Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Wel of geen beeldschermkinderen


als ze ouder worden ontkom je er gewoon niet aan. Het hele puberleven speelt zich online af, met wat onderbreking van clubjes, maar je kunt je kind dat niet onthouden. 

interessante invalshoek. Als er buiten niemand is om mee te spelen, maar online wel… wat is dan beter voor hun ontwikkeling? 
https://www.nu.nl/tech/6174215/urenlang-gamen-kan-ook-goed-zijn-voor-de-sociale-ontwikkeling-van-kinderen.html

(ja, ik snap dat het een combinatie van activiteiten is, maar veel mensen zien niet in wat gamen of online zijn mensen ook kan brengen)

mijn in kind zat in groep 2 toen ik voor het eerst online les moest geven. Dat werden echt wel tv uren hoor. En een collega met iets oudere kinderen heeft het he-le-maal losgelaten. De andere collega die streng was op schermtijd en schoolwerk draaide helemaal over de kop. Ik heb het toen ook maar wat gelaten hoor. Jammerdebammer hoor

Bijtje82

Bijtje82

26-12-2021 om 21:29

Doemijdieglazenbol schreef op 26-12-2021 om 21:02:

interessante invalshoek. Als er buiten niemand is om mee te spelen, maar online wel… wat is dan beter voor hun ontwikkeling?
https://www.nu.nl/tech/6174215/urenlang-gamen-kan-ook-goed-zijn-voor-de-sociale-ontwikkeling-van-kinderen.html

(ja, ik snap dat het een combinatie van activiteiten is, maar veel mensen zien niet in wat gamen of online zijn mensen ook kan brengen)

Ik vind sociale ontwikkeling via een beeldscherm toch heel wat anders dan irl. Zo veel minder persoonlijk.. 

Bijtje82 schreef op 26-12-2021 om 21:29:

[..]

Ik vind sociale ontwikkeling via een beeldscherm toch heel wat anders dan irl. Zo veel minder persoonlijk..

Beetje zoals appen met je vrienden.

Tuurlijk is irl fijner maar in deze tijd waar iedereen zo veel mogelijk afstand moet houden lijkt me voor kinderen via online contact beter dan helemaal niet. 

Bijtje82 schreef op 26-12-2021 om 21:29:

[..]

Ik vind sociale ontwikkeling via een beeldscherm toch heel wat anders dan irl. Zo veel minder persoonlijk..

Ja, maar ja, er is buiten niemand om te spelen. En je zult wel moeten uiteindelijk. Je kan niet, in een volledig gedigitaliseerde wereld als laatste der mohikanen strijden tegen sociale beeldscherm ontwikkeling. Sta je daar, in je eentje een poging te wagen fysieke sociale contacten te maken. 

binnen spelen is natuurlijk niet perse hetzelfde als op een scherm zitten. Als ze binnen spelen dan vermaken ze zich met knutselen, lego, spelletjes, playmobil, lezen en ander speelgoed. Ze zitten echt niet de hele tijd achter een scherm. 

Hier mogen ze zeker niet onbeperkt achter een scherm. Verder hangt het er ook af van wat ze achter een scherm doen, als ze bijvoorbeeld bezig zouden zijn met programmeren of grafisch ontwerpen dan zouden ze wel wat langer/vaker mogen. Echter dat doen mijn kinderen niet, ze kijken naar videos of spelen spelletjes. Prima maar dat is niet onbeperkt toegestaan, zeker bij onze jongste kinderen ben ik terughoudend met de hoeveelheid die ze mogen kijken.

En natuurlijk als we in een bijzondere situatie zitten zoals kinderen niet naar de opvang/school mogen en vanuit huis moeten werken dan is het anders en laten we het ook meer los, omdat we gewoon geen echte keuze hebben (helaas.)

Bijtje82

Bijtje82

26-12-2021 om 21:40

PinkFlower schreef op 26-12-2021 om 21:31:

[..]

Beetje zoals appen met je vrienden.

Tuurlijk is irl fijner maar in deze tijd waar iedereen zo veel mogelijk afstand moet houden lijkt me voor kinderen via online contact beter dan helemaal niet.

Sinds WhatsApp heb ik nog maar heel weinig echte vrienden.. Dus tja. 

Bijtje82

Bijtje82

26-12-2021 om 21:44

Mevrouw75 schreef op 26-12-2021 om 21:33:

[..]

Ja, maar ja, er is buiten niemand om te spelen. En je zult wel moeten uiteindelijk. Je kan niet, in een volledig gedigitaliseerde wereld als laatste der mohikanen strijden tegen sociale beeldscherm ontwikkeling. Sta je daar, in je eentje een poging te wagen fysieke sociale contacten te maken.

Dat kan heel prima.

Sinds ik geen tv meer heb zijn onze kinderen veel socialer. Ben niet anti digitalisering, maar wel pro buiten contact maken.

Nu in de winter vind ik het wel wat minder erg als ze iets vaker een conouter spelletje doen. Maar de oudste speelt ook nog gewoon graag met z'n vriendinnetje hier binnen. Tekenen, bakken, knutselen, ruzie maken en dollen. 

Bijtje82 schreef op 26-12-2021 om 21:40:

[..]

Sinds WhatsApp heb ik nog maar heel weinig echte vrienden.. Dus tja.

Ik heb er juist meer.

Bijtje82 schreef op 26-12-2021 om 21:29:

[..]

Ik vind sociale ontwikkeling via een beeldscherm toch heel wat anders dan irl. Zo veel minder persoonlijk..

Dat is maar de vraag. Sommigen zijn juist veel persoonlijker en echter online omdat er geen offline repercussies zijn. Zie je hier op het forum ook wel eens. Dus het hangt nogal van je definitie van persoonlijk af en de invulling die mensen zelf geven aan hun online/offline interactie. 

Bijtje82

Bijtje82

26-12-2021 om 22:00

Doemijdieglazenbol schreef op 26-12-2021 om 21:46:

[..]

Dat is maar de vraag. Sommigen zijn juist veel persoonlijker en echter online omdat er geen offline repercussies zijn. Zie je hier op het forum ook wel eens. Dus het hangt nogal van je definitie van persoonlijk af en de invulling die mensen zelf geven aan hun online/offline interactie.

Ik geschreven tekst is de opvatting toch vaak anders.

Bijtje82 schreef op 26-12-2021 om 22:00:

[..]

Ik geschreven tekst is de opvatting toch vaak anders.

Online interactie kan zoveel meer zijn dan geschreven tekst. 

Bijtje82

Bijtje82

26-12-2021 om 22:46

Doemijdieglazenbol schreef op 26-12-2021 om 22:19:

[..]

Online interactie kan zoveel meer zijn dan geschreven tekst.

Tuurlijk, maar irl heeft zoveel meerwaarde. Online kun je veel, maar je mist ook een hoop van lichaamstaal en gewoon het fysieke. 

Bijtje82:"Tuurlijk, maar irl heeft zoveel meerwaarde. Online kun je veel, maar je mist ook een hoop van lichaamstaal en gewoon het fysieke"

Vergeet niet dat niet iedereen die keus heeft of dat men andere behoeftes heeft dan wat "men" sociaal wenselijk vindt. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.