Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Op zoek naar objectieve kijk


In hoeverre is er dan sprake van een proefplaatsing? Na uitvoerig overleg en betrokkenheid van verschillende partijen  gaat het kind gewoon starten (wordt dus geplaatst) en er is in het begin intensief contact om te zorgen dat het slaagt. Er wordt bijgestuurd waar nodig. En indien het niet blijkt te werken wordt er door de school waar het kind op dat moment zit een nieuwe plek gezocht. Helemaal prima, jij noemt het proefplaatsing, ik noem het plaatsing, en beiden zeggen we: de verantwoordelijkheid/zorgplicht ligt bij de nieuwe school. Scholen spreken soms over een proefplaatsing om zich een soort van in te dekken maar dit is eigenlijk niet meer dan een schijnzekerheid.
De situatie waar ik over spreek zijn minder rooskleurig omdat het traject vooraf vaak minder uitvoerig zijn en vooral de nazorg veel te wensen overlaat. Loopt het wennen niet fijn, dan wordt het kind afgewezen en zoeken ouders het maar uit. En dan kan echt de situatie ontstaan dat een kind thuis komt te zitten, terwijl het daarvoor nog gewoon naar school ging. En dat heeft veelal te maken dat scholen hun verantwoordelijkheid niet nemen.
Bij TO is er nog helemaal geen overleg geweest, nog veel onduidelijk (wat wordt veroorzaakt door de huidige groep, wat heeft het kind nodig?) er is nog verder niemand onafhankelijk betrokken om dat goed in kaart te brengen. Nu al hebben over een (proef)plaatsing vind ik veel te voorbarig, ga eerst samen om tafel om vast te stellen wat dochter nodig heeft om een succesvolle overstap te maken. Het risico dat dochter meer nodig heeft, is er altijd, zelfde dat het dit jaar klikt met een leerkracht en het een veilige groep is en volgend jaar het een puinhoop is. 

Juist bij een kind met onzekerheidsissues zou ik bang zijn voor een ervaring van 'we willen jou niet, je bent niet goed genoeg'. Volgens mij mag een school ook niet zomaar leerlingen weigeren. Als er serieuze issues spelen op basis waarvan een school zou kunnen stellen dat ze de benodigde zorg niet kunnen leveren wel, maar dan hebben ze wel zorgplicht bij het zoeken naar een passende plek. 
Hoppen van school naar school lijkt me ook niet wenselijk. Maar hoeveel extra zorg/aandacht heeft dit meisje nu werkelijk nodig waarvan een reguliere school kan zeggen dat ze dat niet kunnen bieden? 

anomarie schreef op 29-10-2022 om 13:18:

In hoeverre is er dan sprake van een proefplaatsing? Na uitvoerig overleg en betrokkenheid van verschillende partijen gaat het kind gewoon starten (wordt dus geplaatst) en er is in het begin intensief contact om te zorgen dat het slaagt. Er wordt bijgestuurd waar nodig. En indien het niet blijkt te werken wordt er door de school waar het kind op dat moment zit een nieuwe plek gezocht. Helemaal prima, jij noemt het proefplaatsing, ik noem het plaatsing, en beiden zeggen we: de verantwoordelijkheid/zorgplicht ligt bij de nieuwe school. Scholen spreken soms over een proefplaatsing om zich een soort van in te dekken maar dit is eigenlijk niet meer dan een schijnzekerheid.
De situatie waar ik over spreek zijn minder rooskleurig omdat het traject vooraf vaak minder uitvoerig zijn en vooral de nazorg veel te wensen overlaat. Loopt het wennen niet fijn, dan wordt het kind afgewezen en zoeken ouders het maar uit. En dan kan echt de situatie ontstaan dat een kind thuis komt te zitten, terwijl het daarvoor nog gewoon naar school ging. En dat heeft veelal te maken dat scholen hun verantwoordelijkheid niet nemen.
Bij TO is er nog helemaal geen overleg geweest, nog veel onduidelijk (wat wordt veroorzaakt door de huidige groep, wat heeft het kind nodig?) er is nog verder niemand onafhankelijk betrokken om dat goed in kaart te brengen. Nu al hebben over een (proef)plaatsing vind ik veel te voorbarig, ga eerst samen om tafel om vast te stellen wat dochter nodig heeft om een succesvolle overstap te maken. Het risico dat dochter meer nodig heeft, is er altijd, zelfde dat het dit jaar klikt met een leerkracht en het een veilige groep is en volgend jaar het een puinhoop is.

Nee je leest niet goed; bij een proefplaatsing gaat een leerling TIJDELIJK meedraaien op een andere school en wordt daar NIET ingeschreven en dus ook niet geplaatst. Vandaar ook de naam PROEF plaatsing, anders zou het definitieve plaatsing zijn. De zorgplicht blijft daardoor liggen bij de school waar de leerling staat ingeschreven de " oude school" dus. Dit alles wordt ook contractueel vastgelegd om misverstanden te voorkomen. Door een proefplaatsing blijft de leerling in het zorg traject, mocht het op de andere school ook niet goed gaan is de leerling sneller doorverwezen dan dat de nieuwe school het traject weer opnieuw moet opstarten. Deze constructie is in vele situaties succesvol gebleken, verdiep je er maar eens in.


Gingergirl schreef op 29-10-2022 om 15:19:

[..]

Nee je leest niet goed; bij een proefplaatsing gaat een leerling TIJDELIJK meedraaien op een andere school en wordt daar NIET ingeschreven en dus ook niet geplaatst. Vandaar ook de naam PROEF plaatsing, anders zou het definitieve plaatsing zijn. De zorgplicht blijft daardoor liggen bij de school waar de leerling staat ingeschreven de " oude school" dus. Dit alles wordt ook contractueel vastgelegd om misverstanden te voorkomen. Deze constructie is in vele situaties succesvol gebleken, verdiep je er maar eens in.


Het is oa mijn dagelijks werk, dus ben er aardig bekend mee. Zit ook regelmatig met onderwijsjuristen om tafel zoals vos-abb. Je komt als school echt niet onder je zorgplicht uit. Kijk maar eens naar de verschillende uitspraken van de geschillencommissie. Hoe je het went of keert, de zorgplicht komt te liggen bij de school waar de leerling wordt aangemeld en zeker bij een plaatsing geef je als school te kennen dat je de aanmelding hebt ontvangen en dus zorgplicht hebt.De wet gaat boven onderlinge afspraken. Lees de wet er maar eens goed op na. 

Het gaat niet om inschrijving, het gaat om een aanmelding wat ervoor zorgt dat er een zorgplicht is.

en voor de duidelijkheid zorgplicht is niet hetzelfde als plaatsingsplicht. Je moet als school dan een vervangende school zoeken. Dit is wettelijk zo geregeld om ouders en kinderen te beschermen. Er komen nog meer maatregelen zoals het hoorrecht voor jongeren en een onafhankelijk ouder en jeugdsteunpunt per regio.

https://www.onderwijsgeschillen.nl/thema/toelating-van-leerlingen-met-een-extra-ondersteuningsbehoefte/

Op deze pagina staan een aantal uitspraken. Ook over proefplaatsingen en de verplichtingen van scholen.   

anomarie schreef op 29-10-2022 om 15:30:

[..]

Het is oa mijn dagelijks werk, dus ben er aardig bekend mee. Zit ook regelmatig met onderwijsjuristen om tafel zoals vos-abb. Je komt als school echt niet onder je zorgplicht uit. Kijk maar eens naar de verschillende uitspraken van de geschillencommissie. Hoe je het went of keert, de zorgplicht komt te liggen bij de school waar de leerling wordt aangemeld en zeker bij een plaatsing geef je als school te kennen dat je de aanmelding hebt ontvangen en dus zorgplicht hebt.De wet gaat boven onderlinge afspraken. Lees de wet er maar eens goed op na.

Ja ik run al ruim 20 jaar scholen dus ben er ook goed mee beķend. Ik heb vooral in het VO ervaring met proefplaatsingen.

Bij een proefplaatsing is geen sprake van een aanmelding omdat er ook meestal geen plek is: Een proefplaatsing is een vooraf afgesproken termijn met een BEGIN en EIND datum. Bij een proefplaatsing gaat een leerling tijdelijk meedraaien op een andere school maar lang niet altijd alle dagen; soms volgt een leerling ook nog een aantal dagen per week onderwijs op de andere school. De proef is ook juist bedoeld om te kijken of aanmelden wel wenselijk is.

 Pas als de proefplaatsing succesvol verloopt en er besloten wordt tot een overstap over te gaan,  vindt de aanmeldingsprocedure plaats, en op de dag dat de leerling definitief volledig start op de nieuwe school, de inschrijving. Kan door bv wachtlijstproblematiek een paar maanden later zijn.

 Het contract voor de proefplaatsing wordt opgesteld door een onderwijsjurist ( en die kennen de wet gelukkig heel goed).

 Het gaat ook niet om onder zorgplicht uit te willen komen maar door de leerling in het traject te houden is een evt doorverwijzing sneller als de proefplaatsing niet succesvol is,  dan wanneer het weer opnieuw opgestart moet worden. Het wordt dus juist in het belang van de leerling gedaan.

Hoe een proefplaatsing er uit ziet is heel wisselend en per casus verschillend. 

Wat Mama E aangeeft dat het mogelijk weer een negatieve ervaring kan zijn voor de leerling ( wij willen jou niet), maar vergeet niet dat een leerling met een flink zorgdossier vaak op veel scholen zo wie zo op voorhand al afgewezen worden op basis van dossier.

Of een proefplaatsing wenselijk is in het geval van TO kan ik uiteraard niks over zeggen.

Voor zover ik weet is er helemaal geen flink zorgdossier bij de dochter van TS. Dit meisje ligt niet lekker in de huidige groep en is erg onzeker, maar komt verder wel goed mee op school (voor zover wat ik uit het schrijven van TS kan halen). Ik zou zelf niet zo 1-2-3 kunnen bedenken waarom een reguliere school dit meisje zou afwijzen.
Bij de aanmelding in groep 1 was er toch ook geen proefplaatsing nodig?

MamaE schreef op 29-10-2022 om 16:35:

Voor zover ik weet is er helemaal geen flink zorgdossier bij de dochter van TS. Dit meisje ligt niet lekker in de huidige groep en is erg onzeker, maar komt verder wel goed mee op school (voor zover wat ik uit het schrijven van TS kan halen). Ik zou zelf niet zo 1-2-3 kunnen bedenken waarom een reguliere school dit meisje zou afwijzen.
Bij de aanmelding in groep 1 was er toch ook geen proefplaatsing nodig?

Maar als dit meisje niet goed in haar huidige groep ligt en ze graag in een klas zou willen komen waarin meer kinderen zitten waarbij ze aansluiting kan vinden is het dan niet juist voor het meisje zelf fijn dat ze eerst een paar dagen mee kan draaien in haar mogelijke nieuwe klas om te kijken of ze zich daar fijn en thuis voelt, voordat ze de overstap heeft gemaakt en haar nieuwe klas blijkt niet zo leuk te zijn als gehoopt.

En ook als je overweegt van een reguliere school naar een conceptschool over te stappen of andersom, hoe fijn is het dat je als kind kan ervaren of die manier van onderwijs bij je past. 

Mijn middelste dochter overwoog een aantal jaren geleden een overstap naar de  vrije school maar na een dag meelopen merkte ze dat de kinderen daar niet echt haar type kinderen waren en ze ook een aantal andere dingen behoorlijk raar/stom bleek te vinden. Ik ben blij dat we niet zonder meeloopdag de overstap hebben gemaakt. Andere dochter overwoog na de mavo de havo op een andere school te doen en heeft toen een week meegelopen met de HAVO klas waarin ze dan zou komen. Uiteindelijk heeft ze toch besloten op haar huidige school te blijven. En toevallig gaat middelste dochter volgende week 2 weken meelopen bij een andere mbo opleiding om te kijken of ze wil overstappen.

Bij zorgenkindje kan ik me voorstellen dat zo'n proefplaatsing niet werkt maar voor kinderen zonder extra zorgen of speciale behoefte, die op een leeftijd zijn dat ze zelf mee kunnen beslissen lijkt het me alleen maar een fijne mogelijkheid om een weloverwogen beslissing te nemen.

Ja een paar dagen meelopen om te kijken of het bij je past, dat is prima. Als je daarna besluit dat het toch niet bij je past, ook prima. Bij een proefplaatsing dacht ik eerder aan een maand volledig meedraaien, waarin je dus al niet meer op de oude school bent.
Maar dan ligt de beslissing bij ouders en kind, niet bij de school. Ik zie niet waarom een school dit meisje niet zou kunnen plaatsen als er wel plek is.

MamaE schreef op 10-03-2022 om 10:09:

Ik herken dingen van hoe ik zelf als kind was. Ik heb een vorm van ASS, gediagnosticeerd als kleuter. Wel met het verschil dat school mij maar een apart geval vond en mijn ouders er eigenlijk niet achter stonden. Mijn ouders hebben de diagnose pas aan mij medegedeeld toen ik al halverwege de twintig was dus ik ben niet opgegroeid als 'de autist', ik werd niet als zodanig gezien en ook niet anders behandeld.
Ik was ook heel erg onzelfstandig en aartslui, ik liet me ook wassen en aan- en uitkleden. Mijn ouders vonden dat grappig en deden dat waardoor ze die houding in stand hielden. Ik vond nieuwe dingen ook altijd spannend. Dat moest wel gestimuleerd worden. Motorisch was ik niet heel snel, maar met zeven kon ik wel al lang en breed zonder zijwieltjes fietsen en ik was ook best snel met mijn zwemdiploma's. Wel had ik ook ontploffingen. Soms om hele kleine dingen. Achteraf was dat opgestapelde frustratie die ik niet kon duiden. Dat gebeurde altijd thuis, nooit elders. Mijn ouders en zus lachten me dan uit, waardoor ik nog bozer werd. Ik kon ook heel lang in boosheid blijven hangen. Ik was totaal niet knuffelig als kind, hoewel ik nu wel graag met mijn man en dochter knuffel.
Ik was een beetje een einzelgänger, speelde veel alleen, kon goed alleen zijn, praatte heel de dag in mezelf, had veel behoefte aan duidelijkheid over wat er ging gebeuren.
Sociale normen snapte ik niet echt, maar ik heb wel veel aangeleerd.
Uiteindelijk functioneer ik heel behoorlijk in het leven en de maatschappij, al zeg ik het zelf.

Dat is letterlijk mijn verhaal!

MamaE schreef op 29-10-2022 om 16:35:

Voor zover ik weet is er helemaal geen flink zorgdossier bij de dochter van TS. Dit meisje ligt niet lekker in de huidige groep en is erg onzeker, maar komt verder wel goed mee op school (voor zover wat ik uit het schrijven van TS kan halen). Ik zou zelf niet zo 1-2-3 kunnen bedenken waarom een reguliere school dit meisje zou afwijzen.
Bij de aanmelding in groep 1 was er toch ook geen proefplaatsing nodig?

Ik ken de casus van dochter TO niet maar zoals ik het lees is het zeker geen dik zorgdossier. Bij groep 1 beginnen bijna alle kinderen blanco. Bij dochter van TO zijn er nu toch wat zaken die niet goed lopen. Even kritisch, als ze op deze school niet goed in de groep ligt, weinig weerbaar is en snel overprikkeld raakt etc. Dan is het natuurlijk niet gezegd dat het op een andere school meteen beter gaat, want daar ben je niet ineens wel weerbaar en niet meer overprikkeld en het goed in de groep liggen hangt ook weer daarmee samen.

 Mochten ze toch besluiten naar een andere school te gaan heb je grote kans dat de problemen zich voortzetten, ik zou als ik TO was daar zeker mee aan de slag gaan; kan weerbaarheidstraining wat opleveren? Wellicht onderzoeken waardoor ze snel overprikkeld raakt, zodat ze beter geholpen kan worden al dan niet op een nieuwe school.

overigens hier een dochter met autisme die altijd in een drukke, volle klas heeft gezeten. Dit jaar (2e vd middelbare) zit ze eindelijk en een klas van 20 kinderen, normaal onderwijs. En ze is daar zo van opgebloeid! Vindt eindelijk aansluiting in de klas, is vrolijk, we ervaren het als een cadeautje, ik heb een heel ander kind nu. Dat gun ik TO ook.

Femke09 schreef op 29-10-2022 om 17:08:

overigens hier een dochter met autisme die altijd in een drukke, volle klas heeft gezeten. Dit jaar (2e vd middelbare) zit ze eindelijk en een klas van 20 kinderen, normaal onderwijs. En ze is daar zo van opgebloeid! Vindt eindelijk aansluiting in de klas, is vrolijk, we ervaren het als een cadeautje, ik heb een heel ander kind nu. Dat gun ik TO ook.

wat ontzettend fijn voor je dochter!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.