Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Wel of geen beeldschermkinderen


EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

26-12-2021 om 13:46

MoederVera schreef op 26-12-2021 om 13:16:

Het is bij ons geen verplichting, moeten of regel.. Ze kiezen zelf voor om naar buiten te gaan, al mogen ze ook binnen zijn en iets doen.


We voeden onze kinderen op met zo min mogelijk beeldscherm tijd.
  Toch zegen ze vaak van, 'mama er zijn vriendinnetjes om mee te spelen alleen wij.' Vaak wetend, kijkend op facebook van hun moeders dat de kids op bank achter een telefoon, tablet of tv zitten.

Ja en? Wat is je probleem? Is jouw manier beter dan die van een ander die wel een kind tv laat kijken, of op een tablet? Je weet helemaal niet hoe vaak die ouders dat doen. En waarom kijk jij op FB van die moeders of hun kinderen dat doen? 

Ik heb beeldschermkinderen en ik vind het geen enkel probleem. Hier kijken we samen Disneyfilms of ze kijken naar kinderseries, ook gamen ze veel 
Veel ouders krijgen de rillingen van bovenstaande, maar ik zie het probleem niet. Kinderen zingen en dansen mee op liedjes, spelen vol overgave hun lievelingsserie na en van gamen leren ze motorische en digitale vaardigheden en tegen hun verlies kunnen.
Ze houden ook van knutselen en bordspellen. Buitenspelen vragen ze zelden om

Toevallig las ik vandaag nog een artikel op nu, over de toegevoegde waarde van samen gamen voor de sociale en communicatieve ontwikkeling. 

Het kan toch prima samen bestaan. Je kind de hele dag naar buiten sturen of je kind de hele dag laten gamen...alles waar 'te' voor staat lijkt me niet bevordelijk voor de ontwikkeling. 

Mijn kinderen houden erg van gamen (net als hun ouders), maar ze houden ook erg van buiten spelen, knutselen, bordspellen, lezen en playmobil. Ik snap de aversie tegen beeldschermtijd niet zo, je kunt je kind beter leren daar goed mee om te gaan. Veel vaardigheden oefenen ze met een beeldscherm die in het latere leven van pas gaan komen.

Je bedoelt het misschien niet zo, maar het komt veroordelend over. Jij maakt ook keuzes die anderen niet maken. Prima toch, laat mensen en steek je energie in je eigen gezin.

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

26-12-2021 om 13:58

MoederVera schreef op 26-12-2021 om 13:16:

Het is bij ons geen verplichting, moeten of regel.. Ze kiezen zelf voor om naar buiten te gaan, al mogen ze ook binnen zijn en iets doen.


Mijn kinderen kozen er dan vaak voor om te gaan lezen of Lego’en. Of iets anders binnen. Liefst had ik ze ook meer buiten gehad, maar de omgeving leent zich er ook stukken minder voor dan toen ikzelf de buitenspeelleeftijd had. Waar ik de braakliggende terreinen voor het uitzoeken had, zitten ze hier tussen de auto’s en zielloze speelhoekjes met wipkip en kunstgras. Wij gingen wel vaak met ze naar speeltuinverenigingen en zo, maar daar hebben ze na een bepaalde leeftijd echt geen zin meer in. 

Goh, moeder Vera, woon jij in het rijtje huizen achter mij? Daar woont ook zo'n moeder die vol idealen aan het moederschap begon. In de praktijk zou het voor de buren (in de ruimste zin van het woord) aangenaam zijn als ze de koters toch eens een device in handen zou geven of eens ouderwets voor de tv zou planten als de boel in de soep dreigt te lopen. 
Leuk hoor 2 kleuters op de trampoline die elkaar fysiek en verbaal te lijf gaan en dan komt moeder even met haar kop om de deur: Wel lief zijn he? Ik moet even kleine broer eten geven, verschonen en in bed leggen. En dan nog 3 keer in de herhaling. 
Mahaham, we willen televisie kijken! Nee jullie gaan even lief samen spelen! Maar mahahaham het is kouhoud/ veel te heet (naar gelang het seizoen).

Even voor de tv/tablet is niet je ideaal maar wel gezelliger voor de buren. 

Bijtje82

Bijtje82

26-12-2021 om 15:00

Mijn ex is nu sinds een maand officieel verhuisd en heeft de tv meegenomen. Dus ik heb geen tv, laptop of tablet meer. 
Sinds dat die beeldschermen uit huis zijn, hebben de kinderen hun speelgoed weer ontdekt. Het zijn opeens weer gewoon normale kinderen die spelen, minder zeuren etc.

Ik denk ook niet dat ik heel snel weer een tv zal aanschaffen. 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

26-12-2021 om 15:28

Buitenspelen zal mijn stiefzoon weinig doen, soms met andere kinderen, maar alleen buiten zit er niet in. Heb de hoop vorige zomer opgegeven toen we hem zeiden dat hij een halfuurtje moest buitenspelen terwijl wij in de tuin werkten en hij er niet beter op vond om op een bankje te gaan zitten en te staren naar de klok tot het halfuur om was.

MoederVera

MoederVera

26-12-2021 om 16:36 Topicstarter

Mijn excuses als ik verkeert overkom en eventuele ongewenste discussies uitlok, het was niet mijn bedoeling

beeldscherm tijd is een compleet achterhaald concept.

ik vind het vooral ironisch dat je via een scherm om meningen komt vragen.

Ik geloof ook niet zo erg in beeldscherm tijd. Ik volg vooral veel mijn dochter (net twee), wil ze lezen gaan we lezen, wil ze knutselen gaan we knutselen en wil ze tv kijken dan mag dat. We gaan elke dag wel even naar buiten, maar bij voorkeur op het moment dat dochter daar zin in heeft. In de winter is dat dan een klein rondje lopen/fietsen/steppen bijvoorbeeld om boodschappen te doen. Voor spelen in de speeltuin vind ik het nu wat koud. Natuurlijk kan ik haar daarop kleden maar klimmen of schommelen met wanten is gewoon lastig voor een twee jarige en daardoor frustrerend voor haar en zonder heeft ze na afloop pijnlijke vingers. Als alternatief voor buiten spelen met andere kinderen laten wij haar elke dag even met buurkinderen binnen spelen.

Ik geloof heel erg in de afwisseling van verschillende activiteiten. Misschien moet je minder strict zijn in het buiten spelen en eens kijken of de buurkinderen wel binnen willen spelen. Bovendien denk ik dat als je zelf op allerlei schermen zit waar je kinderen bij zijn, dat dat ook niet bijdraagt want waarom mama wel en kind niet?

Zelf geloof ik ook dat door schermen te verbieden het ook iets bijzonders wordt. Dochter mag hier altijd kijken en daardoor merk ik dat ze er lang niet altijd om vraagt. Zal vast niet voor ieder kind zo werken, maar hier werkt dat wel.

Mijn nog kleine kinderen spelen spelletjes op de iPad en kijken regelmatig kinderseries. Voordat de oudste werd geboren had ik mooie idealen over zo weinig mogelijk schermtijd. Dat is veranderd. Nu wil ik s avonds rustig eten kunnen maken
Mijn kinderen kunnen zich gelukkig ook heel goed vermaken met duplo en Lego en kleien en knutselen en ze komen veel buiten, ook in de regen en de kou. Maar aan het eind van de middag zijn ze moe en worden ze hongerig en dan zijn het kleine draken. 
Omgekeerd ben ik s ochtends een draak, helemaal nu ik zwanger ben. Als ze te vroeg wakker zijn, zet ik een filmpje op en ga ik nog een uurtje liggen.

Draceana schreef op 26-12-2021 om 19:31:

Mijn nog kleine kinderen spelen spelletjes op de iPad en kijken regelmatig kinderseries. Voordat de oudste werd geboren had ik mooie idealen over zo weinig mogelijk schermtijd. Dat is veranderd. Nu wil ik s avonds rustig eten kunnen maken
Mijn kinderen kunnen zich gelukkig ook heel goed vermaken met duplo en Lego en kleien en knutselen en ze komen veel buiten, ook in de regen en de kou. Maar aan het eind van de middag zijn ze moe en worden ze hongerig en dan zijn het kleine draken.
Omgekeerd ben ik s ochtends een draak, helemaal nu ik zwanger ben. Als ze te vroeg wakker zijn, zet ik een filmpje op en ga ik nog een uurtje liggen.

Daar heb ik 14 jaar geleden een fikse uitbrander van het consternatiebureau voor gekregen.  DE TV IS GEEN ELECTRONISCHE OPPAS!!!!!

Jongste stond op die leeftijd in de box tv te koken als ik eten kookte. Het was niet mijn ideaal maar ja je moet wat, hij kwam anders met de vormenstoof naar het gasfornuis gebanjerd en klom er op om te kijken wat er in de pannen gebeurde.  Watervlug, als ik een stap opzij zette om iets uit de koelkast te pakken had hij het voor elkaar.  Dat opsluiten in de box vond het cb maar niks, ik was niet overdreven voorzichtig met mijn kinderen maar brandwonden moesten voorkomen worden met draconische maatregelen.  In de box en tv aan.

PriceyRook54

PriceyRook54

26-12-2021 om 20:48

MoederVera schreef op 26-12-2021 om 16:36:

Mijn excuses als ik verkeert overkom en eventuele ongewenste discussies uitlok, het was niet mijn bedoeling

Wat was je bedoeling dan eigenlijk?

PinkFlower schreef op 26-12-2021 om 12:43:

Je bericht komt erg veroordelend over. Alsof een combi niet mogelijk is.
Dochter speelt ook vandaag gewoon buiten. Zoals altijd. Ze gaat naar een natuur BSO waar ik werk. Waar we minimaal 2 uur buiten zijn maar meestal de hele dag van. 14.30 tot 18.30.
Maar ze heeft ook een tablet, kijkt tv enz. Niks mis mee.

En mijn kind heeft vandaag helemaal niet buiten gespeeld, maar de tv is amper aangeweest. Andere schermen doet ze amper tot niks mee. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.