Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

14 jaar meijes met roken

Mijn dochter heeft een hechte band met een roker en dat meisje is waarschijnlijk verslaafd aan roken, zij vraagt ​​om sigaretten van iedereen die zij ontmoet. Mijn kind bevestigt dat hij niet rookt met jou, maar ik ben erg bang dat hij er last van zal hebben.







Waar ben je het meest bang voor?  Dat je kind gezondheidsklachten krjjgt door het meeroken? Of ben je bang dat je kind zelf ook gaat roken? 

Ik zou ik gesprek blijven met je dochter.  Niet alleen over hoe ongezond het is, maar ook over hoe idioot duur het is. Ze wil vast liever voor leuke dingen sparen.

Wat vindt je dochter er zelf van? Begrijpt ze dat haar vriendin heel dom over komt? 

Ik zou ook een goed gesprek met haar aan gaan. Zo ben ik op die leeftijd ook begonnen met roken omdat vriendinnen ook rookten. Ik was er ook in korte tijd aan verslaafd. Het valt mij op dat er nog best veel jonge mensen beginnen met roken en ook vapen zie ik veel.

kelline

kelline

04-12-2022 om 09:03 Topicstarter

Wilmamaa schreef op 03-12-2022 om 07:27:

Waar ben je het meest bang voor? Dat je kind gezondheidsklachten krjjgt door het meeroken? Of ben je bang dat je kind zelf ook gaat roken?



ja, ik maak me zorgen als mijn kind met haar blijft omgaan, mijn kind zal het waarschijnlijk proberen, maar mijn kind is er heel zeker van dat ze de geur van sigaretten niet lekker vindt



kelline schreef op 04-12-2022 om 09:03:

[..]



ja, ik maak me zorgen als mijn kind met haar blijft omgaan, mijn kind zal het waarschijnlijk proberen, maar mijn kind is er heel zeker van dat ze de geur van sigaretten niet lekker vindt



Ik veronderstel dat geen een kind die lucht heerlijk vind maar de meesten proberen het toch wel

ik kan me goed voorstellen dat je bezorgd bent dat je kind wordt overgehaald om te gaan roken. Zoals iemand hier boven al schreef: blijf er over in gesprek. 
Tieners schijnen niet stil te staan (of onder de indruk te zijn ) van de risico's op lange termijn. Maar wel op korte termijn. Dus benadruk hoe duur roken is. En dat je al na de tweede sigaret verslaafd kunt zjjn. Wil je kind daar haar zakgeld aan uitgeven? Of spaart het liever voor iets belangrijkers? 

Sommige kinderen zijn ook gevoelig voor het argument dat de tabaksindustrie de jacht op jonge kinderen heeft geopend. Ze zijn op zoek naar vervangers voor alle rokers die sterven of stoppen. En hoe jonger iemand gaat roken, hoe hardnekkiger de verslaving. 

Flowerfairy schreef op 04-12-2022 om 09:08:

[..]

Ik veronderstel dat geen een kind die lucht heerlijk vind maar de meesten proberen het toch wel

Dat is niet waar hoor. Er zijn nog maar weinig jongeren die er aan beginnen.  Het nederlands jeugdinstituut heeft dit onderzocht. In 2020 had 82% van de jongeren tussen 16 en 20 jaar nog nooit gerookt. Onder de 12 tot 16 jarigen was het zelfs 97 procent. 

Helaas was het aantal rokende jongeren in 2021 weer een klein beetje gestegen. 

Wilmamaa schreef op 04-12-2022 om 23:32:

[..]

Dat is niet waar hoor. Er zijn nog maar weinig jongeren die er aan beginnen. Het nederlands jeugdinstituut heeft dit onderzocht. In 2020 had 82% van de jongeren tussen 16 en 20 jaar nog nooit gerookt. Onder de 12 tot 16 jarigen was het zelfs 97 procent.

Helaas was het aantal rokende jongeren in 2021 weer een klein beetje gestegen.

https://www.ad.nl/gezond/jongeren-zijn-juist-meer-gaan-roken-tijdens-coronacrisis-schrikbarende-cijfers~a128f582/

Dit artikel zegt toch wat anders. 

kelline

kelline

06-12-2022 om 08:42 Topicstarter

Flowerfairy schreef op 04-12-2022 om 09:08:

[..]

Ik veronderstel dat geen een kind die lucht heerlijk vind maar de meesten proberen het toch wel

je hebt gelijk, mijn kind probeerde te roken met dat meisje, ik rook de geur in zijn mouwjas.ik ben erg in de war

Waarom zo in de war
Ga het gesprek aan .

Je dochter of zoon hoeft geen sigaret vast te houden om er naar te ruiken, maar waarom ben je in de war?
Ben je het gesprek al aangegaan?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.