Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

16 jarige alleen thuis

Peiling

16 jarige 4 nachten alleen thuis?
136 stemmen
59%
37%
4%

Gebruikersnaaminvullen schreef op 29-05-2023 om 22:58:

[..]

Ik zou wel zorgen dat er op 2 adressen in de buurt van huis, of school, reserve huissleutels liggen.

Dat wil je altijd toch? Of is dat weer zo'n ADD ding van mij? Ik heb ze ook meerdere keren per jaar nodig. Was bijna wekelijks dus is al een hele verbetering. 

Gebruikersnaaminvullen schreef op 29-05-2023 om 22:58:

[..]

Ik zou wel zorgen dat er op 2 adressen in de buurt van huis, of school, reserve huissleutels liggen.

Dat wil je altijd toch? Of is dat weer zo'n ADD ding van mij? Ik heb ze ook meerdere keren per jaar nodig. Was bijna wekelijks dus is al een hele verbetering. 

Ysenda schreef op 30-05-2023 om 07:49:

[..]

Dat wil je altijd toch? Of is dat weer zo'n ADD ding van mij? Ik heb ze ook meerdere keren per jaar nodig. Was bijna wekelijks dus is al een hele verbetering.

Reminds me dat de reservesleutel nog terug moet naar mijn ouders 🤣

SuzyQFive schreef op 30-05-2023 om 08:56:

[..]

Reminds me dat de reservesleutel nog terug moet naar mijn ouders 🤣

Graag gedaan 🤣

Philou schreef op 30-05-2023 om 00:25:

[..]

Heeft het daarna nog lang geduurd voor het goed kwam? 🙈

Definieer lang? 

Ysenda schreef op 30-05-2023 om 07:49:

[..]

Dat wil je altijd toch? Of is dat weer zo'n ADD ding van mij? Ik heb ze ook meerdere keren per jaar nodig. Was bijna wekelijks dus is al een hele verbetering.

Hier alleen bij de buren, maar als die niet thuis zijn ben ik de sjaak.

Elpisto schreef op 30-05-2023 om 10:05:

[..]

Definieer lang?

Haha, is het überhaupt wel goed gekomen dan?

Even serieus, dat jouw ouders dat toestonden is naar mijn idee vrij uitzonderlijk. Dat had bij mij thuis nooit gekund op die leeftijd. Dus of je hebt makkelijke ouders of ze wisten dat jij bepaalde kwaliteiten had waardoor jij niet in een aantal sloten zou lopen. Het lijkt me niet iets dat voor elke 16-jarige geschikt is.

Philou schreef op 30-05-2023 om 11:01:

[..]

Haha, is het überhaupt wel goed gekomen dan?

Even serieus, dat jouw ouders dat toestonden is naar mijn idee vrij uitzonderlijk. Dat had bij mij thuis nooit gekund op die leeftijd. Dus of je hebt makkelijke ouders of ze wisten dat jij bepaalde kwaliteiten had waardoor jij niet in een aantal sloten zou lopen. Het lijkt me niet iets dat voor elke 16-jarige geschikt is.


Twee weken op vakantie met vrienden als je 16 bent? Het zal idd niet voor elke 16-jarige geschikt zijn maar het is vziw ook weer niet zó uitzonderlijk. Misschien iets van bepaalde tijden of bepaalde kringen?

Ik ging op die leeftijd ook met een vriendin ver weg, met een bus naar een camping. Mijn broer ging liftend met een vriend naar Italie. Dat liften was misschien wel wat bijzonder, maar de meesten uit mijn vriendengroep gingen rond hun 16e wel met vrienden op vakantie. Het waren allemaal mensen die zich wel konden redden. En die vakantie kwam ook niet ineens uit de lucht vallen, dat begon rond je 12e met de trein naar oom en tante, rond je 14e op tienertoer, dan kamperen met je klas op een camping in Nederland, tegen de tijd dat je 16 was lukte zo'n vakantie ook wel. De meesten van ons hadden wel een redelijke portie praktisch inzicht en zelfvertrouwen opgedaan.

Eigenlijk vind ik het achteraf spannender dan ik het toen vond. Je ging toch zonder mobieltje en met een pak Traveller's cheques op pad. Er bleken toch ook best veel mensen onderweg behulpzaam te zijn als er eens iets tegenzat.

Philou schreef op 30-05-2023 om 11:01:

[..]

Haha, is het überhaupt wel goed gekomen dan?

Even serieus, dat jouw ouders dat toestonden is naar mijn idee vrij uitzonderlijk. Dat had bij mij thuis nooit gekund op die leeftijd. Dus of je hebt makkelijke ouders of ze wisten dat jij bepaalde kwaliteiten had waardoor jij niet in een aantal sloten zou lopen. Het lijkt me niet iets dat voor elke 16-jarige geschikt is.

Ik ga voor het eerste. Ik was namelijk absoluut geen makkelijke puber. Zo'n typische 16/17-jarige die net iets populairder in de groep lag dan waarschijnlijk goed voor hem was. Of ik voelde me populairder dan goed voor me was, dat kan ook. Maar dat maakte wel dat ik nou niet bepaald uitblonk in het maken van degelijke keuzes. Ik was dus wel zo'n puber geweest die gedurende zo'n periode al zijn klassen geskipt had. 

Mijn ouders vonden vooral dat je je kinderen niet overal voor kunt behoeden, maar dat ze ook zelf het een en ander moesten uit vinden. Dat had zijn voor en nadelen. Een voordeel was dus idd die vakantie. Maar, ik moet wel zeggen, we waren met een groep van 5 jongens die al vanaf de luiers bij elkaar waren, onze ouders kwamen bij elkaar over de vloer en ik was met 16 wel de jongste, er waren er ook bij van 19.


 Het had ook wel nadelen: Ik vond het werken in een feest café leuker dan mijn opleiding en stopt zo met mijn HBO. Ook daarin waren ze duidelijk: Het is jouw keuze. Je bent 18, we kunnen je advies geven, we kunnen je raad geven, maar als je stoppen wil dan moet je stoppen. Ik stopt natuurlijk, had wel wat beters te doen dan naar school gaan. Maar toen stond maandagochtend 07:00 wel mijn vader naast mijn bed. Of ik wel even wou opschieten, want niet naar school betekende dat ik aan het werk kon en hij had geregeld dat ik per direct met hem mee kon.

Beide heeft zo zijn voor en zijn nadelen. Ik ben aardig terecht gekomen, woon op mijn 30e al in een prachtig vrijstaand huis, 3 prachtige kids en een prachtige vrouw ( die ik het afgelopen jaar wel iets minder prachtig vond helaas) en heb een baan waar ik veel voldoening uit haal. Alles met hard werken. Maar ik heb ook een zus waarvan ik kan zeggen, met gevoel van understatement, dat het niet zo lekker uitgepakt heeft. Dus ja, wat is de juiste manier. 

Op zich zou een zestienjarige dat moeten kunnen. Sommigen gaan met 17 al op kamers wonen en dan moeten ze elke dag op tijd opstaan, koken etc.
Hij kan ook voor meerdere dagen koken, een restje uit de vriezer halen en opwarmen (als dat er is). 
Verder lijkt het me een voordeel dat er gewoon school, sport, bijbaantje etc. is.
Lang niet alle ouders zijn in de ochtend nog thuis om hun puber uit bed en naar school te jagen, zeker niet als er eens een eerste uur vrij is of zo. Daarnaast zijn de gevolgen voor hem zelf. Als je bij mijn man op school na een paar uur nog niet aanwezig bent, zonder dat dat gemeld is, gaan ze je ouders bellen. En gemiste uren dienen dubbel te worden ingehaald. 
Reminders voor wanneer welke vuilbak aan de weg moet zijn denk ik wel handig, maar iets als 'sluit de deur af als je weggaat' geldt toch ook op alle andere momenten dat je als laatste weggaat thuis? 
Ik zou wel een achterwacht regelen voor noodgevallen in de buurt. Bijvoorbeeld ouders of buren of vrienden. Gewoon voor het geval dat.

Ik denk dat je zelf het beste kan inschatten hoe je zoon is. Ik heb in de afgelopen twee jaar nog geen topics van je voorbij zien komen over ontsporende kinderen die vooral lopen te feesten en geen verantwoordelijkheid nemen voor wat dan ook in het leven, dus ik verwacht dat deze jongeman dit wel aan kan.

Ik ging op die leeftijd twee weken naar Zuid Frankrijk met drie vriendinnen. En m'n ouders gingen dus zonder mij op vakantie, die drie weken was ik alleen thuis. Was echt geen probleem. 

MamaE schreef op 31-05-2023 om 23:41:



Ik denk dat je zelf het beste kan inschatten hoe je zoon is. Ik heb in de afgelopen twee jaar nog geen topics van je voorbij zien komen over ontsporende kinderen die vooral lopen te feesten en geen verantwoordelijkheid nemen voor wat dan ook in het leven, dus ik verwacht dat deze jongeman dit wel aan kan.

Die heb ik inderdaad niet gezien over tieners, pubers maar ook niet over babies, dreumessen, peuters of kleuters. Maar ik hou ook niet alles bij 😉

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.