Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Opa geeft kleinzoon tik


Bijtje82 schreef op 26-08-2023 om 15:31:

[..]

Ach mens.. lees jij lekker wat je wil lezen.


Jij meent mij met mens te moeten aanspreken (je bent toch niet boos?). Ik probeer je uit te leggen dat boos doen niet automatisch inhoudt dat je erop los slaat. Lees jij vooral wat jij wil lezen

MMcGonagall schreef op 26-08-2023 om 10:25:

[..]

Juist als ze 2 zijn is slaan zo’n onzinnige maatregel. Je kunt een 2-jarige nog heel goed corrigeren door hem af te lijden of iets anders aan te bieden. Dat ‘stout doen’ doet hij niet om jou te pesten of omdat hij een rotkind is. Hij vindt jouw reactie leuk, of het geluid van vallende voorwerpen of hij wil iets duidelijk maken. Mijn oudste trok altijd de boeken uit de kast, keer op keer. Ik heb toen mijn eigen boeken weg gehaald van de onderste planken en die van haar er neergezet. Probleem opgelost.

Mijn ex is geslagen tot hij een jaar of 15 was en hij bleef lastig, dus de klappen steeds harder. Zijn vader is er nooit op gewezen dat er misschien ook andere ‘opvoedopties’ waren en het is pas opgehouden toen mijn ex harder kon slaan dan zijn vader. Misschien dat je een minder ‘hardnekkig’ kind wel eerder kunt ‘dresseren’, maar je kunt beter nadenken over wat het kind aangeeft nodig te hebben.

Precies dit. Plus: de betekenis van het woord “ja” hebben kinderen snel door, ook al kan “ja” heel veel betekenen (ja, zet ‘m op, ja het mag, ja ga door) maar “nee” is veel moeilijker omdat het je dwingt situaties te interpreteren (waar slaat de nee precies op) en daar heb je empathie voor nodig. Dat komt pas “beschikbaar” vanaf je derde en dan moet je dat nog ontwikkelen. Dus op deze leeftijd kan je ipv nee zeggen, ze afleiden of verleiden tot iets anders en dus ook tot ander gedrag. Het fijne ervan is dat je het positief kan houden, wat altijd fijn is met deze leeftijd.
Bijvoorbeeld, een vriendje van het kdv dat hier speelde stond met een stok in zijn handen en ik zag dat hem dat uitnodigde tot slaan met de stok. Toen ik hem vroeg of hij een mooie stok had gevonden om mee te vissen, zette hij de stok meteen naar de grond.

Bijtje82 schreef op 26-08-2023 om 15:02:

[..]

Als je het verschil al niet eens weet tussen corrigeren en slaan, dan vind ik dat net zo zorgelijk.

Iemand corrigeren hoeft niet te betekenen dat je die persoon fysiek pijn doet.

En dan zeggen dat je opvoed zonder straffen... Ook zo'n loze kreet.

Je kunt niet opvoeden zonder straffen of corrigeren.

Of wil je nu gaan beweren dat je nog nooit boos bent geweest op je kind?

Zulke kinderen wil ik ook. Van die geweldige heerlijke kinderen die geboren worden en puur door hun fantastische opvoeding nooit iets verkeerd doen.

Wat zal de wereld een paradijs worden.

Helaas zijn mijn kinderen beide van het volhardende soort. Het had mij ook fijn geleken om kinderen te hebben die na wat gemopper gewoon deden wat ik vroeg. Zeker mijn jongste, die had ik dood kunnen slaan voor ze naar me zou luisteren. Sowieso werkte elke schijn van stemverheffing of dominant gedrag van mijn kant als een rode lap op een stier, hard tegen hard en dat heb ik niet tot het eind uitgevochten.

En toch heb ik haar kunnen opvoeden, door praten, maar vooral luisteren, veel begrip en geduld en erop vertrouwen dat verstand met de jaren komt.

Ik vind een tik gewoon slaan en ik denk dat ik nog minder begrip heb voor mensen die dat bewust als opvoedmiddel inzetten dan voor de ouder die in een vlaag van onmacht eens een tik geeft.

Wat zou jij doen als je kind nog niet luistert na die tik? Harder slaan? En als je kind het de volgende dag weer doet? Weer slaan?

Ik zeg altijd: wat je op het consultatiebureau niet bij je kind doet , (omdat je weet dat het niet correct is) , moet je thuis ook niet doen , opgelost 🤝🏻

MOMOFMYPRINSESWITHAUTISM schreef op 26-08-2023 om 17:07:

Ik zeg altijd: wat je op het consultatiebureau niet bij je kind doet , (omdat je weet dat het niet correct is) , moet je thuis ook niet doen , opgelost 🤝🏻

Ik zou op het consultatiebureau ook het handje van mijn dochter wegtikken als ze bijvoorbeeld het toetsenbord van het bureau wil trekken. Dus sja. 

Meesje schreef op 26-08-2023 om 18:19:

[..]

Ik zou op het consultatiebureau ook het handje van mijn dochter wegtikken als ze bijvoorbeeld het toetsenbord van het bureau wil trekken. Dus sja.

Dat is niet goed hoor 🤷🏼‍♀️ Wat is er zo moeilijk aan om haar handje normaal weg te pakken van het toetsenbord dan?  

Bijtje82 schreef op 26-08-2023 om 12:52:

Poeh wat veel heilige boontjes hier zeg...

Corrigeren hoort nu eenmaal bij opvoeden en dat lukt niet met alleen maar fluwelen handschoentjes.

Die van mij krijgen echt soms wel een tik hoor of ik pak ze even vast.

En dan doe ik ze echt geen pijn. Een tik hoeft niet meer te zijn dan met een vinger op de hand te tikken.

Straffen hoort nu eenmaal bij opvoeden
en wie dat ontkent zit met z'n kop in het zand.
Het zit nu eenmaal in de natuur van wezens om hun kroost te corrigeren.
Dat wij een stuk verder ontwikkeld zijn dan veel beesten om ons heen, wil nog niet zeggen dat we opeens weten wat het beste is.

Je moet er alleen niet in doodslaan. Een beest zal zijn jong ook niet verwonden, maar hij zal het wel corrigeren.

Je kan echt prima opvoeden zonder straffen (of belonen). Ik doe het al 13 jaar en ze is goed gelukt tot nu toe. Je moet er wel andere dingen voor in de plaats doen. 

Een corrigerende tik heb ik echt al helemaal nooit gegeven. Wel eens te hard bij haar armen vast gepakt, uit onmacht. Excuses voor aangeboden en keer daarop anders gedaan. 

On-topic: ik zou denk ik zorgen dat opa dat niet meer kan doen. Misschien wel op visite (spaarzaam), maar niet bij opa op schoot, niet met opa hand in hand wandelen enz. 

SJSL schreef op 26-08-2023 om 18:32:

[..]

Je kan echt prima opvoeden zonder straffen (of belonen). Ik doe het al 13 jaar en ze is goed gelukt tot nu toe. Je moet er wel andere dingen voor in de plaats doen.

Een corrigerende tik heb ik echt al helemaal nooit gegeven. Wel eens te hard bij haar armen vast gepakt, uit onmacht. Excuses voor aangeboden en keer daarop anders gedaan.

On-topic: ik zou denk ik zorgen dat opa dat niet meer kan doen. Misschien wel op visite (spaarzaam), maar niet bij opa op schoot, niet met opa hand in hand wandelen enz.

Hoe dan?

Nick90 schreef op 26-08-2023 om 18:42:

[..]

Hoe dan?

Ik kan dat niet in één berichtje helemaal uitleggen, als je serieus geïnteresseerd bent kan je zoeken naar onvoorwaardelijk ouderschap/ unconditional parenting van Alfie Kohn. Ik kan het aanbevelen, hele fijne manier van opvoeden ☺️

Belangrijke elementen zijn voorleven, de behoeften van je kind serieus nemen, realistische/leeftijdsgepaste verwachtingen hebben van je kind, bedenken dat gedrag van je kind nooit bedoeld is om jou te pesten en nadenken over waarom dingen eigenlijk niet zouden mogen.



SJSL schreef op 26-08-2023 om 18:49:

[..]

Ik kan dat niet in één berichtje helemaal uitleggen, als je serieus geïnteresseerd bent kan je zoeken naar onvoorwaardelijk ouderschap/ unconditional parenting van Alfie Kohn. Ik kan het aanbevelen, hele fijne manier van opvoeden ☺️

Belangrijke elementen zijn voorleven, de behoeften van je kind serieus nemen, realistische/leeftijdsgepaste verwachtingen hebben van je kind, bedenken dat gedrag van je kind nooit bedoeld is om jou te pesten en nadenken over waarom dingen eigenlijk niet zouden mogen.



Ja m’n vader heeft me goed voorgeleefd, we kregen geen slaag maar maakten wel een zeer venijnige echtscheiding mee waar het hard tegen hard was, en toch ging ik behoorlijk fout, en waar ik toen terecht kwam werkten ze gewoon met straf en belonen en dat werkte voor de meeste jonge mensen daar. Met m’n eigen kinderen probeer ik het wel beter te doen. 

Ik zal mensen vast tegen het verkeerde been stoten, maar nu snap ik wel waar al die verwende kutkinderen vandaan komen..

Een tik uitdelen is slaan, kom op zeg!

Voorbeeld:

Gisteren auto aan het parkeren in een garage waar een kind herhaaldelijk aan het gillen was. Wat mij betreft helpt het dan niet om steeds te zeggen ''stop daar eens mee''
2 keer niet luisteren? Dan maar een draai om de oren!

Nu weet ik niet wat de ouders in dit geval deden, maar als je je kind al niet tot stilte kunt manen.. of in elk geval het gillen te laten stoppen

SJSL schreef op 26-08-2023 om 18:49:

[..]

Ik kan dat niet in één berichtje helemaal uitleggen, als je serieus geïnteresseerd bent kan je zoeken naar onvoorwaardelijk ouderschap/ unconditional parenting van Alfie Kohn. Ik kan het aanbevelen, hele fijne manier van opvoeden ☺️

Belangrijke elementen zijn voorleven, de behoeften van je kind serieus nemen, realistische/leeftijdsgepaste verwachtingen hebben van je kind, bedenken dat gedrag van je kind nooit bedoeld is om jou te pesten en nadenken over waarom dingen eigenlijk niet zouden mogen.



Plus Thomas Gordon, die legt ook uit hoe je prima kunt opvoeden zonder fysiek geweld.

Decibel88 schreef op 26-08-2023 om 18:59:

Ik zal mensen vast tegen het verkeerde been stoten, maar nu snap ik wel waar al die verwende kutkinderen vandaan komen..

Een tik uitdelen is slaan, kom op zeg!

Voorbeeld:

Gisteren auto aan het parkeren in een garage waar een kind herhaaldelijk aan het gillen was. Wat mij betreft helpt het dan niet om steeds te zeggen ''stop daar eens mee''
2 keer niet luisteren? Dan maar een draai om de oren!

Nu weet ik niet wat de ouders in dit geval deden, maar als je je kind al niet tot stilte kunt manen.. of in elk geval het gillen te laten stoppen

Je weet niet eens waarom een kind gilt! Dus als mijn autistische dochter met een verstandelijke beperking aan 1 stuk door gilt omdat zij overprikkeld is dan moet ik haar maar een draai aan de oren geven? Of omdat mijn oudste zonder beperking en autisme gilt omdat ze hartstikke moe is dan moet ik haar maar een draai om de oren geven? Stop daar eens mee helpt niet nee maar een draai om de oren al helemaal niet plus is het echt abnormaal gedrag voor een vader of moeder, of je dat kindje nou een klap tegen de mond geeft of aan de oren draait is allemaal hetzelfde. Echt gestoord deze manier van opvoeden! Je kind een angst aanleren, ik moet stil zijn want anders gaat papa/mama mij pijn doen. Aub doe wat aan je gedachte gang, ik ben blij dat ik niet net als jou erin sta anders hadden mijn kinderen geen oren meer over denk ik sjongejonge

Decibel88 schreef op 26-08-2023 om 18:59:

Ik zal mensen vast tegen het verkeerde been stoten, maar nu snap ik wel waar al die verwende kutkinderen vandaan komen..

walgelijk

MOMOFMYPRINSESWITHAUTISM schreef op 26-08-2023 om 19:24:

[..]

Je weet niet eens waarom een kind gilt! Dus als mijn autistische dochter met een verstandelijke beperking aan 1 stuk door gilt omdat zij overprikkeld is dan moet ik haar maar een draai aan de oren geven? Of omdat mijn oudste zonder beperking en autisme gilt omdat ze hartstikke moe is dan moet ik haar maar een draai om de oren geven? Stop daar eens mee helpt niet nee maar een draai om de oren al helemaal niet plus is het echt abnormaal gedrag voor een vader of moeder, of je dat kindje nou een klap tegen de mond geeft of aan de oren draait is allemaal hetzelfde. Echt gestoord deze manier van opvoeden! Je kind een angst aanleren, ik moet stil zijn want anders gaat papa/mama mij pijn doen. Aub doe wat aan je gedachte gang, ik ben blij dat ik niet net als jou erin sta anders hadden mijn kinderen geen oren meer over denk ik sjongejonge

Tja, ik ben zelf een autist en duidelijke afspraken en straffen en belonen werkte voor mij heel goed. Daar leerde ik pas wat m’n emmer deed overlopen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.