Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Onterecht boos geworden op kind


Ginevra schreef op 15-08-2021 om 19:22:

[..]

Poezie, is het tot je doorgedrongen dat TS dat zelf ook vindt?

ik doe even wat quotes van haar:

-Haar dat verwijten en haar ervan betichten het expres te doen en haar oogafwijking als excuus te gebruiken is echt niet oké en zwaar beneden alle peil.

-verdomme wat heb ik er vandaag een puinhoop van gemaakt qua ouderschap zeg.

-Jullie punten zijn heel terecht.

-Dat is overigens geenszins een excuus voor mijn excessieve uitval naar haar toe.

En dat gaat al een aantal pagina’s zo, TS geeft zichzelf er behoorlijk van langs. Het lijkt alsof jij vindt dat ze dat nog niet ziet. Wat is je doel nu?

Nou inderdaad, trap nog lekker na zeg.... Ze weet zelf na de situatie en door reacties hier nu echt wel dat het over de schreef is.



Imi

Imi

15-08-2021 om 19:50

Muurbloem1985 schreef op 15-08-2021 om 19:10:

Dat je iets zegt over haar oogafwijking is op z'n zachtst gezegd niet netjes, maar je bent ook een mens, en je kan rare dingen zeggen als je boos bent, dat overkomt iedereen, duidelijk aangeven dat het je spijt en niet meer doen.

Nou, nee hoor. Ik ben heus wel eens boos op mijn kinderen, maar ik zeg niks wat ik niet meen, en geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om hun zwakke plekken in de strijd te gooien!

Imi schreef op 15-08-2021 om 19:50:

[..]

Nou, nee hoor. Ik ben heus wel eens boos op mijn kinderen, maar ik zeg niks wat ik niet meen, en geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om hun zwakke plekken in de strijd te gooien!

Ik probeer alleen te zeggen, in je boosheid is het soms moeilijk om je te beheersen, ja het is een fout maar iedereen maakt fouten.

Ginevra schreef op 15-08-2021 om 19:22:

[..]

Poezie, is het tot je doorgedrongen dat TS dat zelf ook vindt?

ik doe even wat quotes van haar:

-Haar dat verwijten en haar ervan betichten het expres te doen en haar oogafwijking als excuus te gebruiken is echt niet oké en zwaar beneden alle peil.

-verdomme wat heb ik er vandaag een puinhoop van gemaakt qua ouderschap zeg.

-Jullie punten zijn heel terecht.

-Dat is overigens geenszins een excuus voor mijn excessieve uitval naar haar toe.

En dat gaat al een aantal pagina’s zo, TS geeft zichzelf er behoorlijk van langs. Het lijkt alsof jij vindt dat ze dat nog niet ziet. Wat is je doel nu?

Dit was mijn antwoord op muurbloem, die bagatelliseert het gebeuren nogal. Dat had jij even gemist?

Mija schreef op 15-08-2021 om 19:22:

[..]

Ik vind dat je twee dingen door elkaar haalt. Niemand beweert dat dit gedrag ‘volgens het boekje’ is. TO gaat al in de OP diep door het stof over haar gedrag. Maar veel mensen wijzen er wel op dat het maar weinig mensen lukt zich altijd ‘volgens het boekje’ te gedragen en dat het er, als je dan eenmaal in de fout bent gegaan, op aan komt hoe je jezelf herneemt en de relaties herstelt. Jij doet iets geks met tijd: alsof het niet had hoeven gebeuren. Maar het is gebeurd. Alsof het niet zou moeten gebeuren. Dat mag zo zijn maar het gebeurt. Het is normaal abnormaal gedrag, zeg maar. En ja, dat heeft natuurlijk met falende emotieregulatie te maken. Maar hoe kom jij erbij dat dat niet moeilijk hoeft te zijn, dat dat niet hoeft te mislukken, dat het meer zin heeft om iemand erop te wijzen hoe enorm fout haar gedrag is (wat ze zelf al heeft erkend) en hoe fout het met haar kind gaat aflopen? In plaats van wat compassie te tonen en haar erop te wijzen dat het maar al te menselijk slecht gedrag is wat ze heeft vertoond en dat er dingen zijn die ze kan doen om de schade te herstellen en voor de volgende keer te voorkomen?

Misschien verwacht jij een positief effect van een veroordeling zonder meer? Ik deel die verwachting in ieder geval niet.

Zo ontzettend eens met jouw post!

Het is zelfs gevaarlijk zo hard te oordelen. Er was laatst een gedragswetenschapper in een nieuwsprogramma aan het woord die zei dat wij om uiteindelijk tot een oplossing van het hardnekkige bestaan van kindermishandeling te komen, als samenleving eerst zouden moeten in zien dat kindermishandeling 'normaal' is, als in veelvoorkomend. 

Pas als ouders wéten dat het veel voorkomt durven ze de schaamte opzij te zetten en hulp te zoeken.

Ik lees hier zoveel reacties die het tegenovergestelde zouden bewerkstelligen en deze moeder, die al schuldbewust ís, een hoekje in willen drijven. Dat vind ik pas bizar.

Poezie schreef op 15-08-2021 om 20:02:

[..]

Dit was mijn antwoord op muurbloem, die bagatelliseert het gebeuren nogal. Dat had jij even gemist?

Ik bagatelliseer helemaal niks, jij leest mijn post niet goed. 

Waarschijnlijk meta, maar ik kreeg het idee dat er nogal wat perfectionisme heerst, bij jou en wellicht bij je dochter. 
In die context zou je dit als een mooi opvoed-momentje aan kunnen pakken. (Zonder dit gebeuren te bagatelliseren)
Je zou het meer (voor haar) op jezelf kunnen betrekken (ipv op haar): jij maakt een fout, en fouten maken is niet altijd fijn, maar wel een gegeven. En soms kunnen er positieve kanten uit gehaald worden. 
Overigens lijkt het in dit voorbeeld wel overduidelijk dat kind ‘gepakt’ wordt op een zwakte, maar ik denk dat we dat nu eenmaal vaak doen, misschien wel heel vaak, het is alleen niet altijd overduidelijk. Maar als je moppert op je kind omdat het te laat komt of rotzooi maakt dan mik je wrs ook op een (nog) zwakke plek. 

Poezie schreef op 15-08-2021 om 20:02:

[..]

Dit was mijn antwoord op muurbloem, die bagatelliseert het gebeuren nogal. Dat had jij even gemist?

Nee hoor. Maar je kunt prima zeggen dat je het niet eens bent met muurbloem en tegelijkertijd onderkennen dat TS zelf ook inzicht heeft. En je posting van 18.39 was geen reactie op muurbloem en was ook van dik hout zaagt men planken. 

Noch kinderen, noch volwassenen worden er beter van om steeds opnieuw op hun donder te krijgen voor iets wat ze zelf al hardop erkend hebben.

Ginevra schreef op 15-08-2021 om 20:42:

[..]

Nee hoor. Maar je kunt prima zeggen dat je het niet eens bent met muurbloem en tegelijkertijd onderkennen dat TS zelf ook inzicht heeft. En je posting van 18.39 was geen reactie op muurbloem en was ook van dik hout zaagt men planken.

Noch kinderen, noch volwassenen worden er beter van om steeds opnieuw op hun donder te krijgen voor iets wat ze zelf al hardop erkend hebben.

O, jij hebt duidelijk mijn eerste reactie in dit topic gemist. Daarin heb ik een advies gegeven aan TO.

Ik vind veel reacties die TO in de tang nemen van weinig respect tonen, precies was ze TO verwijten. Mag je volwassen die in de put zitten, zo in de hoek zetten? En dan tegelijk zeggen dat je zoiets met je kinderen nooit zou doen. TO heeft meer aan goede raad, hoe maak je het goed met je dochter en hoe voorkom je het weer dan te zeggen "dat zou ik nooit doen". 
Ik moet opeens aan het bijbelverhaal van de farizeeër en de tollenaar denken. Niks nieuws onder de zon dus.

Lena55 schreef op 15-08-2021 om 18:01:

[..]

Zodat partner de helft van de week ongestoord zijn gang kan gaan?

Ik vind dat de man van to zich helemaal niet goed heeft opgesteld. Door zijn boosheid en to afvallen (waar kind bij was?) heeft hij het alleen maar erger gemaakt. Goed dat hij dochter steunt. Maar dat kan ook neutraal en to helpen door ook te zeggen dat ze het echt niet zo bedoeld. Daar ben je toch partners voor? Elkaar helpen en steunen, ook wanneer 1 heel diep zit. En dat wil dan helemaal niet zeggen dat je het hoeft goed te keuren.

Dit ben ik helemaal eens. Ik vind dat deze partner alleen maar olie op het vuur gegooid heeft. Hij had ook kunnen relativeren, dochter even bij zich kunnen nemen en zeggen dat mama dat niet meent, nu onredelijk is en dat hij straks even met mama gaat praten. Want we willen graag op een fijne manier met elkaar omgaan en mama moet nu eerst even rustig worden.

Deze man weet toch wel wat voor vlees hij in de kuip heeft en dat hij niet samenwoont met een of andere verschrikking?!

wat je wil Poezie. Ik geloof niet dat ik er in slaag mijn boodschap over te brengen dus dan laat ik het er verder bij. 

Auwereel schreef op 15-08-2021 om 20:52:

Ik vind veel reacties die TO in de tang nemen van weinig respect tonen, precies was ze TO verwijten. Mag je volwassen die in de put zitten, zo in de hoek zetten? En dan tegelijk zeggen dat je zoiets met je kinderen nooit zou doen. TO heeft meer aan goede raad, hoe maak je het goed met je dochter en hoe voorkom je het weer dan te zeggen "dat zou ik nooit doen".
Ik moet opeens aan het bijbelverhaal van de farizeeër en de tollenaar denken. Niks nieuws onder de zon dus.

Ik reageerde vooral op de reacties waarin wordt gedaan alsof zo met je kind omgaan heel normaal is en we dat allemaal wel eens doen als ouder. 

Mijn reactie komt niet voort uit de behoefte om TO nog een trap na te geven, maar omdat ik het belangrijk vind te benadrukken dat we kindermishandeling nooit mogen normaliseren, of goedpraten. Dat is schadelijk, want zo ontstaat de indruk dat het prima is af en toe zo uit te vallen, want dat hoort nu eenmaal bij het ouderschap. 

Maar emotionele mishandeling is niet normaal en dat mag het nooit worden. Daarom vind ik het belangrijk dit te benadrukken. Ik hoop oprecht dat TO morgenochtend bij haar huisarts zit, samen met haar man en dat ze het gedrag daar niet bagatelliseren, maar gaan zoeken naar een oplossing. 

MamaE

MamaE

15-08-2021 om 22:51 Topicstarter

Dank voor jullie reacties en inzichten. Persoonlijk vind ik dat mijn man juist goed gehandeld heeft. Hij heeft dochter uit de conflictsituatie gehaald, haar gesteund, getroost, heel duidelijk achter haar gestaan en mijn gedrag terecht afgekeurd. Ja, hij had kunnen zeggen dat ik het niet meende, maar het is niet aan hem om te bepalen of ik iets wel of niet echt meen en het is al helemaal niet zijn verantwoordelijkheid om naar onze dochter excuses te maken voor datgene wat ik verkeerd gedaan heb. 
De opmerking over een scheiding raakte me heel diep. Dat is bij ons gelukkig niet ter sprake gekomen, maar ik zou het mezelf nooit vergeven als dit incident het einde van ons huwelijk had ingeluid. Mijn man en mijn dochter zijn wat ik het allerliefste heb in mijn leven. Mijn man en ik houden heel veel van elkaar en hebben een goed en stabiel huwelijk met heel weinig conflicten. Dat durf ik echt wel te stellen ondanks wat er gisteren gebeurde.
Vandaag hebben we een hele fijne dag gehad als gezin. Dochter neemt wel nog wat meer afstand van mij en trekt meer naar mijn man, wat logisch is, maar ze is niet echt boos of verdrietig meer, althans, zo leek het. Morgen gaan we op vakantie, dus niet naar de huisarts. Misschien daarna nog. Ik denk dat het ook wel goed is om even helemaal tot rust te komen en daarna even verder te kijken.

veel plezier op vakantie!
En Julali, doe normaal. Woorden als kindermishandeling in de mond nemen en dat to zich morgen bij de huisarts dient te melden. Ik kan je als vpk vertellen wat die huisarts zal zeggen en dat sluit niet aan bij wat jij vindt dat er moet gebeuren. 

Ben je bekend met échte kindermishandeling? Ga je schamen zeg om dat in 1 woord met het topic van to te noemen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.