Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Opa geeft kleinzoon tik


Nick90 schreef op 26-08-2023 om 20:24:

[..]

Tja, ik ben zelf een autist en duidelijke afspraken en straffen en belonen werkte voor mij heel goed. Daar leerde ik pas wat m’n emmer deed overlopen.

Mijn dochter is niet alleen autistisch, ze is ook verstandelijk beperkt en kan niet praten en heeft GEEN taalbegrip. In een autistische meltdown kan ze wel 2 uur lang gillen, dat los je niet op met je kind pijn te doen. Dat los je alleen op door te begrijpen en er achter te komen wat de reden van gillen is, en dat te veranderen/verbeteren.
dus jij geeft je kinderen ook een draai aan de oren als ze gillen? Mijn god ik ben blij dat mijn kinderen van mij zijn en niet van mensen die hun kind pijn zouden doen. Maar goed ik ga mijn energie niet aan je verspillen, mensen hier aanraadt dat een draai om de oren beter is is fout. Fijne avond

Tijgeroog schreef op 25-08-2023 om 12:57:

En kind slaat met z'n pet tegen je knieschijf? Hoeveel pijn kan dat doen? 🤯

Als je uitgezaaide kanker hebt en daar toevallig een uitzaaiing hebt best wel veel pijn weet ik inmiddels. 
Maar ik zou een kind niet slaan, wel heel hard Auw schreeuwen. 
ik zou het laten afhangen van de rest van de relatie met je ouders, hoe ik verder zou reageren. Sterkte, het is een rot situatie.

Sini

Nick90 schreef op 26-08-2023 om 20:24:

[..]

Tja, ik ben zelf een autist en duidelijke afspraken en straffen en belonen werkte voor mij heel goed. Daar leerde ik pas wat m’n emmer deed overlopen.

Je kwam ergens terecht waar ze werkten met straffen en belonen. Dat was vast geen lichamelijke straf zoals een tik.

Verder denk ik dat het soms ook een verschil is in hoe je het noemt. Ik hoorde laatst iemand zeggen dat ze nooit strafte maar wel consequenties verbond aan gedrag. Haar kind had op de muur getekend. Zij had de stiften afgepakt en de muur laten poetsen. Dat was een rechtsreeks gevolg op het gedrag en daarom geen straf. Iemand anders noemt het ongetwijfeld wel een straf (ik ook maar het heeft me wel aan het denken gezet). 

Hier ook echt geen tik. Ik geloof ook niet dat een kind stil wordt van een draai om de oren en als dat wel zo is zouden er bij mij eerder alarmbellen afgaan dan dat ik denk, wat een goede opvoeding. 

 

Nick90 schreef op 26-08-2023 om 18:57:

[..]

Ja m’n vader heeft me goed voorgeleefd, we kregen geen slaag maar maakten wel een zeer venijnige echtscheiding mee waar het hard tegen hard was, en toch ging ik behoorlijk fout, en waar ik toen terecht kwam werkten ze gewoon met straf en belonen en dat werkte voor de meeste jonge mensen daar. Met m’n eigen kinderen probeer ik het wel beter te doen.

Waren dat lijfstraffen? 

EmmaT schreef op 27-08-2023 om 07:00:

[..]

Waren dat lijfstraffen?

Andere straffen dan lijfstraffen kunnen ook knap vervelend zijn.

AnnaPollewop schreef op 27-08-2023 om 22:56:

[..]

Andere straffen dan lijfstraffen kunnen ook knap vervelend zijn.

Oh ja, dat weet ik. De meeste straffen zijn bovendien niet erg effectief. Het gaat over wél effecfieve manieren van omgaan met bepaald gedrag. Dus ik was wel benieuwd naar die 'straffen'.

watertoren schreef op 25-08-2023 om 13:12:

Het zou voor mij wel een reden zijn om het contact te verbreken als hij na een gesprek zijn fout niet toe wilt geven. Ik zou hem wel duidelijk maken dat je dit niet pikt en ik zou mijn kinderen ook niet meer met opa alleen laten.


Ik vind het echt idioot hoe snel iedereen tegenwoordig maar bereid is om alle contact met hun ouders te verbreken. 


Opa is ziek en terminaal. Houd kind gewoon tijdens bezoek bij opa uit de buurt. Klaar.

Ik schrik wel van sommige bijdragen hier. Realiseren die "het hoort erbij"-types zich dat het uitdelen van een tik, het net wat te stevig beetpakken van je kind, het heel boos worden of zelfs schreeuwen etc. altijd een uiting is van onmacht?
Jouw onmacht om op een constructieve manier om te gaan met de situatie. En dat als zoiets gebeurt je zou moeten schrikken van jezelf en vooral goed stil moet staan bij: waarom reageer ik nou zo? 
Misschien ben heel je moe, overbelast, heb je te weinig kennis om het anders op te lossen... Hoe dan ook: iets in jou vraagt aandacht en daar moet je dus iets mee!

Want ja, het kan dus echt anders. En ja we zijn allemaal 'ook maar een mens', maar dat betekent in mijn ogen dat je van je fouten leert in plaats van dat je ze onder de mat veegt en denkt: ach, het hoort erbij, iedereen doet dat wel eens

ik denk ook dat 99% echt wel eens flink uitvalt of een tikje uitdeeld of anders mss eens goed vastpakken bij de arm want zie dit ook geregeld gebeuren in winkels.
Zelf kreeg ik als kind echt wel tikken hoor als ik het te bont maaktte. Zelf mijn oudste wel eens flink bij haar arm gepakt en in de hoek gezet omdat ze echt ontzettend brutaal was. Ik weet ook gwn zeker dat bijna iedereen dit weleens doet.is ook niets mis mee zolang t geen gemep is of geschop en er verder geen pijn word gedaan vind ik. Maar vind wel dat je erna dan ook over praat met je kind of klein kind. Een uitleg en goedmaken. Dat hoord er dan ook wel bij maar meteen contact verbreken vind ik echt te ver gaan.

Titiv schreef op 28-08-2023 om 12:43:

ik denk ook dat 99% echt wel eens flink uitvalt of een tikje uitdeeld of anders mss eens goed vastpakken bij de arm want zie dit ook geregeld gebeuren in winkels.
Zelf kreeg ik als kind echt wel tikken hoor als ik het te bont maaktte. Zelf mijn oudste wel eens flink bij haar arm gepakt en in de hoek gezet omdat ze echt ontzettend brutaal was. Ik weet ook gwn zeker dat bijna iedereen dit weleens doet.is ook niets mis mee zolang t geen gemep is of geschop en er verder geen pijn word gedaan vind ik. Maar vind wel dat je erna dan ook over praat met je kind of klein kind. Een uitleg en goedmaken. Dat hoord er dan ook wel bij maar meteen contact verbreken vind ik echt te ver gaan.

Een tik (klinkt vriendelijk maar in de praktijk natuurlijk gewoon mishandeling) is vrijwel altijd omdat de ouder vindt dat het niet gaat zoals hij of zij wil en dat afreageert op het kind. Heeft niks met opvoeden te maken. Als je wel overwogen waarschuwt en en er een straf bij hebt aangekondigd en die vervolgens ook uitvoer pot, hoeft dat nl helemaal niet een tik te zijn. En bij kleine kinderen is al dat straffen sowieso vrij wreed, zoals hierboven al uitgelegd.

Wees gewoon eerlijk, een tik geven is, net zoals bij de opa in dit verhaal, gewoon een manier om ongenoegen af te reageren. En dat is niet OK.

En als je dan blijft betogen dat het echt wel moet kunnen in een opvoeding: zullen we dan lijfstraffen ook weer invoeren in het strafrecht en op de werkvloer? Want die zijn immers zo effectief? Of toch niet?


Edit: ik vind overigens wel dat opa fout zat, maar die deed dat meer als geestelijk gelijke, gezien zijn situatie, dan als opvoeder. En een tik als iemand je pijn doet omdat hij loop te hannesen en je daarbij raakt, is een vrij natuurlijke reactie.

MarvelousM schreef op 28-08-2023 om 10:11:

[..]


Ik vind het echt idioot hoe snel iedereen tegenwoordig maar bereid is om alle contact met hun ouders te verbreken.


Opa is ziek en terminaal. Houd kind gewoon tijdens bezoek bij opa uit de buurt. Klaar.

Opa is niet terminaal, wel erg ziek. Uit het verhaal blijkt niet dat hij altijd super lief en leuk was en nu pas ineens kribbig. Hij had dus in de voorafgaande decennia misschien wat meer opbouwend mogen zijn in zijn  sociale omgang. Daar plukt hij nu de wrange vruchten van, zoals zoveel mensen die nooit de moeite namen hun kinderen serieus te nemen en aardig te zijn. En het gaat niet om alle contact verbreken maar wel om de kleinkinderen uit zijn buurt te houden, sowieso is dat vaak te veel voor een zieke oudere. Met je oplossing ben ik het eens, maar dat “iedereen” tegenwoordig maar met zijn ouders breekt is schromelijk overdreven.

MOMOFMYPRINSESWITHAUTISM schreef op 26-08-2023 om 19:24:

[..]

Je weet niet eens waarom een kind gilt! Dus als mijn autistische dochter met een verstandelijke beperking aan 1 stuk door gilt omdat zij overprikkeld is dan moet ik haar maar een draai aan de oren geven? Of omdat mijn oudste zonder beperking en autisme gilt omdat ze hartstikke moe is dan moet ik haar maar een draai om de oren geven? Stop daar eens mee helpt niet nee maar een draai om de oren al helemaal niet plus is het echt abnormaal gedrag voor een vader of moeder, of je dat kindje nou een klap tegen de mond geeft of aan de oren draait is allemaal hetzelfde. Echt gestoord deze manier van opvoeden! Je kind een angst aanleren, ik moet stil zijn want anders gaat papa/mama mij pijn doen. Aub doe wat aan je gedachte gang, ik ben blij dat ik niet net als jou erin sta anders hadden mijn kinderen geen oren meer over denk ik sjongejonge

Tja, ik heb een hekel aan dat gegil en dat gekrijs. Ouders mogen wat mij betreft snellen ingrijpen en/of aanpakken.
Zo liep ik net door de supermarkt waar een klein kind onophoudelijk aan het krijsen was. Ik zal maar niet zeggen wat ik dacht..

Een kind wat gilt vanwege een handicap ofzo zou ik denk ik nog wel kunnen hebben.
Ik kan het niet uitleggen; maar er zit zeker wel verschil in gejank/gedrein en kreten omdat je bv niet kunt praten.

Decibel88 schreef op 28-08-2023 om 16:24:

[..]

Tja, ik heb een hekel aan dat gegil en dat gekrijs. Ouders mogen wat mij betreft snellen ingrijpen en/of aanpakken.
Zo liep ik net door de supermarkt waar een klein kind onophoudelijk aan het krijsen was. Ik zal maar niet zeggen wat ik dacht..

Een kind wat gilt vanwege een handicap ofzo zou ik denk ik nog wel kunnen hebben.
Ik kan het niet uitleggen; maar er zit zeker wel verschil in gejank/gedrein en kreten omdat je bv niet kunt praten.

Moet zo’n ouder op dat moment gaan toveren? 1,2 , 3 en nu stil?! Dat is wat veel kinderen doen in een drukke winkel. Dat hoort erbij , dan kan je zo goed opvoeden maar kinderen huilen en gillen soms nou eenmaal! En hoe herken jij nou aan dat kindje die zo gilde dat zij niet geestelelijk gehandicapt was? Had ik kunnen zijn met mijn dochter! Als zij een autistische meltdown krijg midden in de AH heb je lekker pech! Leer er maar mee omgaan, accepteer maar dat je in de openbare ruimtes gillende kinderen kunt tegenkomen. Ik ga voor mensen zoals jou niet mijn kinderen thuis laten omdat ze misschien kunnen gaan gillen in de winkel. Denk je dat zo’n ouder niet van te voren afspraken heeft gemaakt met hun kind? Denk je dat een ouder het leuk vind dat hun kind gilt en iedereen naar ze kijkt? Als iemand er last van heeft is het die ouder wel en als je na zoveel opvoedpogingen je kind pas stopt zodra die uit die situatie komt, dan moet je als ouder ook weten dat je alles hebt geprobeerd maar je kind niet stopt dus je boodschappen doen en naar de kassa met een gillend kind en iedereen moet het maar accepteren. Het zijn kinderennn , die zeggen niet: Hey mam ik wil even bij deze aangeven dat ik het erg moeilijk heb tijdens het boodschappen doen dat je het even weet. Nee die gaan gillen of huilen of op de grond liggen enzvoort enzvoort. Mijn advies aan jou: oordopjes in de winkel, desnoods met zeer rustgevende muziek aan, misschien kan je dan ontspannen je boodschappen doen 😉

Decibel88 schreef op 28-08-2023 om 16:24:

[..]

Tja, ik heb een hekel aan dat gegil en dat gekrijs. Ouders mogen wat mij betreft snellen ingrijpen en/of aanpakken.
Zo liep ik net door de supermarkt waar een klein kind onophoudelijk aan het krijsen was. Ik zal maar niet zeggen wat ik dacht..

Een kind wat gilt vanwege een handicap ofzo zou ik denk ik nog wel kunnen hebben.
Ik kan het niet uitleggen; maar er zit zeker wel verschil in gejank/gedrein en kreten omdat je bv niet kunt praten.

Ach ze had dat krijsend verwend kutkind gewoon een draai aan de oren moeten geven, dan zou ze wel direct stoppen met krijsen, jij blij, kind blij, moeder blij… 😞😞😒😒😒🤔🤔🤔


sarcastisch bedoeld 🫠

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.