Ali
24-08-2020 om 19:29
16 jaar hoe laat thuis doordeweeks
Even een poll om te checken hoe ik hier zit met thuiskomtijd voor 16-jarige:
Hoe laat moet jullie 16-jarige thuis zijn doordeweeks, in schooltijd?
Het is hier nu 10 uur, maar heb het gevoel dat ik aan de vroege kant zit. Dan nog rommelen, douchen ed.
Kind verslaapt zich wel vaak, maar of vroeg naar bed gaan helpt, is zeer de vraag. Dan ligt kind wakker naar eigen zeggen.
Triva
24-08-2020 om 19:40
Hoe kun je daar nu concensus
over krijgen? Dit gaat namelijk ook over slaapuren nodig én hoe laat de puber op moet en hoe laat bijv de sport klaar is.
Phryne Fisher
24-08-2020 om 19:43
Prima
22.00 uur vind ik een prima tijd voor een 16-jarige doordeweeks. Ik zie niet in waarom dat later zou moeten zijn.
Valeria
24-08-2020 om 19:46
hangt er toch van af
Wat wordt er gedaan 's avonds? bv bijbaan of training tot 21.30 en dan 22.00 thuis met ruimte voor een kwartier kletsen, of vanaf 17.00 dom rondhangen en het om 22.00 nog niet genoeg vinden. Sommige activiteiten zijn nuttiger dan andere.
Ali
24-08-2020 om 19:47
Poll
Ik hoef ook geen overeenstemming te bereiken Triva, tjezus.
Wil gewoon even de andere thuiskomtijden peilen om te checken waar ik ongeveer zit.
Dees
24-08-2020 om 19:52
Nou
Ikzelf zou er niet aan moeten denken dat mijn kind zo laat nog op straat hangt. Dus sporten of werken dan is 22:00 prima maar bij hangen komen ze maar rond 20:00 naar huis om nog wat huiswerk te maken enzo.
Ali
24-08-2020 om 19:58
Buiten
Ze zijn buiten aan het skateboarden met vrienden, vooral van school. En ze zullen ook gewoon bij elkaar zijn om te chillen.
Dom rondhangen? Wat is dat nou voor iets weer negatiefs? En waarom moet alle acticiteit nuttig zijn? Sowieso, wat is nuttig? Nuttig in de ogen van de ouders? Ik ga niet beslissen hoe en waaraan ze hun vrije tijd besteden.
Beetje nare toon hier, eerlijk gezegd.
Kopzorg
24-08-2020 om 20:05
Hangt af van wat er wordt gedaan.
Half uur na de training zijn de kinderen hier thuis. 17 jarige trainde vorig seizoen tot 21.30 En was dus om 22.00 binnen. Wat drinken, douchen en in bed, want wekker de volgende ochtend oom 6.30.
Kind vind zelf de training best laat. Die lag vrijwillig nog om 21.30 in bed op alle andere doordeweekse dagen.
Werken tot 22.00 zou hier betekenen meteen naar huis en naar bed.
Buiten hangen doen beide kinderen hier niet, hebben hun vrienden niet in het dorp, omdat ze 2 dorpen verderop op school zitten. Na huiswerk maken met vrienden was het ook altijd 21.00 binnen. Douchen tas inpakken een op tijd slapen.
AlisonH
24-08-2020 om 21:50
10 uur
10 uur inderdaad, uiterlijk. Training voetbal duurt tot kwart voor 10, vind ik al best laat voor een jongen van nog geen 16. Als hij bij vrienden is ook zo laat, als hij gewoon thuis is ligt hij om 10 uur meestal wel in bed.
Triva
24-08-2020 om 22:06
Nounou
Tjezus?
Ik bedoel gewoon dat het zomer/winter kan verschillen. Ook moet de ene puber 5 uur op en de andere om 8 uur...en het maakt voor mij uit of het om sport, baantje, huiswerk maken of hangen gaat
Kopzorg
25-08-2020 om 13:14
Dom rondhangen versus buiten zijn
====Dom rondhangen? Wat is dat nou voor iets weer negatiefs? En waarom moet alle acticiteit nuttig zijn? Sowieso, wat is nuttig? Nuttig in de ogen van de ouders? Ik ga niet beslissen hoe en waaraan ze hun vrije tijd besteden.=====
Dom rondhangen klinkt misschien negatief maar dat kan ook afhangen van waar je woont. Hier hadden we een aantal jaar terug een groep "hangjongeren" die inderdaad dom rondhingen. Met groepen bij elkaar komen, staan praten met draaiende motoren van brommers en dan af en toe even gas geven. Radiootje mee en daar stevige muziek uit laten komen. Tot laat bij elkaar klitten en elkaar opstoken, wie durft er afwasmiddel in de fontein te gieten? Wie durft er een rotje in de brievenbus te gooien? Dat soort werk. Dat schaar ik dan wel onder dom rondhangen.
Bij elkaar komen in het park waar je zo geweldig met je skate-board van het hellinkje af kan rijden is niet dom rondhangen.
Maar hier altijd niet te laat, afhankelijk van de dag van morgen. Geen overlast veroorzaken. Met het hele balteam naar de ijswinkel, allemaal om de beurt een ijsje kopen en lang brallend op het bankje zitten dat mag hier niet.
Wendelmoed
01-09-2020 om 20:27
Hier hangt het er ook vanaf waarom men weg is
Maar mijn bijna-16 jarige mag door de week echt niet na 10 uur thuiskomen, aangezien het de volgende ochtend weer vroeg school is en hij zijn slaap hard nodig heeft. Hij zal overigens nooit ergens rondhangen, want daar vindt hij niks aan.
En als iemand moet werken tot 22.30 raad ik dat toch af als het de volgende dag vroeg school is. Maar de wal keert het schip dan wel.
De jong-volwassene krijgt suggesties aangereikt voor een thuiskomtijd en als ik het toch te laat vind worden, een stimulerend smsje ("kom nou maar naar huis") want na 12 uur vind ik voor een volwassene door de week ook te laat, als smorgens de wekker weer vroeg gaat.
Weekenden zijn een ander verhaal, en in deze corona/vakantietijd hebben ze uitgebreid mogen ervaren hoe brak je bent als je de hele nacht film hebt gekeken of met vrienden gegamed.
Nu is de tijd weer aangebroken om de teugels flink aan te halen. Ik wil zelf ook wel weer op tijd rust in huis.
Ik ben overigens niet zo'n overlegger, maar ik geef ook nooit straf. Als ik vind dat het te laat wordt en iemand houdt zich niet aan de afspraak, dan ga ik of mijn man hem of haar halen. Dat is zo'n afgang dat ze het daar maar zelden op aan laten komen (je wilt niet je vader op sloffen en in zijn pyjama voor de deur zien staan bij vrienden...).
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.