MamaSuus83
03-02-2025 om 11:48
Zoon (8) moeite met vriendschappen
Hi allemaal,
Ik ben heel benieuwd naar jullie perspectief op de volgende situatie, wie weet maak ik me veel te druk.
Mijn zoon (9) zit in een grote klas met veel jongens. Hij ligt goed in de groep, gaat met plezier naar school, maar is nooit iemands eerste keuze. Als er na school druk afgesproken wordt om te spelen wordt hij vaak niet gevraagd. Hij gaat dan vaak zelf naar buiten en vriendjes ophalen, dan is hij altijd welkom. Maar de laatste tijd komt hij sip uit school en vermijdt het hele afspreken-gebeuren. Hij zegt dan dat hij geen zin heeft, maar laatst kwam er dan toch uit hem dat hij het zo moeilijk vindt op het moment en hij eigenlijk wel graag wil afspreken. Hij durft niemand te vragen omdat hij bang is dat ze ‘nee’ zeggen. Waarom kan hij niet uitleggen, hij heeft niet het idee dat ze niet met hem willen spelen.
Ik merk dat hij door deze houding eigenlijk steeds meer ‘vergeten’ wordt. Hij trekt zich terug en dan snap ik ook dat hij minder wordt gevraagd.
Hoe zouden jullie dit aanpakken? Ik vind het zo rot hem zo sip te zien!
Liefs
yasmijn27
03-02-2025 om 12:04
Tijdens een vakantie hem er een beetje mee helpen? Een klein uitje en dan een kind meevragen, dus buiten school om.
Dat hele schoolpleingedoe is ook ingewikkeld. Kinderen zeggen vaak ook nee omdat ze naar bso moeten of iets anders. En dan krijg je de teleurstellingen.
Maar als hij het na schooltijd in zijn eigen buurt zelf kan regelen zou ik daar lekker de nadruk op leggen.
HumpieDumpie
03-02-2025 om 12:36
Mijn kinderen regelen vaak een speelafspraak eerder op de dag bijvoorbeeld in een pauze. Is zoiets een optie? Dan zit hij niet in de drukte na schooltijd.
MamaSuus83
03-02-2025 om 12:44
Bedankt voor jullie reacties! We zullen inderdaad vaker een kind meevragen naar een leuk uitje. Vandaag wilde hij spelen dus we hadden hem aangemoedigd het vroeger op de dag al te vragen. Ben zo benieuwd of hij dat heeft gedaan! Ik kom er nog niet zo achter waardoor hij zo onzeker is, dan vraag ik me af of er toch meer speelt op school maar dan maak ik het waarschijnlijk veel groter dan het is
troelahoep
03-02-2025 om 12:47
Je zegt dat je zoon niemands eerste keuze is. Herkenbaar helaas.
Heb je een idee hoe de groepjes zijn gevormd in de klas en of daar een soort ingangetje is te vinden? Mijn zoon zat destijds met hetzelfde: sociaal kind, geliefd bij iedereen wel, kwam ook veel op kinderfeestjes, maar op een of andere manier kwam hij er vaak niet tussen met speelafspraakjes, die overigens allang gemaakt waren, dat gebeurde niet meer 'last-minute' school op voor dezelfde dag. Als iemand niet een keer niet met zijn vaste vriendjes kon spelen, dan kwam mijn zoon pas in beeld. Hij kwam 'pas' in groep 2 op die school en toen waren er al hechte groepjes gevormd tussen vriendjes en niet te vergeten hun ouders. Hier was de cultuur heel erg dat kinderen afspraken waarvan de moeders ook bij elkaar op de koffie kwamen.
MamaSuus83
03-02-2025 om 15:47
troelahoep schreef op 03-02-2025 om 12:47:
Je zegt dat je zoon niemands eerste keuze is. Herkenbaar helaas.
Heb je een idee hoe de groepjes zijn gevormd in de klas en of daar een soort ingangetje is te vinden? Mijn zoon zat destijds met hetzelfde: sociaal kind, geliefd bij iedereen wel, kwam ook veel op kinderfeestjes, maar op een of andere manier kwam hij er vaak niet tussen met speelafspraakjes, die overigens allang gemaakt waren, dat gebeurde niet meer 'last-minute' school op voor dezelfde dag. Als iemand niet een keer niet met zijn vaste vriendjes kon spelen, dan kwam mijn zoon pas in beeld. Hij kwam 'pas' in groep 2 op die school en toen waren er al hechte groepjes gevormd tussen vriendjes en niet te vergeten hun ouders. Hier was de cultuur heel erg dat kinderen afspraken waarvan de moeders ook bij elkaar op de koffie kwamen.
Dank voor je reactie! Was jammer te horen dat het voor jou herkenbaar is. Hoe ben jij hiermee omgegaan?
Ik heb het idee dat vorig jaar de groepjes zijn gevormd door de sporten. Mijn zoon zat niet bij de anderen en daar zijn twee teams behoorlijk hecht geworden. Dit jaar is dat anders maar het lijkt of de basis toch is gevormd. Grappig genoeg heb ik goed contact met veel ouders dus de kinderen zien elkaar ook vaak buiten school. Maar toch wordt mijn zoon niet snel zelf gevraagd. Misschien klikt het gewoon net niet lekker ofzo, ik weet het niet. Terwijl als ze samen zijn het altijd leuk is. Ik vind het een ingewikkelde dynamiek!
Bellebelle
03-02-2025 om 16:15
Ik zou zijn juf of meester eens om advies vragen. Vaak hebben die wel goede tips en ook zicht op de groepsdynamiek.
Bloemenzee
03-02-2025 om 19:43
Misschien zelf (in overleg met zoon) een paar dagen van te voren via de vader of moeder alvast afspreken?
BritgetJones007
03-02-2025 om 19:51
Bloemenzee schreef op 03-02-2025 om 19:43:
Misschien zelf (in overleg met zoon) een paar dagen van te voren via de vader of moeder alvast afspreken?
Klopt, door moeders wordt onderling ook al van tevoren geappt: Pietje wil graag woensdag afspreken met Marietje...kan dat? Bij jullie of bij ons? Enz
ief
03-02-2025 om 21:58
Herkenbaar vanaf dat een van mijn kinderen in groep 6 zat. Hij zei zelfs: “Ik vraag maar niemand meer te spelen want ze zeggen toch altijd nee.” Het brak toen wel mijn hart hoor. Toch is het nooit een echt heel groot probleem geworden, ik heb toen wel een vriendschap via zijn sport een beetje gestimuleerd en dat werkte wel. En na een tijdje kreeg hij toch andere vrienden en kwam het wel weer een beetje goed, hoewel hij sociaal nou niet bepaald een wonder was. Wat ook niet meehielp is dat veel andere ouders hem toch wel een tikje apart vonden.
Lang verhaal kort: het is toch na een tijd min of meer vanzelf goedgekomen. Nooit superpopulair geworden, vaak wat verloren zoekend, maar ook nooit heel eenzaam. Nu is hij vijftien en handhaaft hij zich heel behoorlijk in het sociale verkeer. En moeders van twee vrienden zijn zelfs dol op hem Het kan dus allemaal weer anders worden.
ief
03-02-2025 om 22:03
MamaSuus83 schreef op 03-02-2025 om 12:44:
Bedankt voor jullie reacties! We zullen inderdaad vaker een kind meevragen naar een leuk uitje. Vandaag wilde hij spelen dus we hadden hem aangemoedigd het vroeger op de dag al te vragen. Ben zo benieuwd of hij dat heeft gedaan! Ik kom er nog niet zo achter waardoor hij zo onzeker is, dan vraag ik me af of er toch meer speelt op school maar dan maak ik het waarschijnlijk veel groter dan het is
Ik vond dit vaak wel moeilijk/pijnlijk. Want vaak lukte zelfs een kind meevragen op een leuk uitje niet, en dat al vroeger vragen ook niet omdat hij gewoon geen nr. 1-vriendje was. En dan waren het allemaal weer afwijzingen.
Kan je hem niet op verschillende clubjes doen? Zodat hij in ieder geval wat activiteiten heeft door de week, en wie weet groeit er ook nog ergens een vriendschap.
Zeespiegel
04-02-2025 om 08:48
MamaSuus83 schreef op 03-02-2025 om 15:47:
[..]
Dank voor je reactie! Was jammer te horen dat het voor jou herkenbaar is. Hoe ben jij hiermee omgegaan?
Ik heb het idee dat vorig jaar de groepjes zijn gevormd door de sporten. Mijn zoon zat niet bij de anderen en daar zijn twee teams behoorlijk hecht geworden. Dit jaar is dat anders maar het lijkt of de basis toch is gevormd. Grappig genoeg heb ik goed contact met veel ouders dus de kinderen zien elkaar ook vaak buiten school. Maar toch wordt mijn zoon niet snel zelf gevraagd. Misschien klikt het gewoon net niet lekker ofzo, ik weet het niet. Terwijl als ze samen zijn het altijd leuk is. Ik vind het een ingewikkelde dynamiek!
Het kan ook gewoon wederkerigheid zijn. Als hij niemand ooit vraagt, hebben de anderen niet door dat hij ervoor openstaat.
rionyriony
04-02-2025 om 09:02
Misschien moet je kind, als hij zich daartoe kan zetten, zijn eigen vriendenkring opzetten, en dus niet "meedoen". Want het is best mogelijk dat als hij alleen "meedoet", hij toch weinig voor die kinderen interessante initiatieven laat zien.
Dat is natuurlijk afhankelijk van wie hij ontmoet. Misschien in de volgende klas, of in een club.
Als je je in iets ontwikkelt, en daar goed in wordt, dan word je daardoor vanzelf zekerder en dan trek je altijd wel gelijkgestemde vrienden aan die je wel kunnen waarderen.
BritgetJones007
04-02-2025 om 09:53
Bloemenzee schreef op 03-02-2025 om 19:43:
Ik zou dit doen TO. Ook met het feit, dat ouders werken en ook graag vaak de week gepland hebben. Ik had her soms ook al vol staan daardoor voor kind en dan loopt het vaak vanzelf wel over en weer. En dan nog tussendoor wilde ze spontaan afspreken. Of nodig er twee uit, kan ook.
Gingergirl
04-02-2025 om 12:35
MamaSuus83 schreef op 03-02-2025 om 12:44:
Ik merk bij mijn jongste kinderen op de basisschool dat het zelden werkt om het op de dag zelf nog te regelen ook al vraag je het eerder op de dag. De enige dag waarbij dat soms gaat is de woensdagmiddag maar de overige dagen zijn lastig omdat veel kinderen dan naar de bso gaan of clubjes/sport hebben 's middags. Kan zoiets wellicht meespelen bij jouw zoon? Hij ziet de "nee het kan niet" dan misschien als een afwijzing naar hem toe terwijl het simpelweg "niet kunnen" is? Ik werd ooit eens aangesproken toen mini-Ginger in groep 3 zat door een moeder; haar dochter wilde graag met mijn dochter spelen maar mijn dochter zei altijd nee..........speelde er soms iets? Nou nee maar haar dochter vroeg het altijd op de dag dat mini-Ginger naar de BSO ging en mijn dochter had nog niet de weekplanning zo helder op haar netvlies dat ze met een tegenvoorstel kwam van op die en die dag kan het wel, daar was ze te jong voor om het zo te regelen. Kwam er dan in de praktijk meestal op neer dat ouders het onderling afspraken. Misschien eens polsen wat de "gewoonten" zijn op jullie school. De kinderen die wel bij elkaar spelen hebben dat wellicht ook al eerder afgesproken i.p.v. op de dag zelf?
MamaSuus83
04-02-2025 om 14:20
Bedankt voor alle reacties en inzichten! Een hoop om over na te denken…
Gisteren kon het eerste vriendje die hij het vroeg niet, en we hebben het er ook goed over kunnen hebben wat hij daar lastig aan vond en waarom. En konden wij het weer uitleggen dat het geen afwijzing naar hem is. Vervolgens heeft hij het aan iemand anders gevraagd en die kon en heeft hij een super leuke middag gehad ❤️
Ik hoop inderdaad dat hij op deze manier zichzelf weer een beetje ‘in de kijker speelt’, dat kinderen wel zien dat hij wel wil spelen en hopelijk ook weer terug wordt gevraagd.
De meeste afspraakjes worden trouwens wel op school op de dag zelf gemaakt, dus ik wil daar als ouder ook niet teveel tussen gaan zitten. Overigens spreek ik in bv vakanties wel regelmatig af met andere ouders van de vriendjes zodat ze samen leuke dingen doen. Ik vind het gewoon sneu dat hij niet snel op de radar van anderen staat.
Er zitten ook echt wel een paar karakters in de klas, waarbij spelen echt een must is en daarin haantje de voorste zijn. Mijn zoon trekt zich dat snel terug. En ergens snap ik dat ook wel, maar hoop ik dat hij wel ook leert te doen wat hij echt wil.
Hij doet verder veel aan sport en activiteiten dus verveelt zich niet! Maar komt daar toch weer veel dezelfde kinderen tegen.
Ik gun hem het gewoon zich geliefd te voelen door anderen. Maar hopelijk met wat aanpassingen vind hij zijn weg weer een beetje in de groep!