Stormvogel
08-01-2025 om 13:27
Zoon (7) eet geen groente
We hebben drie kinderen en de jongste van 7 jaar heeft een beperkt eetpatroon.
Hij eet pasta, brood, friet, zoet beleg, kipfilet en boterhamworst. Hij eet appelmoes, appels en peren en soms mango. Broodje knakworst en pannenkoeken eet hij ook.
Dat is het wel zo'n beetje.
Hij eet geen andere soorten fruit, geen enkele groente en ook geen pizza. Hij eet geen pastasaus.
Hij wil niet proeven en niet proberen. Boos worden of dwingen heeft geen enkele zin - hij eet er niet door en snapt ook niet waarom we boos worden. Voor beloningen is hij niet gevoelig (misschien nu wel, maar een jaar geleden niet)
Hij is gezond en vrolijk, niet te dik of te dun, en hij lijkt zelf geen last te hebben van dat hij zo weinig eet.
Inmiddels beginnen wij het als ouder wel een probleem te vinden (met name omdat het gedoe geeft met avondeten) en heb ik hulp ingeschakeld van de jeugdarts waar we komende week contact mee zullen hebben.
Ik ben benieuwd of er hier meer mensen zijn met (voormalig) moeilijke eters en jullie tips en ervaringen.
Gaat het vanzelf over over?
Wat werkt wel en niet om je kind meer te laten eten?
Bedankt alvast.
Brachiosaurus
08-01-2025 om 13:53
Mijn dochter is 9 en die eet ook geen groenten. Nou ik lieg, af en toe eet ze wel broccoli of bloemkool.
Ze krijgt elke dag komkommer, of wortel.
Verder eet ze hier ook alleen boterhammen met zoet, patat, hamburger of kipburger. Ze is wel gek op fruit, dat scheelt weer een beetje.
Ze is de langste van de klas, en groeit als een malle. Maak me maar geen zorgen meer.
We hebben hulp gehad vorig jaar, en kregen als voornaamste tip het gezellig te houden aan tafel, geen strijd om eten. (Deden we al niet echt, maar af en toe wel).
Maar dat losgelaten, en het is wel weer gezelliger aan tafel.
Verder hebben we de schijf van 5 doorgenomen met haar, en uitgelegd waarom variatie zo belangrijk is. En ziedaar, ineens lustte ze toch wel yoghurt... maar nog steeds geen groenten.
Lotd
08-01-2025 om 13:58
als ik het rijtje zie met wat hij wel eet zou ik destijds heel blij geweest zijn! Nu 16 en 20jaar aten bijna niks altijd gezeur en nu eten bijna alles, komt eigenlijk altijd goed, op kamp of werk bij vrienden ze gaan wel iets eten op den duur!
Dymo
08-01-2025 om 14:24
Ik liet mijn dochter tijdens het koken altijd 'proeven of de sperziebonen gaar zijn', of de 'stukjes komkommer niet te nat waren' en of de 'mini-tomaatjes wel knapperig waren van buiten', want dat kon zij het beste en ik twijfelde dus daar had ik haar voor nodig. Had ze een stukje op, dan vroeg ik of ze dat andere stukje ook nog even wilde testen voor de zekerheid. Dan had zij haar groente alvast binnen en hoefde ik aan tafel niet moeilijk te doen. Verder maakte ik pastasaus met veel groenten in de blender, dus zonder stukjes en dat lustte ze wel.
Nu is ze volwassen en eet ze echt alles.
Ellori
08-01-2025 om 14:25
Ik heb meermaals periodes gehad in mijn leven dat ik alleen op kale macaroni, patat en komkommer leefde en dat heb ik prima overleefd. Inmiddels eet ik zo goed als alles behalve vis. Ook qua groenten blijf ik beperkt in wat ik los eet maar ik eet wel veel soepen of curry.
Wat kan helpen is mee laten helpen met koken. Maar het allerbelangrijkste is inderdaad, maak er geen strijd van als hij niet wil eten. Want je wilt niet dat hij een ongezondere relatie met eten krijgt.
Mijn zoon (inmiddels 18) is ook heel lang een lastige eter geweest maar cherry tomaatjes, rode paprika reepjes en komkommer gingen er altijd wel in dus er stonden bij elke maaltijd bakjes met het een of het ander op tafel. En ik had wel eigenlijk altijd de regel dat hij 1 hapje moest proeven. Vond hij het echt niet lekker dan warme ik een blikje kippensoep voor hem op wat hij dan met wat brood kon eten.
Stormvogel
08-01-2025 om 14:42
Dank voor jullie reacties.
@LOTD; fijn om te horen dat het relatief meevalt wat hij nu eet en dat het goed is gekomen bij jou.
Meehelpen met koken vindt hij zeker leuk, hij snijdt ook graag groente en rauwkost, maar hij eet het niet. Dus ook niet proeven.
Hij eet geen groente zoals ik schreef, en dus ook geen rauwkost. Niks.
Ik denk het belangrijkste is om er geen strijd van te maken. We bieden nu vaak een alternatief aan maar denk dat het advies zal zijn om daar mee te stoppen en dat vol te houden. Pff.
Met hem gaat het goed maar ik zou gewoon zo graag eens met zijn vijven aan tafel willen en een gerecht eten dat iedereen gewoon eet, iets gezonds, niks exotisch, maar zonder strijd, gedoe, en geklaag dat men na het niet willen eten trek heeft.
Bellebelle
08-01-2025 om 14:51
Dat het niet goed vult heeft niet zozeer met groenten te maken lijkt mij. Groentes vullen meestal niet echt. Ik zou het echt proberen los te laten. Ik weet dat het moeilijk is, maar zolang hij verder gezond is, komt het vast wel in orde. Of niet. Sommige mensen blijven moeite houden met bepaalde structuren, texturen etc. Hoe dan ook, het komt de sfeer aan tafel niet ten goede op deze manier, dus probeer het los te laten. Ik zou er niet al teveel rekening mee houden, behalve eens in de zoveel tijd iets koken waarvan je zeker weet dat hij het eet. Dat deed ik bij mijn moeilijk etend kind. Ze eet nog steeds niet alles en maakt soms iets anders als we iets eten wat ze niet lekker vindt, maar daar kan ik mee leven. Ze is inmiddels 17. Over een jaar woont ze wellicht op zichzelf en dan zal ze ook voor haar eigen eten moeten zorgen.
Alias1
08-01-2025 om 14:53
aanvullend op de eerdere antwoorden (samenvattend: hij krijgt toch best nog wel wat binnen, maak er geen strijd van, komt vast later wel goed etc.) - geef je hem wel een multivitamine? want dat lijkt me met dit eetpatroon toch wel wenselijk?
Verder zou ik vooral proberen het gezellig te houden aan tafel. Maar ja, ik heb makkelijk praten. Enige probleem wat wij hadden is dat onze kinderen allebei best veel lustten maar dat de overlap tussen beide nogal klein was... dus bijna elke dag zat een van beide te piepen. Ondertussen 21 en 24 en beide zeer omnivoor geworden.
Stormvogel
08-01-2025 om 14:58
Alias1 schreef op 08-01-2025 om 14:53:
aanvullend op de eerdere antwoorden (samenvattend: hij krijgt toch best nog wel wat binnen, maak er geen strijd van, komt vast later wel goed etc.) - geef je hem wel een multivitamine? want dat lijkt me met dit eetpatroon toch wel wenselijk?
Verder zou ik vooral proberen het gezellig te houden aan tafel. Maar ja, ik heb makkelijk praten. Enige probleem wat wij hadden is dat onze kinderen allebei best veel lustten maar dat de overlap tussen beide nogal klein was... dus bijna elke dag zat een van beide te piepen. Ondertussen 21 en 24 en beide zeer omnivoor geworden.
Ook hier herkenbaar, oudste zoon en dochter eten meer (zoon liever ook geen groente maaar onder enige dwang toch wel wat, plus hij is 12 dus voor rede vatbaar), maar ze vinden allemaal andere dingen lekker...kortom...er is altijd wel iemand ontevreden.
Diezijnvanmij
08-01-2025 om 15:09
Stormvogel schreef op 08-01-2025 om 14:42:
Met hem gaat het goed maar ik zou gewoon zo graag eens met zijn vijven aan tafel willen en een gerecht eten dat iedereen gewoon eet, iets gezonds, niks exotisch, maar zonder strijd, gedoe, en geklaag dat men na het niet willen eten trek heeft.
Maak dan voor iedereen een broodje knakworst... Dan kunnen jullie allemaal hetzelfde eten.
Ik denk dat je huidige aanpak de enige optie is. Je kunt het niet naar binnen duwen en proberen wil hij niet. Tja. Dan maar hopen dat het later verbetert...
yasmijn27
08-01-2025 om 15:24
mijn zoon is 16 en eet geen groente. Wel heel veel fruit.
Onze dochter van 22 eet geen fruit. Wel groenten, in rauwe vorm.
Ik heb mij er vroeger wel druk om gemaakt, groenten in sauzen verstopt, omkopen, belonen, boos worden, adviezen gevraagd op ouders online etc.
Zelden ziek, goed gegroeid, terugkijkend heeft dat zorgen maken me alleen maar stress bezorgd.
Ik.ben zelf een makkelijke eter, mijn man is ook een pietlut. Ik denk dat het in hun genen zit.
MamaE
08-01-2025 om 16:55
Ik zou er wel moeite mee hebben als een kind helemaal geen groenten eet. Want daar zitten wel belangrijke voedingsstoffen in. Dus in ieder geval een hapje proberen van alles. En ik zou het ook niet gaan vervangen door dingen als frietjes, broodje knakworst of iets dergelijks. Dat kan af en toe een keer, maar ik vind dat echt geen volwaardige avondmaaltijd. En dan maar extra fruit in plaats van groenten of een extra boterham met hartig beleg.
Anoniemvoornu
08-01-2025 om 17:06
Samen koken en zelf uit laten zoeken in de supermarkt geprobeerd? Gewoon kijken of er iets is wat hij wilt proberen , bij mijn broertje sloeg peentjes zonder dopperwten aan en mais , die at anders alleen maar appelmoes
yasmijn27
08-01-2025 om 17:07
MamaE schreef op 08-01-2025 om 16:55:
Ik zou er wel moeite mee hebben als een kind helemaal geen groenten eet. Want daar zitten wel belangrijke voedingsstoffen in. Dus in ieder geval een hapje proberen van alles. En ik zou het ook niet gaan vervangen door dingen als frietjes, broodje knakworst of iets dergelijks. Dat kan af en toe een keer, maar ik vind dat echt geen volwaardige avondmaaltijd. En dan maar extra fruit in plaats van groenten of een extra boterham met hartig beleg.
Het probleem is dat het een kind niet uitmaakt hoeveel moeite jij er als ouder mee hebt.😁