gelijke en compromissen te gaan sluiten. Je kunt bijv. afspreken op welke tijdstippen en onder welke voorwaarden zij wel gebruik mag maken van het bad samen met haar vriend.
Misschien moet je je wat meer in die vriend verdiepen, meer tijd samen door brengen, om te wennen aan het idee dat hij erbij hoort. Dat kan schelen in jouw gevoel van privacy.
Succes!!

Dat jullie 2 badkamers hebben is een luxe, de meeste mensen hebben dat niet en moeten een vriendje accepteren als hij blijft slapen, ze hem tegen komen. 

Nu ben ik zelf enorm op mijn privacy gesteld, en ik snap je gevoel zeker. Maar als je kinderen hebt zul je er niet aan ontkomen. Want stel dat je nu zegt: nee, en volgend jaar mag het wel van je, als ze 18 is? Want dan blijft het probleem precies hetzelfde, alleen is alles een jaar uitgesteld. Ik denk dat je het moet accepteren. Natuurlijk kun je vragen om het netjes en schoon achter te laten. 

O grappig, ik open net een topic over onze zoon van 17 en z’n vriendinnetje, maar wat jij benoemt, vind ik dus juist géén probleem. Dus hier mag vriendinnetje gewoon blijven slapen en mag ze (uiteraard) ook gewoon douchen. Nu logeren er sowieso regelmatig jongelui bij ons en die douchen ook ‘s ochtends. We hebben een slot op de badkamer, dus genoeg privacy. Ik zou het dus prima vinden als ze samen in bad gaan! Schattig 🥰 

de vriendin van mijn zoon slaapt, eet en doucht hier met grote regelmaat sinds twee jaar. Toen was vriendin bijna 16 en zoon bijna 17 jaar. Nu twee jaar later is dat nog steeds zo. Of ze eten en slapen hier of bij haar ouders. Ook houden ze uren de badkamer samen bezet. Ik geniet hier juist van. Ze worden volwassen en hebben het leuk samen. 

Ik begrijp niet zo goed wat het probleem is?

Mijn vader had daar vroeger ook grote moeite mee toen ik 17 was.
Vriendje mocht blijven slapen, geen probleem.
Maar samen douchen of in bad was echt een no go.
Misschien omdat hij er dan zeker van was dat we elkaar naakt zagen ofzo?
Ik heb het nooit zo goed begrepen eigenlijk.

BeneficialJay65

BeneficialJay65

05-03-2022 om 12:38

Is het omdat die ene badkamer met bad, jullie badkamer is? Ik kan me wel voorstellen dat to en haar partner die gewoon niet willen delen, zij hebben ook recht op hun eigen plek en zou het dan ook niet nodig vinden om het bad te delen als dochter een eigen badkamer heeft.

Nou, ik zou het ook niet goed vinden, samen in mijn bad, vooral omdat ze eigen sanitair heeft. 

En je hoeft geen reden te geven: vriendje blijven slapen is oké.  Samen in mijn bad niet. Gewoon, omdat ik dat niet wil. Gelieve mijn grens te repsecteren, ook zonder uitleg.

Caramelzeezoutchocola schreef op 05-03-2022 om 12:38:

Is het omdat die ene badkamer met bad, jullie badkamer is? Ik kan me wel voorstellen dat to en haar partner die gewoon niet willen delen, zij hebben ook recht op hun eigen plek en zou het dan ook niet nodig vinden om het bad te delen als dochter een eigen badkamer heeft.

Eigenlijk sta ik er ook zo in. De wens om samen het bad te delen begrijp ik wel maar ze kunnen toch ook samen douchen in haar badkamer? 

De meeste mensen hebben maar één badkamer. Dan vind ik het logisch dat mensen die blijven slapen ook mogen douchen. Als hij niet blijft slapen, is dat inderdaad niet per se nodig, maar als zij graag samen douchen of in bad willen, zou ik daar niet zo'n punt van maken.
Zou je het over een jaar of zo wel goed vinden?
Voor seks zou ik niet bang zijn, want dat kan ook zonder bad of dat hij blijft slapen.
Ze heeft ook een spiraaltje, dus vrij grote kans dat het al gebeurt.

MamaE schreef op 05-03-2022 om 12:57:

De meeste mensen hebben maar één badkamer. Dan vind ik het logisch dat mensen die blijven slapen ook mogen douchen. Als hij niet blijft slapen, is dat inderdaad niet per se nodig, maar als zij graag samen douchen of in bad willen, zou ik daar niet zo'n punt van maken.
Zou je het over een jaar of zo wel goed vinden?
Voor seks zou ik niet bang zijn, want dat kan ook zonder bad of dat hij blijft slapen.
Ze heeft ook een spiraaltje, dus vrij grote kans dat het al gebeurt.

In het geval van Crl zou ik het geen probleem vinden als de jongen een douche neemt in de badkamer van zijn vriendin als hij blijft slapen. Ik denk echter dat het bij Crl vooral gaat om het gebruik willen maken van de ouder badkamer  terwijl dochter een eigen badkamer heeft. Dat dit aanvoelt als onnodig en inbreuk op de privacy. 

Wij hebben, zoals de meeste mensen, slechts 1 badkamer en als iemand (vriendin van zoon) bleef slapen en wilde douchen, moest dat in de gezamenlijke badkamer. Hier had ik geen probleem mee zolang dit niet gebeurde op het moment dat ik me wilde douchen (in de ochtend voordat ik naar het werk ga). 

Als je maar één badkamer had gehad, zou ik het wat anders vinden. Maar je dochter heeft een eigen badkamer, dus als jij de jouwe voor jezelf wil houden, moet je dat vooral doen. Jouw huis. 

Dat hij na een half jaar nog steeds niet mag blijven overnachten, terwijl ze wel al een tijd seks hebben, vind ik raar. Samen slapen is leuk. 

zo rond die leeftijd is toch eigenlijk de mooiste tijd om samen te slapen? Gun ze dat, die tijd komt nooit meer opnieuw. 
Snap wel dat je jouw badkamer privé wilt houden. Van de andere kant, als ze het schoon achterlaten, wat is het probleem? Lekker laten genieten samen. Om een hotel te boeken om eens samen in bad te kunnen zijn ze nog vrij jong. Zou ik als ouder zonde van het geld vinden. Vooral als ik thuis een bad zou hebben. 
Zou sowieso liever een schoonzoon hebben die elke ochtend fris douchet dan eentje die bleef slapen en ongewassen aan de ontbijttafel zou zitten. 

Ik vind het echt bizar dat je een badkamer voor jezelf houdt. Niet alleen TO, gewoon überhaupt. Zeker als één van twee een bad heeft en de ander niet.

Fiorah schreef op 05-03-2022 om 15:57:

Ik vind het echt bizar dat je een badkamer voor jezelf houdt. Niet alleen TO, gewoon überhaupt. Zeker als één van twee een bad heeft en de ander niet.

Ik snap het wel. Als je je eigen badkamer hebt, die je niet met je kind hoeft te delen omdat ze er zelf 1 heeft, wordt het een soort verlengde van je slaapkamer, denk ik. Je eigen ruimte, met je eigen spulletjes en je eigen 'flow'. Als ik die luxe zou hebben mocht dochter best gebruik maken van het bad, want dochter is tenslotte helemaal eigen, maar met vriend zou ik ook moeite hebben. Net zoals dat iemand van buiten mijn gezin geen fluit op mijn slaapkamer te zoeken heeft


Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.