Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Wel of geen beeldschermkinderen


MamaE:"Ik bedoelde dat ze niet hele dagen achter een scherm zit en daar ook geen behoefte aan heeft. Ik vind ook niet alle kinderen die meer naar schermen kijken dan mijn kind junkies. Wel als ze niks anders doen en zich zonder scherm niet kunnen vermaken."

Je hebt ondanks je excuus nog steeds een oordeel. Je begrijpt hopelijk ook dat, zoals ik al eerder zei, dat er in andere gezinnen andere behoeftes zijn, andere keuzemogelijkheden, andere noodzakelijkheid en dat het niet siert daar zo over te oordelen, naast het feit dat het ook nog eens niemand wat aangaat? 

Wednesday schreef op 27-12-2021 om 14:21:

Ik ben zelf een gamer, dus het zou voor mij ongeloofwaardig zijn om dat te verbieden Mijn jonge tieners hebben momenteel de Sims herontdekt. Spelen dat op een groot scherm in de woonkamer, het hele gezin is erbij betrokken. Echt een superleuke game voor die leeftijdscategorie. Televisie kijken doen ze dan weer niet of nauwelijks, lezen wel meerdere boeken per week en eentje sport vrijwel dagelijks. Contacten hebben ze zowel online als IRL, het zijn werelden die elkaar overlappen. Het online gebeuren vergroot hun blikveld enorm. Het is allemaal niet zo rechtlijnig als sommigen hier lijken te schetsen.

Inderdaad. Beeld van gamen is vaak dat je kind uren in isolatie naar een scherm staart, maar het kan echt leuk zijn voor de hele familie. Wij hebben begin deze lockdown een switch aangeschaft en ik speel nu iedere dag minstens 1 potje met mijn kinderen. In het weekend speelt pappa ook mee en zijn we een dik uur met elkaar aan het Mario party'en.

En ook hier doen we echt wel dingen als lezen, knutselen en spelen. Gamen hoeft dat echt niet in de weg te staan. 

Daarnaast sta ik ook anders dan sommigen hier tegenover tablets en/of telefoons. Mijn kinderen hebben leren tellen en rekenen en leren nu Engels via de telefoon. Hier in huis vragen we ook heel veel aan Google. Kleuters hebben veel vragen over de wereld en vaak zeg ik: vraag het maar aan Google: waar landen liggen, hoe ridders leefden, wat ze in Spanje eten, hoe een kikker groeit, waar wolken vandaan komen, etc etc. Het is een fantastische manier om hun nieuwsgierigheid te blijven voeden. 

Ik vind wel dat je als ouders betrokken moet zijn bij wat je kind doet online. Bij oudere kinderen hoef je er natuurlijk niet boven op te zitten, maar je moet wel interesse hebben voor wat ze doen (welk spel spelen ze, hoe werkt dat, wat kost het, wie kom je online tegen, wat is de doelgroep).


https://www.google.com/amp/s/www.bbc.com/news/disability-47064773.amp

Vind dit altijd weer een mooi verhaal. Laat zien hoe sociaal de online wereld kan zijn

MamaE schreef op 27-12-2021 om 14:08:

Wij hebben geen tablet en de tv gaat hier in principe niet aan voor het avondeten (bij vakantie en heel slecht weer af en toe wel). Er wordt ook niet met speelafspraakjes tv gekeken. Je spreekt af om samen te spelen en tv kijken vinden wij geen samen-speel-activiteit. Onze dochter mag onze telefoons alleen gebruiken als ze een vriendinnetje (lees; ouders van vriendinnetje) wil bellen om af te spreken. Spelletjes hebben we niet op de telefoon staan, doen we zelf ook niet aan. De laptop gebruikt ze af en toe, voor thuisonderwijs of voor een spelletje te spelen en soms kijkt ze ook op youtube naar knutsel of andere creatieve do it yourself filmpjes die de dan nadoet, maar ze is echt geen schermjunkie en vraagt er ook niet heel veel om.
Ons kind speelt graag buiten, maar ook graag binnen. Binnen spelen hoeft niet per se een scherm te zijn. Ze tekent, verft en knutselt ook heel graag. Of iets bakken. Of samen koken. Hier spelen ook wel regelmatig andere kinderen buiten (hebben een speeltuin in de straat) en soms belt ze gewoon bij buurtkindjes aan om te vragen of ze zin hebben om buiten te spelen. Gebeurt andersom trouwens ook.
Ik denk dat het vooral belangrijk is om een balans te vinden. Heel de dag achter een scherm vind ik niks, maar je kinderen in weer en wind heel de dag naar buiten sturen, desnoods in hun eentje, evenmin.

Er is hier wel zo'n gezin in de buurt waar de kinderen zich niet zonder schermen kunnen vermaken. Die vader vindt dat wel makkelijk want zijn kinderen zijn dan rustig en het geeft geen rotzooi in huis. Tja, als dat je argumentatie is...

Ach, vroeger werden kinderen de godganse dag in weer en wind naar buiten gestuurd omdat dat wel makkelijk is en geeft geen zooi in huis. Echt niet dat dat om opvoedkundige reden gebeurde. 

Ik heb mijn kinderen eigenlijk nooit een schermbeperking opgelegd. Het hoort nou eenmaal bij de tijd waarin ze opgroeien. Zelf zat ik ook alleen maar achter een scherm vanwege m'n werk. Er is vanuit hen gewoon altijd een interesse geweest, in die schermen. Het begon met gamen, maar daar zat ook altijd iets educatiefs in.

Nee, soms kostte het me moeite om er zo naar te kijken, laat ik eerlijk zijn. Ik heb me bij vlagen echt wel zorgen gemaakt en met de vraag geworsteld of ik het niet compleet verkeerd aanpakte. Of ik ze niet moest aanmoedigen op een teamsport te gaan (jongen met ass) om hem uit te dagen uit die comfort zone te komen. Dan weer dacht ik dat het toch verdorie hartstikke fijn is dat die jongen zo'n veilige omgeving had waar hij zichzelf kon zijn. Moet ik zo'n jongen dan naar buiten sturen, terwijl hij zoveel moeite had zich daar staande te houden en hij er van nature geen plezier in heeft? Hij maakte dan geen vrienden in de buurt maar zat wel op Discord in een omgeving met gelijkgestemden. Het duurde even voor ik dat zo kon zien.

Als ik nu kijk, mijn kinderen zijn jongvolwassenen, doen een opleiding in resp. IT development en beeldbewerking. Past goed bij ze en de basis hebben ze al op de basisschool gelegd.

Bijtje82 schreef op 27-12-2021 om 11:38:

[..]

Oh, nee dat zeker ook niet. Ze moeten uiteindelijk ook gewoon kunnen meekomen in de digitale wereld.

Ik vind persoonlijk alleen dat er tegenwoordig te weinig balans is tussen on en off-line.

En dat is mijn mening😜 maar snap dat het voor iedereen anders ligt. [b]Ook vroeger waren er binnen en buiten kindjes[/b] en kinderen die populair of niet geaccepteerd werden. Het is nu alleen zoveel makkelijker om kinderen anoniem aan de schandpaal te nagelen en te vernederen.

En niet alleen kinderen.

Maar dan komt het op mij over alsof je vindt dat kinderen die op beeldschermen zitten, binnenkindjes zijn. Alsof kinderen die (veel) op beeldschermen zitten, niet ook (veel) buiten kunnen spelen of (veel) met ander lego/playmobil/knutselspul kunnen spelen. Het kan echt ook gewoon allebei.

Mevrouw75 schreef op 27-12-2021 om 17:52:

[..]

Ach, vroeger werden kinderen de godganse dag in weer en wind naar buiten gestuurd omdat dat wel makkelijk is en geeft geen zooi in huis. Echt niet dat dat om opvoedkundige reden gebeurde.

Zowel je kind de hele dag in weer en wind, regen en kou naar buiten sturen als je kind heel de dag achter een scherm parkeren omdat het makkelijk is en geen zooi geeft zijn dingen die ik niet begrijp. Kinderen maken geluid en soms rotzooi. Dat hoort bij kind zijn. Als je daar niet tegen kunt, moet je dat bedenken voordat je kinderen krijgt.

Nogmaals; het gaat om de balans. Ik wil echt geen oordeel vellen over mensen die een andere keuze maken dan wij doen. Je bent echt geen slechte ouder als je kind meer achter een scherm zit dan mijn kind. Maar als een kind zich niet zonder scherm kan vermaken vind ik dat toch wel zorgelijk.

Afwisseling, wie schreef dat net. Dat lijkt me uitstekend, ook voor mezelf trouwens. Geef het goede voorbeeld als ouder (en dat is al best lastig   ) 

Wij hebben daar geen regels over, maar dat is in ons geval ook nogal gemakkelijk. Kind (7) geeft helemaal niets om 'schermen'. Hij is het liefst de hele dag buiten. Binnen kan hij zich heel slecht vermaken, dan wil hij het liefst de hele tijd bezig gehouden worden door iemand. Ik ben oprecht wel eens jaloers op mensen die hun kinderen even een uurtje voor de tv kunnen parkeren. Wij hebben hem op een bepaald moment 'gedwongen' elke avond een filmpje te kijken, zodat hij ook leert zich ergens op te concentreren. En wonder boven wonder hebben we afgelopen kerst een volledige kerstfilm (1,5 uur) met hem gekeken. Dat was een paar maanden geleden nog ondenkbaar. 
Hier dus weinig schermtijd en ik zou vaak willen dat het iets meer was

Hier geen schermtijd. Dochter heeft een iPad, telefoon, switch en de tv met Netflix en Disney+ ter beschikking. Zit ze er veel op? Ja. Vind ik dat een probleem? Nee. Waarom zou ik? Als ze er genoeg van heeft, komt ze naar beneden en gaat wat anders doen. Ze speelt veel met Lego, schleich paarden, rent buiten rond met haar stokpaard, speelt op de trampoline of is op pad in de wijk met vriendinnetjes. Het is dan weer geen knutselkind, al pakt ze soms de aquabeads er nog bij. Maar ze vermaakt zich prima, ook zonder scherm. En als er een vriendinnetje is, gaan ze vaak op de switch. Just dance is dan favoriet, dat is me toch een workout zeg! dus zelfs schermtijd kan goed zijn qua lichamelijke beweging. Ze beweegt dan meer dan wanneer ze met wat anders binnen speelt. Hier dus geen regels wat dat betreft, maar ze reguleert het zelf prima! Ze is wel bijna 10 inmiddels, dat zal ook wel schelen ten opzichte van een jaar of 5/6.

Ik lees net een item op LinkedIn, iemand die een manier had verzonnen om vriendjes naar buiten te krijgen, een oproep via de buurtapp en dan wat organiseren. Kinderen vinden het super.

hier wisselt het erg her verschil is ook wat voor kids er buiten zijn zijn er leuke kids buiten dan kan hij uren buiten spelen helaas wonen er wat kinderen in de wijk die blijkbaar trijteren het leukste vinden van de wereld. ook brak zijn arm lag huilend op de bank en in een uur tijd werd er 12 keer aangebeld om de beurd door kinderen uit datzelfde groepje kinderen. En nee niet om te vragen of hij wilde komen spelen maar puur om te trijteren. Toen we naar de huisarts gingen vanwege die arm kwamen ze joelend achter de auto aan denk dat ze het jammer vonden dat het hen die dag ervoor niet was gelukt zijn arm of erger te breken. (met zoonlief op skates te bekogelen met ballen, stokken en skateboards) 

Op momenten dat die monsters buiten zijn hoeft mijn zoon niet per se naar buiten. 

Overigens baalt hij zelf wel dat sinds de komst van die kinderen het spelen in de wijk totaal verpest is. Laten we zo stellen een groepje van 5-7 kinderen verpesten het voor 9 andere kinderen.

Decembermamma schreef op 01-01-2022 om 17:49:

Overigens baalt hij zelf wel dat sinds de komst van die kinderen het spelen in de wijk totaal verpest is. Laten we zo stellen een groepje van 5-7 kinderen verpesten het voor 9 andere kinderen.

Dan moeten die 9 andere kinderen goede afspraken maken. Dus of in delen in tuinen spelen, of bij een speeltuintje een paar straten verder of wat dan ook. 

Suusje. schreef op 02-01-2022 om 22:40:

[..]

Dan moeten die 9 andere kinderen goede afspraken maken. Dus of in delen in tuinen spelen, of bij een speeltuintje een paar straten verder of wat dan ook.

Skaten en balspellen gaan niet zo goed in de tuinen is ook niet goed voor de tuinplanten. Een paar straten verder is waar een deel.van deze kids vandaan komen. Ze terroriseren de hele buurt en dat blijft niet bij het speelplein, het lijkt wel dat ze steeds op zoek gaan naar andere kinderen om te treiteren. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.