Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Zoon (7) doet dingen stiekem


Solecito schreef op 11-06-2022 om 10:27:

[..]

Het klinkt logisch en simpel maar toch werkt dit niet bij alle kinderen zo helaas. Mijn oudste is blijkbaar een enorm avondmens, die blijft rustig tot 22 of 23u lezen en is 's ochtends dan haar bed niet uit te krijgen, is mega chagrijnig en begint haar dag dan dus heel slecht omdat ze te weinig heeft geslapen. En met snoep idem dito. Is haar grootste obsessie, zelf pakken zonder limiet kan echt niet. Wel geprobeerd.

Ja als ze er echt te weinig slaap door krijgen zou ik het avondlezen wel begrenzen. Maar dan ook kijken of het nut heeft; sommige mensen zijn nou eenmaal avondmensen, die altijd een ochtendhumeur hebben. Mijn jongste heeft dat, maakt niet uit hoe laat of vroeg ze gaat slapen, ze heeft altijd een mega ochtendhumeur🤣😂.

Zelf snoep laten pakken werkt op zich prima als er wel een limiet zit aan wat ze kunnen pakken. Hier mogen ze op zaterdag een ziplock zakje vullen en daar moeten ze de hele week mee doen, op is op. Ze hebben dan niet de mogelijkheid om nog meer te pakken want daar kunnen ze niet bij. Bij zoon is het meestal binnen een dag op al begint hij het nu beter te verdelen, bij dochter duurt het een dag of 5.

watertoren schreef op 10-06-2022 om 22:11:

Mijn zoon heeft nooit om snoep hoeven vragen. Hij mocht pakken als hij daar zin in had. Zo was snoep niks bijzonders meer en pakte hij na school vaak niet eens meer snoep. Als hij een vriendje mee bracht dan pakte hij voor zijn vriendje snoep omdat hij daar om vroeg. Wat lezen betreft mocht hij zo lang lezen als hij wilde. Van lezen word je vanzelf slaperig dus hij ging slapen als hij moe was.

Dit klinkt als: mijn kind heeft geen interesse in snoep omdat ik hem op deze manier laat opgroeien. Je plakt oorzaak en gevolg aan elkaar.

Het valt voor mij in de categorie: "Mijn opa heeft altijd gerookt en is 100 geworden, dus roken is niet schadelijk voor de gezondheid".

Ieder kind is anders. Wat bij het ene kind werkt, werkt bij het andere niet en soms werkt er niets en is het gewoon het aanleg van het kind.

Jesse_1 schreef op 11-06-2022 om 12:04:

[..]

Dit klinkt als: mijn kind heeft geen interesse in snoep omdat ik hem op deze manier laat opgroeien. Je plakt oorzaak en gevolg aan elkaar.

Het valt voor mij in de categorie: "Mijn opa heeft altijd gerookt en is 100 geworden, dus roken is niet schadelijk voor de gezondheid".

Ieder kind is anders. Wat bij het ene kind werkt, werkt bij het andere niet en soms werkt er niets en is het gewoon het aanleg van het kind.

Klopt, niet elk systeem werkt voor iedereen. Mijn jongste zoon zou snoep blijven eten als hij zelf mocht pakken. Mijn jongste dochter zou dat wel prima kunnen. Hier krijgen ze een zakje waar ze de hele week mee kunnen doen. Op is op, dus als je het snel op eet heb je de rest van de week niks, pech. Scheelt mij een hoop gezeur dagelijks om snoep.

UnrulyGnu46

UnrulyGnu46

11-06-2022 om 12:30

Gingergirl schreef op 11-06-2022 om 11:56:

[..]

Ja als ze er echt te weinig slaap door krijgen zou ik het avondlezen wel begrenzen. Maar dan ook kijken of het nut heeft; sommige mensen zijn nou eenmaal avondmensen, die altijd een ochtendhumeur hebben. Mijn jongste heeft dat, maakt niet uit hoe laat of vroeg ze gaat slapen, ze heeft altijd een mega ochtendhumeur🤣😂.

Zelf snoep laten pakken werkt op zich prima als er wel een limiet zit aan wat ze kunnen pakken. Hier mogen ze op zaterdag een ziplock zakje vullen en daar moeten ze de hele week mee doen, op is op. Ze hebben dan niet de mogelijkheid om nog meer te pakken want daar kunnen ze niet bij. Bij zoon is het meestal binnen een dag op al begint hij het nu beter te verdelen, bij dochter duurt het een dag of 5.

Ja mijn dochter lijkt wel op jouw jongste denk ik haha. Ze heeft sowieso altijd een ochtendhumeur, maar we merken toch wel verschil als ze echt te weinig heeft geslapen. 

Wat betreft snoep pakken reageerde ik op iemand die juist zei dat zonder limiet zelf laten pakken wanneer ze willen ervoor zorgt dat ze er niet meer om geven. Dat werkt bij mijn kinderen dus niet. Met limiet doen wij ook. 


Mijn kinderen zich misselijk laten eten is een tactiek die ik niet hanteer, dat vind ik echt super zielig. Ik vind dat je er als ouder juist voor bent om je kinderen te behoeden voor dat soort dingen. 

Solecito schreef op 11-06-2022 om 12:30:

[..]

Ja mijn dochter lijkt wel op jouw jongste denk ik haha. Ze heeft sowieso altijd een ochtendhumeur, maar we merken toch wel verschil als ze echt te weinig heeft geslapen.

Wat betreft snoep pakken reageerde ik op iemand die juist zei dat zonder limiet zelf laten pakken wanneer ze willen ervoor zorgt dat ze er niet meer om geven. Dat werkt bij mijn kinderen dus niet. Met limiet doen wij ook.


Mijn kinderen zich misselijk laten eten is een tactiek die ik niet hanteer, dat vind ik echt super zielig. Ik vind dat je er als ouder juist voor bent om je kinderen te behoeden voor dat soort dingen.

Hoe lang wil je doorgaan met behoeden?  Die keer dat ze doorgaan tot ze misselijk zijn die komt en keer.  Bij mijn oudste op 4 jarige leeftijd na teveel spekkies, de jongste was iets ouder weet niet meer wat hij toen had opgevroten.

Als ze naar de middelbare gaan en de hele dag buiten jouw gezichtsveld zijn kunnen ze het maar beter alvast hebben ervaren. 

Solecito schreef op 11-06-2022 om 12:30:

[..]

Ja mijn dochter lijkt wel op jouw jongste denk ik haha. Ze heeft sowieso altijd een ochtendhumeur, maar we merken toch wel verschil als ze echt te weinig heeft geslapen.

Wat betreft snoep pakken reageerde ik op iemand die juist zei dat zonder limiet zelf laten pakken wanneer ze willen ervoor zorgt dat ze er niet meer om geven. Dat werkt bij mijn kinderen dus niet. Met limiet doen wij ook.


Mijn kinderen zich misselijk laten eten is een tactiek die ik niet hanteer, dat vind ik echt super zielig. Ik vind dat je er als ouder juist voor bent om je kinderen te behoeden voor dat soort dingen.

Vroeger logeerde ik eens bij mijn 2 neefjes waarvan er 1 (8jaar) echt een snoep obsessie had, die zeurde er dag en nacht om en geen systeem werkte. Toen hij tijdens de lunch weigerde zijn boterham op te eten en weer om snoep zeurde was mijn tante het helemaal zat. Prima, je wilt snoep dan krijg je snoep; en je eet het ook allemaal op! Dus neefje kreeg de snoepbak voor zijn neus, en eten maar.

Het heeft de hele middag geduurd, maar neefje at alles op en was een dag flink beroerd. Maar...om snoep heeft hij nooit meer gezeurd hij was echt genezen. Goede techniek?, nee ongetwijfeld niet pedagogisch verantwoord en tante voelde zich best schuldig...maar het werkte bij hem wel. 

Zelf gelukkig nog niet over hoeven gaan tot dit soort drastisch dingen. Maar ik merk dat het voor mijn zoon lastiger is dan voor mijn dochter. Al gaat het bij zoon steeds beter en verdeeld hij zijn zakje nu meer over de week.

Gingergirl schreef op 11-06-2022 om 13:02:

[..]

Vroeger logeerde ik eens bij mijn 2 neefjes waarvan er 1 (8jaar) echt een snoep obsessie had, die zeurde er dag en nacht om en geen systeem werkte. Toen hij tijdens de lunch weigerde zijn boterham op te eten en weer om snoep zeurde was mijn tante het helemaal zat. Prima, je wilt snoep dan krijg je snoep; en je eet het ook allemaal op! Dus neefje kreeg de snoepbak voor zijn neus, en eten maar.

Het heeft de hele middag geduurd, maar neefje at alles op en was een dag flink beroerd. Maar...om snoep heeft hij nooit meer gezeurd hij was echt genezen. Goede techniek?, nee ongetwijfeld niet pedagogisch verantwoord en tante voelde zich best schuldig...maar het werkte bij hem wel.

Zelf gelukkig nog niet over hoeven gaan tot dit soort drastisch dingen. Maar ik merk dat het voor mijn zoon lastiger is dan voor mijn dochter. Al gaat het bij zoon steeds beter en verdeeld hij zijn zakje nu meer over de week.

Zo’n neef heb ik ook. Ik denk dat bij hem het signaal ‘verzadigd’ niet goed is aangelegd want hij gaat gewoon door. Als kleuter stond hij ‘s nachts op om snoep en snacks te pakken. Maar dat was dus niet alleen snoep, ook zijn normale maaltijden eet hij goed en hij lust alles.

Die methode van jouw tante lijkt me maar tot op zekere hoogte werken. Ik kan over het algemeen aardig inschatten wat kan en wat teveel is, en dan eet je gewoon tot aan die grens. Soms ga ik erover, maar dan heb je Gaviscon

MMcGonagall schreef op 11-06-2022 om 13:07:

[..]

Zo’n neef heb ik ook. Ik denk dat bij hem het signaal ‘verzadigd’ niet goed is aangelegd want hij gaat gewoon door. Als kleuter stond hij ‘s nachts op om snoep en snacks te pakken. Maar dat was dus niet alleen snoep, ook zijn normale maaltijden eet hij goed en hij lust alles.

Die methode van jouw tante lijkt me maar tot op zekere hoogte werken. Ik kan over het algemeen aardig inschatten wat kan en wat teveel is, en dan eet je gewoon tot aan die grens. Soms ga ik erover, maar dan heb je Gaviscon

Ja bij hem ging het echt alleen om snoep. Als je nergens verzadigd van raakt dan werkt de oplossing van tante ook zeker niet. Maar bij neef was het blijkbaar een uitkomst. Net zoals dat bij ons de zakje-per-week methode werkt maar ik bij anderen lees dat hun kinderen van elkaar gaan lopen pikken. Dat gebeurt hier niet.

UnrulyGnu46

UnrulyGnu46

11-06-2022 om 20:25

Bakblik schreef op 11-06-2022 om 12:48:

[..]

Hoe lang wil je doorgaan met behoeden? Die keer dat ze doorgaan tot ze misselijk zijn die komt en keer. Bij mijn oudste op 4 jarige leeftijd na teveel spekkies, de jongste was iets ouder weet niet meer wat hij toen had opgevroten.

Als ze naar de middelbare gaan en de hele dag buiten jouw gezichtsveld zijn kunnen ze het maar beter alvast hebben ervaren.

Ik heb niet de overtuiging dat elk mens zich ten minste eens in zijn leven ongans eet aan snoep en dan misselijk wordt en zich daarna weet te beheersen. Ik heb dat nooit gedaan en ken ook niemand die dat wel heeft gedaan. 

Het zal vast wel werken, ook het voorbeeld van die tante, en ik snap ook echt wel dat mensen daartoe in staat zijn want het is enorm irritant als kinderen de hele dag om snoep zeuren en niets werkt maar ik zou er zelf niet voor kiezen want ik vind misselijk zijn echt heel rot en wil dat mijn kinderen ook niet aandoen als ik het kan voorkomen. Ze hoeven in mijn ogen ook niet alles te ervaren om te weten dat iets niet slim is. Ik laat ze ook niet heel ver in de zee zwemmen bijvoorbeeld om te ervaren hoe sterk de stroming kan zijn of dat ik zeg houd maar eens even een kaars bij die gordijnen om te kijken hoe snel ze vlam vatten  

Ik was en ben altijd onder de indruk van gezinnen waar altijd een bakje snoep op tafel staat. Dat kon bij ons thuis echt niet, dan moest het vijf keer per dag gevuld worden. Met Pasen hadden we een schaal paaseitjes op tafel en die was halverwege de middag vaak alweer leeg en dan snapte ik weer waarom standaard bakjes snoep in het zicht in ons gezin niet werkte. Die zelfbeheersing hebben we niet. 

Een keertje misselijk worden is niks mis mee. Mijn moeder heeft als puber ooit één keer gedronken. Een hele fles wijn achter elkaar en daar zo ziek van geweest dat ze nooit meer een druppel alcohol heeft gedronken. 

Nou ik heb wel zo’n kind. Zelf ervaren is helaas vaak het best. En nee tuurlijk niet zelf vuur in handen geven maar ik kan echt talloze situaties bedenken waarbij hij dus blijft vragen waarom en het echt echt niet snapt. 
Bijvoorbeeld het vuur dus. En wij hadden dat vroeger ook. Waarom je hand niet op de kachel bij opa en oma. Dat een zus toch haar hand erop had voor moeder het kon tegenhouden en behoorlijk last van de hitte de rest van de middag. Ze hield haar hand tegen de koude ramen van de auto op de terugweg. Ze heeft het nooit weer gedaan. 
Mijn vader is ook een keer dronken geweest in zijn leven, mijn moeder zegt na een slok dubbel te zien. Weten is meten. 

Solecito schreef op 11-06-2022 om 20:25:

[..]

Ik heb niet de overtuiging dat elk mens zich ten minste eens in zijn leven ongans eet aan snoep en dan misselijk wordt en zich daarna weet te beheersen. Ik heb dat nooit gedaan en ken ook niemand die dat wel heeft gedaan.

Het zal vast wel werken, ook het voorbeeld van die tante, en ik snap ook echt wel dat mensen daartoe in staat zijn want het is enorm irritant als kinderen de hele dag om snoep zeuren en niets werkt maar ik zou er zelf niet voor kiezen want ik vind misselijk zijn echt heel rot en wil dat mijn kinderen ook niet aandoen als ik het kan voorkomen. Ze hoeven in mijn ogen ook niet alles te ervaren om te weten dat iets niet slim is. Ik laat ze ook niet heel ver in de zee zwemmen bijvoorbeeld om te ervaren hoe sterk de stroming kan zijn of dat ik zeg houd maar eens even een kaars bij die gordijnen om te kijken hoe snel ze vlam vatten

Geen kaars bij de gordijnen inderdaad maar met een vergrootglas en krant in de fik proberen te krijgen en dan koken hoe hard dat gaat met een beetje wind hebben we wel samen gedaan. Net als stroming ervaren in het water.  Kleine beek waar wij nog stevig konden staan kind laten ervaren hoe je meegetrokken wordt door het water.  Bootje gebouwd en laten gaan op de stroming.  Het was de bedoeling bootje bij het dammetje 100 meter verderop weer uit het water te halen maar daar zagen we het overheen stuiteren de grote rivier in. 

Door het samen te doen en ze het echt te laten ervaren, in een gecontroleerde omgeving, pikken kinderen de signalen van gevaar veel beter op dan wanneer je alleen maar wijst op de gevaren en dingen verbiedt. 

Die avondmensen gaan alleen maar wakker liggen als je ze niet laat lezen en zijn 's morgens nog steeds niet vrolijk. 
Kom niet voor 11 uur met een bakje koffie naast mij staan die stank is niet te harden. Na 11 uur kan ik het tolereren omdat ik dan in mijn ritme zit. De gene die bedacht heeft dat een werkdag rond 9 uur begint is niet mijn vriend. 11 uur beginnen en 21 uur weer stoppen is veel fijner, maar ja, net als de extraverten de wereld beheersen doen de ochtendmensen dat ook. Ik val niet in beide groepen. 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

13-06-2022 om 10:39

@To:
Niet alles gelezen.
Het snoepen kun je stoppen door gewoon geen snoep meer in huis te halen, als je meent dat hij te veel snoept.
Wat het lezen betreft. Zelf was ik een heel slechte slaper als kind, dus zodra ik kon lezen bleef ik 's avonds ook lezen tot ik moe genoeg was. Beter dat dan naar beneden komen en onder mijn voeten krijgen omdat ik niet sliep, of op de trap zitten en luisteren naar wat er beneden gebeurde. 

UnrulyGnu46

UnrulyGnu46

13-06-2022 om 10:40

Ysenda schreef op 13-06-2022 om 09:30:

Die avondmensen gaan alleen maar wakker liggen als je ze niet laat lezen en zijn 's morgens nog steeds niet vrolijk.
Kom niet voor 11 uur met een bakje koffie naast mij staan die stank is niet te harden. Na 11 uur kan ik het tolereren omdat ik dan in mijn ritme zit. De gene die bedacht heeft dat een werkdag rond 9 uur begint is niet mijn vriend. 11 uur beginnen en 21 uur weer stoppen is veel fijner, maar ja, net als de extraverten de wereld beheersen doen de ochtendmensen dat ook. Ik val niet in beide groepen.

Eens, voor mijn dochter zou het ook veel beter werken als haar schooldag niet om 8.30u zou beginnen maar dat is helaas wel de realiteit waar zij in leeft. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.