Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Slaapproblemen bij dochter (11)

Lieve mede-ouders, deze mama (en de papa ook) zit zowat met de handen in het haar.
Wij hebben 2 dochters van 11, waarvan er eentje sinds april vorig jaar kampt met slaapproblemen.
We weten dat ze vaak heel onzeker en heel perfectionistisch is, maar op zich is ze een heel vrolijk en lief kind, haalt goede punten op school, is heel sociaal en is gedreven en goed in haar hobby's. Overdag in heeft ze geen problemen (meer) en naar bed gaan gaat prima, maar het moment dat ze in bed ligt gaat het mis. Dan begint ze vaak te zuchten en heeft ze afleiding nodig (babbelen met haar zus meestal), soms helpt dat maar vaak niet. Dan begint ze op ons te roepen dat ze 'het moeilijk heeft' en eist (jawel) ze dat wij haar helpen. 
Hoewel wij al enorm veel tips gegeven hebben: lees een boek, schrijf in je dagboek, doe ademhalingsoefeningen, verzin een leuk verhaal in je hoofd, ... is het nooit goed genoeg want 'dat helpt allemaal niets' 
Als wij dan zeggen dat ze het zelf moet leren oplossen en dat wij haar niet kunnen laten slapen, wordt ze nukkig en kwaad en wordt ze heel dwingend en onbeschoft in haar taalgebruik en is er ook niet tot haar door te dringen. Het is ook nooit haar schuld, dat besef komt 's anderendaags pas.
We hebben al zoveel aanpakken geprobeerd: kalm blijven, luisteren naar haar, bij haar zitten, kwaad worden en roepen (ook ons geduld is wel eens op) en straffen. Maar alles helpt maar een of twee dagen en dan begint het weer opnieuw.
Wij zijn ondertussen ten einde raad, want op deze manier houdt ze heel vaak haar zus wakker en hebben wij als ouder na bedtijd ook zelden een avond rust. 
Als iemand hier ons een tip zou kunnen geven of ervaringen hiermee kan delen, dan zou ik enorm dankbaar zijn!

Ik snap het niet helemaal. Wat zit er achter haar roep om hulp? Simpelweg niet moe en daardoor niet kunnen inslapen? Vol hoofd? Angst (voor..?)
Dus als je zegt dat ze jullie hulp vraagt, waarvoor/mee vraagt ze die hulp?

Is er vorig jaar april iets gebeurd? En dat kan iets heel simpels zijn, bv. dat ze gelezen heeft dat iemand in de slaap is overleden en dat ze niet meer durft te slapen. Of heeft ze gedachten die ze gedurende de dag kan onderdrukken, maar die eenmaal in bed naar boven komen? Is ze overprikkeld? Kan ze zelf uitleggen waarom ze niet kan slapen? En wat haar zou kunnen helpen?

Is het meer dat haar hoofd tegen zichzelf blijft kletsen? 
Bij mijn dochter hielp Bach Bloesem Therapie. 

Misschien overdag al samen proberen te achterhalen wat er dan gebeurt, is ze bang, vol hoofd, onrustig lijf of nog niet moe? 

Bij mij (vol hoofd) hielp vroeger ‘de pipilangkous’, ik ging dan na een tijd woelen met mn hoofd bij het voeteneinde liggen. Nu helpt het wat te lezen of een luisterboek te luisteren.

Ik sliep overigens ook met mn zus op de kamer maar elkaar wakker houden werd wel afgekapt. Passend bij oorzaak van het niet kunnen slapen zou ik haar dus even uit die kamer halen en dit overdag al bespreken zodat andere zus dat ook weet. Misschien helpt t haar om een half uur later naar bed te laten gaan en dat half uur nog even te tekenen beneden?

Ik zou, wat Junio al zei, overdag met haar zitten en achterhalen wat er aan de hand is. Wat er s’nachts gebeurt in haar hoofd. Hoe het voelt, hoe het eruit ziet? Wat het met haar doet.
Zo te lezen komt er s’avonds wanneer ze naar bed gaat een onrust in haar hoofd. Gedurende de dag is ze gewoon bezig. Wanneer ze dan naar bed gaat en op d’rzelf is, wordt het onrustig en bouwt het op.
Ik denk dat het best zou helpen als je dagelijks even met haar de dag doorpraat. Zo van: wat ging goed vandaag? Wat lukte niet zo goed? Hoe voel je je daar om? 
Zo krijgt ze overdag al de kans om opgepotte energie/ gedachten/ emotie te uiten en is haar hoofd rustiger ze naar bed gaat.

Sport ze? Intense lichaamsbeweging kan ook helpen voor loslaten van de spanning van de dag en een rustiger hoofd krijgen

Jewejeja

Jewejeja

27-02-2025 om 06:58 Topicstarter

Er is in april iets geweest met een vriendin, zij had vragen gesteld over haar gescheiden ouders en haar vriendin (een heel stil meisje) was daar wat ongemakkelijk van geworden. Dat is toen ook samen met de juf opgelost, maar sindsdien zijn het heel vaak van die kleine akkefietjes, eigenlijk het 'normale' meisjesdrama op die leeftijd, maar zij maakt dan vaak een buitenproportioneel issue van iets wat eigenlijk weer zo overwaait. We babbelen ook veel met haar overdag, proberen haar gerust te stellen dat ze vriendinnen heeft (ze denkt soms dat ze niemand heeft) en dat alles goed gaat.
Maar vaak kan ze het probleem 's avonds ook gewoon niet benoemen en weet ze zelf niet waarom het moeilijk is.
Hoofdje vol in bed is indd wel iets waar zij ook last van heeft. 

Praktisch maar als eens gekeken of etherische oliën zoals lavendel in een geurdiffuser kunnen helpen? Er zijn bij oa youngliving ook wel mixen die bij slapen en onrust zouden helpen. 

Je hebt hier ook rollers van en andere opties. 

Andere opties:
Voetmassage voor bedtijd
Spijkermat (klinkt pijnlijk, is het eerste keren misschien ook even maar helpt met ontspannen. Ik slaap er heerlijk door en ken er meerdere)

Jewejeja schreef op 27-02-2025 om 06:58:

Er is in april iets geweest met een vriendin, zij had vragen gesteld over haar gescheiden ouders en haar vriendin (een heel stil meisje) was daar wat ongemakkelijk van geworden. Dat is toen ook samen met de juf opgelost, maar sindsdien zijn het heel vaak van die kleine akkefietjes, eigenlijk het 'normale' meisjesdrama op die leeftijd, maar zij maakt dan vaak een buitenproportioneel issue van iets wat eigenlijk weer zo overwaait. We babbelen ook veel met haar overdag, proberen haar gerust te stellen dat ze vriendinnen heeft (ze denkt soms dat ze niemand heeft) en dat alles goed gaat.
Maar vaak kan ze het probleem 's avonds ook gewoon niet benoemen en weet ze zelf niet waarom het moeilijk is.

Steun haar in hoe zij dingen ervaart.

Dit speelt bij meer elfjarigen. Sociaal contact is tussen 11 en 14 jaar vaak ingewikkeld onder en voor meiden. 

Hier ook een dochter die 's avonds en 's nachts wakker lag door een vol hoofd. Wat haar helpt is elke dag de positieve dingen opschrijven en een meditatie of spierontspanningsoefening doen. Die doen we samen. Een (slaap)dagboek hebben we ook wel gedaan. Bewegen en buitenlicht is idd ook goed om je hoofd leeg te krijgen.

Ik zou hulp regelen. Pmt of speltherapie.
Ze is onzeker en perfectionistisch. Dus zo goed gaat het niet en voelt ze zich niet .En dit speelt al vanaf april. Dus te lang.

Jewejeja schreef op 27-02-2025 om 06:58:

Ik herjen het slaap gedrag erg van mijn dochter met adhd, die heeft die slaap angst al vanaf peuterleeftijd. Nu is ze volwassen en gaat het meestal wel goed. 

Ik weet niet of het klopt, maar het lijkt erop dat je haar problemen en haar beleving bagatelliseert. 

Als het voor haar reeel is, levert dat bagatelliseren angst op. Het gevoel van: ik mag er geen probleem mee hebben, want dat is niet nodig en dan toch een probleem in je lichaam voelen. Als jullie zeggen dat het goed gaat en zij voelt een probleem, waar moet ze dan naar toe met haar zorgen? 

En als je toch al moeilijk kunt ontspannen, leidt die angst tot wakker blijven. En dan ontstaat er angst voor het niet kunnen slapen, wat een vicieuze cirkel is. Het lichaam went af om in slaap te vallen. 

Ik zou haar problemen serieus nemen, hulp zoeken bij iemand die wat dieper met haar in kan gaan op de angst en het perfectionisme. 

En misschien in overleg met medische hulpverlener, melatonine proberen om de cirkel te doorbreken. 

lampion schreef op 27-02-2025 om 08:47:

Hier ook een dochter die 's avonds en 's nachts wakker lag door een vol hoofd. Wat haar helpt is elke dag de positieve dingen opschrijven en een meditatie of spierontspanningsoefening doen. Die doen we samen. Een (slaap)dagboek hebben we ook wel gedaan. Bewegen en buitenlicht is idd ook goed om je hoofd leeg te krijgen.

Mooi

is haar bed nog wel passend? Goed matras, fijn dekbed, kussen naar smaak?
Slapen met losse sokken aan doet hier wonderen.
Domme filmpjes kijken op een schermpje voor het slapen gaan maakt het hoofd ook leeg. Ik weet wel dat dat wordt afgeraden maar onze hb-zoon doet dit altijd. En ik ook, even nog naar comedy central kijken voor de zoveelste herhaling van Friends.

Helpt een kruik in de koudere maanden? Daarnaast geen schermen mee naar bed. Maar wel een half uur rustgevende muziek of geleide meditatie. Een slaapmasker helpt sommige kinderen ook om zich af te sluiten. Of oordopjes. Ga ook in de avond douchen of in bad. 

Daarnaast moet ze ook leren zelfstandig in slaap te vallen. En dat dat tijd kost. Het mag ook even duren. Geef duidelijk aan dat je niet wilt dat ze jullie continu roept. Dat is afleiding en extra prikkels. Vragen of problemen schrijft ze op voor de volgende dag. Midden in de nacht slaapt de rest van het gezin en dat heeft ook prioriteit. Wees daarin consequent want continu aandacht vragen helpt niet en er ontstaat gewenning. 

ik heb je openingspost nog eens gelezen en zou ook hulp zoeken. Dit kan via de huisarts en eventueel Melatonine idd. Dat heeft bij onze dochter ook goed geholpen bij het inslapen. En dan was het maar een lage dosering. Verder eens met Karmijn, ze komt er blijkbaar alleen niet uit en heeft hulp nodig.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.