Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Slaapproblemen bij dochter (11)

Bij mijn zoon met ernstige inslaap problemen terwijl hij verder eigenlijk goed functioneerde (hoewel dat lastig wordt vast te stellen omdat slaapproblemen ook problemen veroorzaken), is een melatonine test gedaan.
Bij ziekenhuis De Gelderse Vallei maar we hoefden er niet heen, wel een verwijzing nodig. Intake kinderarts ging telefonisch en met vragenlijsten en de spullen voor de test per post. Dat zijn kauwwatjes.
Mijn zoon bleek voor zijn leeftijd uitzonderlijk laat melatonine aan te maken. Hij kreeg het daarna voorgeschreven, in hogere dosis dan bij de drogist te koop.
Het was indrukwekkend wat dit voor effect had. Hij sliep gewoon en vond dat zo fijn! Hij werd ook veel uitgeruster en vrolijker.
Ik zeg niet dat je dochter dit heeft, maar wie weet heb je er wat aan.
Bij ons hielpen alle normale tips (ontspanningsoefeningen, muziekje, massage, etc etc) niks.

Kan het zijn dat ze op een goede tijd naar bed gaat, maar dat het voor haar te vroeg (of te laat en over de slaap heen) is? Ons kind sliep ook slecht en het duurde dan lang voordat ze insliep. Wij werden ook de hele avond bezig gehouden. Uiteindelijk hebben we haar bedtijd verlaat. De uitkomst is hetzelfde: ze slaapt op dezelfde tijd in als voorheen, maar de weg daarheen is fijner voor iedereen. In plaats van dat ze zich in bed ligt te ergeren dat ze niet slaapt, kan ze nog wat rustige dingen doen die ze fijn vindt en wij ook. Wij hadden als ouders het idee dat ze dan misschien te weinig zou slapen, maar dat is niet gebleken. Ze is gewoon uitgerust en heeft energie. Niet alle mensen hebben evenveel slaap nodig. Haal de druk eraf dat ze per se moet slapen op een moment dat ze nog niet moe is.

Wellicht is het een goed idee om te kijken naar sport en beweging om meer energie te verbruiken waardoor stress afneemt en je uiteindelijk beter slaapt. Of jouw kind in dit geval dus.

Maar supplementen kunnen ook helpen. Zo is er een vijftal supplementen dat kan helpen bij slaapproblemen. Dit zijn:

• GABA
  • Tryptofaan
  • Magnesium
  • Melatonine (kijk hiermee uit)
  • Valeriaan

Als je vragen hebt over een of meerdere specifieke supplementen die ik hierboven noem, laat het dan gerust weten dan kijk ik voor je hoe ik kan helpen met meer uitleg.

Geniet van je weekend!

Mijn zoon kon ook bij het slapen gaan ineens in een soort 'piekerstand' schieten. Alles wat overdag oke was, voelde ineens in de avond/nacht erger. En uitgebreid praten hierover, oplossingen bedenken enz werkte ook niet echt. Bij ons bleken luisterboeken de oplossing. Het verhaal blijft doorbabbelen dus je kan niet echt 'doorpiekeren'. Hier werkte het goed, misschien een ideetje om uit te proberen. Zoon heeft een boek zelf meerdere keren geluisterd omdat hij de stem van de voorlezer zo prettig vond klinken (Loes Luca) hij herkent haar stem na al die jaren nog steeds direct als ze ergens voorbij komt in een film of serie. 

Om precies dezelfde reden val ik in slaap met podcasts. De truc is om iets te kiezen dat interessant genoeg is om je hersenen van het piekeren af te houden, maar ook weer niet zo spannend dat je per se wakker wilt blijven om verder te luisteren. 

Nadeel is dat als je oortjes met een snoer gebruikt, je om de haverklap nieuwe moet kopen (van dat bewegen in bed krijgt de draad een optater), en als je draadloze oortjes gebruikt moet je ze iedere ochtend weer zoeken

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.