Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Verplicht helpen op clubjes?


Dat schoolreisjes een soort kers op de taart zijn voor vrijwilligers is mij een volslagen raadsel. Ik ga echt niet op mijn vrije dag in een schreeuwpark de verantwoording dragen voor een club doldwaze uitzinnige kinderen. Wie vindt dat in hemelsnaam het leukste wat er is?

redbulletje schreef op 24-05-2022 om 07:12:

[..]

Lijkt me juist de beloning voor de mensen die al veel vrijwillig doen dat zij juist op de leuke uitjes voorrang krijgen. Beetje raar als degenen die nooit iets doen daarvoor ingeloot kunnen worden.

Ik lees hier veel reacties die gaan er vanuit lijkt het wel dat mensen die " nooit iets doen" op school of club dat uit gemakzucht/ luiheid doen.  Opmerkingen als , "mensen brengen hun kind naar sport om zelf hun bed weer in te duiken", hoe weet je dat vraag ik me dan af. Ben je voor de deur gaan staan bij die mensen om dat te checken. Net als op school, ken je alle situaties?. En als iemand geen baan heeft kan hij ook andere bezigheden hebben, doen misschien wel vrijwilligerswerk elders. 

Misschien wat minder hard oordelen naar elkaar.

Decembermamma schreef op 24-05-2022 om 07:11:

o ja gaan we het over die boeg gooien. De mensen die de activiteiten organiseren zijn vaak weken lang meerdere avonden in de week en op hun vrije dag druk bezig met het organiseren van die activiteiten, bij de activiteit zelf zien ze vaak niet veel van de activiteit zelf omdat ze echt aan het organiseren zijn en niet zoals zoveel hulpouders er zijn om groepjes te begeleiden ofzo. Neem als.voorbeels Sinterklaas, voordat dat start staan deze ouders al om 6 uur bij de locatie waar de pieten worden gesminkt, in de weken ervoor zijn cadeautjes gekocht gesorteerd ingepakt en per klas over de zakken verdeeld uiteraard zijn er flinke vergaderingen geweest. Op de dag zelf ben je als organisatie druk bezig met de locatie in gereedheid te brengen de pieten en sint van koffie/thee en lunch te voorzien en de tijd bij te houden om sint te seinen her af te ronden bij die klas. Dat is heel iets anders als "even" in de klas van de juf helpen met de activiteiten in de klas hoor. En zo gaat het met kerst/Pasen en weet ik veel wat nog meer ook, de echte organisatie is een soort werkbeul, en dat doen ze met veel liefde maar als er dan een schoolreis is waar organisatorisch niet zo heel veel aan gedaan moet worden (reserveren bussen, bestellen belbandjes en reserveren kaartjes voor de locatie) dan willen ze daar gewoon ook een keer kunnen genieten van de kids.

En ja dan is het erg lullig dat de ouders die en niet betalen en verder ook totaal geen energie in andere activiteiten steken wel vooraan staan in de rij voor schoolreis. Gelukkig zien de docenten bij ons op school dit ook zo.

Zoals jij het beschrijft gaat het hier niet hoor. Zoals Sint feest wordt door de school zelf georganiseerd en op de dag zelf zijn er 2 schminckouders die na een uur klaar zijn. Pasen en kerst neemt ieder kind zelf eten mee, en de versieringen doen de kids met de juf. De kneep zit hem ook hoe uitgebreid wil je iets doen. Hier zijn op school 4 ouders die de school helpen met organisatie van een aantal zaken zoals bv A4D, maar krijgen daar een vrijwilligersvergoeding voor. Dan ben je dus al beloond, dan hoef je niet nog eens voor getrokken te worden bij andere activiteiten. 

En of mensen geen energie ergens in steken kun je niet over oordelen. Niet op school helpen kan ook betekenen dat iemand elders veel doet, ben jij niet bij he.

Gingergirl schreef op 24-05-2022 om 07:53:

[..]

Ik lees hier veel reacties die gaan er vanuit lijkt het wel dat mensen die " nooit iets doen" op school of club dat uit gemakzucht/ luiheid doen. Opmerkingen als , "mensen brengen hun kind naar sport om zelf hun bed weer in te duiken", hoe weet je dat vraag ik me dan af. Ben je voor de deur gaan staan bij die mensen om dat te checken. Net als op school, ken je alle situaties?. En als iemand geen baan heeft kan hij ook andere bezigheden hebben, doen misschien wel vrijwilligerswerk elders.

Misschien wat minder hard oordelen naar elkaar.

En dan nog: dan duik je je bed weer in. 
Ik duik mijn bed weer in om mijn fulltime baan vol te kunnen houden. Dat is ook belangrijk. 

redbulletje schreef op 24-05-2022 om 07:10:

[..]

Waarom wast niet ieder z'n eigen kleren? Beetje raar om daar vrijwilligers voor op te laten draaien. Steek het thuis maar in je wasmachien.

Dat lijkt mij ook ja, heel vreemd.

Maar sowieso vind ik dingen als een kantine/bar, wassen, activiteiten en evenementen buiten de sport om allemaal extra's. Als er geen vrijwilligers zijn is de kantine dicht, dat is geen ramp, gebeurt bij mijn sport regelmatig. Neem je zelf wat eten en drinken mee, klaar.

Het gaat uiteindelijk om de sport, niet om al dat soort randzaken. Als er geen trainers of coaches zijn heb je pas een probleem, maar dat hoor ik hier eigenlijk niet veel.

Mevrouw75 schreef op 24-05-2022 om 07:50:

Dat schoolreisjes een soort kers op de taart zijn voor vrijwilligers is mij een volslagen raadsel. Ik ga echt niet op mijn vrije dag in een schreeuwpark de verantwoording dragen voor een club doldwaze uitzinnige kinderen. Wie vindt dat in hemelsnaam het leukste wat er is?

Ik zou zelf ook niet mee willen hoor maar omdat ik veel doe voor school ben ik wel jaarlijks gevraagd om daarmee te helpen en daar heb ik dus voor bedankt. Er zijn genoeg ouders die zich ook inzetten en dit wel heel leuk vinden om te doen.

Rondstruiner schreef op 24-05-2022 om 08:27:

[..]

Dat lijkt mij ook ja, heel vreemd.

Maar sowieso vind ik dingen als een kantine/bar, wassen, activiteiten en evenementen buiten de sport om allemaal extra's. Als er geen vrijwilligers zijn is de kantine dicht, dat is geen ramp, gebeurt bij mijn sport regelmatig. Neem je zelf wat eten en drinken mee, klaar.

Het gaat uiteindelijk om de sport, niet om al dat soort randzaken. Als er geen trainers of coaches zijn heb je pas een probleem, maar dat hoor ik hier eigenlijk niet veel.

De kantine is er vaak voor om de sport zelf betaalbaar te houden. Met de kantine worden extra inkomsten gegenereerd en zo kan de contributie laag blijven ook geen ramp maar dan sluit je wellicht kinderen die met een soort fonds nu mee kunnen doen juist uit want te duur.

Kleding wassen vind ik ook raar maar aan de andere kant als alle kleding in dezelfde was komen blijven de kleuren gelijk en dat zal de gedachte zijn. Het is natuurlijk geen gezicht als de ene in dat donkerrode shirt loopt terwijl weer een ander in een vaal shirt loopt 

Gingergirl schreef op 24-05-2022 om 08:13:

[..]

En of mensen geen energie ergens in steken kun je niet over oordelen. Niet op school helpen kan ook betekenen dat iemand elders veel doet, ben jij niet bij he.

Dat kan maar is niet echt wat ik in de praktijk zie. Het zijn vaak dezelfde mensen die bij verschillende verenigingen/clubs etc de vrijwilligerstaken doen. Alle ouders in de ouderraad van school hier hebben ook nog 1 of meer taken bij diverse sportverenigingen.

Mijn stichtingsbestuur idem. 

Het CBS heeft er een studie naar gedaan. Ongeveer 50% van de bevolking van 15 jaar en ouder doet minimaal 1* per jaar vrijwilligerswerk. Hoger opgeleiden meer dan lager opgeleiden, werkenden meer dan niet werkenden waarbij parttimers meer vrijwilligerswerk doen.

https://www.cbs.nl/nl-nl/longread/rapportages/2021/vrijwilligerswerk-2020?onepage=true

Decembermamma schreef op 24-05-2022 om 08:32:

[..]

De kantine is er vaak voor om de sport zelf betaalbaar te houden. Met de kantine worden extra inkomsten gegenereerd en zo kan de contributie laag blijven ook geen ramp maar dan sluit je wellicht kinderen die met een soort fonds nu mee kunnen doen juist uit want te duur.

Kleding wassen vind ik ook raar maar aan de andere kant als alle kleding in dezelfde was komen blijven de kleuren gelijk en dat zal de gedachte zijn. Het is natuurlijk geen gezicht als de ene in dat donkerrode shirt loopt terwijl weer een ander in een vaal shirt loopt

Dat lijken mij redelijk overbodige details als je geen vrijwilligers kunt vinden. 

Bij ons draait de vereniging ook op de inkomsten van de kantine. Anders zou de contributie veel hoger zijn. De kantine is ook elke dag open.

Decembermamma schreef op 24-05-2022 om 08:32:

[..]

De kantine is er vaak voor om de sport zelf betaalbaar te houden. Met de kantine worden extra inkomsten gegenereerd en zo kan de contributie laag blijven ook geen ramp maar dan sluit je wellicht kinderen die met een soort fonds nu mee kunnen doen juist uit want te duur.

Kleding wassen vind ik ook raar maar aan de andere kant als alle kleding in dezelfde was komen blijven de kleuren gelijk en dat zal de gedachte zijn. Het is natuurlijk geen gezicht als de ene in dat donkerrode shirt loopt terwijl weer een ander in een vaal shirt loopt

Dat laatste: kom op, we hebben het gewoon over amateursport en kinderen. Als maar zichtbaar is wie bij welk team hoort. Wij wasten vroeger altijd zelf onze kleding en dit was echt nooit een probleem.

Wat betreft de kantine: wat jij zegt geldt voornamelijk voor veldvoetbal, zie gegevens CBS hieronder, die halen 38% van hun inkomsten uit de kantine. Andere buitensporten en binnensporten halen hun inkomsten niet of veel minder uit de kantine, dus als je als voetbalvereniging geen vrijwilligers kunt vinden en daardoor te weinig inkomsten hebt, moet je bij andere sporten of verenigingen gaan kijken hoe zij dat doen zonder kantine.

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2020/09/inkomsten-sportclubs-ruim-1-2-miljard-euro-in-2018

Ik heb dat zelf nooit meegemaakt met sport, dat de kantine het moest bekostigen, als kind niet en als volwassene niet. Wat ik een extra punt van aandacht vind, is dat daar over het algemeen alleen ongezonde troep wordt verkocht, veel frituur, alcohol. Het is soms net een snackbar of een kroeg. Het is ook de vraag of je dat nog wel moet willen in deze tijd bij een sportvereniging.

Rondstruiner schreef op 24-05-2022 om 08:48:

[..]

Dat laatste: kom op, we hebben het gewoon over amateursport en kinderen. Je kunt ook overdrijven, als maar zichtbaar is wie bij welk team hoort. Wij wasten vroeger altijd zelf onze kleding en dit was echt nooit een probleem.

Wat betreft de kantine: wat jij zegt geldt voornamelijk voor veldvoetbal, zie gegevens CBS hieronder, die halen 38% van hun inkomsten uit de kantine. Andere buitensporten en binnensporten halen hun inkomsten niet of veel minder uit de kantine, dus als je als voetbalvereniging geen vrijwilligers kunt vinden en daardoor te weinig inkomsten hebt, moet je bij andere sporten of verenigingen gaan kijken hoe zij dat doen zonder kantine.

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2020/09/inkomsten-sportclubs-ruim-1-2-miljard-euro-in-2018

Ik heb dat zelf nooit meegemaakt met sport, dat de kantine het moest bekostigen, als kind niet en als volwassene niet. Wat ik een extra punt van aandacht vind, is dat daar over het algemeen alleen ongezonde troep wordt verkocht, veel frituur, alcohol. Het is soms net een snackbar of een kroeg. Het is ook de vraag of je dat nog wel moet willen in deze tijd bij een sportvereniging.

Dat is wat verkoopt dus dat moet je aanbieden. Een verantwoorde salade en stuk fruit eet je thuis wel. 


De kantine is vaak inderdaad net een snackbar of kroeg. Er komen hier ook veel mensen die geen lid zijn van de club voor de gezelligheid. Wij hebben ook een groot scherm hangen. Morgenavond wordt het erg druk want dan komen er mensen om de finale van Feyenoord-AS Roma te kijken. Veel senioren sporten niet voor hun gezondheid. Die vinden het leuk om even te trainen of een potje te voetballen en daarna met zijn allen bier te drinken in de kantine en plezier te maken. 

redbulletje schreef op 24-05-2022 om 08:58:

[..]

Dat is wat verkoopt dus dat moet je aanbieden. Een verantwoorde salade en stuk fruit eet je thuis wel.


Nee, dat gebeurt dus niet. Anders zouden niet zoveel kinderen en volwassen overgewicht hebben.

Waarom moet je überhaupt eten aanbieden op een sportvereniging?

watertoren schreef op 24-05-2022 om 08:59:

De kantine is vaak inderdaad net een snackbar of kroeg. Er komen hier ook veel mensen die geen lid zijn van de club voor de gezelligheid. Wij hebben ook een groot scherm hangen. Morgenavond wordt het erg druk want dan komen er mensen om de finale van Feyenoord-AS Roma te kijken. Veel senioren sporten niet voor hun gezondheid. Die vinden het leuk om even te trainen of een potje te voetballen en daarna met zijn allen bier te drinken in de kantine en plezier te maken.

Hoe liggen de prijzen dan bij jullie? Zijn die lager dan in de reguliere horeca of hetzelfde?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.