Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

17-jarige alleen thuis

Hoe lang vinden jullie het verantwoord/aardig/acceptabel om een (net) 17-jarige alleen thuis te laten om zelf op vakantie te gaan?

Peiling

Hoe lang 17-jarige alleen thuis laten?
96 stemmen
10%
15%
24%
6%
6%
39%

MMcGonagall

MMcGonagall

07-03-2022 om 17:03 Topicstarter

Kleine toelichting. De puber in kwestie vind het helemaal prima om alleen thuis te blijven, relaxt juist, en het is volgens haar ook echt niet zielig. Als ze het toch niet meer leuk vindt, heeft ze voldoende mensen waar ze heen kan. (Oftewel, ik word nog net niet weg gekeken).

Het ligt eraan hoe zelfstandig deze 17 jarige is. 

Ik ging op mijn 16e jaar naar buitenland highschool doen en op mijn 17e op kamers. Mijn broers waren andere types.

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

07-03-2022 om 17:05

Jij kent jouw kind het beste. Mijn ene puber zou ik een week alleen durven te laten, die is volwassen geboren. Voor de ander is een dag al te lang.

De ene 17-jarige zou ik nog geen 2 dagen alleen laten, de andere rustig 2 maanden.

Hangt dus van puber tot puber af.
En wie er is om bij te springen als het huis toch affikt of de kat naar de dierenarts 3 dorpen verder moet.

Vergeet wel niet de deur van je badkamer op slot te draaien  .


Maar ik zou dus vooral mijn hele omgeving inlichten dat er een puber alleen thuis is. En of er in 't midden van de periode iemand eens kan binnen springen om te zien of het huis nog heel is en de buren niet gek worden van 't nachtlawaai.

MMcGonagall

MMcGonagall

07-03-2022 om 17:07 Topicstarter

niet_rechts schreef op 07-03-2022 om 17:05:

Jij kent jouw kind het beste. Mijn ene puber zou ik een week alleen durven te laten, die is volwassen geboren. Voor de ander is een dag al te lang.

Een week heeft ze gedaan toen ze 16 was. Nu zou het 12 dagen zijn, waarvan het grootste deel in de meivakantie. Het probleem is vooral dat ik het zielig vind en een beetje slecht ouderschap, maar ze vindt het zelf helemaal OK.

MMcGonagall schreef op 07-03-2022 om 17:07:

[..]

Een week heeft ze gedaan toen ze 16 was. Nu zou het 12 dagen zijn, waarvan het grootste deel in de meivakantie. Het probleem is vooral dat ik het zielig vind en een beetje slecht ouderschap, maar ze vindt het zelf helemaal OK.

Is er nog ergens een vader in beeld? Niet dat ze 12 dagen bij hem moet gaan zitten, maar wel dat ze daar een paar keer een voedzame maaltijd kan krijgen?

MMcGonagall

MMcGonagall

07-03-2022 om 17:12 Topicstarter

Marty1984 schreef op 07-03-2022 om 17:09:

[..]

Is er nog ergens een vader in beeld? Niet dat ze 12 dagen bij hem moet gaan zitten, maar wel dat ze daar een paar keer een voedzame maaltijd kan krijgen?

Ja hoor, maar ze kan ook voor zichzelf koken.

Er moet gewoon iemand zijn (of meerdere personen) die ze dag en nacht kan bellen voor hulp. Dan kan het gewoon. 

De ene 17-jarige is de ander niet. 

We hebben dochter kind die op haar 16e naar de VS vloog om er stage te lopen en een zoon die nu bijna 17 is en die we hooguit een weekendje 'alleen' laten als een van zijn grote broers erbij is. 

MMcGonagall schreef op 07-03-2022 om 17:12:

[..]

Ja hoor, maar ze kan ook voor zichzelf koken.

Het voordeel aan bij hem moeten gaan eten is dat hij mee in 't oog kan houden dat de boel niet ontspoort.

En dat ze geen 12 dagen lang hele dagen feest-drinkt-blowt-kabaal maakt.

En leeft op pizza en friet. (Een 17-jarige die écht braafjes elke dag AGV gaat koken? You wish  .)

De buren willen ook wat rust .

Als ze vorig jaar al een week alleen is geweest, denk ik dat het wel kan, zeker als ze voor zichzelf kan koken en vader in de buurt woont.
Ik zou overigens wel kijken of ze niet een paar dagen naar vader kan gaan voor wat aanspraak en gezelligheid. Een 17-jarige in huis is niet heel veel extra gedoe, want die gaat zelfstandig naar school, sport, vriendinnen etc. Maar dan is ze toch niet helemaal alleen. Ook zou ik afspraken maken over het uitnodigen van vriendinnen en het houden van feesten en opruimen. 
Er zijn ook mensen die met 17 op kamers gaan wonen. Maar die hebben dan vaak wel huisgenoten. Anderen zijn met 17 nog helemaal niet zelfstandig.

Marty1984 schreef op 07-03-2022 om 17:17:

[..]

Het voordeel aan bij hem moeten gaan eten is dat hij mee in 't oog kan houden dat de boel niet ontspoort.

En dat ze geen 12 dagen lang hele dagen feest-drinkt-blowt-kabaal maakt.

En leeft op pizza en friet. (Een 17-jarige die écht braafjes elke dag AGV gaat koken? You wish .)

De buren willen ook wat rust .

En al leeft ze 12 dagen op friet en pizza? Word je niet meteen heel ongezond van hoor, kans is groter dat ze op den duur snakt naar aardappels met een gehaktballetje

ligt aan je kind. Zit wat mij betreft geen limiet aan. 

Ligt aan het kind. Dat ken je zelf het beste. 

Het ligt aan het karakter van je kind. Als ik aan mezelf terug denk toen ik 17 was dan zou ik 12 dagen volop feesten. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.