Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Speelafspraakjes en andere regels / opvoeding


Hahaha ik moet wel een beetje lachen. Het gaat om een vier jarige die voor de eerste keer gaat spelen. Die kleine kleuters hebben vaak nog helemaal geen besef van hoe t eigenlijk heurt. Niks asociaal of vrijpostig, gewoon aan het begin van je leven staan. Heerlijk als dat nog eventjes mag. En ja er zijn regels in huishoudens en overal op straat, dat leren ze op deze manier spelenderwijs. Maar laat ze alsjeblieft ook nog ff lekker kleuter zijn, met een vinger in de neus en een hand in de broek. En meer van dit soort onbehoorlijke dingen doen uit onschuldigheid. Ik geniet daar van! En nee mijn kinderen mogen ook niet alles, wij hebben ook regels. 

Junio schreef op 12-04-2023 om 07:00:

Hahaha ik moet wel een beetje lachen. Het gaat om een vier jarige die voor de eerste keer gaat spelen. Die kleine kleuters hebben vaak nog helemaal geen besef van hoe t eigenlijk heurt. Niks asociaal of vrijpostig, gewoon aan het begin van je leven staan. Heerlijk als dat nog eventjes mag. En ja er zijn regels in huishoudens en overal op straat, dat leren ze op deze manier spelenderwijs. Maar laat ze alsjeblieft ook nog ff lekker kleuter zijn, met een vinger in de neus en een hand in de broek. En meer van dit soort onbehoorlijke dingen doen uit onschuldigheid. Ik geniet daar van! En nee mijn kinderen mogen ook niet alles, wij hebben ook regels.

Hear hear! Echt zeg, wat moeten die kleuters bij sommigen hier al keurig in de pas lopen en precies weten wat onbehoorlijk en onbeleefd en weet ik wat is. Inderdaad, een beetje een glimlach en coulantie, het komt heus (meestal) wel goed hoor. Het allerbelangrijkst voor een kind is dat hij zich veilig en geliefd voelt, ook bij degene waar hij een speelafspraakje heeft. En tuurlijk mag je dan rustig wat corrigeren en uitleggen, maar dat veroordelende wat er al achter zit, brrr.

Hier presenteerde ik altijd limonade/thee/water met fruit na school. Meestal een bakje met een stukjes appel banaan druiven aardbeien mandarijn kiwi, beetje afhankelijk van het seizoen.  Vaak checkte ik wel even wat de kinderen niet bliefden dat ik niet een halve appel weg kon mikken als ze dat niet opaten. Of dat wel of niet blieven dan echt was of niet, ach als ze maar iets van fruit hadden. 
Wat ik dan wel irritant vond waren ouders die Marietje aan mij meegaven voor een speeldate en dan "eisten" dat Marietje een hele kiwi moest eten vanwege de vitamientjes. Ik had al 6x gezien dat Marietje zat te mieren met dat ene stukje kiwi. 
Dat soort dingen doe je als ouder maar lekker zelf!  Maak niet van jouw dwangneurose (kind moet voldoende vitamines eten) mijn probleem! 
Friet of pannenkoeken als snack eten bij een ander daar werd ik nooit vrolijk van als ik dan in de avond nog spruitjes had. Dan had ik thuis strijd,  want kind geen trek. 

Oh ik kan het me nog zó goed herinneren, dat ik als kleuter aangesproken werd door een pinnige juf, die mij even wilde wijzen op mijn onbeleefde gedrag, waar ik volgens mij een goede reden voor had. Bah! Bijna traumatisch hoor. Ja, overgevoelig kind etc maarja daar kies je zelf niet bepaald voor. 

Ik vind het echt wel een soort van machtsmisbruik hoor, dat ‘opvoeden’ van die piepkleine mensjes. 
Zoals Alfa zei, zich veilig en geliefd voelen, dat is toch het belangrijkste voor zo’n hummeltje. En leren dat ‘foutjes’  maken juist ok en positief is, dat vind ik echt wel belangrijk om mee te geven. 

Renmuis schreef op 11-04-2023 om 20:03:

[..]

Ik vind dat je nu wel heel erg vanuit je eigen referentiekader kijkt.

Kindjes die bij ons op bezoek komen, krijgen inderdaad meer dan een koekje aangeboden. Mijn dochter is gewend om wat substantieels te eten als ze uit school komt (meestal een monkey platter, maar ook weleens een sandwich of pannenkoeken). Je kunt een warme maaltijd die niet opgaat natuurlijk ook bewaren in de koelkast voor morgen, of weggeven. Dat lijkt me minder belastend dan wat jij verwacht van ouders met andere gewoontes: een kind standaard extra boterhammen mee te geven voor het geval ze ergens wil spelen.

Daar zou ik dus niet blij van worden. Schooltijd is hoelaat afgelopen? Kwart voor drie? Dan krijgen ze dus om half vier bij jou pannenkoeken of iets anders vrij vullends te eten. Dan staat hier 's avonds een door mij gekookte maaltijd op tafel om zes uur waar ze dan geen ruimte in hun maag meer voor hebben.  Bewaren voor morgen? Weggeven? No way, daar kook ik niet voor. Mijn gezin eet hier 's avonds gewoon mijn gekookte maaltijd in de gezonde samenstelling  die ík belangrijk vind. Kom nou zeg...

Herfstappeltaart schreef op 12-04-2023 om 08:44:

[..]

Daar zou ik dus niet blij van worden. Schooltijd is hoelaat afgelopen? Kwart voor drie? Dan krijgen ze dus om half vier bij jou pannenkoeken of iets anders vrij vullends te eten. Dan staat hier 's avonds een door mij gekookte maaltijd op tafel om zes uur waar ze dan geen ruimte in hun maag meer voor hebben. Bewaren voor morgen? Weggeven? No way, daar kook ik niet voor. Mijn gezin eet hier 's avonds gewoon mijn gekookte maaltijd in de gezonde samenstelling die ík belangrijk vind. Kom nou zeg...

Ja dit dus. Mijn, nu puber, van 2 meter lang en nog geen 70 kilo zwaar heeft daar geen moeite meer mee maar 10 jaar geleden werd ik daar echt niet blij van. Zat ik met mijn spruitjes  die toch al niet favoriet waren en met friet achter de kiezen echt niet meer naar binnen gingen. 

Ik moet ineens denken aan goeie vrienden van ons die kinderen kregen, ongeveer van de leeftijd van onze kinderen (ietsje jonger), naar aanleiding van de opmerking over de tv aanzetten. Hun ene kind was twee jaar en zat overal aan, met name de tv en de pc. Pakte dus de afstandsbediening en zette de televisie aan bij ons en ging ook het toetsenbord van de pc te lijf. Het andere kind (kon net lopen) was meer op eten gericht en bediende zichzelf zodra hij had gezien waar in de keuken het lekkers was opgeborgen en trok alle deurtjes open. Heb ik wel even van staan te kijken, de vrienden begrensden kun kinderen niet heel erg namelijk, ze vonden hun oogappeltjes vooral heel slim en ondernemend. Ze waren zelfs een beetje verbaasd dat wij hun kinderen wél corrigeerden in ons huis, maar deden dat dus niet zelf. Iets met 'ach, wat kan er nou stuk aan zo'n afstandsbediening'. 

Bakblik schreef op 12-04-2023 om 08:49:

[..]

Ja dit dus. Mijn, nu puber, van 2 meter lang en nog geen 70 kilo zwaar heeft daar geen moeite meer mee maar 10 jaar geleden werd ik daar echt niet blij van. Zat ik met mijn spruitjes die toch al niet favoriet waren en met friet achter de kiezen echt niet meer naar binnen gingen.

Maar een kind kun je er niet gelukkiger mee maken. Vroeger waren de buitenlandse moeders mijn favoriet want die gaven me lekkker eten. Nu ik zelf moeder ben snap ik wel dat het vervelend is. 

Ali

Ali

12-04-2023 om 09:21

Phoe, wat een strenge reacties op de kinderlijke actie van een kleuter van vier jaar! En sowieso veel strikte regels: alleen fruit na school, alleen een koekje of twee snoepjes, geen cola vragen, honger hebben na school mag niet, kan niet of is niet waar (?)

Ik krijg het er benauwd van. Klinkt allemaal enorm veroordelend, opgeschreven met opgetrokken wenkbrauwen. En eerlijk gezegd: zo kleinburgelijk hollands: ‘je bent hier te gast, dus gedraag je volgens onze regels, we gaan om 6 uur eten, max één koekje dan gaat de trommel weer dicht en je wacht tot je iets te drinken aangeboden krijgt’

Ik ben van de lossere aanpak, zelf opgevoed in bourgondische stijl en dat geef ik mijn kinderen en gasten (ook speelafspraakjes) mee. Beetje meebewegen met die speelafspraakjes, en bekijk het met mildheid en humor.

Bij ons: na school kregen de kinderen iets fatsoenlijks te eten, want honger, bv boterham, tosti, klein restje avondeten, oid. Daar knapte hun humeur enorm van op en konden ze de rest van de middag op vooruit. Avondeten tussen 7 en 7.30 uur.

Een kind van mij is allergisch voor bijna alle fruit. En kan me voorstellen dat ze als vierjarige dan zegt: ‘dat lust ik niet‘ (ipv dat kan ik niet eten, heeft u misschien iets anders) Dan hoop ik maar dat de ouder haar gewoon iets anders heeft gegeven...

Ali schreef op 12-04-2023 om 09:21:

Phoe, wat een strenge reacties op de kinderlijke actie van een kleuter van vier jaar! En sowieso veel strikte regels: alleen fruit na school, alleen een koekje of twee snoepjes, geen cola vragen, honger hebben na school mag niet, kan niet of is niet waar (?)

Ik krijg het er benauwd van. Klinkt allemaal enorm veroordelend, opgeschreven met opgetrokken wenkbrauwen. En eerlijk gezegd: zo kleinburgelijk hollands: ‘je bent hier te gast, dus gedraag je volgens onze regels, we gaan om 6 uur eten, max één koekje dan gaat de trommel weer dicht en je wacht tot je iets te drinken aangeboden krijgt’

Ik ben van de lossere aanpak, zelf opgevoed in bourgondische stijl en dat geef ik mijn kinderen en gasten (ook speelafspraakjes) mee. Beetje meebewegen met die speelafspraakjes, en bekijk het met mildheid en humor.

Bij ons: na school kregen de kinderen iets fatsoenlijks te eten, want honger, bv boterham, tosti, klein restje avondeten, oid. Daar knapte hun humeur enorm van op en konden ze de rest van de middag op vooruit. Avondeten tussen 7 en 7.30 uur.

Een kind van mij is allergisch voor bijna alle fruit. En kan me voorstellen dat ze als vierjarige dan zegt: ‘dat lust ik niet‘ (ipv dat kan ik niet eten, heeft u misschien iets anders) Dan hoop ik maar dat de ouder haar gewoon iets anders heeft gegeven...

Dus kind komt om 15:00 uit school en blijft tot 16:30 en moet dan  een hele maaltijd naar binnen werken? Een tosti is voor een kleuter een volledige maaltijd. 

Avondeten is bij de meesten rond half 6 niet rond 7 uur, dan gaan de meeste kleuters naar bed.

En als een kleuter allergisch is voor iets dan mag je verwachten dat de ouder je daar over inlicht.

Ali schreef op 12-04-2023 om 09:21:

Phoe, wat een strenge reacties op de kinderlijke actie van een kleuter van vier jaar! En sowieso veel strikte regels: alleen fruit na school, alleen een koekje of twee snoepjes, geen cola vragen, honger hebben na school mag niet, kan niet of is niet waar (?)

Ik krijg het er benauwd van. Klinkt allemaal enorm veroordelend, opgeschreven met opgetrokken wenkbrauwen. En eerlijk gezegd: zo kleinburgelijk hollands: ‘je bent hier te gast, dus gedraag je volgens onze regels, we gaan om 6 uur eten, max één koekje dan gaat de trommel weer dicht en je wacht tot je iets te drinken aangeboden krijgt’

Ik ben van de lossere aanpak, zelf opgevoed in bourgondische stijl en dat geef ik mijn kinderen en gasten (ook speelafspraakjes) mee. Beetje meebewegen met die speelafspraakjes, en bekijk het met mildheid en humor.

Bij ons: na school kregen de kinderen iets fatsoenlijks te eten, want honger, bv boterham, tosti, klein restje avondeten, oid. Daar knapte hun humeur enorm van op en konden ze de rest van de middag op vooruit. Avondeten tussen 7 en 7.30 uur.

Een kind van mij is allergisch voor bijna alle fruit. En kan me voorstellen dat ze als vierjarige dan zegt: ‘dat lust ik niet‘ (ipv dat kan ik niet eten, heeft u misschien iets anders) Dan hoop ik maar dat de ouder haar gewoon iets anders heeft gegeven...

Ik heb van begin af aan gezegd dat de kleuter niks kwalijk genomen kan worden. Dat koekje is een voorbeeld, het mag ook iets anders zijn maar geen maagvullende maaltijd. Ik vind het bovendien niet gezond. De gezonde maaltijd gaat er dan 's avonds niet meer in. Er is ook al meerder malen door iedereen aangegeven dat allergie iets totaal anders is dan voorkeur. En aanpassen: ja inderdaad, dat doe ik zelf ook aan mensen die ergens anders wonen. Ik heb kennissen die Moslim zijn , daar gaan de schoenen uit bij de voordeur. Niks mis mee, dat doe ik dus ook daar.

Mildheid en humor heb ik echt ruim voldoende maar gemakzucht is de andere kant van de medaille. Geef ze maar, laat ze maar....daar hebben ze echt in hun verdere leven geen voordeel van hoor.

Bij ons direct uit school drinken en een tussendoortje ( bv. fruit of ontbijtkoek). Ook mee gemaakt dat kinderen veel meer wilden en honger hadden. Het waren vaste vriendjes en ik heb toen even met de ouders overlegd wat zij normaal vonden. Een kind hoeft bij mij geen honger te hebben maar ik wil ook zijn eetlust niet bederven. 

Ysenda schreef op 12-04-2023 om 09:28:

[..]

Dus kind komt om 15:00 uit school en blijft tot 16:30 en moet dan een hele maaltijd naar binnen werken? Een tosti is voor een kleuter een volledige maaltijd.

Avondeten is bij de meesten rond half 6 niet rond 7 uur, dan gaan de meeste kleuters naar bed.

En als een kleuter allergisch is voor iets dan mag je verwachten dat de ouder je daar over inlicht.

Zeven uur/half acht eten vind ik ook veel te laat, mijn kleinkinderen (en vroeger mijn kinderen) gaan dan douchen  en naar bed.

Ali schreef op 12-04-2023 om 09:21:

Phoe, wat een strenge reacties op de kinderlijke actie van een kleuter van vier jaar! En sowieso veel strikte regels: alleen fruit na school, alleen een koekje of twee snoepjes, geen cola vragen, honger hebben na school mag niet, kan niet of is niet waar (?)

Ik krijg het er benauwd van. Klinkt allemaal enorm veroordelend, opgeschreven met opgetrokken wenkbrauwen. En eerlijk gezegd: zo kleinburgelijk hollands: ‘je bent hier te gast, dus gedraag je volgens onze regels, we gaan om 6 uur eten, max één koekje dan gaat de trommel weer dicht en je wacht tot je iets te drinken aangeboden krijgt’

Ik ben van de lossere aanpak, zelf opgevoed in bourgondische stijl en dat geef ik mijn kinderen en gasten (ook speelafspraakjes) mee. Beetje meebewegen met die speelafspraakjes, en bekijk het met mildheid en humor.

Bij ons: na school kregen de kinderen iets fatsoenlijks te eten, want honger, bv boterham, tosti, klein restje avondeten, oid. Daar knapte hun humeur enorm van op en konden ze de rest van de middag op vooruit. Avondeten tussen 7 en 7.30 uur.

Een kind van mij is allergisch voor bijna alle fruit. En kan me voorstellen dat ze als vierjarige dan zegt: ‘dat lust ik niet‘ (ipv dat kan ik niet eten, heeft u misschien iets anders) Dan hoop ik maar dat de ouder haar gewoon iets anders heeft gegeven...

En "kleinburgerlijk Hollands"?  Hoe zou je het vinden als ik de opvattingen van Renmuis zou duiden als " asociaal buitenlands"?  Zullen we die kant gewoon niet opgaan? Dat slaat namelijk nergens op.

Ali schreef op 12-04-2023 om 09:21:

Phoe, wat een strenge reacties op de kinderlijke actie van een kleuter van vier jaar! En sowieso veel strikte regels: alleen fruit na school, alleen een koekje of twee snoepjes, geen cola vragen, honger hebben na school mag niet, kan niet of is niet waar (?)

Ik krijg het er benauwd van. Klinkt allemaal enorm veroordelend, opgeschreven met opgetrokken wenkbrauwen. En eerlijk gezegd: zo kleinburgelijk hollands: ‘je bent hier te gast, dus gedraag je volgens onze regels, we gaan om 6 uur eten, max één koekje dan gaat de trommel weer dicht en je wacht tot je iets te drinken aangeboden krijgt’

Ik ben van de lossere aanpak, zelf opgevoed in bourgondische stijl en dat geef ik mijn kinderen en gasten (ook speelafspraakjes) mee. Beetje meebewegen met die speelafspraakjes, en bekijk het met mildheid en humor.

Bij ons: na school kregen de kinderen iets fatsoenlijks te eten, want honger, bv boterham, tosti, klein restje avondeten, oid. Daar knapte hun humeur enorm van op en konden ze de rest van de middag op vooruit. Avondeten tussen 7 en 7.30 uur.

Een kind van mij is allergisch voor bijna alle fruit. En kan me voorstellen dat ze als vierjarige dan zegt: ‘dat lust ik niet‘ (ipv dat kan ik niet eten, heeft u misschien iets anders) Dan hoop ik maar dat de ouder haar gewoon iets anders heeft gegeven...

Je leest verschillende perspectieven door elkaar, gooit ze op één hoop, legt daar het sausje veroordelend overheen. Dat werkt nooit zo goed. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.