Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Zoon (7) doet dingen stiekem


Elmie

Elmie

10-06-2022 om 17:49 Topicstarter

Gingergirl schreef op 10-06-2022 om 17:43:

wat is het bezwaar van je man wat betreft het lezen? Bang dat hij te moe is overdag?

IK ben nog steeds een boekenwurm, maar vroeger...niets zo leuk als lekker stiekem doorlezen met een zaklamp onder het genot van een paar gepikte dropjes. Kwam niet vaak voor hoor want er was zelden snoep in huis, maar die enkele keer dat ik de kans kreeg ging ik er voor.

Ja dat maar vooral het is vooral een principekwestie voor hem. Luisteren naar de grens van stoppen als hij het zegt. Hij kan daar wel vaker heel rechtlijnig in zijn terwijl ik eerder naar het hele plaatje kijk en waarom je een regel en/of consequenties geeft.

Ik lees ook niks geks.  Dat snoep voor een hele week neerzetten en op is op dat leren ze heel snel van.  Waarschuwing: Kan wel zijn dat hij zich zo misselijk eet de eerste week dat hij een keer moet spugen.  🤢 Ik spreek uit ervaring. Kind was nog wat jonger toen ze van oma en zak kreeg en oma was boos toen ik het na 4 spekkies wel genoeg vond en de zak hoog op de kast legde. 

Na 1 keer spugen had dochter het door. Vanaf een jaar of 10 hadden ze het snoep dat ze kregen met een verjaardag (waar dan geld opgeplakt zat) ook op hun eigen kamer.  Ging altijd goed. 

Dat lezen in de avond,  als hij leest in een echt boek zou ik het zo laten. Slaap kan je niet dwingen, steeds gaan kijken,  boos worden, het geeft alleen maar stress bij jullie alledrie waardoor slapen nog minder goed lukt.  Ja dan lukt het een keer dat hij op maandag tot 22.00 uur leest en dinsdag niet vlot uit bed komt maar dat leert hij ook heel snel. Als je de strijd opgeeft is het spannende eraf en gaat hij misschien wel eerder slapen. Wij hadden voor de kinderen en klein lampje waarbij ze mochten lezen zolang als ze wilden.  Als ik dan naar bed ging ging ik even kijken bij de kinderen en haalde zo nodig het boek uit bed en deed het lampje uit. 

Elmie schreef op 10-06-2022 om 17:49:

[..]

Ja dat maar vooral het is vooral een principekwestie voor hem. Luisteren naar de grens van stoppen als hij het zegt. Hij kan daar wel vaker heel rechtlijnig in zijn terwijl ik eerder naar het hele plaatje kijk en waarom je een regel en/of consequenties geeft.

Dat gaat dan nog moeilijk worden als over 5 jaar de eerste puberperikelen de kop op steken. Daar moet je man nu al mee gaan oefenen.  Een kind heeft ook recht op dingen voor zichzelf bepalen en dat kunnen je man en zoon beter nu alvast gaan oefenen.  Vrijheid binnen grenzen. 

nlies schreef op 10-06-2022 om 16:54:

Stiekem lezen in bed. hebben jullie dat zelf nooit gedaan vroeger?

Ik hoefde dat nooit stiekem te doen. Mijn moeder was ook een hele grote lezer. Heel soms dan kwam ze dan mijn kamer in en zei dan dat het misschien nu wel verstandig was om te gaan slapen. Maar dan was het echt al heel laat 😅. 
Ik vind lezen ook echt iets om aan te moedigen. 

Hier werkte het snoep voor een week helaas niet. Maar kan ook komen doordat ik drie meiden (10,5 - net 12 en 13)heb die qua leeftijd dicht op elkaar zitten en dan gingen ze van elkaar pakken 🤦🏼‍♀️. 
En niemand had het gedaan natuurlijk. 
Misschien een soort pot met een slotje dan ofzo. 
Hier hebben we wel ingevoerd dat snoep pakken zonder vragen nu beeldschermstraf is (daar heb je ze het meest mee) en die straf loopt ook door als ze naar papa gaan en vv. 
Maar goed, die van mij zijn al ouder en dat is sinds een dik half jaar zo. 

Hij leest! Lekker zo laten. En snoep dan maar wegstoppen zodat hij het niet kan vinden. En je man moet leren minder rechtlijnig te zijn, want dat verlies je met kinderen toch altijd en werkt nog meer stiekeme dingen in de hand. 

Elmie

Elmie

10-06-2022 om 19:01 Topicstarter

Man is hardleers 😉 Ik heb het hem al vaker gezegd, maar hij wil niet luisteren. Dan merkt hij het uiteindelijk zelf wel 🧐

En hij leest erg graag. Heerlijk is dat! 

Mijn kinderen hebben nooit dingen stiekem hoeven doen. Enerzijds omdat ik er toch wel achter kom, anderzijds omdat ze de meeste dingen gewoon mochten. Snoep was hier altijd volgens het op is op principe en ze hechten te erg aan mijn en dijn dat ze nooit van hun zus pikten. Bovendien hebben ze beide andere voorkeuren. Mijn snoep was al helemaal verboden toegang Qua lezen of andere bezigheden in bed, ook prima zolang ik er geen last van heb en je ‘s morgens op tijd, en niet al te chagrijnig, opstaat.

Ysenda schreef op 10-06-2022 om 16:32:

Ik zou dat snoep los laten, zet een pot neer met wat hij per week mag en of je dat nu in 1x op eet (voorkeur van de tandarts) of spreid over de hele week of meerdere weken bewaard, dat mag hij weten.

Het lezen, zolang hij optijd en vrolijk wakker wordt en op school en daarbuiten gewoon functioneerd zou ik dat los laten. Je hebt slaapkoppen en wakkere dodo's. Slapen kun je niet afdwingen. Liever dat hij rustig in zijn bed ligt te lezen dan dat hij steeds met een smoesje naar beneden komt omdat ie niet kan slapen. Ook al is je zoon pas 7.

Zo deden mijn ouders het ook. Er was een bepaalde voorraad snoep per week, en je mocht zelf weten of je het in één keer opat of verdeelde over de week. Maar op was op, heel simpel. Dus had je de eerste twee dagen van de week alles opgesnoept, dan had je de overige 5 dagen niks.

Krijgt hij maar 1 snoepje per keer? Wat hier op die leeftijd goed werkte waren die kleine zakjes met verschillende snoepjes, Haribo Starmix heet dat. In zo'n zakje zitten meerdere kleine snoepjes, zo voelde het voor de kinderen alsof ze heel veel snoepjes hadden, waren ze blij dat ze een heel zakje mochten, terwijl dat in hoeveelheid dus wel mee valt. 

Elmie

Elmie

10-06-2022 om 21:20 Topicstarter

Chrissie80 schreef op 10-06-2022 om 20:34:

Krijgt hij maar 1 snoepje per keer? Wat hier op die leeftijd goed werkte waren die kleine zakjes met verschillende snoepjes, Haribo Starmix heet dat. In zo'n zakje zitten meerdere kleine snoepjes, zo voelde het voor de kinderen alsof ze heel veel snoepjes hadden, waren ze blij dat ze een heel zakje mochten, terwijl dat in hoeveelheid dus wel mee valt.

Ja dat is ook nog wel een goeie! 

Ik moest wel lachen. Ik stel man voor om vanaf maandag met een snoeppot voor zoon te beginnen voor de hele week. Wil hij het gelijk gaan sturen door tegen hem te zeggen hoe hij het moet verdelen  Dat was nu juist niet de bedoeling. Maar dat heb ik hem denk ik uit zijn hoofd kunnen praten 😁

Ja als dit het is. En dat niet eerlijk zijn is dan het daadwerkelijke punt ook. Als je dan gesnapt wordt is juist de les eerlijk bekennen.
Ik heb dan ook gewoon niet altijd snoep en chips in huis. Liever een broodje of cracker als je echt graag nog iets lust. Maar een snoepje per keer is ook niet makkelijk voor iedereen. Mijn kind heeft last van zijn geweten omdat hij bij vader een snoepje heeft gepikt en stiekum opgegeten. Hier vertellen ze altijd alles soms uiteindelijk eerlijk. Wij houden van rechtvaardig en oprecht hier in huis. Dus liever bekennen met reden dan ontkennen. En dat lezen ben ik jaloers op. Mijn kind slaapt met hoeveel boeken onder zijn kussen maar is plaatjes kijken ipv lezen. Op tijd slapen is nog nooit gelukt. 
Heb de vaders van mijn kinderen zo vaak gezegd wacht maar op de puberteit. Krijg altijd achteraf gelijk. Dus ik zou ook energie aan man beter besteden. Misschien is hooguit dat kind niet direct naar hem luistert wanneer hij stop roept wel een erfenis van hem. En dan een beetje leuk inpakken en als grapje opgooien naar man. Goh, jij wil ook niet direct naar mij luisteren hè, zou Pietje dat van jou hebben?!

Elmie

Elmie

10-06-2022 om 21:35 Topicstarter

kleinejongen schreef op 10-06-2022 om 21:22:

Ja als dit het is. En dat niet eerlijk zijn is dan het daadwerkelijke punt ook. Als je dan gesnapt wordt is juist de les eerlijk bekennen.
Ik heb dan ook gewoon niet altijd snoep en chips in huis. Liever een broodje of cracker als je echt graag nog iets lust. Maar een snoepje per keer is ook niet makkelijk voor iedereen. Mijn kind heeft last van zijn geweten omdat hij bij vader een snoepje heeft gepikt en stiekum opgegeten. Hier vertellen ze altijd alles soms uiteindelijk eerlijk. Wij houden van rechtvaardig en oprecht hier in huis. Dus liever bekennen met reden dan ontkennen. En dat lezen ben ik jaloers op. Mijn kind slaapt met hoeveel boeken onder zijn kussen maar is plaatjes kijken ipv lezen. Op tijd slapen is nog nooit gelukt.
Heb de vaders van mijn kinderen zo vaak gezegd wacht maar op de puberteit. Krijg altijd achteraf gelijk. Dus ik zou ook energie aan man beter besteden. Misschien is hooguit dat kind niet direct naar hem luistert wanneer hij stop roept wel een erfenis van hem. En dan een beetje leuk inpakken en als grapje opgooien naar man. Goh, jij wil ook niet direct naar mij luisteren hè, zou Pietje dat van jou hebben?!

We zeggen het al vaak maar goed om te blijven benadrukken dat eerlijkheid het belangrijkste is inderdaad!

O en die grapjes maak ik wel, regelmatig hoor maar wel op het juiste moment 😜

Trouwens een van de kinderen belde mij vandaag zelfs op om te vragen of ze een plakje cake mocht afsnijden 😂😅, toen maakte ik nog het grapje dat ik straks nog klachten krijg dat ik ze te streng heb afgericht. De puber nota bene.
Ik had gister gewoon vaak herhaald dat de cake niet in een dag op hoefde. 
De grens zelf ontdekken is heel gezond vanaf de leeftijd van je kind. Dus die weekvoorraad is een goeie en dus niet mee bemoeien dan ook. En ik verstop dus ook vaak dingen als ik het wil bewaren maar ik meld even duidelijk bij zoals hiervoor voorbeeld ook vaak als het speciaal voor iets bedoeld is of verwacht dat het snel op zal zijn. En op is op, dat is de beste les met niet kunnen bedwingen. 
Ik merk daarvoor het meest aansla op een ouder die het niet begrijpt. Of je nu samen bent of niet. Altijd op één lijn zitten is onmogelijk. Kinderen weten heel goed bij de een gaat het zo en bij de ander zo. Zo hebben ze ook voorkeuren. Beide manieren hebben zijn voor en nadelen. Het is wat het best voor kind werkt. Heb je liever zelf de hand en kun je dat zelf? Of moet jij daar dus nog bovenop zitten? 
Misschien kun je met kind zelf juist dat onderzoeken, wat werkt het best? 
Je kunt zelfs op het zakje snoep een briefje plakken, EVEN VRAGEN OF HET MAG of AFBLIJVEN!

Mijn zoon heeft nooit om snoep hoeven vragen. Hij mocht pakken als hij daar zin in had. Zo was snoep niks bijzonders meer en pakte hij na school vaak niet eens meer snoep. Als hij een vriendje mee bracht dan pakte hij voor zijn vriendje snoep omdat hij daar om vroeg. Wat lezen betreft mocht hij zo lang lezen als hij wilde. Van lezen word je vanzelf slaperig dus hij ging slapen als hij moe was.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.