Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Zoon (7) doet dingen stiekem


Bijtje82

Bijtje82

10-06-2022 om 22:12

nlies schreef op 10-06-2022 om 16:54:

Stiekem lezen in bed. hebben jullie dat zelf nooit gedaan vroeger?

Ik las stiekem in bed en stiekem op school. Lezen is goed voor je taalontwikkeling en voor de ontwikkeling van je fantasie en inlevingsvermogen. 

Beter dan bijvoorbeeld film kijken. Als het hem verder qua uitrusten niet hinderd, dan zou ik het lekker laten gaan.

Mijn zoon is precies als ik vroeger was. Kan echt uren lezen en meerdere boeken per dag verslinden. Hoe vaak ik hem al niet gevonden heb met een boek op z'n gezicht terwijl hij sliep😍

Dat lezen zou ik geen probleem van maken, mits hij in de ochtend niet heel chagrijnig is of amper zijn bed uit komt of iets dergelijks.
Hier is de regel dat er boven niet gegeten wordt. Snoep wordt dus niet op de slaapkamer bewaard. Ik wil niet dat mijn kind 's avonds in bed na het tandenpoetsen nog snoep gaat eten. Een eigen snoeppot met een weekvoorraad is een prima idee en dan op is op en verder geen snoep hebben dat voor het grijpen ligt. Wel zou ik regels instellen over snoepmomenten in de zin van niet net voordat er gegeten gaat worden.

Echt snoep als in snoepjes heb ik trouwens zelden in huis. Jongste heeft wel eens een fase van Haribo mix gehad, maar als je een zo’n klein zakje op hebt, heb je er ook wel weer genoeg aan. Nu heb ik een pak met drie rollen chocolade/caramelmentos in de kast, gekocht op een hormonaal moment Daar doen we dan drie weken mee. Daarentegen heeft dochter wel in vier dagen een pak chocolate chip cookies op. Oh en salmiaklolly’s heb ik wel vaak. Dat is mijn toetje na de lunch.
Ik vind dus dat ze best matig snoept. Een pak koekjes in een paar dagen is natuurlijk wel veel, maar als het op is taalt ze er ook even niet naar.

Als ik mijn best doe kan ik zo'n pak koekjes ook in vijf minuten wegwerken...

Ik zou ook vooral voorkomen dat hij stiekem dingen kán doen, dan help je hem een handje en leert hij geen verkeerde gewoontes aan. 
Het dus labelen als meer behoefte aan regie. Gewoon niet meer controleren of hij leest en hoe lang. 
Snoep zou ik helemaal niet in huis halen of hem er gewoon van laten nemen. 
Als ik ‘snoep-periodes’ had dan verstopte ik dat ook wel vaker voor de kinderen, om ze niet in verleiding te brengen. 
Andersom waardeerde ik het ook enorm als de kinderen eigen snoep uit mijn zicht weg legden. 
Kat niet op het spek binden! 

Bijtje82

Bijtje82

11-06-2022 om 02:55

MamaE schreef op 11-06-2022 om 00:00:

Als ik mijn best doe kan ik zo'n pak koekjes ook in vijf minuten wegwerken...

Dat was ook mijn gedachten 😂

Elmie schreef op 10-06-2022 om 17:49:

[..]

Ja dat maar vooral het is vooral een principekwestie voor hem. Luisteren naar de grens van stoppen als hij het zegt. Hij kan daar wel vaker heel rechtlijnig in zijn terwijl ik eerder naar het hele plaatje kijk en waarom je een regel en/of consequenties geeft.

Wat een raar principe. Je hebt regels met een reden, niet ‘om te luisteren en een principe’. 

Stiekem lezen, onder de dekens met een zaklamp. Dat deed ik vroeger ook. En mijn ouders deden of ze dat niet door hadden. 

Zelf vind ik lezen iets om aan te moedigen,  dus tenzij hij omvalt van de slaap zou ik lekker doen alsof ik niks doorhad. 

Pick your battles wisely.  Als je echt niet wil dat hij stiekem snoept,  zorg dan gewoon dat hij er niet bij kan. Mijn kinderen kregen per week een zak snoep.  Je mag zelf weten hoeveel je snoept, maar er kwam maar één zak en op was op.  De oudste snoepte vrijwel niet.  Nog steeds niet. De jongste wel,  maar als het op was moest hij gewoon wachten tot het einde van de week.  

HexOpBezemsteel schreef op 11-06-2022 om 09:00:

Stiekem lezen, onder de dekens met een zaklamp. Dat deed ik vroeger ook. En mijn ouders deden of ze dat niet door hadden.

Zelf vind ik lezen iets om aan te moedigen, dus tenzij hij omvalt van de slaap zou ik lekker doen alsof ik niks doorhad.

Pick your battles wisely. Als je echt niet wil dat hij stiekem snoept, zorg dan gewoon dat hij er niet bij kan. Mijn kinderen kregen per week een zak snoep. Je mag zelf weten hoeveel je snoept, maar er kwam maar één zak en op was op. De oudste snoepte vrijwel niet. Nog steeds niet. De jongste wel, maar als het op was moest hij gewoon wachten tot het einde van de week.

Lezen in bed deed ik vroeger ook, vonden mijn ouders overigens prima, ik had ook gewoon een leeslampje naast mijn bed. Dus ik hoefde niet te klooien met een zaklantaarn. Als mijn ouders naar bed gingen, rond 23.00 uur, moest het wel afgelopen zijn, maar meestal sliep ik dan al.

Elmie

Elmie

11-06-2022 om 09:28 Topicstarter

Hoeveel snoep doen/deden jullie per week in een pot? Of ging dat meer op gevoel?

Elmie schreef op 11-06-2022 om 09:28:

Hoeveel snoep doen/deden jullie per week in een pot? Of ging dat meer op gevoel?

Maximaal 1 normale zak, maar dat was omdat de oudste er toch niets van at. 

HexOpBezemsteel schreef op 11-06-2022 om 09:00:

Stiekem lezen, onder de dekens met een zaklamp. Dat deed ik vroeger ook. En mijn ouders deden of ze dat niet door hadden.

Zelf vind ik lezen iets om aan te moedigen, dus tenzij hij omvalt van de slaap zou ik lekker doen alsof ik niks doorhad.

Pick your battles wisely. Als je echt niet wil dat hij stiekem snoept, zorg dan gewoon dat hij er niet bij kan. Mijn kinderen kregen per week een zak snoep. Je mag zelf weten hoeveel je snoept, maar er kwam maar één zak en op was op. De oudste snoepte vrijwel niet. Nog steeds niet. De jongste wel, maar als het op was moest hij gewoon wachten tot het einde van de week.

Ik moet opeens aan de ‘tip’ denken die ik mijn dochter gaf toen ze leerde lezen: oh, als je echt lekker kunt lezen, kan je stiekem met een zaklamp onder je deken lezen, dat is zó lekker. En daar keek ze dan reikhalzend naar uit. 

Pejeka1 schreef op 11-06-2022 om 09:02:

[..]

Lezen in bed deed ik vroeger ook, vonden mijn ouders overigens prima, ik had ook gewoon een leeslampje naast mijn bed. Dus ik hoefde niet te klooien met een zaklantaarn. Als mijn ouders naar bed gingen, rond 23.00 uur, moest het wel afgelopen zijn, maar meestal sliep ik dan al.

Van mij mag kind ook in bed lezen. Niet eindeloos eruit, gewoon blijven liggen en als je niet kan slapen mag je best lezen of in je dagboek schrijven of tegen je knuffels kletsen, zachtjes, en dan val je vanzelf in slaap. 

UnrulyGnu46

UnrulyGnu46

11-06-2022 om 10:27

watertoren schreef op 10-06-2022 om 22:11:

Mijn zoon heeft nooit om snoep hoeven vragen. Hij mocht pakken als hij daar zin in had. Zo was snoep niks bijzonders meer en pakte hij na school vaak niet eens meer snoep. Als hij een vriendje mee bracht dan pakte hij voor zijn vriendje snoep omdat hij daar om vroeg. Wat lezen betreft mocht hij zo lang lezen als hij wilde. Van lezen word je vanzelf slaperig dus hij ging slapen als hij moe was.

Het klinkt logisch en simpel maar toch werkt dit niet bij alle kinderen zo helaas. Mijn oudste is blijkbaar een enorm avondmens, die blijft rustig tot 22 of 23u lezen en is 's ochtends dan haar bed niet uit te krijgen, is mega chagrijnig en begint haar dag dan dus heel slecht omdat ze te weinig heeft geslapen. En met snoep idem dito. Is haar grootste obsessie, zelf pakken zonder limiet kan echt niet. Wel geprobeerd. 

Solecito schreef op 11-06-2022 om 10:27:

[..]

Het klinkt logisch en simpel maar toch werkt dit niet bij alle kinderen zo helaas. Mijn oudste is blijkbaar een enorm avondmens, die blijft rustig tot 22 of 23u lezen en is 's ochtends dan haar bed niet uit te krijgen, is mega chagrijnig en begint haar dag dan dus heel slecht omdat ze te weinig heeft geslapen. En met snoep idem dito. Is haar grootste obsessie, zelf pakken zonder limiet kan echt niet. Wel geprobeerd.

Die zak is vanzelf een keer leeg. Dan heeft ze de rest van de week niks meer. Of ze wordt misselijk. 

Ik bleef ook lezen tot heel erg laat.  Heerlijk. Maar inderdaad: opstaan was minder. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.