Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Sportseizoen afmaken


troelahoep schreef op 10-01-2024 om 13:16:

[..]

Oei, dat zou voor mij een reden zijn om er direct mee te stoppen. Dat is wel een voorbeeld van inflexibele vrijwilligheid en het precies het soort mentaliteit waar ik op afknap.

Nou idd, zelfs in de nationale selectie groep trainen we niet of aangepast op pakjesmiddag met de jeugd.

Als je dan wil trainen heb je als jeugdtrainer de prioriteiten niet op orde.

Voetbal is niet jullie ding, dat is duidelijk. Beetje raadselachtig waarom jullie er toch aan zijn begonnen. De winterstop lijkt me een uitstekend moment om ermee op te houden. En prop niet teveel verplichtingen in de vrije tijd van de kinderen. Heb je zelf toch ook geen behoefte aan?

Ja, sommige mensen kunnen zich niet voorstellen dat voor een ander de sport niet op 1 staat. Dat kan. Maar als ik mijn kind afmeldt, dan bepaal ik of iets een goede reden is of niet. Geen zin is dat niet, pakjes van sint uitpakken kan natuurlijk ook voor of na een training, maar als het de gewoonte is om dat bijvoorbeeld met de hele familie te vieren, bij opa en oma, dan ga ik dat mijn kind niet ontzeggen omdat de trainer dat vindt. 
Dan maak ik de keuze dat een feest in familieverband even voor gaat. 

Ik ken ook iemand die vindt dat bij teamsport de sport altijd voor alles gaat omdat anders de rest er last van heeft. Daar gaat een training zelfs voor kinderfeestjes. Dat vind ik dan weer belachelijk, want als je telkens feestjes afzegt vanwege je sport, wordt je op een gegeven moment ook niet meer gevraagd omdat andere dingen blijkbaar belangrijker zijn voor jou. 

De cultuur bij die club klinkt mij niet prettig in de oren. Heel veel verplichtingen en tegelijkertijd moet je alles zelf doen, van training tot coaching. 
Een vereniging runnen is meer dan een paar leeftijdsgenoten bij elkaar zetten, dat een team noemen en de rest aan de ouders onderling overlaten. 

Als er gepest, gekleineerd of vernederd wordt op een sportclub, zoals iemand hier beschreef, dan zou het voor mij echt wel acuut klaar zijn en dan voel ik ook geen verantwoordelijkheid naar mijn team toe. Team en club nemen ook geen verantwoordelijkheid naar het kind in kwestie toe.

Ik zou ze eraf halen. Lang genoeg geprobeerd, niet goed bevallen, klaar.

PhilDunphy

PhilDunphy

10-01-2024 om 15:01 Topicstarter

Tjilp schreef op 10-01-2024 om 14:18:

Voetbal is niet jullie ding, dat is duidelijk. Beetje raadselachtig waarom jullie er toch aan zijn begonnen. De winterstop lijkt me een uitstekend moment om ermee op te houden. En prop niet teveel verplichtingen in de vrije tijd van de kinderen. Heb je zelf toch ook geen behoefte aan?

Jongste zat al op voetbal, maar dat was 1x per week. Dat vond hij leuk en wij vonden het prima. Er was nooit gezeur. Toen hij 6 was, stroomde hij door naar een team, inclusief de verhoging in intensiteit en het oudergebeuren. Wij voorzagen dat toen niet.

Oudste is op voetbal gegaan toen hij klaar was met zwemles. Dat viel toevallig samen met de overgang van de jongste naar dat team, dus we wisten nog van weinig rondom voetval. Hij mocht dus een sport kiezen en koos voetbal. Ik wist toen wel dat dat 3x per week zou zijn en zou dat braaf doen als oudste er plezier in had. Om hem alleen sporten te laten kiezen waar ik zelf feeling mee heb, lijkt me wat karig. 

Ik vraag me wel af of degenen die zeggen dat je je kinderen er gewoon van af moet halen zelf ervaring hebben met teamsporten. Ik vind dat eerlijk gezegd echt niet kunnen als het team daarmee te weinig spelers heeft en er de rest van het seizoen invallers geregeld moeten worden. Meestal heeft de ouder die coacht wel een lijntje met een coördinator waarmee hij/zij kan overleggen, dus dat lijkt me toch het aanspreekpunt. En natuurlijk ga je niet trainen op pakjesavond, er zijn grenzen   Ben het er wel mee eens dat jullie kinderen veel te veel activiteiten hebben, wat een gedoe voor die leeftijd! 

RosaMontana schreef op 10-01-2024 om 16:35:

Ik vraag me wel af of degenen die zeggen dat je je kinderen er gewoon van af moet halen zelf ervaring hebben met teamsporten. Ik vind dat eerlijk gezegd echt niet kunnen als het team daarmee te weinig spelers heeft en er de rest van het seizoen invallers geregeld moeten worden. Meestal heeft de ouder die coacht wel een lijntje met een coördinator waarmee hij/zij kan overleggen, dus dat lijkt me toch het aanspreekpunt. En natuurlijk ga je niet trainen op pakjesavond, er zijn grenzen Ben het er wel mee eens dat jullie kinderen veel te veel activiteiten hebben, wat een gedoe voor die leeftijd!

Heb zelf geen teamsport gedaan, een van mijn kinderen wel een jaar, maar die had al scouting op zaterdag dus deed bijna geen wedstrijden (was boventallig in het team) en heeft uiteindelijk voor scouting gekozen. Toch een hechtere club dan de teamsport met elk jaar een andere groepje kinderen in je team. 

Ik vind dat als het hem écht niet is en je al een tijdje hebt geprobeerd om het leuk te vinden, je er best mee mag stoppen hoor. Het voetbalteam heeft er toch ook niks aan als er iemand bij zit die het echt niet leuk vindt? 

En hoe zit het dan als er iemand halverwege het jaar lid wil worden? Het zal toch ook wel voorkomen dat iemand later in het seizoen in een team erbij komt of niet? 

troelahoep schreef op 10-01-2024 om 17:10:

[..]

Heb zelf geen teamsport gedaan, een van mijn kinderen wel een jaar, maar die had al scouting op zaterdag dus deed bijna geen wedstrijden (was boventallig in het team) en heeft uiteindelijk voor scouting gekozen. Toch een hechtere club dan de teamsport met elk jaar een andere groepje kinderen in je team.

Ik vind dat als het hem écht niet is en je al een tijdje hebt geprobeerd om het leuk te vinden, je er best mee mag stoppen hoor. Het voetbalteam heeft er toch ook niks aan als er iemand bij zit die het echt niet leuk vindt?

En hoe zit het dan als er iemand halverwege het jaar lid wil worden? Het zal toch ook wel voorkomen dat iemand later in het seizoen in een team erbij komt of niet?

Hier moet je inderdaad geluk mee hebben. "Vroeger" in mijn jeugdtijd heb ik jaren veel dezelfde kinderen gehad in mijn team. Met sommigen heb ik echt 20 jaar in hetzelfde team gezeten. In onze tienerjaren waren wij echt heel hecht. Maar je hebt ook inderdaad clubs die veel wisselen of kinderen die net tussen twee teams in vallen.   

Erbij is bij ons vaak niet zo'n probleem. Je hebt een minimum nodig, daarboven is niet erg, daaronder wel. Wij gaan natuurlijk nooit op het minimum zitten, maar ook niet heel ver erboven (spelers willen speeltijd en niet op de bank zitten). Bij de senioren zijn de teams groter, want die raken sneller geblesseerd, zwanger, onregelmatig werk, zijn niet altijd meer gericht op speeltijd etc. Daar hebben we ook wel eens op de max gezeten en dan moet je dus nee verkopen voor dat betreffende team als er halverwege iemand bijkomt (in ieder geval voor de competitie). 

ze worden niet betaald om te voetballen, dus je mag gewoon stoppen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.