Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Tosti ijzer mee naar school


troelahoep schreef op 15-12-2023 om 11:27:

[..]

Correctie, vroeger las de juf voor tijdens het tienuurtje voor het buitenspelen aan. Ik was in verwarring omdat de lunchpauze door het continuerooster qua lengte ook is vervallen tot een tienuurtje. En ik heb ook al meegemaakt dat zelfs de lunchpauze werd besteed aan lesgerelateerde filmpjes. Alles voor de efficiëntie. Dus daar past een tosti nauwelijks tussen. Begrijp me goed, ik vind tosti's hartstikke leuk en het kan best wel goed gaan, maar het is wel een zoveelste leuke dingetje wat afleidt en je goed moet 'managen'.

Iemand noemde dat het geen wonder is dat leraren massaal stoppen omdat er zoveel heisa gemaakt wordt om dit soort futiliteiten; dit is precies de reden waarom ik als zij-instromer voortijdig ben afgehaakt. Want ouders dringen dit soort op zich leuke dingen op, in feite bemoeit de ouder die ermee begint zich toch met wat er gebeurt in de school. Als leraar moet je sterk in je schoenen staan om dat niet toe te staan omdat jij het om wat voor reden dan ook niet wilt hebben, want je krijgt allerlei ouders over je heen die het punt niet zien. En er wordt ook nog een teamvergadering aan besteed als je pech hebt. En zo dragen tosti's toch bij aan de achteruitgang van de onderwijskwaliteit, omdat er in die teamvergadering minder tijd gaat naar de leesbevordering, bij wijze van spreken.

De juf kan ook zeggen, nee Tommy dat dien we niet in de klas. En klaar. Als je dat niet kunt ben je er niet geschikt voor.

Hier stimuleren de scholen het zelf en duurt de lunch een half uur en geen 10 minuten. Je overdrijft echt schrompelijk.

Ik zou er geen strijd van maken (beetje flauw, dat vragen om een airfryer), maar ik vind het eerlijk gezegd wel onzin op de basisschool. Eet gewoon een boterham, ga je thuis weer lekker aan de noodles en tosti's. Ranzig ook, die lucht de hele middag in de klas. 

Gingergirl schreef op 15-12-2023 om 11:53:

[..]

De juf kan ook zeggen, nee Tommy dat dien we niet in de klas. En klaar. Als je dat niet kunt ben je er niet geschikt voor.

Hier stimuleren de scholen het zelf en duurt de lunch een half uur en geen 10 minuten. Je overdrijft echt schrompelijk.

Er zijn genoeg leraren die het niet meer kunnen. Pas geleden nog een verhaal gehoord van mijn buurvrouw waar de juffen van haar kind beide overspannen thuis zitten door gezeik van ouders. Die klas heeft nu alle dagen een invaller en wordt soms naar huis gestuurd. Je kunt wel zeggen 'dan ben je er niet geschikt voor', maar onderhand is er niemand meer geschikt. 

Ik overdrijf niet. Wat ik heb gezien toen ik een poging deed tot basisonderwijs, heb ik op meerdere scholen gezien dat een continuerooster betekent dat de lunchpauze een half uur duurt, waarbinnen er gegeten moet worden en buiten gespeeld. Dat komt dus neer op een kwartiertje eten en een kwartiertje naar buiten, of als de leerkracht het belangrijk vindt om buiten te spelen, inderdaad 10 minuten eten (en 20 minuten naar buiten). Op 1 school werd de eettijd (van de lunchpauze!) op de dagen dat ik er was (2x in de week) ook nog eens besteed aan het alvast tonen van een instructiefilmpje voor geschiedenis of taal. 

troelahoep schreef op 15-12-2023 om 11:27:

[..]

Correctie, vroeger las de juf voor tijdens het tienuurtje voor het buitenspelen aan. Ik was in verwarring omdat de lunchpauze door het continuerooster qua lengte ook is vervallen tot een tienuurtje. En ik heb ook al meegemaakt dat zelfs de lunchpauze werd besteed aan lesgerelateerde filmpjes. Alles voor de efficiëntie. Dus daar past een tosti nauwelijks tussen. Begrijp me goed, ik vind tosti's hartstikke leuk en het kan best wel goed gaan, maar het is wel een zoveelste leuke dingetje wat afleidt en je goed moet 'managen'.

Iemand noemde dat het geen wonder is dat leraren massaal stoppen omdat er zoveel heisa gemaakt wordt om dit soort futiliteiten; dit is precies de reden waarom ik als zij-instromer voortijdig ben afgehaakt. Want ouders dringen dit soort op zich leuke dingen op, in feite bemoeit de ouder die ermee begint zich toch met wat er gebeurt in de school. Als leraar moet je sterk in je schoenen staan om dat niet toe te staan omdat jij het om wat voor reden dan ook niet wilt hebben, want je krijgt allerlei ouders over je heen die het punt niet zien. En er wordt ook nog een teamvergadering aan besteed als je pech hebt. En zo dragen tosti's toch bij aan de achteruitgang van de onderwijskwaliteit, omdat er in die teamvergadering minder tijd gaat naar de leesbevordering, bij wijze van spreken.

Vergaderen kan je leren. Het wordt een stuk efficiënter als zinloos 'ge-wat-als' (zoals hier) wordt afgekapt en je focust op zaken waar je wèl de expertise of inspraak van anderen bij nodig hebt. 

Dat je zeur-ouders hebt die voortdurend denken dat je hun visie wel kan gebruiken bij het uitvoeren van je beroep, is al vervelend genoeg. Als team moet je niet ook nog moeilijk doen over bijzaken. Een leerkracht die dagelijks dealt met 30 kinderen, kan je ook best vertrouwen met een tosti-ijzer. 

DeOnbekende schreef op 15-12-2023 om 12:03:

Ik zou er geen strijd van maken (beetje flauw, dat vragen om een airfryer), maar ik vind het eerlijk gezegd wel onzin op de basisschool. Eet gewoon een boterham, ga je thuis weer lekker aan de noodles en tosti's. Ranzig ook, die lucht de hele middag in de klas.

Eet gewoon een boterham?

 Wij eten bijna nooit boterhammen, als er met z'n 2 een half brood per week doorheen gaat is het veel. Ben erg blij met het AH langlekker brood, anders moesten we veel weggooien. Ook geen bolletjes of ander klein brood. En als we al sneetjes brood eten dan getoast.

Bij zoon aten ze op de tso gelukkig warm tussen de middag. (doen ze nog steeds)

En op de dagen dat hij niet naar de tso ging at hij meestal iets van de avond ervoor, ik hield er rekening mee met koken. We hebben wat aardappelgerechten die je prima ook koud kunt eten. Of ik maakte een soort pokebowl van rijst met groenten en wat kip, kun je ook koud eten. Koude pasta met groenten. 

Gelukkig geen enkel probleem in de multiculti klas van zoon. Of er tosti's in de klas gemaakt konden worden geen idee, ik heb zoon er destijds nooit over gehoord. Wel over de ene keer dat ze in groep 3 pannenkoeken gingen bakken dat hij toen honger had. Want die lustte hij echt niet toen, nu nog niet echt. Voor Sint Pannekoek offert hij zich om mij een plezier te doen dan wel op.

yette schreef op 15-12-2023 om 12:18:

[..]

Vergaderen kan je leren. Het wordt een stuk efficiënter als zinloos 'ge-wat-als' (zoals hier) wordt afgekapt en je focust op zaken waar je wèl de expertise of inspraak van anderen bij nodig hebt.

Dat je zeur-ouders hebt die voortdurend denken dat je hun visie wel kan gebruiken bij het uitvoeren van je beroep, is al vervelend genoeg. Als team moet je niet ook nog moeilijk doen over bijzaken. Een leerkracht die dagelijks dealt met 30 kinderen, kan je ook best vertrouwen met een tosti-ijzer.

Kijk, en daar dring jij als ouder toch je mening op. Jij staat niet voor de klas maar vindt toch dat een leerkracht die tosti-ijzer kan managen. Het gaat niet om een tosti-ijzer. Het gaat erom dat jij net als die andere tosti-etende ouders hier vindt dat een initiatief van ouders niet afgewezen mag worden. Het onderwijs heeft serieus last van al die betere stuurlui.

Grenzen stellen is wel degelijk belangrijk. Als je op school maar 10-15 minuten hebt om te eten en dan ook nog een instructiefilmpje moet kijken, kun je simpelweg niet aan tosti's beginnen en dat valt dan ook wel uit te leggen, dat dat planningstechnisch niet haalbaar is. En dat het op andere scholen wel kan, omdat ze daar langer pauze hebben, dat is dan ook meteen de verklaring waarom het daar wel kan.

Ik denk wel dat precedentwerking wordt onderschat. Broertjes/zusjes horen erover en willen het in hun klas dan ook. Ouders gaan dingen regelen etc. Terwijl de organisatie van de lunchpauze met een continurooster in beginsel bij school hoort te liggen. 
Het staat of valt natuurlijk wel met hoe een school daarop reageert. Als een school het idee omarmt en meedenkt over de regulering ervan, dan kan het best werken.

Had ooit een collega met kinderen op een school waar veel kleuters eigen speelgoed meenamen naar school. Daar was elke dag gedoe over. Over wie er wel/niet mee mag spelen en wanneer, gedoe als het kapot ging, wie het had gedaan, aansprakelijkheid etc. Afschaffen bleek nog niet zo makkelijk, want 'mijn kind is erg gehecht aan zijn auto/pop/knuffel en zonder wil hij/zij niet naar school'. 
Ook ouders bemoeiden zich daardoor enorm met de groepsdynamiek door tegen hun kinderen te zeggen dat X of Y niet meer met hun speelgoed mocht spelen of dat het van hun was en dat ze het daarom altijd terug mochten opeisen als een ander ermee speelde. Elkaar aansprakelijk stellen als iets kapot ging of kwijt raakte. 
Heb de betreffende collega meermaals geadviseerd een andere school te zoeken. 

troelahoep schreef op 15-12-2023 om 12:11:

[..]

Er zijn genoeg leraren die het niet meer kunnen. Pas geleden nog een verhaal gehoord van mijn buurvrouw waar de juffen van haar kind beide overspannen thuis zitten door gezeik van ouders. Die klas heeft nu alle dagen een invaller en wordt soms naar huis gestuurd. Je kunt wel zeggen 'dan ben je er niet geschikt voor', maar onderhand is er niemand meer geschikt.

Ik overdrijf niet. Wat ik heb gezien toen ik een poging deed tot basisonderwijs, heb ik op meerdere scholen gezien dat een continuerooster betekent dat de lunchpauze een half uur duurt, waarbinnen er gegeten moet worden en buiten gespeeld. Dat komt dus neer op een kwartiertje eten en een kwartiertje naar buiten, of als de leerkracht het belangrijk vindt om buiten te spelen, inderdaad 10 minuten eten (en 20 minuten naar buiten). Op 1 school werd de eettijd (van de lunchpauze!) op de dagen dat ik er was (2x in de week) ook nog eens besteed aan het alvast tonen van een instructiefilmpje voor geschiedenis of taal.

O dat er leerkrachten overspannen raken door het gezeik van ouders klopt helemaal, werk al ruim 20 jaar in het onderwijs dus voorbeelden genoeg. Net zoals in dit topic; dat je een keer lekker tosti's eet in de klas omdat Tommy een tosti ijzer mee nam en jij dat als juf prima vond en je de volgende dag in discussie kwam omdat een ouder begon te piepen over een air fryer ja dat is uitermate hinderlijk. En daar gaat het vaak mis; het gaat niet om de ouder die dat apparaat meegaf maar de moraalridder ouders die er over in discussie gaan en nu allerhande keukenapparaten ter discussie stellen. Bemoei je er dus niet mee als ouders. In dit topic weten we ook niet of de ouders van de tosti ijzer leerling het wellicht vooraf aan de juf gevraagd hebben niet waar. Hier is het continurooster op veel scholen een uur; half uur eten/ half uur naar buiten.

troelahoep schreef op 15-12-2023 om 12:29:

[..]

Kijk, en daar dring jij als ouder toch je mening op. Jij staat niet voor de klas maar vindt toch dat een leerkracht die tosti-ijzer kan managen. Het gaat niet om een tosti-ijzer. Het gaat erom dat jij net als die andere tosti-etende ouders hier vindt dat een initiatief van ouders niet afgewezen mag worden. Het onderwijs heeft serieus last van al die betere stuurlui.

Natuurlijk mag een school het afwijzen. Echter dit is iets waar de juf geen last van noch werk aan heeft dus is het geen probleem tenzij je problemen zoekt.

Gingergirl schreef op 15-12-2023 om 12:37:

[..]

Natuurlijk mag een school het afwijzen. Echter dit is iets waar de juf geen last van noch werk aan heeft dus is het geen probleem tenzij je problemen zoekt.

Mag de juf dat zelf bepalen, juf kan ook nee zeggen.

Je kan maar net een klas hebben die die differentiatie niet aan kan en dan is het wel degelijk werk om het in goede banen te leiden.

Als ouder kun je iets voorstellen / vragen, maar de juf is de leidingevende in de klas en neemt de beslissing of het kan of niet.

Zelfde met spreekbeurten waar dan een geit, pony of de hond meegenomen wil worden. Is leuk maar kan niet altijd.

Ysenda schreef op 15-12-2023 om 12:49:

[..]

Mag de juf dat zelf bepalen, juf kan ook nee zeggen.

Je kan maar net een klas hebben die die differentiatie niet aan kan en dan is het wel degelijk werk om het in goede banen te leiden.

Als ouder kun je iets voorstellen / vragen, maar de juf is de leidingevende in de klas en neemt de beslissing of het kan of niet.

Zelfde met spreekbeurten waar dan een geit, pony of de hond meegenomen wil worden. Is leuk maar kan niet altijd.

Daar was mijn leraar op de basisschool heel duidelijk in; een spreekbeurt over honden is prima, maar je eigen hond hoeft niet mee naar school want iedereen weet hoe een hond eruit ziet en als iemand de behoefte heeft het beest in levende lijve te bewonderen dan ga je maar een keer na school bij het baasje spelen.

Wel een keer een spreekbeurt op locatie gehad bij een klasgenootje waar ze een melkveehouderij hadden en we in de stallen bij de koeien mochten kijken, naar de melkmachine etc. Die kans krijg je natuurlijk niet elke dag, dus dat vind ik wel een toevoeging.

Mevrouw75 schreef op 15-12-2023 om 08:00:

[..]

Tosti is juist ultiem bespaarvoer. Die maak je, net als wentelteefjes met oud brood dat dus net te oud is om lekker gewoon te eten en zonder tosti-ijzer of pan in de kliko geflikkerd wordt.

Je jaagt andere ouders dus niet op kosten (hoe dan?) maar helpt ze van hun oude brood af.

Ik heb nooit oud brood

Denken jullie als ouders ook wel eens “moet ik hier iets van vinden?”

of is er over elk topic (tosti ijzer, spreekbeurten, duur van buitenspelen) een stevig gevormde mening? Die je al dan wel of niet ventileert.

MissBobby schreef op 15-12-2023 om 11:45:

Ik heb werkelijk nog nooit toestanden tijdens het maken van tosti’s/noodles oid gezien. Er staat een filmpje oid op, het tosti-ijzer staat in een hoek van de klas. De leerlingen die een tosti erin hebben, staan daar bij en als het klaar is zeggen ze dat de volgenden kunnen. Dat gaat prima en in het halve uur dat die pauze is, hebben ze heus allemaal gegeten. Het is niet alsof ze een drie gangen diner op een gasfornuis staan klaar te maken hè.
Wat een geneuzel.

Zijn er tegenwoordig in alle lokalen geaarde stopcontacten? Wie maakt het schoon?

Ik lees het juist allemaal andersom,  dat er wat speciaals moet komen  juist.  In de schoolkeuken 1 voor af en toe vind ik wat anders dan standaard. Wie zegt dat dat apparaat in goede staat is?


Lieveheersbeest schreef op 15-12-2023 om 13:25:

Denken jullie als ouders ook wel eens “moet ik hier iets van vinden?”

of is er over elk topic (tosti ijzer, spreekbeurten, duur van buitenspelen) een stevig gevormde mening? Die je al dan wel of niet ventileert.

Jij bent hier toch met je mening

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.