Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Snel advies Sint

Even snel advies gevraagd.
Week van de stiefzoon is hier net begonnen (11, ass), sinds dit jaar beseft hij dat de Sint niet bestaat. Pakjes van de Sint stonden klaar en toen hij thuiskwam controleerde hij dadelijk een andere kamer om te kijken of daar niets meer stond.
Zijn reactie: "Is dit alles wat ze gebracht hebben? Wat moet dit voorstellen? Ik vroeg X? Zelfs bij papa was het beter." Heeft het minder dan een minuut bekeken en is toen met zijn tablet in de zetel gaan zitten.

Algemene vragen:
Is dit normaal gedrag dat bij de leeftijd hoort (mag ik het verwend vinden?)? Is dit een onvermijdelijke dag die ooit moet gebeuren? Zou het goed zijn om hierdoor te besluiten dat we vanaf volgend jaar Sint afschaffen en enkel met Kerst nog pakjes doen? 

Vraag naar advies: mijn vrouw komt over twee uur thuis, stuur ik haar een berichtje om haar te waarschuwen zodat ze niet te hoopvol is bij thuiskomst? 
Door zijn ass lijkt het mij uitgesloten om aan hem te vragen om show te spelen, daarnaast vind ik dit zelf ook niet horen.

Heb zelf nu nog een aantal taakjes waaronder koken, maar kom zeker tegen zes uur controleren wat de adviezen zijn.


Ik vind dit geen 'normaal' gedrag. Hier was het adagium altijd 'tevreden zijn met wat je krijgt'. Daarbij heeft hij bij zijn vader ook al sintcadeaus gehad. En met kerst krijgt hij weer cadeaus. Dus hij komt niets tekort en dat mag hem best verteld worden.

Hier krijgt dochter sowieso al nooit pakjes met sinterklaas en met kerst. Alleen de Sint komt hier. En ze is blij met alles wat ze krijgt. Dankbaarheid is ook een belangrijke eigenschap om te leren.

Dat iets op je verlanglijstje staat, wil nog niet zeggen dat je het dan ook moet krijgen. Je hoeft ook zeker niet alles te krijgen dat er op staat.

Het is wat verwend gedrag, de cadeautjes vielen tegen en hij geeft niet de gepast sociale antwoorden. Wat je zegt, door zijn ass kan hij geen toneel spelen.  Ik had er sowieso voor gezorgd dat de cadeautjes pas waren bekeken als zijn moeder ook thuis was en jullie gezellig gaan eten. Volgend jaar kijk je weer verder, misschien vindt hij alleen cadeautjes met de Kerst ook prima gezien zijn leeftijd. 
Ik zou zeker niet appen, een moeder van een kind met ass is wel wat vreemd gedrag gewend kan ik je vertellen, no big deal. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

08-12-2023 om 16:55

Ik ken je zoon natuurlijk niet, maar herken het egocentrische, "maar álle anderen krijgen wel X", "van álle andere ouders mag het wel" van mijn zoon in de puberteit. Die was heel goed in de sfeer tijdens iets leuks (wat leuk had moeten zijn) totaal te doen kantelen. Dochter had het dan weer minder.

Kan het zijn dat hij zichzelf min of meer wijsgemaakt had dat hij bepaalde dingen zou krijgen en dit gewoon de teleurstelling is (misschien versterkt door zijn ass)? Pubers, ook beginnende, kunnen nogal ongenuanceerd hun mening geven.

En als je ouders gescheiden zijn is het natuurlijk "makkelijk" om te proberen ze tegen elkaar uit te spelen, of een schuldgevoel aan te wakkeren zodat je je zin krijgt. Dat kan ook bij het aftasten, grenzen opzoeken horen.

Dat wil niet zeggen dat het acceptabel gedrag is. Dank je wel zeggen voor een cadeau, ook al is dat misschien niet wat je had gehoopt, kan je ook van een (beginnnend) puber echt wel eisen. Zo nee, prima, lever maar in, dan geef ik het aan iemand die er wél blij mee is. En ga dan maar op je kamer zitten mokken.

Leuk is anders. Ik heb in die jaren een teflonlaag proberen te kweken, maar dat ging de ene keer beter dan de andere.

Moirmel

Moirmel

08-12-2023 om 17:14 Topicstarter

wil40 schreef op 08-12-2023 om 16:52:

Het is wat verwend gedrag, de cadeautjes vielen tegen en hij geeft niet de gepast sociale antwoorden. Wat je zegt, door zijn ass kan hij geen toneel spelen. Ik had er sowieso voor gezorgd dat de cadeautjes pas waren bekeken als zijn moeder ook thuis was en jullie gezellig gaan eten. Volgend jaar kijk je weer verder, misschien vindt hij alleen cadeautjes met de Kerst ook prima gezien zijn leeftijd.
Ik zou zeker niet appen, een moeder van een kind met ass is wel wat vreemd gedrag gewend kan ik je vertellen, no big deal.

Het was partner die vond dat hij ze dadelijk kon krijgen, zelf had ik ook de voorkeur gehad om dit samen te doen. 
Zal mijn vrouw geen bericht sturen, maar wel zorgen dat ik klaar sta als ze thuiskomt (ze mag dan wel wat gewoon zijn op ass, maar voor sommige dingen blijft ze toch gevoelig). 

@MamaE & Coreopsis:
Zelf heb ik het vrij lastig met dit gedrag omdat ik uit een redelijk arm gezin kom. Daarnaast maakt het er niet gemakkelijker op dat hij zich soms bijna als een puber gedraagt, maar 's morgens wel hulp vraagt om zijn boterhammen te smeren. De discrepantie is soms zo groot dat het voor mij extra moeilijk wordt om een gepaste reactie in te schatten.

Het komt inderdaad in eerste instantie erg verwend over, maar.....

Je schrijft datvje stiefzoon ASS heeft en dat verklaard zijn gedrag ook meteen.
Hij heeft op zijn lijstje cadeau x gevraagd en gaat er vanuit dat hij dat krijgt. Vanwege zijn ASS kan hij moeilijk 'schakelen', in de zin van ' dankbaar zijn, ook al krijg je wat anders', dat kan zijn brein niet goed en dat is wat hij nu laat zien: voor het oog 'verwend', maar het is 'niet kunnen schakelen' vanwege ASS.

BritgetJones007 schreef op 08-12-2023 om 17:23:

Het komt inderdaad in eerste instantie erg verwend over, maar.....

Je schrijft datvje stiefzoon ASS heeft en dat verklaard zijn gedrag ook meteen.
Hij heeft op zijn lijstje cadeau x gevraagd en gaat er vanuit dat hij dat krijgt. Vanwege zijn ASS kan hij moeilijk 'schakelen', in de zin van ' dankbaar zijn, ook al krijg je wat anders', dat kan zijn brein niet goed en dat is wat hij nu laat zien: voor het oog 'verwend', maar het is 'niet kunnen schakelen
' vanwege ASS.

Dit! Ik herken het van mijn oudste zoon met ASS, je kunt het ze niet kwalijk nemen. Vanuit de hulpverlening kregen we het advies ook om met dit soort dagen zo duidelijk mogelijk te zijn en niet voor verassingen te zorgen. Lijkt minder leuk maar werkte wel, en dan was het ook meteen een stuk gezelliger.

Soms een zelfstandige puber die alles prima zelf kan en even later toch als een klein kind je hulp vraagt. Ook wel passend bij de leeftijd. Elf jaar zijn is soms een servet en dan weer een tafellaken. Heel herkenbaar. En ook het gevoelige punt bij de ouder weten te raken, het lijkt met opzet en soms is dat misschien ook zo. 
Je kan er zeker op een rustig moment over praten, hij mag best weten dat zijn gedrag wat ondankbaar lijkt. Misschien zit hij daar nu ook over na te denken, ben benieuwd hoe het straks gaat als zijn moeder thuis is. 

Moirmel

Moirmel

08-12-2023 om 17:50 Topicstarter

Wil straks zeker wat algemener reageren, maar nu nog een snelle vraag:
Heb haar geen bericht gestuurd en ga haar gewoon opwachten als ze thuiskomt. Zeg ik mijn vrouw al wat zijn eerste reactie was of hou ik het oppervlakkig en laat ik het haar zelf ondervinden? 
Sorry voor de vragen, maar zelf ass (kan het dus moeilijk inschatten), maar ik wil de aanvang van het weekend niet direct verkloten.

Onze zoon van 7 heeft ook ASS, gelooft nog wel in de Sint, maar wij kaderen expres de wensen vooraf duidelijk. Alles wat op z’n lijstje komt is betaalbaar (dus onder de 50 euro of iets dergelijks) en als er meerdere dure wensen op staan, gaan we samen alvast schrappen. Hij krijgt vervolgens gewoon precies wat op z’n lijstje staat (aangevuld met nog wat verrassingen). In z’n schoen stoppen we wel altijd wat onverwachts. 

Voor nu zou ik het me allemaal niet te persoonlijk aantrekken en hem gewoon laten. 

Niet te zwaar aan tillen, past bij ASS. Wij lieten ons kind met ASS vanaf een jaar of 4 helpen met cadeautjes inpakken. Was voor hem de spanning eraf wat hij kreeg en voelde hij zich 'groot' omdat hij geholpen was. Daar heb je met 11 niets meer aan, helaas. Hij heeft ook nooit in Sinterklaas gelooft.

Het hangt zo sterk van jullie dynamiek af. Ik ken jullie niet. Maar vanuit mezelf; als mijn partner een situatie met mijn/ons kind ingewikkeld vindt en we daar bij thuiskomst iets mee moeten, dan krijg ik het liefst een seintje vooraf. Dan weet ik een beetje waar ik in terecht ga komen en kan ik alvast nadenken, relativeren of me schrap zetten. Na een week werken thuiskomen bij twee mannen met een bokkenpruik, vind ik niet heel gezellig. 
Denk je dat jij in staat bent om het los te laten?

Je hoort dat uitgestreken toontje ook in de advertenties van Villa Pinedo, de site voor kinderen van gescheiden ouders. Ik denk dat pijn, woede en onverschilligheid over de scheiding een rol speelt. Alleen geld wat ze door de scheiding weten te ontfutselen is nog van belang. Je moet maar eens kijken, dan weet  je wat ik bedoel.

Nee, natuurlijk niet aardig. Ik zou niets zeggen want dan escaleert het alleen maar. Volgend jaar kan alles weer anders zijn.

Voor jou natuurlijk erg vervelend. Je probeert je best te doen en dan krijg je zoiets.

Moirmel

Moirmel

08-12-2023 om 20:49 Topicstarter

Doemijdieglazenbol schreef op 08-12-2023 om 18:14:

Het hangt zo sterk van jullie dynamiek af. Ik ken jullie niet. Maar vanuit mezelf; als mijn partner een situatie met mijn/ons kind ingewikkeld vindt en we daar bij thuiskomst iets mee moeten, dan krijg ik het liefst een seintje vooraf. Dan weet ik een beetje waar ik in terecht ga komen en kan ik alvast nadenken, relativeren of me schrap zetten. Na een week werken thuiskomen bij twee mannen met een bokkenpruik, vind ik niet heel gezellig.
Denk je dat jij in staat bent om het los te laten?

Eventjes nog hierop. 
Het was niet zo dat ze thuiskwam bij twee mannen die aan het mokken waren (veronderstel dat dit de betekenis is van bokkenpruik?), stiefzoon was met iets aan het spelen en ik aan het koken. 

Toen ze net thuiskwam heb ik haar wel gevraagd om even te wachten om naar stiefzoon te gaan en vervolgens heb ik haar gezegd dat ze niet op een heel gelukkige jongen moest rekenen; nou, hierdoor was ze meer van haar melk dan door de reactie van stiefzoon zelf. 
Denk dat ik mij hier vervolgens maar compleet buiten hou.

Moirmel schreef op 08-12-2023 om 20:49:

Denk dat ik mij hier vervolgens maar compleet buiten hou.

Wat een goed advies aan jezelf. Probeer me dit advies vaak ook zelf te geven. Zit als niet ASS tussen veel ASS en wil vaak de boel zo leiden dat iedereen zich zo comfortabel mogelijk voelt. Levert regelmatig onbedoeld meer gedoe op. 😅 

Voor de rest inderdaad het genoemde schakelen. En vond qua pubergedrag mijn kinderen het heftigst met 11 - 12 jaar.

Moirmel schreef op 08-12-2023 om 20:49:

[..]

Eventjes nog hierop.
Het was niet zo dat ze thuiskwam bij twee mannen die aan het mokken waren (veronderstel dat dit de betekenis is van bokkenpruik?), stiefzoon was met iets aan het spelen en ik aan het koken.

Toen ze net thuiskwam heb ik haar wel gevraagd om even te wachten om naar stiefzoon te gaan en vervolgens heb ik haar gezegd dat ze niet op een heel gelukkige jongen moest rekenen; nou, hierdoor was ze meer van haar melk dan door de reactie van stiefzoon zelf.
Denk dat ik mij hier vervolgens maar compleet buiten hou.

Hé bah. Wat rot dat dat zo gelopen is. Daarom zei ik ook; dit komt zo op de persoonlijke dynamiek aan. Een forum is hierin niet altijd toereikend. Hoop dat jullie uiteindelijk wel een fijn weekend kunnen maken. Steady as she goes. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.