Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Neefje schaamt zich voor mij?

Appelflapje81

Appelflapje81

03-04-2025 om 21:12 Topicstarter

Rosehip schreef op 03-04-2025 om 19:35:

[..]

Excuses, ik las niet goed.

Maar dan nog, het was geen open vraag. Het zou me verbazen als "ik schaam me voor je" het antwoord was geweest als jij had gevraagd waarom je niet mocht komen. Ik vind dat namelijk een erg "wijze" uitspraak voor een kind van die leeftijd.

Edit: wat Pinkflower ook zegt dus.

Aan het begin van de tweede alinea kan je lezen dat ik hem in beginsel wel een open vraag heb gesteld, namelijk waarom niet wilde dat ik op zijn feestje kwam of naar sportdag, waarop hij aangaf dat iedereen mij dan ziet. Daarna vroeg ik hem of hij zich dan voor mij schaamde waarop hij ja zei en toen ik vroeg waarom zei hij dat hij dat niet wist.  Nu is "weet ik niet" wel zijn favoriete antwoord op zo ongeveer alles.  Veel opener kan ik het toch niet aanpakken? 

Appelflapje81

Appelflapje81

03-04-2025 om 21:14 Topicstarter

PinkFlower schreef op 03-04-2025 om 19:20:

[..]

Ik vind dit wel te makkelijk. Komt een beetje over alsof ze geen zin hebben om er ook maar enigszins moeite in te stoppen. Beetje raar ook. Als ouder wil je toch weten waar dit vreemde gedrag opeens vandaan komt?

Nee, ze zien het meeste als een fase die wel weer overwaait. 

Appelflapje81 schreef op 03-04-2025 om 21:12:

[..]

Aan het begin van de tweede alinea kan je lezen dat ik hem in beginsel wel een open vraag heb gesteld, namelijk waarom niet wilde dat ik op zijn feestje kwam of naar sportdag, waarop hij aangaf dat iedereen mij dan ziet. Daarna vroeg ik hem of hij zich dan voor mij schaamde waarop hij ja zei en toen ik vroeg waarom zei hij dat hij dat niet wist. Nu is "weet ik niet" wel zijn favoriete antwoord op zo ongeveer alles. Veel opener kan ik het toch niet aanpakken?

Maar dan stel je geen open vraag? De vraag of hij zich voor jou schaamt is echt een gesloten vraag.

Appelflapje81

Appelflapje81

03-04-2025 om 21:16 Topicstarter

MamaE schreef op 03-04-2025 om 19:21:

Als hij zo dol op jou is en graag met je omgaat, is dit gedrag wel vreemd. Wil hij ook niet dat je hem bijvoorbeeld ophaalt bij school of sport?
Als hij niet wil dat je naar een sportdag of toernooi komt, zou ik dat respecteren. De meeste kinderen gaan daar niet met de hele familie naartoe.
Bij een verjaardag vind ik persoonlijk dat de ouders daar ook nog wat in te zeggen hebben, zeker op die leeftijd. Je past vaak op hem, hij vindt het leuk bij jou, dan is het niet logisch dat je niet mag komen. Althans, op het familiefeest. Op zijn kinderfeestje zou ik het wel snappen als hij dat niet wil. Dat is voor de vriendjes, niet voor familie.

Jawel, ik mag hem wel van school halen en mijn man ook.  Dan hoor ik hem niet.

Appelflapje81

Appelflapje81

03-04-2025 om 21:20 Topicstarter

Luttjetrut schreef op 03-04-2025 om 19:39:

Geen kinderen, maar gedacht vanuit mijn eigen ervaring op die leeftijd:

Kan het zijn dat hij schaamte verward met kalverliefde? Dat is namelijk wat direct bij mij op kwam toen ik je OP las: die is verliefd. En bang dat iemand dat aan hem gaat merken.

Hij is daar nog niet echt mee bezig.. We praten er weleens over en hij vind meisjes niet leuk, jongens vind hij leuker maar niet op de verliefdheidsmanier.  Vorige week zaten we te keuvelen en toen vroeg ik hem of hij later ook ging trouwen, nee, hij ging later alleen in een huis wonen en wilde dan niemand meer zien. Dat vond ik ook typisch.  Een paar weken geleden vertelde hij dat hij niet ging trouwen omdat hij niet een vrouw de kont ging kussen, hoe hij daarbij komt, geen idee.  Geen taalgebruik dat binnen onze familie gebruikt wordt.  Verder ligt hij wel lekker in de klas en heeft veel vriendjes en speelt ook met iedereen. 

Appelflapje81

Appelflapje81

03-04-2025 om 21:24 Topicstarter

Ellori schreef op 03-04-2025 om 21:14:

[..]

Maar dan stel je geen open vraag? De vraag of hij zich voor jou schaamt is echt een gesloten vraag.

Ik heb hem als eerste gevraagd "Maar waarom mag ik dan niet op jouw verjaardag komen?"  Dat is toch een open vraag? Hij zei toen dat iedereen mij dan ziet. Daarna vroeg ik hem waarom het erg is als iedereen mij dan ziet, wederom een open vraag dat wist hij niet. Toen heb ik hem gevraagd of hij zich voor mij schaamde waarop hij ja zei maar niet wist waarom.  Dus ik heb echt niet enkel gesloten vragen gesteld.  Er komt alleen geen duidelijk antwoord of een antwoord waar ik iets uit kan afleiden.

Ik zou hem eens vragen of er iemand iets over jou heeft gezegd wat hij niet leuk vond. En er dan ook bijzeggen dat jij er prima tegen kan wanneer iemand iets vervelends zou zeggen. 
Het is namelijk ook goed mogelijk dat hij jou probeert te beschermen tegen vervelende opmerkingen van anderen. Dat ie dan zelf jou kwetst zal ie misschien niet door hebben. Kinderlogica heeft soms onverwachte routes.

Aanvulling: kan het zijn dat hij je van bepaalde mensen probeert weg te houden? Want dat kan ook een aanwijzing zijn. Is jouw band met iedereen goed? Of is het bijvoorbeeld gebruikelijk dat er openlijk negatief over mensen wordt gesproken waar je neefje bij is? 

Appelflapje81 schreef op 03-04-2025 om 21:20:

[..]

Hij is daar nog niet echt mee bezig.. We praten er weleens over en hij vind meisjes niet leuk, jongens vind hij leuker maar niet op de verliefdheidsmanier. Vorige week zaten we te keuvelen en toen vroeg ik hem of hij later ook ging trouwen, nee, hij ging later alleen in een huis wonen en wilde dan niemand meer zien. Dat vond ik ook typisch. Een paar weken geleden vertelde hij dat hij niet ging trouwen omdat hij niet een vrouw de kont ging kussen, hoe hij daarbij komt, geen idee. Geen taalgebruik dat binnen onze familie gebruikt wordt. Verder ligt hij wel lekker in de klas en heeft veel vriendjes en speelt ook met iedereen.

Je denkt dat hij het jouw vertelt als hij stiekem een beetje verliefd op je is?

Ik dacht ook aan de verliefdheid of hij heeft misschien wat opgeschept/gejokt tegen anderen over iets in relatie tot jou en is bang dat het uitkomt?

Ook giswerk..

Bij iedereen ervaar je je identiteit weer anders. Een vriendje vroeger kende ik niet terug als zijn moeder erbij was. Dan klonk zijn stem totaal anders (meer timide) en vond ik hem ook niet zo leuk als wanneer hij alleen was.

Kort geleden hoorde ik nog iemand tegen haar man zeggen: "hier ben je altijd zo jolig en thuis doe je je mond niet open!" Kennelijk voelde hij zich 'hier' anders dan 'thuis': joliger, opener. Dat zal dan niet iets te maken hebben met de stenen maar met de mensen.

Mogelijk weet je neef de woorden niet echt om het aan je te beschrijven dus ik zou het accepteren.

Appelflapje81 schreef op 03-04-2025 om 19:15:

[..]

Nee, ik vroeg heb of hij zich schaamde voor mij, daarop zij hij ja. Toen ik daarna vroeg waarom gaf hij aan dat hij niet wist waarom. Ik probeerde te achterhalen waarom hij dit ineens zo voelt.

Hij is 8 hè? Volwassenen vinden het al moeilijk dit soort complexe emoties te benoemen. Je legt het hem zelf in de mond. 🙂 

ik snap dat zijn “afwijzing” je kwetst, maar ik heb ook het gevoel dat je het wat groot maakt. 

heb je hem trouwens gevraagd of hij het leuk vindt om samen met jou (en je partner) wat te gaan doen voor zijn verjaardag? Lijkt mij eerlijk gezegd leuker dan zo’n verjaardag. 😉

Junio schreef op 04-04-2025 om 04:05:

Ik dacht ook aan de verliefdheid of hij heeft misschien wat opgeschept/gejokt tegen anderen over iets in relatie tot jou en is bang dat het uitkomt?

Ook giswerk..

Zoiets denk ik ook. TO, kinderen zijn gemiddeld zo'n 1,5 jaar verder dan dat ouders/verzorgers denken dat ze zijn. Of dit daadwerkelijk het 'probleem' is, weet ik niet, maar hij is waarschijnlijk meer met meisjes en verliefdheid bezig dan jij denkt.

Daglichtlamp schreef op 03-04-2025 om 16:56:

Als je je verhaal al knipt en plakt van elders, neem dan in elk geval de moeite om de overbodige regeleinden eruit te halen. (of plak als normale tekst, dus zonder opmaak).

Wie zegt dat het niet allemaal van dezelfde TO is?  Ik zie het op Ouders van Nu, Ouders en hier staan. 

Gebruikersnaaminvullen schreef op 04-04-2025 om 08:54:

[..]

Wie zegt dat het niet allemaal van dezelfde TO is? Ik zie het op Ouders van Nu, Ouders en hier staan.

Dat is mijn punt niet. Het kan prima van dezelfde topicstarter zijn.

Daglichtlamp schreef op 04-04-2025 om 10:13:

[..]

Dat is mijn punt niet. Het kan prima van dezelfde topicstarter zijn.

Ben je soms van de "regeleinden" politie? Het is leesbaar. Beetje sneu om alleen te reageren over de opmaak van de tekst.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.