Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Tips tegen piekeren 8jarige

Zoon (8) is een enorme denker. Momenteel is ie in z’n hoofd erg bezig met slavernij (hebben ze het op school over gehad). Het liefst zou hij met terugwerkende kracht alles voorkomen en hij probeert te begrijpen waarom mensen dit deden. Hij heeft er ook nachtmerries van. En zo denkt hij over alles na en wil hij alles oplossen en begrijpen. Overdag gaan we er soms wel het gesprek over aan, maar ‘s nachts kan hij er soms niet van slapen. Iemand tips? (Voornamelijk om rustig te kunnen gaan slapen.)

luisterboek 
Lekker luchtig boek 😜

Zou het helpen om overdag eens met hem te bekijken wat jullie er nu aan (kunnen) doen? Dus welke chocolade koop je en welke kleren etc. Dus dat hij er wat grip op krijgt dat hij daar niet aan meewerkt. Wat er in het verleden is gebeurd kun je niet veranderen, wel wat je nu doet.
En ik weet dat het vaak ingewikkeld is om te achterhalen, daarom met wat "kleine" dingen beginnen?

Bloemenzee

Bloemenzee

29-01-2025 om 14:47 Topicstarter

Luisterboek is misschien wel een idee.

Hij is niet zo bezig met moderne slavernij. Het gaat vooral om wat er in het koloniale tijdperk is gebeurd. (Op dit moment in ieder geval, maar over een week kan het weer een ander onderwerp zijn wat hem volledig in z’n greep lijkt te houden.)

Onze dochter kan dit ook hebben. Om te kunnen slapen helpen meditaties haar heel erg. Ze heeft een telefoon zonder simkaartje en zet dan zelf iets aan als ze het nodig heeft.

Heeft je zoon ook een hoge IQ dan gemiddeld?

wat bij dochter soms hielp:
- schriftje / boekje waar ze dingen in kon schrijven. 
- samen soort oefening doen (kwam uit een boekje): kind bedenkt een plek en verzint daar een fantasieverhaal. Je kunt daar dan zelf vragen over stellen. Bijv in het bos woont een uil. Woont de uil alleen? Dan volgt er al snel iets. 
- ademhalingsoefeningen samen doen / in slaap vallen met muziek

Samen met elkaar over praten (wat vind je ervan, wat zou jij doen), misschien een museum bezoeken (kan het ook erger maken wellicht).

Bloemenzee

Bloemenzee

29-01-2025 om 16:02 Topicstarter

Iets van een meditatie of zo zou inderdaad ook kunnen helpen. Dank voor de tips!

Hoog IQ: niet getest, maar dat heeft hij wel. Het begint allemaal steeds meer in het plaatje van hoogbegaafdheid te vallen inderdaad. Heb ook een boek daarover besteld, misschien dat daar ook nog tips in staan hieromtrent.

Bloemenzee schreef op 29-01-2025 om 16:02:

Iets van een meditatie of zo zou inderdaad ook kunnen helpen. Dank voor de tips!

Hoog IQ: niet getest, maar dat heeft hij wel. Het begint allemaal steeds meer in het plaatje van hoogbegaafdheid te vallen inderdaad. Heb ook een boek daarover besteld, misschien dat daar ook nog tips in staan hieromtrent.

Dit is inderdaad wel iets wat typerend bij HB past. Onze dochter hebben we laten testen, zij is niet hoogbegaafd maar heeft wel een hoog iq en veel van de zijns kenmerken. Als je hierop gaat zoeken en je meer inleest vind je ook andere goede tips.

Onze dochter vindt het ook heel fijn om iets goeds voor de wereld te doen. Zo maakt ze kaarten voor bejaardentehuizen en gaan we om de week met een groepje afval prikken. 

Ik zou denken dat hij iets moet hebben dat hem afleidt zodat hij daarna rustig kan gaan slapen. Een vrolijk boek, een stapel Donald Duckjes, of een luisterboek inderdaad. Niet iets dat heel spannend is, want dan slaapt hij nog steeds niet, maar dan omdat hij wil weten hoe het verhaal afloopt. 

Als hij inderdaad erg slim is, dan kan je hopelijk ook gewoon met hem bespreken dat nadenken op zich goed is, maar piekeren en tobben niet. En dat afleiding tegen dat laatste kan helpen.

Herkenbaar vanuit mijn eigen jeugd. 

Eén van de kenmerken van hoogbegaafdheid is een heel sterk rechtvaardigheidsgevoel. Een onderwerp als de slavernij kan zoiets natuurlijk triggeren, want slavernij is zo onrechtvaardig als het maar kan. 

Een oplossing heb ik niet direct voor je. Mijn ouders hielden me weg van dit soort onderwerpen tot ik iets ouder was en er beter mee om kon gaan, maar je hebt er natuurlijk weinig invloed op wat op school wordt besproken. 

om het hoofd 'uit' te zetten kijkt mijn zoon 's avonds nog wat tv voor het slapen gaan. Een leuke serie of iets op NG of discovey.
Ik doe het ook. Ik ken Friends ed uit mijn hoofd.

Ik weet dat het wordt afgeraden, maar wij slapen er lekker op😃

Bloemenzee

Bloemenzee

29-01-2025 om 16:53 Topicstarter

Vooraf filmpje kijken en lezen doen we. Maar als zoiets eenmaal in dat koppie zit, krijg je het er niet zomaar uit. 

Omdat niemand het toen verbood wellicht?

Ik las op die leeftijd Angélique. En die werd als slavin verkocht op de markt in Algiers en gekocht door een rijke Arabier. Toen werden Europeanen ook verhandeld als je pech had in die regio. Je schip had pech en werd overvallen? Nou dat kon je einde zijn als Française of Hollander en je begin als slaaf.

Dit was wel een roman, dus niet feitelijk echt gebeurd, maar dit soort dingen gebeurden overal. Men was trots op zijn overwinningen. De Vikingen daarvóór wentelden zich ook niet in schaamte als ze in een dorp iedereen hadden afgeslacht en alles geplunderd. 

rionyriony schreef op 29-01-2025 om 17:35:

Omdat niemand het toen verbood wellicht?

Ik las op die leeftijd Angélique. En die werd als slavin verkocht op de markt in Algiers en gekocht door een rijke Arabier. Toen werden Europeanen ook verhandeld als je pech had in die regio. Je schip had pech en werd overvallen? Nou dat kon je einde zijn als Française of Hollander en je begin als slaaf.

Dit was wel een roman, dus niet feitelijk echt gebeurd, maar dit soort dingen gebeurden overal. Men was trots op zijn overwinningen. De Vikingen daarvóór wentelden zich ook niet in schaamte als ze in een dorp iedereen hadden afgeslacht en alles geplunderd.

Ja joh, boeiend die hele slavernij. Hoort er gewoon bij. Echt een boodschap waar deze 8-jarige mee geholpen is 

Bloemenzee

Bloemenzee

29-01-2025 om 19:28 Topicstarter

Het gaat ook niet om de slavernij an sich. Zoals ik schreef: dit gebeurt vaker en volgende week kan het weer een heel ander onderwerp zijn wat hij zich enorm aantrekt. 

Helpt het misschien om juist voor bedtijd fysiek bezig te zijn zodat hij uit zijn hoofd komt? Dus even naar buiten of juist kleien/kleuren etc?

Onze oudste heeft ook een bovengemiddeld IQ (net onder hb waarschijnlijk maar was alleen range vast te stellen en geen specifiek nummer) en groot rechtvaardigheidsgevoel. Thuis vermijden we dit soort dingen in ieder geval evenals jeugdjournaal. Dat kijken ze wel op school maar is dan niet vlak voor bedtijd. Maar oneerlijkheid bij voetbal oid kan echt voor kortsluiting in zijn koppie zorgen. Hij is bijna 8 trouwens. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.