Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Snapchat groep

Dag ouders,

Mijn jongste dochter heeft dus sinds kort snapchat en tiktok. Haar zus heeft het ook en na lang zeuren mocht zei het ook eindelijk.

Nu kwam ze voor het slapen gaan helemaal blij vertellen dat ze in een snapchat groep zat met andere meisjes van haar leeftijd die ook in bedplassen en hier dan over praten. 
Super fijn natuurlijk en dochter was gelijk enthousiast maar ik vraag me toch af hoe ‘veilig’ dit is. 
Ze kent deze meisjes alleen via de groep en heeft ze niet in het echt leren kennen. Hoe zou je nou kunnen checken dat deze meisjes echt deze meisjes zijn?

Dochter vind het prachtig dat ze lot genootjes heeft maar ik heb er toch en naar gevoel bij maar wil ook niet de overbezorgde moeder spelen. 
Moet ik haar in de groep laten of moet ze er uit stappen? Of kan je checken dat iemand echt die persoon is? Ik heb nul verstand van snapchat

Peiling

In de groep laten
46 stemmen
9%
91%

Heb je geen afspraken gemaakt over wie ze wel en niet mag toevoegen en waarom?
Dat lijkt me toch wel een basis en begin voordat je ja zegt tegen deze apps.

Ik zou het houden bij mensen die ze in het echt ook kent. Klasgenootjes, teamgenootjes, haar zus, neefjes en nichtjes, buurkinderen en dat is het dan wel zo'n beetje.

Als je dochter nog geen 13 is hoort ze helemaal niet op dit soort platformen te komen. En daarnaast mag ik hopen dat jullie als ouders haar hebben voorgelicht over de gevaren van het internet. 

Ik zou in ieder geval de eerste tijd de gesprekken in die groepen volgen en met je dochter ook langs alle profielen in de groep lopen om te bekijken of ze van een echt persoon lijken te zijn of niet. En hoe je dat dan vaststelt. Voor iemand met slechte intenties is dit natuurlijk wel een onderwerp waar iemand van zou kunnen genieten. 

Boarn schreef op 23-06-2024 om 00:04:

Als je dochter nog geen 13 is hoort ze helemaal niet op dit soort platformen te komen. En daarnaast mag ik hopen dat jullie als ouders haar hebben voorgelicht over de gevaren van het internet.

Ik zou in ieder geval de eerste tijd de gesprekken in die groepen volgen en met je dochter ook langs alle profielen in de groep lopen om te bekijken of ze van een echt persoon lijken te zijn of niet. En hoe je dat dan vaststelt. Voor iemand met slechte intenties is dit natuurlijk wel een onderwerp waar iemand van zou kunnen genieten.

Precies dit.


En verdiep je in snapchat, tiktok en al die andere dingen die je kinderen gebruiken! Echt, het is zo belangrijk om dit goed te begeleiden, je komt niet weg met 'dat hadden ze in mijn jeugd nog niet dus ik snap er niks van'. 

Nou, juist fijn dat je dochter lotgenootjes vond, zeker over gevoelige zaken praat het met onbekenden makkelijker. Snapchat is zeer populair onder de jeugd. Tiktok ook maar daar zijn ook al veel volwassenen nu te vinden. 

Wel zaak om regels mee te geven. Bijvoorbeeld nooit haar echte voor en achternaam delen. Nooit woonplaats delen. Nooit afspreken (tenzij jij er bij bent). Instellingen goed doornemen op wat openbaar mag staan. Ik zou mij wel meer inlezen op deze social media platform, heb ik ook gedaan. Kijk de komende tijd vooral af en toe mee. 

Ik vind het gevaarlijk. Grote kans dat ze voor de gek gehouden wordt, zeker met iets wat gevoelig ligt zoals bedplassen. 

Nee, zeker niet doen. Als ze over bedplassen wil praten ga je maar naar de huisarts. Nooit met vreemden online, echt nooit.

Hi,
T.a.v. je vraag : m.b.t. de online apps - je kunt nooit checken wie er daadwerkelijk achter een nickname of profiel op socials schuilgaat. Bij whatsapp kun je de tel. nr. zien, die kunnen gecheckt worden door de politie bij de simkaart providers (KPN / Ziggo) en zo de identiteit achterhalen, maar dat is achteraf (mosterd na de maaltijd).

Enkel crosschecks en private informatie gekoppeld aan id gegevens kan je informatie geven. 
Snapchat is volgens mij degene waar je het minste voor hoeft aan te leveren om een account te maken. Dus, ook geen sim kaart e.d. 

Geen foto's uploaden delen, geen echte namen geven, .... 

Mijn kinderen zijn zeer actief online, maar niet op de socials (enkel het strikt noodzakelijke) en ze zijn voorbereid. Wijkt iets af, stappen ze uit zichzelf naar mij.

Mijn vaststelling is dat veel ouders 'strikte regels hanteren' (mag niet (en dan gaat het stiekem)), 'geen controle uitvoeren' (het is zijn of haar telefoon --> je bent als ouder verantwoordelijk voor hetgeen er met het device gebeurd) en geen afspraken maken (men vindt het om de een of andere reden niet nodig) of geen opvoeding (vertel over wat wel allemaal KAN, maar ook wat niet MAG)  tav de apps (door gebrek aan kennis), sterker nog, dat ze pas veel te laat de risico's inzien.... de beste tip die ik je kan geven... vergelijk de apps zelf.. maak een eigen groep op elke app met je kinderen aan en kijk wat wel en niet kan binnen welke app, want de opties evolueren ook.

T.a.v. in de groep laten : in principe had e.e.a vooraf besproken moeten worden, want nu ga je haar iets afnemen wat ze prettig vindt... dus, ik zou checken of je haar niet naar een platform kunt overhevelen met de anderen erbij. En dan idd controleren en opvoeden in het ongoing process.
Alternatief: je gooit het dicht en lost het op met je dochter (de boosheid).

Succes

Ik zou zelf gaan volgen wat er allemaal gebeurt. Ik zou een mooie telefoon geven waar alvast een app op is geïnstalleerd die alles naar jouw telefoon kiepert wat erop gebeurt.

Ik zou dat wel openlijk doen zodat je kind weet dat het online gedrag tot een bepaalde leeftijd gecheckt wordt.
 

wie zegt dat het geen groep vol vieze mannetjes is?

als de wiedeweerga haar account opheffen, de minimumleeftijd voor snapchat is 13: https://values.snap.com/nl-NL/safety/safety-center#:~:text=Snapchat%2520vereist%2520dat%2520personen%2520minstens,actie%2520om%2520het%2520te%2520be%C3%ABindigen.

voor tiktok is dat misschien ook zo. 

als ze met haar vriendinnen wel praten, kan dat ook via whatsapp. 

natuurlijk kijken er vieze mannetjes mee in dit soort groepen. 

Mocht je wel haar toelaten op deze apps die niet voor haar leeftijd zijn, dan zou ik de veiligheidsinstellingen goed bekijken, iedereen die je niet kent uit haar contactenlijst gooien en iedere dag controleren. Kinderen moeten leren hiermee om te gaan. 

Ik zeg eerste topic en daar laat ik het graag bij.

ik zou sowieso niet weten waarom een basisschoolkind een telefoon met internet nodig heeft. Dat is vragen om problemen. Moet kind bereikbaar zijn geef dan een oude nokia waar die mee kan bellen en snake spelen. 

EmmaT schreef op 23-06-2024 om 10:48:

Nee, zeker niet doen. Als ze over bedplassen wil praten ga je maar naar de huisarts. Nooit met vreemden online, echt nooit.

Datzelfde geldt natuurlijk voor volwassenen die gevoelige gegevens delen op internet. Ook daar gaat het heel vaak mis.

Ik begrijp niet hoe je plots deel kan uitmaken van een groep in snapchat met enkel onbekenden. Hoe heeft ze die 'meisjes' leren kennen? Vraag dit aan je dochter en ga verder op onderzoek. Heeft ze nog andere online contacten met mensen die ze niet kent vb van op een forum voor kinderen? Er klopt iets niet aan het verhaal of je hebt niet alle info van haar gekregen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.