Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Neefje schaamt zich voor mij?

Ik heb een neefje van bijna 8. Wij hebben een hele goede en hechte
band. Vanaf dat hij 3 maanden oud was heb ik 4 a 5 dagen per week op hem
gepast tot hij naar de peuterspeelzaal ging, daarna werd het iets
minder maar nog steeds meerdere keren per week. Ook nu zie ik hem vaak,
we appen en bellen veel, als hij huiswerk moet maken wil hij het liefst
dat ik hem help, hij wil altijd graag dat ik kom spelen en hij komt ook
heel graag bij mij thuis. Kortom, helemaal prima. Met mijn man heeft
hij ook een goede band, lekker stoeien en hij noemt mijn man zijn beste
vriend.

Nu is hij bijna jarig, al maanden zegt hij dat wij absoluut niet op zijn
feestje mogen komen, als ik hem dan vraag waarom niet dan geeft hij aan
dat "iedereen mij dan ziet". Ik zie er verder niet abnormaal uit of
zo. Tijdens sportdag mag familie komen kijken, dit ook elk jaar gedaan
wat hij zelf heel leuk vond. Nu is er binnenkort weer sportdag dus ik
had het er met mijn moeder over (waar hij bij was) of we dan weer
gingen kijken. Nou, dit mocht van hem absoluut niet, want dan zou
iedereen me zien. Ik vroeg hem toen of hij zich voor mij schaamde, zei
hij ja. Toen ik vroeg waarom hij zich voor mij schaamde gaf hij aan dat
hij dat echt niet wist. Ik vind het vreemd gedrag en ik begrijp niet
waar dit vandaan komt. Ik ben een rustig persoon, niet het type dat hem
voor schut zou zetten of iets of die heel druk doet, ik heb geen
opvallend uitelijk, draag "normale" kleding. Ondertussen komt hij ook
nog steeds graag bij mij en wil ook het liefst dat ik elke dag bij hem
kan spelen.. maar kennelijk alleen wanneer anderen mij niet zien. Voor
mijn man geldt hetzelfde, die mag ook niet op zijn verjaardag komen of
tijdens de sportdag komen kijken.

Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe ga ik hiermee om? Het kwetst me
best wel, al laat ik dat niet blijken natuurlijk. Ik begrijp ook gewoon
niet waar dit vandaan komt.

Als je je verhaal al knipt en plakt van elders, neem dan in elk geval de moeite om de overbodige regeleinden eruit te halen. (of plak als normale tekst, dus zonder opmaak).

mogelijk heeft zijn schaamte meer met hem te maken dan met jou. Bij hem mag hij kleiner/jonger/kwetsbaarder zijn en dat is nu met leeftijdsgenoten mogelijk lastig en wordt stoer gevonden worden mogelijk belangrijker. 
En die combinatie vindt hij misschien lastig en weet zich mogelijk geen houding te geven. Een knuffel van je tante is voor watjes. Dat idee. En dat roep je in hem op. 
Het is maar gissen, maar dat doen we allemaal op het forum. 
Respecteer zijn wens en probeer het niet teveel op jezelf te betrekken. 

Misschien wil hij niet anders zijn dan anderen. Bij vriendjes komen de ouder(s) naar de sportdag kijken, en regelen de ouder(s) het kinderfeestje. Bij anderen is er niemand anders bij, dus dat wil hij ook niet?
Mijn zoon vindt het prima dat wij naar zijn sportwedstrijd komen kijken maar heeft liever niet dat we zijn grootouders ook uitnodigen. Dat is teveel aandacht.

Ik pik deze zin even uit je OP: Toen ik vroeg waarom hij zich voor mij schaamde gaf hij aan dat hij dat echt niet wist.
Dus hij heeft helemaal niet gezegd dat hij zich voor je schaamde. Dat is jouw interpretatie.
Ik denk sowieso dat je beter een open vraag had kunnen stellen: Waarom wil je niet dat ik kom? En dan zou nog best kunnen dat hij daar geen antwoord op kon geven omdat hij het zelf ook niet zo goed weet.

Waarom zou je niet laten blijken dat het je kwetst? 

Wat zeggen zijn ouders ? Als je dit na vraagt.

Appelflapje81

Appelflapje81

03-04-2025 om 19:13 Topicstarter

Roos57 schreef op 03-04-2025 om 17:32:

Wat zeggen zijn ouders ? Als je dit na vraagt.

Die zeggen dat we dan gewoon niet moeten komen en dan ook geen cadeautje moeten geven zodat hij de consequenties van zijn gedrag kan ervaren. 

Appelflapje81

Appelflapje81

03-04-2025 om 19:15 Topicstarter

Rosehip schreef op 03-04-2025 om 17:13:

Ik pik deze zin even uit je OP: Toen ik vroeg waarom hij zich voor mij schaamde gaf hij aan dat hij dat echt niet wist.
Dus hij heeft helemaal niet gezegd dat hij zich voor je schaamde. Dat is jouw interpretatie.
Ik denk sowieso dat je beter een open vraag had kunnen stellen: Waarom wil je niet dat ik kom? En dan zou nog best kunnen dat hij daar geen antwoord op kon geven omdat hij het zelf ook niet zo goed weet.

Nee, ik vroeg heb of hij zich schaamde voor mij, daarop zij hij ja. Toen ik daarna vroeg waarom gaf hij aan dat hij niet wist waarom.  Ik probeerde te achterhalen waarom hij dit ineens zo voelt.

Appelflapje81

Appelflapje81

03-04-2025 om 19:19 Topicstarter

Dolfje schreef op 03-04-2025 om 17:21:

Waarom zou je niet laten blijken dat het je kwetst?

Dat weet ik eigenlijk niet zo goed. 

Appelflapje81 schreef op 03-04-2025 om 19:15:

[..]

Nee, ik vroeg heb of hij zich schaamde voor mij, daarop zij hij ja. Toen ik daarna vroeg waarom gaf hij aan dat hij niet wist waarom. Ik probeerde te achterhalen waarom hij dit ineens zo voelt.

Dus hij heeft dat niet uit zichzelf gezegd. Grote kans dat hij ja heeft gezegd omdat je het toch vroeg. Had je de open vraag gesteld waarom hij niet wil dat je komt had hij waarschijnlijk niet gezegd dat hij zich schaamt voor je. De meeste 8 jarigen bedenken dat namelijk niet. 

Beter om de open vraag nog een keer te stellen. Er zal toch een reden moeten zijn waarom hij niet wil dat je komt. Want dit zo uit het niets is wel gek. 

Misschien heeft een vriendje wel een opmerking ofzo gemaakt over jou. En dat kan in de wereld van een 8 jarige van alles zijn waarvan wij volwassenen denken: goh is dat alles?

Maar voor een 8 jarige kan het dan iets zijn waar die zich druk om maakt. 

Appelflapje81 schreef op 03-04-2025 om 19:13:

[..]

Die zeggen dat we dan gewoon niet moeten komen en dan ook geen cadeautje moeten geven zodat hij de consequenties van zijn gedrag kan ervaren.

Ik vind dit wel te makkelijk. Komt een beetje over alsof ze geen zin hebben om er ook maar enigszins moeite in te stoppen. Beetje raar ook. Als ouder wil je toch weten waar dit vreemde gedrag opeens vandaan komt?

Als hij zo dol op jou is en graag met je omgaat, is dit gedrag wel vreemd. Wil hij ook niet dat je hem bijvoorbeeld ophaalt bij school of sport?
Als hij niet wil dat je naar een sportdag of toernooi komt, zou ik dat respecteren. De meeste kinderen gaan daar niet met de hele familie naartoe. 
Bij een verjaardag vind ik persoonlijk dat de ouders daar ook nog wat in te zeggen hebben, zeker op die leeftijd. Je past vaak op hem, hij vindt het leuk bij jou, dan is het niet logisch dat je niet mag komen. Althans, op het familiefeest. Op zijn kinderfeestje zou ik het wel snappen als hij dat niet wil. Dat is voor de vriendjes, niet voor familie.

Appelflapje81 schreef op 03-04-2025 om 19:13:

[..]

En ouders vinden dit normaal gedrag . Dat hij zich schaamt voor jou ?

Appelflapje81 schreef op 03-04-2025 om 19:15:

[..]

Nee, ik vroeg heb of hij zich schaamde voor mij, daarop zij hij ja. Toen ik daarna vroeg waarom gaf hij aan dat hij niet wist waarom. Ik probeerde te achterhalen waarom hij dit ineens zo voelt.

Excuses, ik las niet goed.

Maar dan nog, het was geen open vraag. Het zou me verbazen als "ik schaam me voor je" het antwoord was geweest als jij had gevraagd waarom je niet mocht komen. Ik vind dat namelijk een erg "wijze" uitspraak voor een kind van die leeftijd.

Edit: wat Pinkflower ook zegt dus.

Geen kinderen, maar gedacht vanuit mijn eigen ervaring op die leeftijd:

Kan het zijn dat hij schaamte verward met kalverliefde? Dat is namelijk wat direct bij mij op kwam toen ik je OP las: die is verliefd. En bang dat iemand dat aan hem gaat merken.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.