Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Stiefvader verandert enorm naar stiefdochter


Het is ook jaren goed geweest. Had het een jaar of 2 jaar geweest dat zij pa zei, daar ligt de oorzaak niet. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

07-09-2022 om 10:22

Jonagold schreef op 07-09-2022 om 10:16:

[..]

Ik kan hier van alles bij halen uit oude draadjes van jou, maar dat mag niet volgens de forumspelregels. Laat ik het houden op dat achteraf iedereen wel weet wat hij beter wel of niet had kunnen doen. Achteraf kijk je een koe in de kont. Iemand in een kwetsbare situatie ook nog een trap na geven vind ik heel erg kwalijk.

Och ja alleen meningen die in het straatje passen uiteraard, want iemand ergens op wijzen gebeurt hier natuurlijk niet.

Battle-Royale schreef op 07-09-2022 om 10:22:

[..]

Och ja alleen meningen die in het straatje passen uiteraard, want iemand ergens op wijzen gebeurt hier natuurlijk niet.

Natuurlijk mag je iemand ergens op wijzen, als het nu nog een doel dient. En dat is hier niet zo. Zoals ik al zei, achteraf kijk je een koe in de kont. Er zijn 5 mooie jaren geweest, die ze anders hadden gemist. Die zijn niet ineens waardeloos omdat hij plotseling zo verandert. Dus jouw opmerkingen dienen nu geen ander doel dan pijn en schuldgevoel veroorzaken bij Sar!, dat vind ik zoals ik ook al zei erg kwalijk. De situatie verandert er niet door, je maakt het alleen allemaal nog een flinke mep zwaarder voor TO. Je straft haar nog eens extra. En ook nog eens onterecht. Als je al tegen iemand uit wil varen, doe dat dan tegen de man in kwestie. You're barking up the wrong tree.

Viva-amber schreef op 07-09-2022 om 09:58:

[..]

Maar hij wil wel een nieuwe baby.

wilde een jaar geleden. In het afgelopen jaar is er dus iets veranderd. En dat TO hem er al toe heeft aangezet aan de relatie met de drie kinderen te werken en dat hij daarin is meegegaan, met positieve effecten, en dat dat dan weer afglijdt, maakt het enorm triest. Hij gaat veel verliezen. Maar dat is onvermijdelijk tenzij hij zichzelf in de spiegel aankijkt en actie onderneemt. Hij moet naar de huisarts gaan en iets zeggen als: “Ik heb een probleem. Ik ben heel erg veranderd. Ik ken mezelf niet terug. Ik was een liefdevolle vader en nu wil ik ze alleen maar van me af stoten. Ik ben bang. Wat kan er aan de hand zijn met mij?” 

Dit kan niemand anders voor hem doen. En je kunt zijn liefdeloze gedrag naar je kind niet accepteren. Terug naar latten kan niet meer als de band zo hecht geworden is. Verdrietig. 


Mija, ze latten (gelukkig) nog steeds. Dus dat maakt het allemaal ietsjes gemakkelijker.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

07-09-2022 om 10:32

Jonagold schreef op 07-09-2022 om 10:25:

[..]

Natuurlijk mag je iemand ergens op wijzen, als het nu nog een doel dient. En dat is hier niet zo. Zoals ik al zei, achteraf kijk je een koe in de kont. Er zijn 5 mooie jaren geweest, die ze anders hadden gemist. Die zijn niet ineens waardeloos omdat hij plotseling zo verandert. Dus jouw opmerkingen dienen nu geen ander doel dan pijn en schuldgevoel veroorzaken bij Sar!, dat vind ik zoals ik ook al zei erg kwalijk. De situatie verandert er niet door, je maakt het alleen allemaal nog een flinke mep zwaarder voor TO. Je straft haar nog eens extra. En ook nog eens onterecht. Als je al tegen iemand uit wil varen, doe dat dan tegen de man in kwestie. You're barking up the wrong tree.

Ja sorry hoor maar suggereren dat hij mogelijk wel een pedo is en daarom afstand houdt vind ik zeker niet helpend/opruiend en als ik de posts van TO lees krijg ik een ander beeld. En nee het is niet dat die 5 jaren niks meer waard zijn maar vadergevoelens kun je niet zomaar afdwingen. En waarom tegen die man uitvaren? Ik begrijp hem wel. En ik maak het niet zwaarder voor TO ik reageer slechts op wat zij schrijft over de situatie.

Jonagold schreef op 07-09-2022 om 10:31:

Mija, ze latten (gelukkig) nog steeds. Dus dat maakt het allemaal ietsjes gemakkelijker.

Ja, klopt. Ik zeg het verkeerd. Ik bedoel eigenlijk: terug naar elkaar zien zonder kinderen. Als je dat nu gaat doen, verliest de dochter haar vader. Dat kan dus niet. Daarom is het alles of niks. 

Battle-Royale schreef op 07-09-2022 om 10:32:

[..]

Ja sorry hoor maar suggereren dat hij mogelijk wel een pedo is en daarom afstand houdt vind ik zeker niet helpend/opruiend en als ik de posts van TO lees krijg ik een ander beeld. En nee het is niet dat die 5 jaren niks meer waard zijn maar vadergevoelens kun je niet zomaar afdwingen. En waarom tegen die man uitvaren? Ik begrijp hem wel. En ik maak het niet zwaarder voor TO ik reageer slechts op wat zij schrijft over de situatie.

Ik suggereer niks over hem persoonlijk.  En ik heb mijn toon erg zorgvuldig proberen te kiezen. Ik heb alleen gevraagd: zou dit kunnen aansluiten bij de situatie? 

Jouw idee past niet zo goed op de situatie omdat hij er jarenlang overtuigend in is meegegaan en pas sinds een paar maanden niet meer. En ook omdat zijn eigen kinderen ook op afstand worden gezet. 

Mija schreef op 07-09-2022 om 10:34:

[..]

Ja, klopt. Ik zeg het verkeerd. Ik bedoel eigenlijk: terug naar elkaar zien zonder kinderen. Als je dat nu gaat doen, verliest de dochter haar vader. Dat kan dus niet. Daarom is het alles of niks.

Eens.

Sar!

Sar!

07-09-2022 om 10:41 Topicstarter

Jonagold schreef op 07-09-2022 om 10:08:

[..]

Ja, ga haar ook nog een schuldgevoel aanpraten joh. Als het allemaal goed voelt en het loopt soepel, wat het toen deed, dan ben je daar alleen maar blij om. Dochter van 4,5 vroeg het spontaan en partner was ontroerd. Dan ga je als moeder en partner toch niet een positieve ontwikkeling afkappen omdat je bang bent dat het misschien ooit wel eens mis zou kunnen gaan?

TO, ik denk dat je het goed doet. Afstand nemen van deze man en ondersteuning voor je dochter regelen. Ik vroeg me nog af of jij contact hebt met de ex/de moeder van zijn kinderen? Misschien heeft die nog iets te melden dat licht op deze vreemde kwestie kan werpen.

Je kunt iemand die de verantwoordelijkheid niet wil er helaas niet aan zijn haren bij slepen. In ieder geval erg triest voor iedereen. Zeker ook voor zijn eigen kinderen, en natuurlijk ook voor jou en je dochter. Maar ook voor hemzelf. Hij gooit echt heel veel weg. De relatie met zijn (stief)kinderen en zijn partner. Heb je hem al eens gezegd dat wat hij nu doet effect heeft op jullie relatie? En zo ja, hoe reageerde hij daarop? Ik kan me nog steeds haast niet voorstellen dat hij dit allemaal heel bewust doet. Maar je kunt hem ook al geen psychologische hulp opdringen als hij zelf niet vindt dat hij die nodig heeft...

Heel veel sterkte.

Dankjewel..  Zijn ex en ik hebben om 11 uur afgesproken om hier even koffie te drinken en te kletsen. Iets wat we nog nooit hebben gedaan.


Ik heb hem erop aangesproken en zijn antwoord was, Je zoekt een vader, geen partner en dat kwam zo hard aan. Ook omdat wij een hele leuke relatie hebben. Zijn moeder heeft mij net wel verteld dat hij ( 20 jaar geleden) manisch was maar dat het al 10/15 jaar goed met hem gaat. En sindsdien geen terugval meer heeft gehad. Daar heb ik heel erg van geschrokken!! Zijn moeder ziet hem vaak om het weekend en ook zij ziet een verandering bij hem. Hij heeft bij haar ook aangegeven dat hij het gevoel naar mijn dochter niet meer heeft en afstand van haar houdt. En het bijv heel ongemakkelijk vond toen m’n dochter met een Vaderdag kadootje aan kwam 💔
En op deze manier steeds meer van z’n ‘vaderrol’ af te komen. Dus ik denk dat zijn ex meer te vertellen heeft 🙈💔

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

07-09-2022 om 10:46

Mija schreef op 07-09-2022 om 10:37:

[..]

Ik suggereer niks over hem persoonlijk. En ik heb mijn toon erg zorgvuldig proberen te kiezen. Ik heb alleen gevraagd: zou dit kunnen aansluiten bij de situatie?

Jouw idee past niet zo goed op de situatie omdat hij er jarenlang overtuigend in is meegegaan en pas sinds een paar maanden niet meer. En ook omdat zijn eigen kinderen ook op afstand worden gezet.

Maar het past wel bij wat hij zegt. En waarom niet gewoon aannemen wat de man zelf zegt over het waarom?   

Battle-Royale schreef op 07-09-2022 om 10:46:

[..]

Maar het past wel bij wat hij zegt. En waarom niet gewoon aannemen wat de man zelf zegt over het waarom?

Omdat het niet alleen over zijn vaderrol blijkt te gaan. Anderen zien ook dat hij verandert. Het is niet normaal als iemand in zo korte tijd zo verandert. Ik vind het een vorm van desinteresse en weglopen van je verantwoordelijkheid als je zomaar voetstoots aanneemt 'dat het gewoon zo is'. Er móet haast wel wat achter zitten.

Oh, ik lees nu de reactie van Sar!. En inderdaad lijkt er dus iets meer achter te zitten... Dat zou niet best zijn, als hij een terugval heeft, maar het zou wel veel verklaren! Dan nog is het zaak om voor je dochter op te komen en die te beschermen, maar dan zou ik niet direct de relatie verbreken. Dat kan altijd nog.

Benieuwd naar het gesprek met de ex Sar!. Wat een rollercoaster...

Ik denk ook aan een terugval.
Bescherm je dochter en jezelf.

Als hij echt manisch was, vind ik het eigenlijk best kwalijk dat je dat niet wist. En ook dom van hem. Het minste dat je dan kan doen om jezelf en je omgeving te beschermen, is naasten op de hoogte brengen van je aandoening zodat ze zo snel mogelijk aan de bel kunnen trekken als je gedrag verandert. 

yette schreef op 07-09-2022 om 11:26:

Als hij echt manisch was, vind ik het eigenlijk best kwalijk dat je dat niet wist. En ook dom van hem. Het minste dat je dan kan doen om jezelf en je omgeving te beschermen, is naasten op de hoogte brengen van je aandoening zodat ze zo snel mogelijk aan de bel kunnen trekken als je gedrag verandert.

Aan de ene kant eens, aan de andere kant, als je al 10 jaar geen terugval hebt gehad kan ik me ook voorstellen dat je hoopt dat het 'over' is. Mensen zijn over het algemeen heel erg goed in struisvogelen. Neemt niet weg dat het verstandiger van hem was geweest om dat wel te melden in een serieuze relatie... En ik weet er niet veel van hoor, maar dit klinkt mij niet manisch in de oren, eerder depressief. Het kan dan ook goed zijn dat hij bij zichzelf dit gedrag niet herkent.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.