Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Sportseizoen afmaken


EmmaT schreef op 10-01-2024 om 11:12:

[..]

Ja maar daar hoeven andere kinderen toch niet tegen hun zin aan mee te doen? Dat zit echt in de hoofden van de ouders en de verenigingen.

Dan moet je dat aangeven bij de club. Kind wil wel graag deze sport doen en meetrainen, maar wil geen wedstrijden spelen. Is vaak ook prima en kinderen kunnen alsnog later wel mee gaan doen als ze dat willen.

Ik vind er overigens wel wat voor te zeggen dat je in je eerste seizoen geen competitie speelt. Inderdaad om dit te voorkomen. Eerst kijken of je het voor langere tijd leuk vindt. En ik vind dat 2x trainen sowieso nooit een verplichting moet zijn. 

Maar als vereniging is het ook niet altijd makkelijk om een goede balans te vinden. Je houdt natuurlijk wel rekening met wisselspelers, maar heb je een te groot team dan heb je iedere week gezeur over speeltijd. 

EmmaT schreef op 10-01-2024 om 11:12:

[..]

Ja maar daar hoeven andere kinderen toch niet tegen hun zin aan mee te doen? Dat zit echt in de hoofden van de ouders en de verenigingen.

Ligt eraan wat de omstandigheden en consequenties zijn wat mij betreft. Maar als jij vraagt 'waarom competitie voor 7 of 8 jarigen?' dan is dat mijn antwoord op alleen die vraag

troelahoep schreef op 10-01-2024 om 11:09:

[..]

Ah man, dat is gewoon emotionele chantage (sorry, ben ik heel gevoelig voor). Dan moet je je vereniging maar beter organiseren hoor. Net als die verplichte kantinediensten etc... als je daar geen mensen voor kunt vinden, gooi de contributie omhoog en zet een betaald iemand ander de bar.

Die verenigingen draaien op vrijwilligers (ook het bestuur). De vereniging dat zijn we samen, als iedereen iets doet, maken vele handen licht werk. Bij ons wordt van kinds team 5/6 keer per jaar kantinedienst van 2 uur gevraagd (10 spelers in het team, 2 ouders per keer), dat valt reuze mee.  Daarnaast wil je contributie betaalbaar houden, zodat iedereen kan sporten. Ook de spelers uit onze senioren selectieteams leveren hun vrijwilligerstaken (bardienst, trainen, fluiten, zitten in commissies etc).  

Mugske schreef op 10-01-2024 om 11:20:

[..]

Dan moet je dat aangeven bij de club. Kind wil wel graag deze sport doen en meetrainen, maar wil geen wedstrijden spelen. Is vaak ook prima en kinderen kunnen alsnog later wel mee gaan doen als ze dat willen.

Dat lijkt mij een prima oplossing. Maar de kinderen uit dit topic willen gewoon niet.

Ysenda schreef op 10-01-2024 om 11:16:

[..]

Dat betekend: hef de vereniging maar op. En is voor veel verenigingen al jaarlijks onderwerp van gesprek.

Het sportaanbod en ander cultureel aanbod gaat hierdoor verschralen ik zou dat een verarming van onze samenleving vinden. Juist sport en cultuur wil je laagdrempelig aanbieden zodat het geen elite ding wordt wat al bij veel dingen het geval wordt: scholen waar bijles heel duur is, muziekles is ook al heel duur geworden door afnemen van subsidies. Musea zijn niet voor iedereen om de hoek.

Kinderen bewegen veel te weinig minimaal een uur per dag matig intensief, dit is dus het zweet op het voorhoofd niveau.

Ja je hebt helemaal gelijk. Maar als het over teamsporten gaat heb je aan mij echt een hele slechte. Er zijn genoeg andere sporten en mogelijkheden dan deze dwingende manier vam doen.

Waarom organiseren voetbalclubs het toch niet net als bij rugby: geen competitie bij de jeugd maar regelmatig (maar zeker niet ieder weekend) toernooien met 3 of 4 clubs bij elkaar. Daarbij is het heel gebruikelijk dat als een team niet genoeg spelers heeft, dat wordt aangevuld met spelers van de tegenpartij.
Werkt helemaal prima en je hoeft er ook geen buikpijn van te hebben als je eens niet mee kunt/wilt.

EmmaT schreef op 10-01-2024 om 11:33:

[..]

Ja je hebt helemaal gelijk. Maar als het over teamsporten gaat heb je aan mij echt een hele slechte. Er zijn genoeg andere sporten en mogelijkheden dan deze dwingende manier vam doen.

Dat aanbod verschraalt want alleen de grotere sporten kunnen nog bieden. Sporten als badminton, schermen, zwemmen worden al lastiger.

Zwemmen is waar ik ben opgegroeid al niet meer mogelijk, zwembaden zijn gesloten. Alleen de eredivisie spelende badmintonclub een stad verder is nog over voor de halve provincie. Als beginnende speler kom je daar niet meer mee in aanraking om het te proberen.

maar, even out of the box denkend - stel nou dat je zou verhuizen... dan komen je kinderen ook niet meer naar voetbal - dat moet toch ook kunnen? 

Ysenda schreef op 10-01-2024 om 11:16:

[..]

Dat betekend: hef de vereniging maar op. En is voor veel verenigingen al jaarlijks onderwerp van gesprek.

Het sportaanbod en ander cultureel aanbod gaat hierdoor verschralen ik zou dat een verarming van onze samenleving vinden. Juist sport en cultuur wil je laagdrempelig aanbieden zodat het geen elite ding wordt wat al bij veel dingen het geval wordt: scholen waar bijles heel duur is, muziekles is ook al heel duur geworden door afnemen van subsidies. Musea zijn niet voor iedereen om de hoek.

Kinderen bewegen veel te weinig minimaal een uur per dag matig intensief, dit is dus het zweet op het voorhoofd niveau.

Sorry hoor, maar het andere culturele aanbod is al bijna geheel verschraald, misschien wel ten koste van sport dat op een of andere manier nog wel subsidies binnenharkt? Waarom sport wel onderhouden en geen muziek/theater/beeldende lessen, natuurclubjes e.d.? 

Het probleem dat ik heb met zo'n 'je moet vrijwilligerswerk doen' bij zoiets als teamsport is dat mijn kind erop zit (nouja, in dit geval mijn kinderen niet meer) en ik in het geheel niets, maar dan ook níets heb met teamsport en de teamsportcultuur. Ik vind het niet leuk om naar te kijken, het zijn niet mijn soort mensen, ik wil héél graag op zaterdagochtend een uurtje langer in mijn bed blijven liggen in plaats van een uurtje korter dan doordeweeks. Maar mede omdat ik als ouder gedwongen wordt om vrijwilligerswerk te doen "anders is er geen sportclub mogelijk", zit mijn kind niet op een teamsport. Ik heb niks tegen vrijwilligerswerk, sterker nog, ik doe best veel vrijwilligerswerk maar wel op gebieden die ik zelf kies (bij de scouting bijvoorbeeld). 

Alle verenigingen draaien op vrijwilligers en goedlopende verenigingen zijn niet gedwongen van iedereen een verplichte vrijwillige inzet te vragen (lekker tegenstrijdig ook). Ik ken een paar goed lopende verenigingen en ook heel slechte (waaronder sport). De goedlopende zijn goed in het binnenharken van geld en/of geldbesparen en zorgen goed voor hun (kleine, goed ingewerkte groep) vrijwilligers in de vorm van waardering, voordeeltjes voor vrijwilligers etc, de slechtlopende in dat alles ongeveer het tegenovergestelde. Daar moet de barmedewerker nog steeds 1,50 betalen voor zijn kopje koffie, moet je zelfs verkapte contributie betalen om vrijwilliger te mogen zijn, om wat kleine voorbeelden te noemen. Nouja goed, dat is wat ik zie. 

Ik zou navragen of het team in de problemen komt en zo ja, een keer in de week trainen en het seizoen afmaken. Het is meestal niet gemakkelijk om invallers te regelen (daardoor word de druk op de vrijwilliger die coacht ook weer hoger) en meedoen met de tegenstander is ook helemaal niet leuk. Maar misschien kunnen ze de teams herindelen en dan heb je weer een vrije zaterdagochtend.

PhilDunphy

PhilDunphy

10-01-2024 om 13:04 Topicstarter

Bedankt voor alle reacties tot nu toe! 
Ik lees een aantal mensen die zeggen 'overleg met de coach', maar dat ligt wat gecompliceerd. De coach is gewoon de ouder van één van de kinderen uit het team. We worden geacht om zelf de trainingen te verzorgen, de wedstrijden te begeleiden en alles er om heen. Dus de coach weet van niks (inhoudelijk en qua organisatie). Dus die zal gewoon vanuit zijn optiek als ouder reageren. Dan ben je afhankelijk van of die kan overzien dat een ander jongetje het misschien niet zo leuk vindt als zijn eigen kind. Ik hoor namelijk van ouders wel vaker dat hun kinderen 's ochtends staan te springen om naar de wedstrijd te gaan. Nou, mijne niet hoor 

Er is wel een overkoepelend coördinator die de teamindeling doet. Maar die gaf laatst aan bijvoorbeeld ook pakjesavond geen goede reden te vinden om niet op training te komen. Die staat er echt stukken fanatieker in dan ik zelf (en hecht ook veel meer waarde aan voetbal dan ik). Dus eigenlijk hoef ik die al niet eens te raadplegen om diens mening te kennen..  

Voor de rest verrast het me hoeveel mensen toch geneigd zijn de kinderen er af te laten gaan. "Hoe het heurt" is blijkbaar iets minder strikt dan het in mijn hoofd was. Daardoor neig ik wat meer die kant op nu. Met name het idee dat je je kinderen ook kan leren dat je ook voor jezelf mag kiezen, had ik tot dusver nog niet zo sterk overwogen (wel tot op zekere hoogte uiteraard). Maar ook de optie om maar 1x per week te trainen, wil ik nog overwegen (en dan nog wat meer voor de 8-jarige dan de 7-jarige). 

PhilDunphy schreef op 10-01-2024 om 13:04:

Bedankt voor alle reacties tot nu toe!
Ik lees een aantal mensen die zeggen 'overleg met de coach', maar dat ligt wat gecompliceerd. De coach is gewoon de ouder van één van de kinderen uit het team. We worden geacht om zelf de trainingen te verzorgen, de wedstrijden te begeleiden en alles er om heen. Dus de coach weet van niks (inhoudelijk en qua organisatie). Dus die zal gewoon vanuit zijn optiek als ouder reageren. Dan ben je afhankelijk van of die kan overzien dat een ander jongetje het misschien niet zo leuk vindt als zijn eigen kind. Ik hoor namelijk van ouders wel vaker dat hun kinderen 's ochtends staan te springen om naar de wedstrijd te gaan. Nou, mijne niet hoor

Er is wel een overkoepelend coördinator die de teamindeling doet. Maar die gaf laatst aan bijvoorbeeld ook pakjesavond geen goede reden te vinden om niet op training te komen. Die staat er echt stukken fanatieker in dan ik zelf (en hecht ook veel meer waarde aan voetbal dan ik). Dus eigenlijk hoef ik die al niet eens te raadplegen om diens mening te kennen..

Voor de rest verrast het me hoeveel mensen toch geneigd zijn de kinderen er af te laten gaan. "Hoe het heurt" is blijkbaar iets minder strikt dan het in mijn hoofd was. Daardoor neig ik wat meer die kant op nu. Met name het idee dat je je kinderen ook kan leren dat je ook voor jezelf mag kiezen, had ik tot dusver nog niet zo sterk overwogen (wel tot op zekere hoogte uiteraard). Maar ook de optie om maar 1x per week te trainen, wil ik nog overwegen (en dan nog wat meer voor de 8-jarige dan de 7-jarige).

Oei, dat zou voor mij een reden zijn om er direct mee te stoppen. Dat is wel een voorbeeld van inflexibele vrijwilligheid en het precies het soort mentaliteit waar ik op afknap. 

PhilDunphy

PhilDunphy

10-01-2024 om 13:28 Topicstarter

troelahoep schreef op 10-01-2024 om 13:16:

[..]

Oei, dat zou voor mij een reden zijn om er direct mee te stoppen. Dat is wel een voorbeeld van inflexibele vrijwilligheid en het precies het soort mentaliteit waar ik op afknap.

Tja uiteindelijk kan het niet worden opgelegd natuurlijk, want een afmelding is een afmelding. Dus het is niet zo dat het afgedwongen werd. Maar het laat wel zijn mentaliteit zien en zijn volle overgave aan de sport. Voor mij heeft sport een veel minder prominente plek in mijn leven dan voor zo'n iemand. Mijn gezinsleven (en ook werk) gaat voor de nieuwe hobby van mijn kind. 

PhilDunphy schreef op 10-01-2024 om 13:28:

[..]

Tja uiteindelijk kan het niet worden opgelegd natuurlijk, want een afmelding is een afmelding. Dus het is niet zo dat het afgedwongen werd. Maar het laat wel zijn mentaliteit zien en zijn volle overgave aan de sport. Voor mij heeft sport een veel minder prominente plek in mijn leven dan voor zo'n iemand. Mijn gezinsleven (en ook werk) gaat voor de nieuwe hobby van mijn kind.

Daarom. Hoe erg is het, behalve dat jij je eventueel een beetje schuldig voelt, om je kinderen van de voetbal af te halen? Ga je nog 3 jaar lang boos aangekeken worden in de supermarkt, worden je kinderen geweigerd bij de volgende sportclub waar ze zich aanmelden? 

Het is mooi dat zo iemand zo gepassioneerd is, maar hij kan niet hetzelfde verwachten van anderen op een amateurclub bij de F-jes (of E-tjes of hoe ze maar heten). Misschien bij het eerste elftal, maar anders niet hoor. Misschien is ie wel gefrustreerd omdat ie geen trainer is in hogere regionen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.