Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Op zoek naar objectieve kijk


Kipspies

Kipspies

28-10-2022 om 15:06 Topicstarter

Inmiddels toch contact opgenomen met een andere school. Deze wilde wel contact leggen met de huidige school om te overleggen over een proefplaatsing eventueel. Is dit de normale gang van zaken? Ik vond het wat vervelend om meteen aan te geven op welke school ze nu zit etc. Maar ik snap wel dat ze willen overleggen en misschien niet over elkaars rug leerlingen willen overnemen oid?

Kipspies schreef op 28-10-2022 om 15:06:

Inmiddels toch contact opgenomen met een andere school. Deze wilde wel contact leggen met de huidige school om te overleggen over een proefplaatsing eventueel. Is dit de normale gang van zaken? Ik vond het wat vervelend om meteen aan te geven op welke school ze nu zit etc. Maar ik snap wel dat ze willen overleggen en misschien niet over elkaars rug leerlingen willen overnemen oid?

Ja dit is een normale gang van zaken. En een proefplaatsing komt ook geregeld voor.

Hoi kipspies

heb miss niet alles goed gelezen maar dit klinkt allemaal niet heel fijn.

heb met beide kinderen hier wel wat ervaring in diverse problemen. En met scholen.

Je kunt je kind laten testen, een Wisc test bij een ggz voor kinderen. 
Dat pestgedrag is te moeilijk. Elke school heeft wel een pestprotocol maar het helpt geen flikker. De ouders aanspreken, meestal geen goed idee. Kinderen zelf ook niet. Ik heb mijn kinderen assertief gemaakt door thuis alles eruit re gooien en vervelend volk te negeren.

Ooit ben ik eens tussen de middag op school gekomen terwijl ze overbleef en toen heb ik de pestkoppen zien wegrennen. Op school werd ook ik niet geholpen. Stel kakouders allemaal. Ik was blij dat ze naar sbo mocht en kind zelf ook. Ze is nog terug gekomen om mee op schoolreis te gaan. Toen ging het wel normaal maar dat was waarschijnlijk ook met in het achterhoofd dat ze niet meer in de klas hoefde met die kinderen. 
De juf was niet leuk, de pestkoppen waren groter en de klas was te druk en de meisjes sloten haar buiten. 

Uiteindelijk is ergens opnieuw beginnen heel fijn. En je weet het nooit van te voren. De oudste is in een warm bad gekomen. De jongste heeft nu heel lang thuis gezeten. Net weer begonnen en nu gaat het wel goed. 
Laatste tip; schakel een leerplichtambtenaar in. Altijd handig als het moment zich aandient dat ze van school blijft of beginnen is op een ander en dat is hem ook niet. Je kunt beter nu al aangeven dat het niet lekker gaat en met ze samen werken. Ze weten ook veel van wat er te koop is, kun je ze vragen wat zij dan adviseren. Zo voorkom je een hoop ellende. 
Ik heb ze vaker erbij moeten roepen, dat ze voor mij aan het werk gingen dan waar je ze kan verwachten. Als jij verkeerde besluiten neemt. Laat ze vooral zeggen wat jij moet doen.

Hoop dat je eigenlijk een fijne school in de buurt hebt bezocht en dat doet. 

Kipspies schreef op 28-10-2022 om 15:06:

Inmiddels toch contact opgenomen met een andere school. Deze wilde wel contact leggen met de huidige school om te overleggen over een proefplaatsing eventueel. Is dit de normale gang van zaken? Ik vond het wat vervelend om meteen aan te geven op welke school ze nu zit etc. Maar ik snap wel dat ze willen overleggen en misschien niet over elkaars rug leerlingen willen overnemen oid?

Het is normaal dat scholen informatie opvragen. Proefplaatsingen is niet zo gebruikelijk en er zitten risico’s aan vast. In principe mag het niet tenzij er zeer duidelijke afspraken zijn gemaakt tussen de 2 scholen. Bedenk ook wat het doet met je dochter als ze niet wordt aangenomen…. Ze wordt dan nog een keer afgewezen op haar persoon en nu door volwassenen. Ik ken ook situaties waarbij het kind ook niet meer welkom was op de oude school of bv al afscheid had genomen om vervolgens weer terug te moeten naar de oude klas. Beter de iber van de oude school laten meekijken op de huidige school. 

Het is inderdaad gebruikelijk dat er voor een proefplaatsing overleg met de huidige school plaatsvind. Zonder contact worden hier in de stad überhaupt geen kinderen aangenomen.  

Contact tussen beide scholen bij een wissel lijkt me normaal. Vooral in gevallen waarbij er extra aandacht moet worden besteed aan bepaalde zaken. Een proefplaatsing ken ik niet, wat houdt dat in dan? Een soort proeftijd waarin een school ook kan zeggen 'nou nee, doe toch maar niet?'. Dat lijkt me voor een kind heel kwetsbaar en onveilig. Als je gaat wisselen, wil je dat in één keer goed doen, voor je beide kinderen, en ze niet na korte tijd weer moeten verplaatsen. 

MamaE schreef op 28-10-2022 om 22:32:

Contact tussen beide scholen bij een wissel lijkt me normaal. Vooral in gevallen waarbij er extra aandacht moet worden besteed aan bepaalde zaken. Een proefplaatsing ken ik niet, wat houdt dat in dan? Een soort proeftijd waarin een school ook kan zeggen 'nou nee, doe toch maar niet?'. Dat lijkt me voor een kind heel kwetsbaar en onveilig. Als je gaat wisselen, wil je dat in één keer goed doen, voor je beide kinderen, en ze niet na korte tijd weer moeten verplaatsen.

In het VO komen proefplaatsingen geregeld voor. Er wordt dan een termijn afgesproken waarbij de leerling mee gaat draaien op de andere school om te bekijken of een definitieve overstap haalbaar en wenselijk is. Soms is het lastig om een overstap naar een andere school te doen enkel gebaseerd op het dossier. Ouders en leerlingen zelf vinden een proefplaatsing dan een fijne tussenoplossing om toch eerst te kunnen bekijken of het echt haalbaar is.

In mijn tijd in het Primair onderwijs heb ik het slechts 1x mee gemaakt. Er worden dan uiteraard duidelijke afspraken gemaakt en de leerling neemt ook geen afscheid nog op de andere school, blijft ook daar ingeschreven. 

Gingergirl schreef op 28-10-2022 om 22:59:

[..]

In het VO komen proefplaatsingen geregeld voor. Er wordt dan een termijn afgesproken waarbij de leerling mee gaat draaien op de andere school om te bekijken of een definitieve overstap haalbaar en wenselijk is. Soms is het lastig om een overstap naar een andere school te doen enkel gebaseerd op het dossier. Ouders en leerlingen zelf vinden een proefplaatsing dan een fijne tussenoplossing om toch eerst te kunnen bekijken of het echt haalbaar is.

In mijn tijd in het Primair onderwijs heb ik het slechts 1x mee gemaakt. Er worden dan uiteraard duidelijke afspraken gemaakt en de leerling neemt ook geen afscheid nog op de andere school, blijft ook daar ingeschreven.

Ik ken dat alleen als schakelproces tussen VSO en regulier onderwijs. Die kinderen gaan van speciaal onderwijs naar regulier en beginnen in een aparte klas en schakelen dan stap voor stap naar een normale klas. En soms lukt het dan ook niet en gaan ze terug naar speciaal onderwijs. Totdat ze volledig geschakeld zijn staan ze dan ingeschreven op speciaal onderwijs, ook i.v.m. financiering en het open houden van de weg terug.

Nog geen afscheid nemen op de oude school, maar wel al een tijdje niet in de klas zijn valt natuurlijk op. Zeker als een kind dan opeens er toch weer is. Juist voor een kwetsbaar kind zou ik niet willen dat het toch nog terug moet. 

MamaE schreef op 28-10-2022 om 23:10:

[..]

Ik ken dat alleen als schakelproces tussen VSO en regulier onderwijs. Die kinderen gaan van speciaal onderwijs naar regulier en beginnen in een aparte klas en schakelen dan stap voor stap naar een normale klas. En soms lukt het dan ook niet en gaan ze terug naar speciaal onderwijs. Totdat ze volledig geschakeld zijn staan ze dan ingeschreven op speciaal onderwijs, ook i.v.m. financiering en het open houden van de weg terug.

Nog geen afscheid nemen op de oude school, maar wel al een tijdje niet in de klas zijn valt natuurlijk op. Zeker als een kind dan opeens er toch weer is. Juist voor een kwetsbaar kind zou ik niet willen dat het toch nog terug moet.

Juist voor een kwetsbaar kind kan een proefplaatsing wenselijk zijn juist omdat het niet meteen definitief is. Het wordt in de klas ook gewoon vertelt dat X er een tijdje niet is omdat hij meedraait op een andere school.  Meteen definitief op een andere school plaatsen niet wetende of dat nou wel de juiste plek is, is voor een kwetsbaar kind ook niet alles.  Maar proefplaatsingen zijn wel de uitzonderingen.

Hier op school is een proefplaatsing/meeloopweek vrij gebruikelijk. Het gaat om een conceptschool dus de vraag of de geboden vorm van onderwijs bij het kind past is daardoor wellicht wat relevanter. 
Voor de proefplaatsing is er een gesprek met ouders en kind. Vervolgens volgt er een overleg tussen beide scholen. Dan draait het kind een week mee. Vervolgens is er weer een gesprek waarin besproken wordt hoe het kind en de ouders die week hebben ervaren en onze locatieleider en ib-er geven aan of zij denken dat onze school de juiste plek is voor dit kind en wij de zorg en begeleiding kunnen bieden die het kind nodig heeft. Is dit in onze ogen niet het geval dan helpen we ouders verder zoeken naar een beter passende plek. In de praktijk gebeurt het eigenlijk nooit dat ouders en kind heel positief zijn en graag de overstap willen maken terwijl onze school het niet ziet zitten. Daar is namelijk altijd wel een aanleiding voor en vaak zien ouders dat dan ook. En ook het kind voelt dat vaak zelf heel goed aan. 
Schadelijk lijkt deze werkwijze me zeker niet. Het zorgvuldig kijken of het kind zich thuis voelt en de school een passende plek is voor het kind voorkomt juist een foute keuze voor een school die tijdens een rondleiding heel leuk lijkt maar in de praktijk een stuk minder leuk of niet passend voor het kind is.

Ik ben echt verbaasd over hoe makkelijk er gedacht wordt over proefplaatsingen. Mijn ervaring is juist zeer negatief, wellicht omdat ik vooral de niet geplaatste kinderen in mijn werk tegen kom. Ik zie vooral gekwetste kinderen en ouders en hoe diep de sporen zijn die het achterlaat. Het is niet voor niks dat de wet op het onderwijs het verbied tenzij er hele duidelijke afspraken zijn gemaakt  En dan nog zie ik scholen en schoolbesturen er onderuit proberen te komen. Ik ken meerdere kinderen en dan met name binnen de voltijd hb settingen waarbij ze een week proef mogen draaien, het gedrag dan toch complexer blijkt en vervolgens dus niet mogen komen. Oude school is ook niet de goede plek met het gevolg dat het kind daar ook niet meer welkom is en het kind zit dus thuis. Als het zo simpel was als een proefrit in een nieuwe auto was er geen wetgeving rondom gemaakt. Als ouder kan je je kind aanmelden op elk gewenste school. De nieuwe school heeft dan zorgplicht en heeft de plicht om te onderzoeken of je kind plaatsbaar is. Dat betekent dat jij als ouder alle info die daarvoor nodig is moet delen met de school en de school moet onderzoeken of deze school passend is of dat een andere school beter aansluit. Hier hebben ze 6 weken de tijd voor. Ze mogen hiervoor met toestemming van ouders ook informatie opvragen op de huidige school en zelfs in de huidige setting observeren. Als ze vol zijn en dat staat ook op de website hoeft dit allemaal niet. Anders moet de school onderbouwen waarom zij denken dat het niet passend is en moeten ze een alternatief aanbieden.
Ik begeleid veel ouders en scholen in dit proces en het is reuze ingewikkeld. Mijn advies is om goed en eerlijk in gesprek te gaan over wat ouders denken dat het kind nodig heeft, maar ook over wat de school nodig heeft om dat te bieden. Mijn ervaring leert mij dat een dergelijk gesprek voldoende is om in te schatten of een overstap succesvol kan zijn. Als alle seinen op groen staan, kan een dagje wennen helpend zijn maar dan hangt er niks meer van af. Bedenk zelf maar hoe zenuwslopend het is als je tijdens je sollicitatieprocedure een dag moet meelopen om beoordeeld te worden. 

anomarie schreef op 29-10-2022 om 08:13:

Ik ben echt verbaasd over hoe makkelijk er gedacht wordt over proefplaatsingen. Mijn ervaring is juist zeer negatief, wellicht omdat ik vooral de niet geplaatste kinderen in mijn werk tegen kom. Ik zie vooral gekwetste kinderen en ouders en hoe diep de sporen zijn die het achterlaat. Het is niet voor niks dat de wet op het onderwijs het verbied tenzij er hele duidelijke afspraken zijn gemaakt En dan nog zie ik scholen en schoolbesturen er onderuit proberen te komen. Ik ken meerdere kinderen en dan met name binnen de voltijd hb settingen waarbij ze een week proef mogen draaien, het gedrag dan toch complexer blijkt en vervolgens dus niet mogen komen. Oude school is ook niet de goede plek met het gevolg dat het kind daar ook niet meer welkom is en het kind zit dus thuis. 

Bij een proefplaatsing is er geen sprake van een " oude school" en dat de leerling daar niet meer welkom zou zijn. Dat is nou juist het hele idee van een proefplaatsing; je gaat op een andere school een tijdje meedraaien om te kijken of een overstap succelvol is, zo ja dan stapt de leerling over en wordt het op de nieuwe school                in geschreven en zo nee, dat kan de leerling ten alle tijden terug naar de school waar de leerling zat om verder te kijken wat de juiste route is voor de leerling. Proefplaatsing geniet juist bij ouders en leerling vaak de voorkeur zodat het niet meteen definitief is en je wat meer tijd hebt met alle partijen om te beoordelen of het wel de juiste plek is. Dat jouw ervaring hiermee negatief is kan door jouw werk komen waarbij je waarschijnlijk alleen de casus tegenkomt waarbij het niet werkte. Dan zie je niet de leerlingen bij wie het succesvol was.

We hebben passend onderwijs hier. Dat betekent dat geen kind buiten de boot mag vallen. Tuurlijk hoor je niets over de gevallen waar niets aan de hand is en waar het goed gaat. Maar de scholen een zorgplicht uitdelen zegt helemaal niets over passend onderwijs. Dat er een plek is voor jouw kind.
Sterker nog als jouw kind thuis zit heeft dat nog wel eens te maken met het feit dat die plek er niet is voor de school van inschrijving die de zorgplicht heeft. 
Dan moet iedereen het nog met elkaar eens zijn over hoe het dan moet. 
Anomarie heeft niet voor niets werk hierin. Dat heeft de overheid dan weer bedacht om het kind te helpen die dus wel degelijk buiten de boot valt. 
Plus, de geschiedenis wis je niet meer uit. En het kind is bijna nooit zonder kleerscheuren het proces aan het doormaken. Het gaat niet om schuldvraag maar om dat die plek er gegarandeerd zou moeten zijn en er dus niet dankzij dit systeem en regelgeving dan ook is. 
Nog even los van of proefplaatsing mag of handig is. 

Gingergirl schreef op 29-10-2022 om 09:20:

[..]

Bij een proefplaatsing is er geen sprake van een " oude school" en dat de leerling daar niet meer welkom zou zijn. Dat is nou juist het hele idee van een proefplaatsing; je gaat op een andere school een tijdje meedraaien om te kijken of een overstap succelvol is, zo ja dan stapt de leerling over en wordt het op de nieuwe school in geschreven en zo nee, dat kan de leerling ten alle tijden terug naar de school waar de leerling zat om verder te kijken wat de juiste route is voor de leerling. Proefplaatsing geniet juist bij ouders en leerling vaak de voorkeur zodat het niet meteen definitief is en je wat meer tijd hebt met alle partijen om te beoordelen of het wel de juiste plek is. Dat jouw ervaring hiermee negatief is kan door jouw werk komen waarbij je waarschijnlijk alleen de casus tegenkomt waarbij het niet werkte. Dan zie je niet de leerlingen bij wie het succesvol was.

En de wetgeving is er voor niks? Onderwijsconsulenten en samenwerkingsverbanden zijn hier niet voor niks druk mee? Onderwijsgeschillen doet voor niks uitspraken. Juist omdat scholen hier zo ondoordacht mee omgaan krijg je te maken met echt schrijnende situatie. Ik kan vanaf de zomer al meerdere voorbeelden noemen waar een zogenaamde proefplaatsing tot ellende heeft geleid. Boze ouders, gefrustreerde kinderen maar ook directeuren en schoolbesturen die boos op elkaar zijn. Echt, we hebben het hier over een kind wat om wat voor reden dan ook van school gaat wisselen, een kwetsbaar kind wat al een faalervaring achter de rug heeft, wat een goede plek moet krijgen., waar het succesvol moet kunnen starten. Die wens je geen extra faalervaring door het maar even in een groep te plaatsen, waarbij het even moet laten zien dat het past of het wel goed genoeg is.  En ook een groep wil je dit niet aandoen; een nieuwe leerling doet wat met je groepsvorming. De eerste weken na de zomervakantie zijn de zo geheten gouden weken, waarbij je juist heel veel hier in investeert om de rest van het jaar de vruchten hiervan te plukken. Als je te pas en te onpas een nieuwe leerling toevoegt en ook weer weghaalt mag je als leerkracht weer opnieuw beginnen. 
echt, begin niet aan proefplaatsingen. Wettelijk gezien staat het trouwens gelijk aan inschrijving dus je zit als school vast aan de leerling. Mag je een OPP gaan opstellen en aantonen met je SOP dat het kind niet plaatsbaar is. De SOP (schoolondersteuningsprofiel) zijn vaak zo globaal beschreven dat het echt lastig is om van de leerling af te komen. Genoeg uitspraken van de onderwijsgeschillencommissie hierover. Het is wachten op de eerste rechtszaak….

anomarie schreef op 29-10-2022 om 11:43:

[..]

En de wetgeving is er voor niks? Onderwijsconsulenten en samenwerkingsverbanden zijn hier niet voor niks druk mee? Onderwijsgeschillen doet voor niks uitspraken. Juist omdat scholen hier zo ondoordacht mee omgaan krijg je te maken met echt schrijnende situatie. Ik kan vanaf de zomer al meerdere voorbeelden noemen waar een zogenaamde proefplaatsing tot ellende heeft geleid. Boze ouders, gefrustreerde kinderen maar ook directeuren en schoolbesturen die boos op elkaar zijn. Echt, we hebben het hier over een kind wat om wat voor reden dan ook van school gaat wisselen, een kwetsbaar kind wat al een faalervaring achter de rug heeft, wat een goede plek moet krijgen., waar het succesvol moet kunnen starten. Die wens je geen extra faalervaring door het maar even in een groep te plaatsen, waarbij het even moet laten zien dat het past of het wel goed genoeg is. En ook een groep wil je dit niet aandoen; een nieuwe leerling doet wat met je groepsvorming. De eerste weken na de zomervakantie zijn de zo geheten gouden weken, waarbij je juist heel veel hier in investeert om de rest van het jaar de vruchten hiervan te plukken. Als je te pas en te onpas een nieuwe leerling toevoegt en ook weer weghaalt mag je als leerkracht weer opnieuw beginnen.
echt, begin niet aan proefplaatsingen. Wettelijk gezien staat het trouwens gelijk aan inschrijving dus je zit als school vast aan de leerling. Mag je een OPP gaan opstellen en aantonen met je SOP dat het kind niet plaatsbaar is. De SOP (schoolondersteuningsprofiel) zijn vaak zo globaal beschreven dat het echt lastig is om van de leerling af te komen. Genoeg uitspraken van de onderwijsgeschillencommissie hierover. Het is wachten op de eerste rechtszaak….

Zoals ik al schreef heb ik het over proefplaatsingen op het VO, daar komt het geregeld voor en is er altijd al meer verloop.

.En die proefplaatsingen worden juist geadviseerd door het samenwerkingsverband     ( misschien per regio verschillend). Gaat vaak om leerlingen die al thuis zitten of leerlingen die al meerdere scholen gehad hebben wat op papier zo'n goede match leek maar het in de praktijk het telkens niet was. Dan kun je wel blijven switchen maar dat werkt ook niet. Beter om dan in de praktijk te kijken of het werkt. De wergeving heeft op dat moment gefaald voor de leerling en komt dan in een grijs gebied.

 Het is niet dat scholen dit zelf regelen met elkaar, alle partijen zijn daarbij betrokken. En zoals gezegd is het ook meestal de grote wens van ouders en leerlingen zelf.

De afgelopen jaren meerdere proefplaatsingen gehad; waren allemaal succesvol op 1 na. En die ouders en leerling van de niet succesvolle proefplaatsing ervaarden het helemaal niet als een faalervaring maar waren juist erg tevreden over de gang van zaken dat wij zoveel tijd in hun kind gestoken hadden en het nu duidelijk was dat regulier onderwijs echt geen optie was voor hun kind.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.