Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

School reageert niet adequaat op geweld.

Hallo ik ben nieuw hier,

Ik wil graag de mening van andere ouders over een situatie. Mijn 8 jarige dochter heeft begin dit schooljaar meerdere keren te maken gehad met geweld op school. Niet alleen naar haar toe maar ook naar de leerkrachten. Het ging er soms zo heftig aan toe dat een kind met 3 volwassenen uit de klas gehaald moest worden (speciaal basisonderwijs).

Natuurlijk heb ik dit gemeld toen ze slachtoffer werd van geweld, ze is geschopt en hard geslagen, maar vervolgens heeft school hier nooit op ingegrepen. Ik heb dit proberen te bespreken maar werd weggestuurd met de woorden dat ze hier niet verder op in wilde gaan. 

Onlangs heb ik haar aangemeld voor een onderzoek en tijdens de intake heb ik hierover verteld (haar schoolresultaten zijn naar beneden gekelderd). Zij hebben navraag gedaan omdat het toch wel zorgwekkend is, school ontkend het geweld als gevraagd wordt wat zij hiermee gedaan hebben. Kan dit zomaar?


Mijn ervaring is dat sommige scholen heel transparant zijn en sommige niet. En ik weet inmiddels dat wij niet verder komen met scholen die niet transparant zijn. Wij gaan open en netjes en op inhoud gesprek aan met school als het nodig is, geven ruimte en tonen begrip, en zijn ook wel gewisseld van school omdat bepaalde problematiek onder het tapijt geschoven werd. 
Bij spaciaal basis onderwijs kun je dit soort situaties inderdaad hebben. School kan dan of het zelf proberen op te lossen al dan niet met externe hulp of als ze handelingsverlegen zijn een voor het kind meer geschikt alternatief bieden dan de school zelf. 
Hoe het met het desbetreffende kind zit gaat je niets aan, maar wel hoe de (emotionele) veiligheid van je kind gewaarborgd wordt. Geweld zien is ook onveilig. 

Als het met de leerkracht of directeur niet lukt kun je een klacht indienen bij de klachtencommissie.

Ik ben benieuwd wat je bedoelt met 'school heeft hier nooit op ingegrepen'? Kun je dat wat verder uitleggen?

dan zou je school, directeur, leerkracht en IB'er een mail sturen met dit voorval en dat je toendertijd weggewuifd werd. Beschrijf de situatie letterlijk: Wie deed wat en wie zei wat en of er op ingegrepen is, of juist niet. En dat je tot je verbazing erachter bent gekomen dat deze situatie ook nog eens ontkent is. Beschrijf van wie je dit gehoord hebt en wat er letterlijk is medegedeeld.
Dat je een gesprek hierover wilt en dat dit zorgt voor een vertrouwensbreuk, maar ook onveilig pedagogisch klimaat, wat niet wenselijk is voor jou dochter.

Neem iemand mee naar dit gesprek. Bereid dit gesprek goed voor. 

Kan het zijn dat de desbetreffende leerkracht zich zwaar bedreigd voelt door de familie van het kind die jou dochter heeft mishandeld? En daarom het gesprek met jou eigenlijk niet aankan en de situatie ontkend, omdat ze bang is voor de consequenties bij de tegenpartij in dit verhaal?

Sterkte met deze situatie en wat naar voor jou dochter, want zoiets is traumatisch en zorgt voor onveiligheid.

Is een andere klas of school een optie?

Heb je het dossier van je kind gelezen? Gebeurtenissen met toegepaste of ondergaande agressie worden door sommige PO-scholen in dossier verslagen. Dergelijke info kan niet achteraf verwijderd worden. Dus als de leerkracht die dag daar melding van gemaakt heeft, is dat in dossier terug te vinden. Let op, wel hele dossier, dus niet alleen de behaalde cijfers. Wie weet staat er iets in wat je klacht versterkt.

Anais.

Anais.

10-07-2024 om 05:10 Topicstarter

Flanagan schreef op 09-07-2024 om 23:36:

Heb je het dossier van je kind gelezen? Gebeurtenissen met toegepaste of ondergaande agressie worden door sommige PO-scholen in dossier verslagen. Dergelijke info kan niet achteraf verwijderd worden. Dus als de leerkracht die dag daar melding van gemaakt heeft, is dat in dossier terug te vinden. Let op, wel hele dossier, dus niet alleen de behaalde cijfers. Wie weet staat er iets in wat je klacht versterkt.

Ik heb gevraagd om het leerlingdossier en kreeg een email dat ik vast de "OPP" bedoelde en heb die in dezelfde email ontvangen. Dit lijkt me totaal iets anders. Op internet en ook op hun eigen website heb ik gelezen dat ze een protocol volgen waarin dit soort dingen/verslagen inderdaad bij incidenten moet worden vastgelegd.

Anais.

Anais.

10-07-2024 om 05:11 Topicstarter

BritgetJones007 schreef op 09-07-2024 om 22:56:

dan zou je school, directeur, leerkracht en IB'er een mail sturen met dit voorval en dat je toendertijd weggewuifd werd. Beschrijf de situatie letterlijk: Wie deed wat en wie zei wat en of er op ingegrepen is, of juist niet. En dat je tot je verbazing erachter bent gekomen dat deze situatie ook nog eens ontkent is. Beschrijf van wie je dit gehoord hebt en wat er letterlijk is medegedeeld.
Dat je een gesprek hierover wilt en dat dit zorgt voor een vertrouwensbreuk, maar ook onveilig pedagogisch klimaat, wat niet wenselijk is voor jou dochter.

Neem iemand mee naar dit gesprek. Bereid dit gesprek goed voor.

Kan het zijn dat de desbetreffende leerkracht zich zwaar bedreigd voelt door de familie van het kind die jou dochter heeft mishandeld? En daarom het gesprek met jou eigenlijk niet aankan en de situatie ontkend, omdat ze bang is voor de consequenties bij de tegenpartij in dit verhaal?

Sterkte met deze situatie en wat naar voor jou dochter, want zoiets is traumatisch en zorgt voor onveiligheid.

Is een andere klas of school een optie?

Op emails met gerichte vragen mbt het geweld naar mijn dochter toe is nooit inhoudelijk gereageerd. Ik werd uitgenodigd op gesprek en daar werd het onderwerp vermeden. 

Anais.

Anais.

10-07-2024 om 05:15 Topicstarter

Nickske schreef op 09-07-2024 om 22:01:

Ik ben benieuwd wat je bedoelt met 'school heeft hier nooit op ingegrepen'? Kun je dat wat verder uitleggen?

School heeft de ouders nooit geïnformeerd en naar mijn vermoeden zoals een andere gebruiker hierboven het dossier beschrijft de incidenten mbt tot deze jongen nooit vastgelegd. 

Afgelopen week sprak een andere ouder me aan omdat haar dochter geschopt was tijdens de gym en toen werden de ouders van dat kind dezelfde week nog uitgenodigd voor een gesprek. De ouders van het kind die voor zoveel onrust gezorgd heeft en mijn dochter geschopt (ze kon 2 dagen amper lopen) en geslagen heeft zijn nergens van op de hoogte. Mij wordt afgeraden in gesprek te gaan met hun.  

Het incident waarbij mijn dochter zo hard geschopt is en zelfs een coolpack mocht halen bij de conciërge wordt nu ontkend door school. 

Ik denk niet dat ze alle gedrag van iedereen kunnen beheersen. Het komt niet vaak voor dat iemand die op school een pesterig persoon was dit altijd de rest van zijn leven blijft. Vaak is hij in de ene omgeving een pester en in de andere een brave volger. Het is de manier waarop hij omgaat met zijn eigen stress. Het handigste is ze samen te laten werken aan iets wat ze allebei erg belangrijk vinden. Ze worden dan gedwongen om zich aan te trekken wat er in de ander leeft.

Ik vind overigens geweld op school erg naar. Het zal je maar gebeuren dat je kind in elkaar geslagen wordt of overal uit buitengesloten. Ik denk dat veel praten zou kunnen helpen. Of scholen daar altijd maar tijd voor hebben en genoeg ruimte krijgen om dit soort dingen nog te doen buiten alles wat ze die kinderen nog moeten leren, betwijfel ik.

Dit gaat om speciaal basisonderwijs. Kinderen met leer en gedragsproblemen.
Heel erg dat je kind zo behandeld wordt op school. Ik zou zeker een klacht indienen. Zijn er meer scholen in jouw buurt ? Dan zou ik zelf daar gaan kijken.

wat naar dat er geweld op school is en dat je dochter daar ook slachtoffer van is geworden.

Je geeft aan dat het incident met je dochter aan het begin van het schooljaar was. Je hebt school per e-mail benaderd, bent uitgenodigd voor gesprek en daar werd onderwerp vermeden. Heb je zelf dat dan niet aangekaart in dat gesprek? Of opgevolgd / besproken in reguliere overleggen met de leerkracht?  Ik zou vooral insteken op wat er voor jouw kind nodig is om veilig en met veilig gevoel naar school te gaan. Hoe gaat school daarvoor zorgen? En daar dus in het nieuwe schooljaar bovenop te blijven en in gesprek over te blijven.  

Als jij om het dossier van je kind vraagt moet de school hier binnen 48u gehoor aan geven. 
Toevallig onlangs nagevraagd over een leerling die thuis te maken heeft met geweld. Als de betreffende ouder het dossier opvraagt moeten wij dit binnen 48u (werkdagen) leveren. Ik zet dus niet meer alles in het dossier van wat de leerling mij vertelt. 

SuzyQFive schreef op 10-07-2024 om 08:45:

Als jij om het dossier van je kind vraagt moet de school hier binnen 48u gehoor aan geven.
Toevallig onlangs nagevraagd over een leerling die thuis te maken heeft met geweld. Als de betreffende ouder het dossier opvraagt moeten wij dit binnen 48u (werkdagen) leveren. Ik zet dus niet meer alles in het dossier van wat de leerling mij vertelt.

48 uur is denk ik een regel van jouw schoolbestuur. Volgens de AVG hebben organisaties een maand.

Klinkt niet als een fijne en veilige school. Er kunnen wel eens incidenten voorvallen, maar dan moet dat bespreekbaar zijn en niet onder het tapijt worden geveegd.
Jouw dochter heeft er last van. Daarin heeft school ook een rol.
Daarnaast, als mijn kind een ander kind in elkaar schopt, dan wil ik dat als ouder weten. Dan hebben we namelijk ook thuis nog werk te doen in de opvoeding. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.